markus Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Beste mensen, Ik wil/ga de Audio Note AN/e Spe (94db) of de AN/e Spe He (98 db) kopen. Echter ik vind het lastig een keus te maken tussen deze twee. Ze worden versterkt door een Audio Innovations 500 (8watt) in triode. Mijn vraag aan jullie is wat het verschil in geluid is. Hoe is het beeld, is het klein en intiem of groot en ruimtelijk. Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan en waarom. Groet Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnrtd Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Die AI500 is natuurlijk een heel erg mooie versterker. Maar ik zou daar nooit een Audio Note luidspreker bij kopen! Dat ligt ook aan mijn muzikale voorkeur. Als je wel eens luistert naar grote orkesten en/of mooi stemmateriaal dan is het een goede zaak om eens naar wat anders uit te kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Die AI500 is natuurlijk een heel erg mooie versterker. Maar ik zou daar nooit een Audio Note luidspreker bij kopen! Dat ligt ook aan mijn muzikale voorkeur. Als je wel eens luistert naar grote orkesten en/of mooi stemmateriaal dan is het een goede zaak om eens naar wat anders uit te kijken. Ik had het niet beter kunnen zeggen, 100% mee eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 9 november 2007 Report Share Posted 9 november 2007 Die AI500 is natuurlijk een heel erg mooie versterker. Maar ik zou daar nooit een Audio Note luidspreker bij kopen! Ik vraag me af waarom niet ?! Een AI500 is inderdaad een mooie versterker en AudioNote speakers vind ik helemaal top. Volgens mij zou 't best eens een prima combinatie kunnen zijn. De mooiste set die ik ooit in m'n leven heb mogen beluisteren, ongeacht prijs, staat op een 3 x 4meter slaapkamer, amper 5 minuten lopen vanaf mijn huis. Die set bestaat uit een AudioNote versterker met AudioNote luidsprekers. (volgens mij ook AN/E) Ongelofelijk oubollig ogende, lompe bakken, maar klankmatig behorend tot 't beste dat ik ken. Hoe is het beeld, is het klein en intiem of groot en ruimtelijk. Ik heb ze dus alleen een paar keer bij een kennis mogen beluisteren. Daar was 't geluidsbeeld niet opvallend groot en ruimtelijk, maar dat komt ook omdat 't in een kleine kamer staat. De klank was wel heel direct (maar niet scherp of opdringerig). Het was zeer open/transparant, met veel detail. Je hoorde echt alles in de opname. Stemmenweergave errrug mooi en realistisch. De laagweergave was gewoon goed. (ondanks dat de speakers vrij dicht bij de hoeken staan) Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
markus Posted 10 november 2007 Author Report Share Posted 10 november 2007 Jullie geven aan dat ik eens naar andere luidsprekers zou kunnen gaan kijken. Welke speaker vind je passend bij de AI 500? Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 november 2007 Report Share Posted 10 november 2007 De duurrste speakers van de Stemvork (die kromme) klinken heel mooi, natuurlijk en hebben een hoog rndement. Maar het hangt er natuurlijk vanaf of ze binnen je budget, akoestiek en WAF passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 10 november 2007 Report Share Posted 10 november 2007 Ik zou echt de Audionote eens proberen en ook eens wat anders en dan zelf je keus maken. Maar geef de Audionote wel een kans en ik zou voor het hogere rendement kiezen. als je ook nog eens een andere hoog rendement speaker wil horen kom je maar eens langs. Ik speel met de grande crescendo van Musical affairs die doet het ook mooi met een 8 watt versterker . gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 november 2007 Report Share Posted 10 november 2007 8 Watt met 94 dB zou voor mij waarschijnlijk wel voldoende zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 10 november 2007 Report Share Posted 10 november 2007 Jullie geven aan dat ik eens naar andere luidsprekers zou kunnen gaan kijken.Blijkbaar niet iedereen, Alco en tube zijn een andere mening toegedaan. Ook mijn ervaring met Audio Note luidsprekers is erg positief. Maar ongetwijfeld zijn er ook andere luidsprekers die aan je wensen zouden kunnen voldoen, AN is uiteindelijk toch vrij kostbaar voor wat je krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
void Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Hallo, Ik ben niet neutraal want ik hoor bij audio-cube (importeur Audio Note), maar ik ken dus de verschillen. De units zijn in ieder geval verbeterd t.o.v. oudere modellen. Voor je versteker hoef je 't niet per se de HE te nemen, tenzij je superhard wil draaien. Maar de nieuwe HE units vind ik erg mooi, ze reproduceren het geluid/timbres nog iets verfijnder en losser. Ze zijn gemaakt van een ander conusmateriaal: hennep (als ze niet bevallen kun je ze nog altijd oproken Audio Note speakers richten zich meer op het weergeven van klankkleur dan op een haarscherpe aftekening. Als ik het over klankkleur heb bedoel ik niet per se een kleuring van het geluid. Een perfect systeem is neutraal, maar neutraal betekent niet kleurloos, het betekent dat het een grote varieteit in natuurlijke klankkleuren (timbres) kan weergeven, de diversiteit tussen verschillende instrumenten/opnames is maximaal. In praktijk is kleuring nooit helemaal te voorkomen, elk systeem zijn eigen karakter toe. Meestal is die kleuring een "vergrijzing" van het geluid (ik zou het eerder ontkleuring noemen). Audio Note heeft typische "rijke" kleuring (moeilijk uit te leggen, net alsof er goudgeel licht over de soundstage schijnt ipv. wit licht), maar niet zoals sommige speakers die het geluid afronden/opwarmen. In de high-end/hifi kom je trouwens steeds meer speakers tegen die het tegenovergestelde doen: het geluid aanscherpen, daardoor lijkt alles wat transparanter en dynamischer. Oordeel altijd zelf wat je echt/mooi/lekker/verleidelijk/sexy vind klinken Als een systeem een grote variteit tussen instrumenten/opnames kan laten horen dan is dat in ieder geval een indicatie voor kwaliteit. Audio Note speakers worden vaak wijd opgesteld, heel dicht tegen de muur, dat geeft 'n groots geluid wat sommige mensen aanspreekt en anderen niet. Zelf vind ik ze mooier als ze dichter bij elkaar staan en iets verder van de muur (ook afhankelijk van de acoustiek), dan laten ze beter de sfeer van de opname horen (intiem bij kleine bezetting, groots bij een grote soundstage in de opname). Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Ik gebruik de MC systems M3, een rendement van 91 dB. Een vriend heeft hier met een 2x8 watt de ramen opengeblazen. Kun je nagaan wat mijn 2x60watt kl. A gebeurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Ik denk dat de analyse van Void wel klopt. High End heeft de neiging wat overanalytisch te zijn. Je ziet dat bij Monitor audio. Ik heb de 20 SE en die vind ik afgewogener klinken dan de nieuwe typen. Overigens zou ik op basis van de beschrijving van Void de Audio Notes ook niet kopen. Het lijkt het andere uiterste. Dat neemt niet weg dat je thuis (!!!!!!!!!) zoveel mogelijk moet uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Wat volgens sommigen, en een oude Homestudio magazine die ik hier heb liggen, ook een hele goede combinatie schijnt te zijn met een AI500 is DEZE klassieker, die allesbehalve een hoog rendement heeft: Blijft vreemd dat de meeste LS3/5a liefhebbers deze speakers (kunnen) aansturen met een buizenversterker, maar toch... Qua stemmenweergave helemaal geweldig, maar qua volume en dynamiek enigszins beperkt. (rendement 82,5db) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 Hear wat suggesties. Cabasse en Reference 3a zijn in NL te krijgen. Hoorns hoeven voor mij niet. http://www.welbornelabs.com/recomendspeaks.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
markus Posted 18 november 2007 Author Report Share Posted 18 november 2007 Beste mensen, Ik heb mijn keuze nu gemaakt. Het wordt de Audio Note AN/E Spe he 98Db versie. De reden is heel eenvoudig. Ik merkte bij het luisteren dat deze speaker in combi met mijn AI 500 daadwerkelijk emotie kon losmaken in mij. Dit heb ik eerder meegemaakt op de set van Peter van Willemswaard. Geen enkele speaker die ik tot nu toe heb gehoord, gaf mij dit gevoel. Het is moeilijk te omschrijven hoe het voelt. Ik kan alleen zeggen dat het fenomenaal was. Het enige dat mij nu te doen staat, is mijn accoustiek aanpassen en dan volop genieten. Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 18 november 2007 Report Share Posted 18 november 2007 hoi Mark Gefeliciteerd met deze mooie luidsprekers ik heb destijds ook een keuze moeten maken tussen deze AN of de Grande Crescendos van Musical Affairs met de PHY KM 30 sag ik vond ze beide erg mooi. Heb je de speakers van Musical affairs al eens gehoord? ik vond ze minder hifi klinken eigenlijk echter dus. ze zijn iets duurder maar op deze bedragen maakt dat ook niet meer veel uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 18 november 2007 Report Share Posted 18 november 2007 gefeliciteerd Is niet alles boven de 90db niet al hoog rendament en onde de 90 laag of zit ik er dan naast? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 november 2007 Report Share Posted 18 november 2007 ja maar... ik euh..........oke , veel plezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Veel plezier met je aanwinst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 20 november 2007 Report Share Posted 20 november 2007 HALLO Mark Goeie keus. Ik speel al jaren met de Audio-Note ANJ-SPX speaker. Audio-Note speakers zijn gebouwd voor buizenversterkers. Veel plezier ermee. MvrG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts