Jump to content

Temperatuur Receiver

AudioAmateur
 Share

Recommended Posts

Een vraagje aan het forum;

Ik heb een Denon AVR-4306 met een normale bedrijfstemp. van 37 graden (geheel vrijstaand)

Deze staat nu OP de kast maar ik zou hem liever IN de kast (open kast) willen hebben.

Ondanks dat de kast geheel open is met zelfs 10cm ruimte tussen de receiver en de kast loopt de temp al snel op naar 50/55 graden.

Waarom liever IN de kast.... Nou mensen die een kat hebben weten precies waarom, katten en warmte trekken elkaar nu eenmaal aan.

Tevens zullen er ook wel mensen zijn waarvan 1 van de partners niet wil dat het in het zicht van de kamer staat en dat alles "netjes" in een kast moet worden opgeborgen al dan niet achter glas.

Hoe houden jullie de warmte onder controle ? Of houden jullie je helemaal niet aan de gebruiksaanwijzing?

Is er geen geforceerde koeling verkrijgbaar voor dit soort problemen ?

Voor notebooks is er een "coolingpad" verkrijgbaar, de goede kwaliteit is van zwaar aluminium en er zitten dan meestal 2 of drie 5 volts gelijkspannings ventilatoren in (werkt geweldig, laptop blijft echt goed koud)

En gezien het vrij lage toerental, niet of nauwelijks hoorbaar !

Weet iemand van het bestaan van zoiets ? voordeel zou ook zijn dat je weer een ander apparaat op de rereiver zou kunnen zetten...

(geeft ook eens een waarde oordeel: niet doen want.. of lijkt me geen gek idee..)

"ruim de kat op" had ik zelf al verzonnen !

Guest tubejack

Hallo Audioamateur.

Je zou een paar extra ventilatie gaten kunnen maken in de achterkant v/d kast, een

groot rooster kunnen maken/plaatsen a/d achterkant...... maak desnoods hele achterkant van

geperforeerd staal..... :) Kippen gaas? Of haal de hele achterwand eruit....

Je kunt ook e.e.a. in een open audiorek zetten, kan de kat er niet bij en kan het spul toch

lekker zijn warmte kwijt. Je kan je kat ook een eigen mandje tegen de verwarming geven en

tijdelijk wat "hindernissen" boven op de receiver zetten zodat hij e.e.a. afleerd en het spul

laten staan... :rolleyes:

Ikzelf, moet er niet aan denken de audioset achter glazen deurtjes ..... :o

Gekker moet het toch niet worden.... zijn we nu kerels of watjes :lol:

Bij mij liggen gewoon dikke snoeren over de vloer!

Zoals het hoort! ;)B)

Vriendelijke groet,

Jack

P.s. geforceerde koeling lijkt me niks, ooit een dikke Luxman versterker met 2 ventilatoren

op visite gehad ..... die dingen hoorde je .... zeer irritant

Bij mij staat de receiver onder de haardplaat, met cd en dvdspeler er bovenop.

Geen mogelijkheid om erachter of erboven gaten te boren.

Achter de receiver een 25cm ventilator gezet, langzaamdraaiend. Lucht komt van rechts, tussen de wijn door en gaat tussen alle apparatuur door terug de kamer in. Alles blijft koel, metaal van behuizingen wordt niet eens meer warm. Ventilator hoor je, al is het bijna niets. Groter nadeel is de stof die je overal in blaast.

gr. Marcel