Jump to content

cockpit spray van kruidvat

m44
 Share

Recommended Posts

op de site van audiofriends staat een tweak die cd's beter moet laten klinken en kleine krassen moet kunnen verwijderen.

kras op de cd, cockpitspray erop, poetsen en weg kras!

veder zou het met de spray ook beter klinken omdat de oneffenheden op het oppervlak van de cd weggepoets danwel opgevuld zouden worden.

heeft iemand hier ervaring in of mee.

dit naar aanleiding van de groene stift in een ander topic. andere "tweaks"zijn hier wat mij betreft welkom.

Ik haal nog wel eens CD's uit tweedehands auto's (werk in de autohandel) die vol met krassen zitten. In mijn Clarion autoradio/CD-speler is dat geen punt maar de Jadis Symphonia in de woonkamer doet daar nog wel eens moeilijk over dus heb ik de truuk met dashboardspray ook geprobeerd.

Het maakt geen bal uit welke spray je gebruikt maar kleine krasjes worden enigszins opgevult en heb je geen last meer van maar echte diepe krassen blijven diepe krassen en blijft de speler toch op overslaan.

Mvg. Miracle.

nu schijnt hret de truc te zijn de cd op te schuren met jif , schoonspoelen en daarna de spray erop te doen. ik ben skeptisch en durf het niet goed te proberen. ik heb geen cd's over zeg maar.

Ik heb eens een onspeelbaar geworden CD opgeknapt. De laklaag was in de auto (op vakantie) warm geworden en aan het plastic van het CD mapje geplakt. Nadat ik de CD omgedraaid in het hoesje had gestopt zat die lak later oop op het "kijkvlak".

Ik heb de lak met staalwol van de CD gehaald, daarna met Jif na geschuurt en hierna met Commandant (groene) de zichtzijde weer netjes gepolijst. De CD werkt al weer jaren goed.

Wanneer ik niks had gedaan, kon ik hem weggooien... en dat kan altijd nog.

Cockpit en bumperspray zijn een soort olie. Volgens mij doet meubelspray precies hetzelfde. Of het lang blijft werken weet ik niet.

Gewoon schuren en polijsten is m.i. beter.

:)

hoi

licht breking door krassen is een bekent verschijnsel

het opvullen van de de kras ook

de echte < gaat er dan uit en wordt een (

deze ( heeft een andere gunstigere drekingsindeks dan <

het beter klinken zou te verklare zijn in het wel lezen van de 0en en 1en

inplaats dat de fout corrector er maar iets tussen interpoleerd

(waarschijnlijk hebben de modernere cd spelers er minder last van als oude)

wat in ieder geval mogelijk wordt is afspelen

persoonlijk zou ik dan gauw een copy maken

overigens zou ik niet twijfelen om een toch al kapotte cd te behandelen

gr e

Ik heb eens een onspeelbaar geworden CD opgeknapt. De laklaag was in de auto (op vakantie) warm geworden en aan het plastic van het CD mapje geplakt. Nadat ik de CD omgedraaid in het hoesje had gestopt zat die lak later oop op het "kijkvlak".

Ik heb de lak met staalwol van de CD gehaald, daarna met Jif na geschuurt en hierna met Commandant (groene) de zichtzijde weer netjes gepolijst. De CD werkt al weer jaren goed.

Wanneer ik niks had gedaan, kon ik hem weggooien... en dat kan altijd nog.

Cockpit en bumperspray zijn een soort olie. Volgens mij doet meubelspray precies hetzelfde. Of het lang blijft werken weet ik niet.

Gewoon schuren en polijsten is m.i. beter.

:)

dus schuren met jif en polijsten met groene commandant?

dat is de truc?

Die cockpit spray is al eens langs geweest en heb het destijds ook geprobeerd. Had nog een bus staan van Valma.

Het is een soort van spuitvaseline die als netto resultaat een vetttige laag achterlaat. Resiltaat stof en vuil blijven zo veel beter aan je CD's plakken en sommigen werden helemaal niet meer afspeelbaar.

Gauw er maar weer afgesopt met afwasmiddel....

;)

Nee hoor, want een fout correctie maakt er OF een 1 OF een 0 van. Iets er tussenin bestaat immers niet. En pas als de foutcorrectie het helemaal niet meer weet, slaat de cd over en klinkt ie dus minder...

Nee hoor, want een fout correctie maakt er OF een 1 OF een 0 van. Iets er tussenin bestaat immers niet. En pas als de foutcorrectie het helemaal niet meer weet, slaat de cd over en klinkt ie dus minder...

dat zeg ik toch ook

de speler leest een 1 of een 0

als de 1 of een 0 er niet meer is

zeg maar 10001110001101001001001000111100--------1001

(Ik heb even niet opgelet of de reeks binair klopt)

de vertaling van dat ------- kan van alles zijn

persoonlijk vermoet ik dan dat er bv 00001111 van gemaakt wordt

of sla ik dan de plank mis

gr e

op de site van audiofriends staat een tweak die cd's beter moet laten klinken en kleine krassen moet kunnen verwijderen.

kras op de cd, cockpitspray erop, poetsen en weg kras!

veder zou het met de spray ook beter klinken omdat de oneffenheden op het oppervlak van de cd weggepoets danwel opgevuld zouden worden.

heeft iemand hier ervaring in of mee.

dit naar aanleiding van de groene stift in een ander topic. andere "tweaks"zijn hier wat mij betreft welkom.

Probeer het eens M44 en vertel je ervaringen , die paar euro :D

Wat is nou de definitie van een tweak dan ?, iets dat werkt of iets dat iemand denkt dat het werkt.

Volgens mij is een tweak iets dat werkt en dat is volgens mij nog niet algemeen met dit middel vastgesteld.

Zouden veel van die audiofiele "tweaks " niet beter probeersels kunnen worden genoemd

dat zeg ik toch ook

de speler leest een 1 of een 0

als de 1 of een 0 er niet meer is

zeg maar 10001110001101001001001000111100--------1001

(Ik heb even niet opgelet of de reeks binair klopt)

de vertaling van dat ------- kan van alles zijn

persoonlijk vermoet ik dan dat er bv 00001111 van gemaakt wordt

of sla ik dan de plank mis

gr e

Ik weet niet genoeg van digitale techniek om te kunnen zeggen wat een foutcorrectie precies doet, maar hij verzint in ieder geval niks. Hij kan met behulp van algoritmes fouten in de uitlezing opsporen. Een cd-speler leest namelijk nooit 'niks' (dat wat jij met streepjes aangaf). Hij leest altijd wel iets: een 1 of een 0. Of dat goed gelezen is, bepaalt de foutcorrectie dus met die algoritmes. Althans, dat is wat ik er van begrijp. Iemand die het beter weet, mag me verbeteren... :)

dus schuren met jif en polijsten met groene commandant?

dat is de truc?

Precies...

Jif kijkt me wel een heel erg rigoreuze oplossing,op Audiofriends wordt Jif eigenlijk meer aanbevolen om displays weer netjes zichtbaar te krijgen. Heb zelf als eerste keus een cleaner -wax combi van Kruidvat,deze polijst licht ,gebruikte ook wel een pure merk-autocleaner (stevig polijstend soort ,maar nog altijd fijner werkend dan Jif),die gaf bij wegpoetsen van kras wel veel kleinere zichtbare krasjes,CD bleef ondanks dat overigens wel afspeelbaar hiermee.Bij groffe schade aan een CD ontkom je niet aan een rigoreuze aanpak helaas.Voor kleinere krassen gebruik ik liever een fijner werkende soort,je moet alleen wat langer poetsen.

maar die groene commandant is dus wel oke zeg maar.

hoe heet dat polijst middel wat je noemt paul.

ja alles behalve het schuren. ik hoor tot op heden geen verschil.

maar ik vind het hele idee van tweaken leuk omdat het een leuke bezigheid is met je hobby die niet veel kost en af en toe je weer eens dwingt om beter te luisteren naar dingen

Ik heb de lak met staalwol van de CD gehaald, daarna met Jif na geschuurt en hierna met Commandant (groene) de zichtzijde weer netjes gepolijst. De CD werkt al weer jaren goed.(...) :)

Beste Hans,

Kunnen (onvoorbereide) anderen deze CD

• 4 weeks later...

Heb zelf ooit eens een cd met een polijst borstel weer aan de praat gekregen. maar toen werkte ik nog in de metaal..... Heb het daarna nooit meer nodig gehad, voorzichtig met de cd-tjes. Maar een krasje (ongeluk) zit in een klein hoekje.

M44 copieer eens een en probeer het daar op uit.

He Ezo, die 1eenen en nullen die je daar neer zet volgen mij is dat de opening van Enter Sandman van Metallica :lol::lol:

Groet,

Andre

Heb zelf ooit eens een cd met een polijst borstel weer aan de praat gekregen. maar toen werkte ik nog in de metaal.....

Dat had ik ook al aangehaald en dat werkte idd uitstekend. Het is wel oppassen dan want door de wrijving kan het polycarbonaat snel te heet worden en week worden. Dan krijg je beschadigingen die niet meer te herstellen zijn.

Toen Fred een jaar of 3 geleden met die cockpitspraytwiek kwam heb ik het ook geprobeerd. Merkte geen enkel verschil. Toen een wat rigoureuzer test gedaan en een CD bewerkt met schuurpapier totdat ik hoorbare leesfouten kreeg. Cockpitspray er op en uitgepoetst. Resultaat: de CD bleef even slecht klinken.

Op mijn werk toen de CD weer spiegelend gepolijst op de polijstmachine en hij klonk weer klokgaaf.

;)

• 2 months later...

wat zou siliconen spray doen met je cd opp. zou dat nog een verzorgende anti statische werking kunnen hebben?

ga vanavond eens proberen denk ik.

wat zou siliconen spray doen met je cd opp. zou dat nog een verzorgende anti statische werking kunnen hebben?

Ik ben benieuwd. :unsure::rolleyes:

Geen antistatische werking ,althans bij mij plakten er juist stofjes aan de CD,CD werd wat vettig.Vandaar dat ik overgestapt ben op Kruidvat siliconen poets voor de auto.Die geeft geen vettige laag ,effekt op geluid is net zo goed.