Jump to content

Bi-wire toch beter?

Robbert
 Share

Recommended Posts

"In principe" (!) is bi-wiring inderdaad beter. Maar .......... naarmate de uitgang van de versterker een lagere impedantie heeft (en geen of weinig tegenkoppeling) en de kabel dik genoeg is voor het gebruikte vermogen is het van minder belang.

Bi-wiring is nogal anders.

En kan ruimtelijk gezien indrukwekkender lijken dan single-wiring.

Single-wiring is volgens mij 'echter'.

Voor een deel is het verkooppraat, want het maakt lang niet altijd zoveel uit.

Maar soms is het verschil best groot en dan is dat wat op het eerste gehoor ruimtelijk indrukwekkender lijkt te zijn toch minder realistisch.

Ik nam zelf waar dat ook de klankbalans in het voordeel verbeterd bij single-wired aansluiting. Een naadlozere overgang tussen de luidsprekerunits, resulterend in dit geval in een beter midlaag.

Helemaal mee eens, en dit wordt ook bevestigd door de meeste mensen die het serieus vergeleken hebben. Luisteren! dan oordelen.

Het resultaat hangt natuurlijk af van je set (impedantie luidspreker/crossover filter, controle van de versterkeruitgang, gebruikte kabels). Bi-wiring klinkt vaak wat spectaculairder op 't eerste gehoor, maar let op dat je niets aan muzikaliteit, coherentie, tastbaarheid, ritme (PRAT), e.d. verliest. Met single-wiring klopt het geheel vaak beter, het hoog en laag sluiten mooier aan bij het middengebied, het middengebied blijft beter overeind.

Bij single wiren moet je overigens wel de kabels op het laag (woofer) aansluiten, niet op het hoog zoals zo vaak gedacht wordt! Zelfs sommige speakerfabrikanten adviseren dit verkeerd. En in veel winkels zie je het ook verkeerd aangesloten. Hier geldt weer hetzelfde, het klinkt vaak wat spectaculairder, het hoog wat opener, maar je hebt meestal meer vervorming. Tip: vervang de verbindingsplaatjes door een enkel dun koperdraadje (0.4mm solid core koperdraad werkt perfect).

Er is ook een technische verklaring voor (boeit me niet zo want 't klinkt gewoon mooier), maar simpel gezegd: je moet zo min mogelijk feedback van de woofer naar de tweeter hebben (het signaal zoekt de weg van de minste weestand), zo wordt het feedback signaal niet eerst naar de tweeter terminals geleid.

En met bi-wiring loopt de feedback van de woofer naar de tweeter via de versterkerterminals, dus over de hele lengte van beide kabels. Dit weegt meestal niet op tegen het voordeel van het splitsen van het signaal.

Hallo,

ik ben ook voorstander van single-wire.

Een paar keer heb ik een luidspreker met bi-wire aansluiting single-wired aangesloten. In die paar gevallen was 1 aansluiting op de tweeter en 1 op de woofer het beste. Dit gaf het meest homogene geluid. Natuurlijk van luidsprekerkabel een paar brugjes gemaakt.

Intern doorverbinden is natuurlijk het beste, maar ik wou de luidsprekers origineel houden.

Hans

Single wire, bi wire... Het is lood om oud ijzer...

Nee!

Ik heb het al verschillende keren getest en kwam steeds tot de conclusie dat single-wire in alle gevallen beter uit de bus kwam. Voor de verbinding tusen hoog en laag gebruik ik dan ook zeer hoogwaardige jumpers. Luister goed en kom tot de conclusie dat ook het verhaal van Toine gewoon klopt. :rolleyes:;)

Sluit me hier volledig bij aan !!!

Wanneer is iets nu goed of juist slecht.

Een slecht ontworpen bi-wire terminal of een hele goede ontworpen single-wire terminal, of visa versa !!!!

Iemand met verstand van zaken in de wereld van luidsprekers is David Wilson van Wilson Audio.

Deze man bouwt alleen luidsprekers met een single-wire connectie ..... waarom ??

Hij zal ongetwijfeld geexpirimenteerd hebben naar de mogelijkheden om te bi-wiren, maar heeft tot de dag van vandaag nog nooit toegepast in zijn systemen.

En natuurlijk zijn er genoeg andere merken die bi-wire wel toepassen op hun luidsprekers en overtuigd zijn van de voordelen.

Marc !

Guest tubejack

Alle beetjes helpen.... :) ... hangt ook van je versterker af.!

Mijn triode versterker heeft een lage dempingsfactor, dus ik vind

het wel lekker bi-wirring ... n

Edited by tubejack

Ho, ho,

bij bi-wiring word de totale weerstand van je speakerkabel wel 2 keer zo klein! ;)

Ja, mits je de lengte en de doorsnede gelijk houdt. Maar ook dat boeit niet meer, bij pak 'm beet 4mm^2 of hoger...

Ho, ho,

bij bi-wiring word de totale weerstand van je speakerkabel wel 2 keer zo klein! ;)

Nee,niet vanaf de filter z'n kant gezien. Want dan is de Ri v/d ls kabel t.o.v de totale reaktieve weerstand van welk deel v/h filter die hiermee in serie staat, bijna te verwaarlozen. ;)

Ho, ho,

Nee,niet vanaf de filter z'n kant gezien. Want dan is de Ri v/d ls kabel t.o.v de totale reaktieve weerstand van welk deel v/h filter die hiermee in serie staat, bijna te verwaarlozen. ;)

Eigenlijk dus gewoon biwiren, maar de plaatjes laten zitten... ;)

:) Ja, maar dan is het doel niet bereikt van bi-wiring op je ls-filter.

Heb je gewoon een ongevlochten kabel met een totale lagere Ri ,lagere L en hogere C :blink:

Ik denk dat je dan twee gevlochten kabels parallel hebt staan... :huh:

:) Allemaal ongeisoleerde adertjes tegen mekaar aan,en gedraaid,met een mantel eromheen ?

Of bedoel je twee kabels met meerdere in elkaar gevlochten massieve ge

:) Je had de rest van mijn reaktie niet gelezen, Hans. ;)

Jawel, maar we hadden het over verschillende dingen.... Ik over weerstand, jij over zelfinductie en capaciteit.

:)

Er stond ook duidelijk de Ri vd ls kabel erbij vermeld Hans,ALS je ze keihard // aan elkaar knoopt.

Maar het ging toch over "bi-wiren" v/d luidspreker Filter ?

Dan is de reaktieve weerstand v/d ls kabels te verwaarlozen, en ze komen ook nooit keihard parallel aan elkaar.

Dus waarom zoveel misverstand om zoiets simpels ?

(...) Iemand met verstand van zaken in de wereld van luidsprekers is David Wilson van Wilson Audio.

Deze man bouwt alleen luidsprekers met een single-wire connectie ..... waarom ??

Hij zal ongetwijfeld geexpirimenteerd hebben naar de mogelijkheden om te bi-wiren, maar heeft tot de dag van vandaag nog nooit toegepast in zijn systemen. (...)

Beste Marc,

Is dat dan niet een beetje jammer voor degenen die willen bi-ampen?

(Bi-wiring heeft alleen maar zin wanneer je er in gelooft.

Maar bi-amping kan

"In principe" (!) is bi-wiring inderdaad beter. Maar .......... naarmate de uitgang van de versterker een lagere impedantie heeft (en geen of weinig tegenkoppeling) en de kabel dik genoeg is voor het gebruikte vermogen is het van minder belang.

Ik sluit me hierbij aan.

Betreffende bi-amping :

Bi-ampen is leuk,kun je ongeveer 4 X zoveel langer bezig zijn voordat je de juiste combi voor jezelf gevonden en gehoord hebt (zelf meegemaakt), en soms vaak na alle moeite toch weer terug naar single amping.

Denk zelf dat sommige ls fabrikanten dit van tevoren al weten.

Welke kabels,welke ls,welke amps,oei,m'n voorversterker is toch ook niet zo geschikt voor de juiste aansturing van die twee amps,alles blijft knagen,is dan aktief filteren ...hoe zou 't geluid toch zijn als.., stel...

Misschien bij hele grote ls systemen met een grote of hele rits woofers, die dan wel laag kantelen,met of zonder servo-sturing, heeft het wel zeker zin,om te bi-ampen.

Maar op een kleine twee of drie weg ls bi-ampen, denk dat het extra te besteden geld in een ander of betere amp meer voldoening oplevert,als de bestaande amp niet erg goed combineert. :)