Guest Rein! Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 Het matchen van speaker en versterker is denk ik van groot belang voor een goed geluid. Nu denk ik dat je in algemene zin wel iets kunt zeggen over welke versterker een bepaalde speaker goed zou kunnen aansturen. Maar in mijn specifieke geval vind ik dat toch wat lastig. Mijn speakers zijn als volgt gespecificeerd: Nominal impendance: 8 ohm (7,9 - 24 ohm) Sensitivity: 85db/1m/2,83v Normaal gesproken hebben speakers met een dergelijke gevoeligheid vaak enorme impendantie dips waardoor er redelijke krachtcentrales achter moeten. Dat gevoel heb ik bij deze speakers totaal niet. De krachtcentrale die ik erachter heb gehad voldeed juist totaal niet. Ik vraag me af of je op basis van die in mijn ogen toch wel rare impendantie iets kunt zeggen over aan welke eisen een versterker het best kan voldoen om deze speakers aan te sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 Het matchen van speaker en versterker is denk ik van groot belang voor een goed geluid. Nu denk ik dat je in algemene zin wel iets kunt zeggen over welke versterker een bepaalde speaker goed zou kunnen aansturen. Maar in mijn specifieke geval vind ik dat toch wat lastig. Mijn speakers zijn als volgt gespecificeerd: Nominal impendance: 8 ohm (7,9 - 24 ohm) Sensitivity: 85db/1m/2,83v Normaal gesproken hebben speakers met een dergelijke gevoeligheid vaak enorme impendantie dips waardoor er redelijke krachtcentrales achter moeten. Dat gevoel heb ik bij deze speakers totaal niet. De krachtcentrale die ik erachter heb gehad voldeed juist totaal niet. Ik vraag me af of je op basis van die in mijn ogen toch wel rare impendantie iets kunt zeggen over aan welke eisen een versterker het best kan voldoen om deze speakers aan te sturen. Inderdaad een vrij lage gevoeligheid, 85dB. De impedantie daarentegen ziet er erg vriendelijk uit. Ik sluit me helemaal aan bij je gedachtengang over die zware versterkers. Jammergenoeg heb je de goede mach nog niet gevonden. Kun je iets meer vertellen over je speakers? 2-weg/3-weg/4-weg soort units(groot/klein-konus/dome) gesloten/BR/TL bouwjaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 Inderdaad een vrij lage gevoeligheid, 85dB.De impedantie daarentegen ziet er erg vriendelijk uit. Ik sluit me helemaal aan bij je gedachtengang over die zware versterkers. Jammergenoeg heb je de goede mach nog niet gevonden. Kun je iets meer vertellen over je speakers? 2-weg/3-weg/4-weg soort units(groot/klein-konus/dome) gesloten/BR/TL bouwjaar Het is niet zo dat ik de goede match nog niet heb gevonden. Een audiofiel zou dat ook altijd ontkennen. Het is eigenlijk meer een vervolg op mijn "waarom is er zoveel gebrek aan muzikaal vermogen" topic. Ik ben wel benieuwd waar ik op moet letten als ik er een andere versterker aan wil hangen met goed resultaat. Speakers zijn zeer kleine 2-weg bass reflex speakers met een 12cm unit die behoorlijk kan uitslaan. Cross-over ligt op 5500Hz. Er wordt gebruik gemaakt van een phase-plug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 Naar mijn mening is een match niet op specificaties te maken. Dit is meer een kwestie van gehoor. Een 15" Tannoy speaker zou, als je alleen naar de cyfertjes zou kijken het heel goed moeten doen op een buizenbakje van 5 Watt maar niets is minder waar. Die dingen komen pas echt tot leven met een paar honderd watt en een hele hoop stroom. Een AVI pro nine Plus speaker zou je, als je weer naar de cyfertjes kijkt een hoop vermogen nodig hebben om hem aan het zingen te krijgen maar ook op 28Watt (wat ze bij mij krijgen) zijn deze speakertjes fenomenaal. Zo zijn er nog heel veel voorbeelden te bedenken die volledig tegen de cyfertjes in gaan. Als je een andere versterker voor je speakers wilt gaan aanschaffen is er maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 Hier wat gedachten / inzichten op dit vlak. Bijna vergeten, het heeft een vervolg........ van het laatste stukje kan ik de link niet meer vinden.... A. How do your Loudspeaker & Amplifier interact? How do you evaluate the Sound Pressure Level in your Listening Room... 1. Sound Level The three following rules are used to calculate the SPL (Sound Pressure Level) in your room, depending on: a. The Distance between loudspeakers and listener. * If we double our distance from the loudspeaker, we get -6dB SPL less. * If we halve the distance we get +6dB SPL more. b. The Sensitivity of your loudspeakers. A pair of loudspeakers yields Sound Pressure Level +6dB SPL more than one single loudspeaker. c. The Power output of your amplifier. * Doubling the amplifier power yields +3dB SPL more, (if the input power of the loudspeakers allows it before their sound is distorted and operation is broken). * Halving the level of amplifier power, yields -3dB SPL less. 2. Sensitivity The sensitivity of a loudspeaker is defined by the Sound Pressure Level it produces. It is measured in dB-SPL/W/m with how many: * dB-SPL the speaker produces at * 1m distance, when driven with * 1 W or 2,83V by the amplifier. The higher the sensitivity, then: a. the louder the speaker sounds, driven by the same amplifier or b. the smaller the amplifier needed for the speaker to give a certain Sound Level. What's the actual advantage of +3db? A loudspeaker with 3db higher sensitivity, needs half the amplifier's power than the less sensitive one, in order to produce the same SPL. As an example, our System-8 with 94dB sensitivity needs half the input power required by a loudspeaker of 91dB sensitivity, to produce the same SPL. Therefore, if our System-8 needs 100 Watt for a given sound level, competitive loudspeakers of 91dB or 88dB need 200 or 400 Watt, respectively. High sensitivity loudspeakers not only save you money on amplifier cost, but also give you lower distortion and better dynamics! 3. Input Power It's the continuous power (Watt RMS) that a loudspeaker can absorb from the amplifier without damaging itself. Usually, loudspeakers can absorb many times their rated input power, for very short time periods (in the order of milliseconds...). If high input power is combined with high sensitivity, then the headroom of the speaker is greatly enhanced, permitting it to reproduce music at realistic levels without distortion or compression. 4. Impedance Impedance is the frequency dependent load, which the loudspeaker presents to the amplifier. It is measured in Ohm, the most common values being between 4 and 8. An amplifier of 2x100Watt driving a load of 8 ohm, yields on average, some 2x150 Watt facing a 4 ohm load. You may also note that some amplifiers, even double their power output, as the Ohm load is halved... 5. Dynamic range Dynamic range is called the difference between the lower and the higher level of a particular musical performance or Hi-fi component. The Dynamic range is higher for the most Powerful and the most Sensitive Loudspeakers. B. What are the realistic Sound Levels you need in your Listening Position? The following Table-1 gives you the SPL Sound Pressure Level values of various sound sources. This helps you to realize your SPL requirements. Sound Pressure Level values (SPL) of various sound sources. Table 1. Sound Source Sound Pressure Levels (dB SPL, Weighted) Rocket Launch 194 Jet Engine 160 Propeller Driven Aircraft 140 Threshold of Pain 135 Jet Aircraft Take - Off (at 60m) 120 Rock Concert (Peaks) 125 Symphonic Orchestra 113 Piano Solo Peaks (RMS, 1/8sec) 110 Piano Solo 103 Large Truck 100 Minimum Level for assessing Hi-Fi equipment 96 Sound Source Sound Pressure Levels (dB SPL, Weighted Noisy Office - Heavy Traffic 80 Train (at 30m) 70 Electric Vacuum Cleaner (at 3m) 70 Speech (at 30cm) 70 Discussion 60 Private Office 50 Quiet House 40 Recording Studio 30 Leaves Rustling 20 Hearing Threshold 10 B. How do you calculate the SPL output of your Amplifier / Loudspeaker / Room combination? The Table-2 gives the SPL values for a pair of speakers of 90 dB/W/m sensitivity. This pair gives 90+6= 96dB/W/m with 1Watt/channel from the amplifier and at 1meter distance from the speakers. Following the 3 rules of previous page you know their output in various distances and with varying amplifier output. Are your particular speakers more or less sensitive than the 90db speakers of the Table-2 ? 1. If they are more sensitive giving e.g. 94 dB you add 4dB to every cell in the table. 2. If they are less sensitive giving e.g. 88db you subtract 2db to every table cell. Doing this simple calculation you will be able to determine the capability of your own set - up to reproduce lifelike sound levels. Compare various Amplifier /Loudspeaker /Room combinations. Table-2 Sound Pressure Level of a Speaker Pair - 90dB/W/m sensitivity Amplifier output 1m -distance 2m-distance 4m-distance 8m-distance 1 W/ch 96 90 84 78 2 W/ch 99 93 87 81 4 W/ch 102 96 90 84 8 W/ch 105 99 93 87 16 W/ch 108 102 96 90 32 W/ch 111 105 99 93 64 W/ch 114 108 102 96 128 W/ch 117 111 105 99 256 W/ch 120 114 108 102 D. Application example Suppose you need at least 113db for realistic Symphony orchestra reproduction and your sofa is 4meters away from your speakers. Table-2 indicates that with 90dB speakers you receive 114dB with amplifier output 2x256WattRMS at the distance of 2 meters. At the 4meters distance the maximum output is only 108dB. So you need speakers with at least 5dB higher sensitivity (113-108= 5). Also the amplifier power must be higher than 256Watt in order not to work distorted around its limits. Then of course the loudspeaker power has to be also about 300Watt in order to deliver safe and without compression and damage risk the music peaks. * What is the alternative equal solution of a 92 db speaker? In order to deliver the 3db lost by lower sensitivity it has to be driven by +3db more power. This equals two times 2x256W=512W/ch (according the second law above). * What is the cost of such a 512W/ch amplifier? * What is the cost of such a powerful loudspeaker driven safe by the 512Watt amplifier? * What is the distortion of equipment driven so hard because of low sensitivity? * What is the risk of breaking the above speakers driving them in realistic levels? * What is the advantage of the high sensitivity both in Sound quality and cost? Usually the room reflections boost some frequencies giving a few dB more. When you decide for your equipment and if you want your equipment to work safe without risk around it's limits, it's wise not to rely on this extra room gained dBs. Calculate your useful dB output according your equipment specifications. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Naar mijn mening is een match niet op specificaties te maken. Dit is meer een kwestie van gehoor.Een 15" Tannoy speaker zou, als je alleen naar de cyfertjes zou kijken het heel goed moeten doen op een buizenbakje van 5 Watt maar niets is minder waar. Die dingen komen pas echt tot leven met een paar honderd watt en een hele hoop stroom. Een AVI pro nine Plus speaker zou je, als je weer naar de cyfertjes kijkt een hoop vermogen nodig hebben om hem aan het zingen te krijgen maar ook op 28Watt (wat ze bij mij krijgen) zijn deze speakertjes fenomenaal. Zo zijn er nog heel veel voorbeelden te bedenken die volledig tegen de cyfertjes in gaan. Als je een andere versterker voor je speakers wilt gaan aanschaffen is er maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Inderdaad een vrij lage gevoeligheid, 85dB. De impedantie daarentegen ziet er erg vriendelijk uit. Ik sluit me helemaal aan bij je gedachtengang over die zware versterkers. Jammergenoeg heb je de goede mach nog niet gevonden. Kun je iets meer vertellen over je speakers? 2-weg/3-weg/4-weg soort units(groot/klein-konus/dome) gesloten/BR/TL bouwjaar Het is niet zo dat ik de goede match nog niet heb gevonden. Een audiofiel zou dat ook altijd ontkennen. Het is eigenlijk meer een vervolg op mijn "waarom is er zoveel gebrek aan muzikaal vermogen" topic. Ik ben wel benieuwd waar ik op moet letten als ik er een andere versterker aan wil hangen met goed resultaat. Speakers zijn zeer kleine 2-weg bass reflex speakers met een 12cm unit die behoorlijk kan uitslaan. Cross-over ligt op 5500Hz. Er wordt gebruik gemaakt van een phase-plug. Weet je wat het lastige is met versterkers? Er zijn in principe niet zo veel verschillende ontwerpen/schakelingen om een versterker te bouwen. De fabrikanten gaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Waar ik mee zit is de volgende zelfbedachte stelling: "Elke luidspreker klinkt fantastisch als je hem het signaal geeft waarmee hij fantastisch gaat klinken" Dat klinkt voor mij heel logisch en dat klinkt tegelijkertijd heel abstract. Als je praat over matchen dan heb je eerst te voldoen aan algemeen bekende voorwaarden. Die voorwaarden zijn door Jitze gepost. Als je dat stuk leest dan lees je inderdaad dat 28 watt flink kabaal kan maken in een woonkamer als je een speaker hebt die 88,7 db (met een gunstig impendantieverloop) doet, zoals de AVI. Het lijkt mij dat een Tannoy 15" dual concentric ook gewoon aan die voorwaarden voldoet gezien de vele mensen die met een SE versterkertje en deze speakers spelen. Als je stroom laat lopen tussen je speakers en versterker dan blijkt dat er ineens nog allerlei parameters bij komen, zo kan de speaker flink gaan dippen, is het fase gedrag van iedere speaker anders en heb je denk ik te maken met 'snelle' en 'trage' filters en speakerelementen. In mijn geval loopt de impendantie van 7,9 tot 24 ohm, een andere 8 ohms speaker kan wel van 2 tot 8 ohm lopen. Als je een buizenversterken met een 4, 8 en 16 ohms tap hebt dan zul je niet raar opkijken dat beide speakers totaal anders reageren op deze taps. Dat is eigenlijk de achtergrond van mijn vraag. Dus niet: "waarom is er zoveel gebrek aan muzikaal vermogen" maar nadat ik (voor mezelf ) heb vastgesteld dat dit voor een belangrijk deel ook aan de matching ligt de vraag: hoe komen we aan muzikaal vermogen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Klik hier maar eens op. Geen massaproduktie. Zorgvuldig uitgezochte onderdelen. Uiteraard niet goedkoop . Maar ik denk dat je uiteindelijk toch daar uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Dat is helemaal niet slecht gedacht Geerdie..!! Maar.., dan weten de jongens van bijvoorbeeld Tube Elysium blijkbaar iets over mijn speakers in combinatie met een versterker wat hier nog niet heeft gestaan. Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Waar ik mee zit is de volgende zelfbedachte stelling: "Elke luidspreker klinkt fantastisch als je hem het signaal geeft waarmee hij fantastisch gaat klinken" Dat klinkt voor mij heel logisch en dat klinkt tegelijkertijd heel abstract. Onzin, er zijn natuurlijk ook speakers die nooit en te nimmer fantastisch kunnen klinken wat je er ook aan hangt. Ik zal geen voorbeelden noemen om niemand te hoeven kwetsen Zo'n ouderwetse draadomroepspeaker, bedoel je waarschijnlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Waar ik mee zit is de volgende zelfbedachte stelling: "Elke luidspreker klinkt fantastisch als je hem het signaal geeft waarmee hij fantastisch gaat klinken" Dat klinkt voor mij heel logisch en dat klinkt tegelijkertijd heel abstract. Onzin, er zijn natuurlijk ook speakers die nooit en te nimmer fantastisch kunnen klinken wat je er ook aan hangt. Ik zal geen voorbeelden noemen om niemand te hoeven kwetsen Zo'n ouderwetse draadomroepspeaker, bedoel je waarschijnlijk... Die klonk iig "gezellig" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 10 november 2007 Report Share Posted 10 november 2007 Eigenlijk ben ik nog niet helemaal gelukkig met de informatie in dit topic. Misschien moet ik maar concluderen dat er niet meer over te zeggen valt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 Misschien komt dat omdat veel forummers je vraag niet echt serieus kunnen nemen als je het zelf ontkracht met onderstaande stelling: "Waar ik mee zit is de volgende zelfbedachte stelling: "Elke luidspreker klinkt fantastisch als je hem het signaal geeft waarmee hij fantastisch gaat klinken" Dat klinkt voor mij heel logisch en dat klinkt tegelijkertijd heel abstract." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 Ik snap niet zo goed wat ik er mee ontkracht. Ik bedoel eigenlijk dat elke speaker een specifieke versterker nodig heeft en vraag me af of je goed uit de specificaties kan aflezen welke versterker het beste past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 Elke luidspreker klinkt fantastisch als je hem het signaal geeft waarmee hij fantastisch gaat klinken Onzin, er zijn natuurlijk ook speakers die nooit en te nimmer fantastisch kunnen klinken wat je er ook aan hangt. Twee stellingen die haaks op elkaar staan. Met beide heb ik wat moeite. Wat stelling 1 betreft: Je zult nooit weten welk muzikaal talent er in een speaker verscholen zit, als je nooit wisselt met spullen. Misschien klinkt een speaker wel erg fraai, maar mist de muzikaliteit die je wenst. Iets dergelijks heb ik ook met m'n eigen speakers. Ze betrekken je erg bij de muziek, maar ik mis nog dat laatste beetje muzikaliteit waarmee je urenlang kunt genieten. Ik heb al aardig wat gewisseld maar heb het "juiste knopje" nog niet gevonden. Wat stelling 2 betreft: Eea is ook sterk afhankelijk van de muziek die je draait. Met pop is het al gauw goed. Dat klinkt doorgaans toch bagger. Met jazz & klassiek wordt het al een stuk lastiger. Dat vergt veel van een speaker/set. Wie er naar een speaker luistert scheelt ook erg. Sommige luisteraars missen kennelijk het vermogen om muziek op de juiste waarde te schatten. Zij zijn dan ook sneller tevreden. Gelukkige mensen zijn dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 Dat een speaker het met pop wel goed zou doen en met klassiek en jazz moeite zou hebben gaat er bij mij niet in, denk dat hier de luisteraar de factor is die het verschil maakt, ook pop kan - letwel kan - goed klinken en is daarmee gewoon ook muziek, terwijl ook opnamen van jazz en klassiek bagger kunnen zijn, de kwaliteit van de opname is hier de bepalende factor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 Dat een speaker het met pop wel goed zou doen en met klassiek en jazz moeite zou hebben gaat er bij mij niet in Pech voor jou. Da's namelijk de definitie van een PA-speaker... en die wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 Dat een speaker het met pop wel goed zou doen en met klassiek en jazz moeite zou hebben gaat er bij mij niet in Pech voor jou. Da's namelijk de definitie van een PA-speaker... en die wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 Mijn speakers zijn als volgt gespecificeerd:Nominal impendance: 8 ohm (7,9 - 24 ohm) De getalletjes an zich zeggen niet zo heel veel, het grafiekje is belangrijker, waar zit de dip en waar de bult. Het lijkt er op dat de speaker over het algemeen een hoge impedantie heeft, daar houden dikke torren bakken niet van, moeten ze ineens hun vermogen halveren in plaats van het veel stoerder verdubbelen bij de halve impedantie. Hier werkt een buizenbakje veel beter, misschien zou je er wel eens een OTL aan moeten hangen. Dat is ook leuk met veel electrostaten, iedereen gaat dan van, "die hebben een lage impedantie" daar moet een dikke torrenbak aan. Mis, wat vergeten wordt is dat de impedantie voor het overgrote deel juist heel erg hoog is, dus OTL. Sensitivity: 85db/1m/2,83v Dit zegt eigenlijk alleen maar iets over hoe hard het gaat bij een bepaalde imput. Niets over makkelijk/moeilijk aanstuurbaar oid. Als je nu ook nog de maximale geluidsdruk die de speaker kan leveren weet kun je uitrekenen hoeveel vermogen je versterker "moet leveren" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts