janholper Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 Beste lezers, Ik plaats voor het eerst een vraag op dit forum dus als ik zaken niet goed aanpak hoor ik het graag. Ik ben in het bezit van luidsprekers op stands (Monitor Audio Studio 2SE, stand Solid Steel) en vraag me af welke mogelijkheden er zijn om het geluidsbeeld (weet even geen ander woord) te verbeteren. Ik ben vooral benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met: - het vullen van de stands. Ik heb zelf de stands met zand gevuld. Is er een beter alternatief? - het plaatsen van de stand. Ik heb de spikes van de stand direct op het laminaat staan. Is het beter om de stand ergens anders op te zetten? (marmeren plaat o.i.d.?) Alvast bedankt voor de reacties. Met vriendelijke groet, Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 Hallo Jan, welkom op dit forum. Als je al iets onder je speakers wil leggen, kies dan een materiaal wat niet klinkt. Ik weet niet hoe dit met marmer is. Graniet b.v. klinkt als 'n klok.. en die wil ik niet binnen hebben. Hardsteen is al weer beter. Of een gewone zwart getexte stoeptegel. Maar meestal bereik je het meest wanneer je de plaats van de speaker en luisterplaats optimaliseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 Zoals Hans ook al aangeeft kan je een speaker het best op een materiaal plaatsen wat niet klinkt. Aangezien je de stand al zo "dood" als mogelijk hebt gemaakt door deze met zand te vullen word het dus alleen nog iets onder de stands. De laminaatvloer "klinkt" wel en marmer, zoals Hans ook al aangeeft "als een klok". Mijn ervaring op een laminaatvloer is erg goed met een ongepolijste marmern tegel. Liefst zo grof mogelijk. Ik gebruik een geel-marmeren tuintegel onder mijn stands. Geel marmer is Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezo Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 hoi zand is heel goed !!!! prima idee ik kan me geen beter materiaal en goed koper bedenken een stoeptegel is heel goed zeker met vilt er onder bij komend voor deel is dat de boel dan makkelijk verplaatst kan worden naar de juiste positie een goede tegel is bv een knikker pot ( niet ) deze is dikker als een andere 30x30 tegel en waarschijnlijk is deze ook groot genoeg voor een monitor gr ezo Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 ik ben al een tijd een RVS voorstander. dikke plakken van bijna een cm dik die je onder de stand legt of er bovenop plakt. dood als een pier zo'n plaatje weegt enorm. onder die plaat keg ik dan rubber (hobby rubber wat je kan knippen of loodbitumen) das meer voor de vloer en evt beschadigingen bij het draaien. welkom trouwens Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Ik heb uiteindelijk mijn spikes omgewisseld voor Soundcare Superspikes. Waarbij ik geen verschil in geluid kon ontdekken maar het gaf me wel de mogelijkheid met mijn speakers te gaan "schuiven" om zo de optimale plaats te vinden in de woonkamer. PLaatsen, luisteren, plaatsen, luisteren etc. Net zo lang tot het geluid optimaal tot zijn recht komt in je kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Ik heb indertijd de caps uit de fiters van de Monitor Audio Gold 10 vervangen door Hovland (dezelfde waarde). Dat leverde meer diepte (ander beeld dus) en een wat meer relaxte mogelijk tot plaatsing (fysiek, van de speaker). Ik kon om te beginnen zowat bij iedere CD die dingen wel een stukje verdraaien om de "beste" opstelling te krijgen, met die Hovlands werd dat wat minder. interne bedrading solderen op chassisdelen, filter en woofer (niet op de tweeter) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Hoe staan de speakers op de stand? Een flinke plak Buddies of Blue Tack onder je speaker doet wonderen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts