Jump to content

Musical Fidelity vraagje.

ArrO
 Share

Recommended Posts

Geacht forum,

een 15 jaar geleden was ik bij een nu ter ziele gegane Hifi dealer in Schiedam en heb toen geluisterd naar MF apperatuur.

Het was de tijd van die tostieijzertjes/bakplaten maar dit was een behoorlijk grote bak (klasse A) als ik me niet vergis en heb nooit meer zulk mooi en muzikaal geluid gehoord met een enorme diepte en helder geluidsbeeld.

wie heeft enig idee welke EV dat kan zijn, ik kan me zo voorstellen dat die dingen nu wel redelijk betaalbaar zijn 2e hands.

Ben altijd een fan geweest van MF maar sinds ze met goud en zilver begonnen zijn hoeft het niet meer zo voor mij.

Was vroeger ook financieel onbereikbaar.

helaas is mijn vintage yamaha m60 er mee genokt en ben op zoek naar iets beters.

gr R

Hallo ArrO,

't zou kunnen dat je de P270 bedoelt ?

De A1 was ongetwijfekd de bekendste klassieker van MF.

Zelf heb ik nog 'n tijdje de "David" gehad.

Dit was de laatste versie van de beroemde tostiijzer.

met de juiste speakers klonk 't supersmooth en audiofiel.

Groeten,

Alco

Alco,

Dat zou kunnen,

Heb jij toevallig daar info van, het was echt een behoorlijke bak 44 breed en ik dacht 20 of 25 hoog maar waren daar geen hitte problemen bij?

Wat vind jij overigens van het nw MF ik vind ze ronduit lelijk.

gr R

Geplaatst door Ruud:

Beste R,

Zou ietwat terughoudend zijn in het aankopen van oude (15 jr of ouder)transistorversterkers, niet denkbeeldig dat er diverse onderdelen, zoals Elco's, aan vervanging toe zijn. Toestand van de printplaten?

Buizenversterkers over het algemeen wat minder risicovol, vaak hardwired en simpeler onderdelen te vervangen.

Dit probleem komt ook bij buizenversterkers voor en valt in de regel toch wel mee, mits de versterker regelmatig (liefst altijd) aan heeft gestaan. bij een buizenversterker kan het ook nog zijn dat de buizen aan vervanging toe zijn. Een eenvoudige handeling, maar 't kan wel in de papieren lopen.

Sodejuu :rolleyes: , ieder voordeel heb z'n nadeel

Geplaatst door sodejuu:

Dit probleem komt ook bij buizenversterkers voor en valt in de regel toch wel mee, mits de versterker regelmatig (liefst altijd) aan heeft gestaan. bij een buizenversterker kan het ook nog zijn dat de buizen aan vervanging toe zijn. Een eenvoudige handeling, maar 't kan wel in de papieren lopen.

Sodejuu   :rolleyes: , ieder voordeel heb z'n nadeel

Hoe zit dat dan met een Hybride buizenversterker ??

Deze staat op mijn verlanglijst dit jaar (Pathos of Unison Research of een ander merk) welke ook klasse A zijn. Altijd aan laten staan is prima, maar dan gaan de buizen toch ook slijten

confused.gif

Hai ArrO,

Van verschillende mensen heb ik over die oude MF's versterkers gehoord. Het probleem van die versterkers schijnt geweest te zijn dat ze er niet alleen uit zagen als tosti ijzers, maar verschrikkelijk snel kapot gingen omdat ze ook zo heet werden. Vandaar dat je ze weinig ziet. Het feit dat niemand op dit forum (allemaal lui die goed geluid willen) zo'n ding blijkbaar heeft zegt al genoeg.

Hoi Carl,

Ik bedoel de tijd van de tosti ijzers , de versterker die ik toen gehoord heb was echt een vierkante bak met als ik het goed heb een grote tuimelknop en volledig klasse A.

gr R

De reden dat de musical Fidelity A1{tostieijzer}vaak kapot ging{gaat} komt omdat deze versterker niet is voorzien van ventilatiegaten.Met andere woorden de warmte hoopte zich op in de versterker en kon zomers intern wel een temperatuur halen van rond de 80 graden.Met als gevolg dat elco's redelijk snel defect raakte en defecte transistoren kwamen ook regelmatig voor,Zelfs de volumeregelaar moest om de zoveel tijd vervangen worden omdat deze niet tegen de hoge interne temperatuur kon.

Op zich was de koelprofiel aan de bovenzijde ruim voldoende qua oppervlakte, maar hetzelfde koelprofiel straalde evenveel warmte naar binnen uit als naar buiten.En als je dan niet voor ventilatie gaten zorgt in de boven en onderplaat dan geeft de versterker op den duur vanzelf wel de geest.

een goed ontworpen Klasse A transistor versterker is voorzien van grote koelprofielen die{meestal} extern aan weerszijden van de versterker zijn geplaatst.Maar ook de onder en bovenplaat zijn dan ruim voorzien van ventilatie sleuven, zodat er voldoende koude lucht van onderen aangezogen kan worden en de warme{opstijgende}lucht weer via de bovenplaat weer naar buiten kan stromen.Op deze manier blijft de versterker op een constante interne temperatuur en de warmte hoopt zich niet op.

Wat dat betreft was de A2 al stukken beter ontworpen dan zijn voorganger.Ondanks dat deze ook veel warmte produceerde kon hij zn warmte wel goed afvoeren via de ventilatie gaten aan de bovenzijde.Maar nog steeds werd er te weinig aandacht besteed aan de koelprofiel.Deze was toch wel onderbemeten .

Daarnaast zou ik nooit een Klasse A versterker continu aanlaten staan vanwege het hoge energie verbruik. Een statische Klasse A versterker die voor 25Watt in Klasse A staat ingesteld verbruikt al gauw zo'n 250Watt per uur van het net.

Ook is het zo dat door de hoge ruststroominstelling de Elco's toch wel meer te verduren hebben dan bij een AB vesterker.

Een goed ontworpen Klasse A versterker kan bij normaal gebruik even lang meegaam qua levensduur als een AB versterker.

De groetjes Edwin

Edwin,

Kan het daarom zijn dat mijn Yamaha m60 in rook is opgegaan is nl ook 25 w class A daarboven schakelde hij naar AB

dus oververhitting?

of kan het na 15 jaar echt versleten zijn.

gr R

Geplaatst door ArrO:

Edwin,

Kan het daarom zijn dat mijn Yamaha m60 in rook is opgegaan is nl ook 25 w class A daarboven schakelde hij naar AB

dus oververhitting?

of kan het na 15 jaar echt versleten zijn.

gr R

Hoi Arro

Yamaha was de eerste met het omschakelbare Klasse A/AB principe.Bv de CA1000 en CA1010 zijn mooie voorbeelden die gebruik maakten van dit principe.op het front zit een schakelaar waarmee je de versterker in Klasse A of AB kan zetten.Het grote voordeel hiervan was, dat je zelf de keuze had of je in Klasse A wou spelen of in AB.Bij moeilijk aanstuurbare luidsprekers moest je deze versterkers in de Klasse AB stand zetten omdat je anders vermogen te kort kwam.In klasse A konden beide versterker tot 20Watt in Klasse A leveren.Op zich blijft het handmatig om kunnen schakelen een heel mooi principe, omdat je de keuze had wanneer je soms door de luidsprekerkeuze genoodzaakt was om in Klasse AB te spelen.Op deze manier zat je niet permanent vast aan een Klasse A instelling waar je bij moeilijk aanstuurbare luidsprekers toch geen gebruik van kon maken.{alleen dan vaak nog op huiskamerniveau}.

Maar om op jouw vraag terug te komen.De M60 ken ik persoonlijk niet, Maar dit is wat ze noemen het Autobias principe, soms ook wel het Quarter Klasse A principe genoemd.Dit betekent dat hij bv voor de eerste 25 Watt in Klasse A staat ingesteld, en wanneer er meer vermogen gevraagd werd, dan schakelde hij automatisch over naar Klasse AB, zodat je toch nog tot bv 100Watt door kon gaan, zij het dan wel in AB.Het enige minpuntje van de Oudere Yamaha Klasse A versterkers was, dat deze helemaal propvol met componenten zaten.In het midden zat een enorme bliktrafo met daarvoor grote elco's.Met andere woorden, de oude Yamaha versterkers zaten vaak zo propvol, zodat de componenten heel dicht bij elkaar stonden, zodat er nog maar heel weinig ventilatie ruimte aanwezig was in de kast.Door de overmaat aan componenten{wat toen ook niet anders kon}verwarmden ze elkaar omdat ze te dicht op elkaar stonden.Als dan de versterker ook nog eens in Klasse A stond ingesteld,dan werd de versterker dermate warm omdat de koelprofielen aan de binnenzijde van de versterker zaten.En dat in combinatie met te weinig interne kastruimte, werden de componenten al veel te gauw te heet.Alles stond als het ware elkaar op te warmen intern.En doordat de kast zo propvol was kon er ook te weinig lucht aangezogen worden via de onderzijde van de versterker.En om warme lucht af te voeren via de bovenzijde heb je ook weer een goede aanvoer nodig via de onderzijde.{aan en afvoer}

En wat ook

heel vaak gebeurd is dat mensen boven op de versterker een ander component plaatsen,BV een tuner of CD-speler.Of de versterker in een gesloten audiorack plaatsen.En dit is meestal erg funest voor Klasse A versterkers die intern toch al behoorlijk warm worden.

Maar aan de andere kant kan het natuurlijk ook gebeuren dat de versterker grotendeels is opgebrand na 15 jaar veel gebruik.En vergeet niet dat hij al die 15 jaren wel in Klasse A heeft gespeeld.En dat voor een Yamaha Klasse A versterker die over het algemeen toch al niet overdreven goed gekoeld zijn, vind ik het toch wel een behoorlijk lange tijd.Er zijn zat Yamaha Klasse A versterkers geweest die na 10 jaar volledig opgebrand waren.Nou moet je dat opbranden wel relatief zien, want in de meeste gevallen ging het om de voedingselco's die door de warmte uitgedroogt waren.Plus de elco's van de voorversterker die mede opgewarmd werden door de interne warmteontwikkeling en daarom ook eerder de geest gaven.

Wat dat betreft is het zo dat er te weinig rekening wordt gehouden met goede koeling die een Klasse A versterker gewoonweg nodig heeft.veel fabrikanten hebben dit op de verkeerde manier aangepakt{bezuiniging}.Of ze gebruiken te kleine koelprofielen, of te weinig ventilatie gaten in de behuizing om de warmte voldoende af te voeren, of een combinatie van beiden, zoals in bv de Musical fidelity A1.Maar het is helaas ook vaak zo dat mensen te weinig voor goede ventilatie rondom de versterker zorgen.Vaak ook door onwetendheid waardoor er automatisch geen rekenig mee gehouden wordt

Maar misschien valt de schade nog mee bij jouw versterker en kun je hem laten repareren.eventueel weer een paar nieuwe elco's er in plaatsen en hij gaat weer jarenlang mee.

Het is maar net hoeveel je nog om je versterker geeft en hoeveel waarde je er nog aan hecht om hem te laten repareren/reviseren. :)

De groetjes Edwin

Ik vindt de meest recente MF apparatuur om lelijk om te zien,maar ik heb 't nog niet gehoord.

De A1 (David) die ik heb gehad was wel voorzien van ventilatiegaten aan beide zijkanten.

Maar ze gingen inderdaad vaak stuk. Net zoals de (Klasse A) Audio-Analyse PA60.

Ruud F: Er stond onlangs nog 'n mooie Unison-Research Simply-two te koop bij Sound-Gallery van 3400,- voor 1750,-.

Ik vrees dat ie inmiddels wel al weg is.

Groeten,

Alco

Edwin,

bedankt voor je heldere uitleg, heb jij soms enig idee hoeveel zo een reparatie zou kunnen gaan kosten?

Ik ben inderdaad best wel gek op die EV , hij klinkt (klonk) echt heel erg goed, niet te vergelijken met het nieuwe spul van yamaha hoor, dit overigens allemaal lezend ben ik wel tot de conclusie gekomen dat 10 a 15 jaar wel het kantelpunt vormt om iets 2e hands aan te schaffen. De meeste app. zit dan nl aan het eind van hun leven. 2000 piek investeren bvb voor een 2e hands MF p270 lijkt dan opeens niet meer zo'n koopje meer. (er was mij er eentje aangeboden)

gr R

Geplaatst door carl:

Hai ArrO,

Van verschillende mensen heb ik over die oude MF's versterkers gehoord. Het probleem van die versterkers schijnt geweest te zijn dat ze er niet alleen uit zagen als tosti ijzers, maar verschrikkelijk snel kapot gingen omdat ze ook zo heet werden. Vandaar dat je ze weinig ziet. Het feit dat niemand op dit forum (allemaal lui die goed geluid willen) zo'n ding blijkbaar heeft zegt al genoeg.

Niet geheel correct, beste Carl!

Heb zelf jaren tot grote voldoening gespeeld met de A120 (met koelplaat en ventilatiegaatjes opzij) en kende geen technische problemen! (Werd recent weggedaan wegens te hongerige speakers gekocht).

Tevens speelt een familielid reeds ongeveer 14 jaar met een A100 die vrijwel dagelijks speelt, en behalve een nieuwe volumepot is daar niets aan vervangen! Het zal dus wel meevallen met die onbetrouwbarheid zeker?

Vriendelijke groet van

Fons met de Spons

Hai Fons,

Het verhaal had ik van een buurman. Het typenummer was ik echter vergeten. Het zal ongetwijfeld hetzelfde type zijn als waar Edwin over schreef.

Overigens allebei van harte welkom op dit forum (ik heb jullie bijdrage nog niet eerder gezien)

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...