henk93 Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Gistermiddag om 12.00 uur vertrokken naar de regio Nijmegen om naar de set van Gerrit(Vanzomereng) te gaan luisteren. Rond de klok van 13.00 uur parkeerde ik mijn auto voor het huis van Gerrit,en na op het belletje gedrukt te hebben begaf ik mij naar het appartement van Gerrit en zijn vrouw Marja. Na wat gekletst te hebben over van alles en nog wat ging onder het genot van een bakkie koffie de eerste c.d in de toch wel stoer uitziende cd speler(de Esound E5SE) dit alles versterkt door de DUSSUN V61 versterker. Dit alles bij elkaar werd naar onze oren gebracht via de zeer mooie en goed uitziende luidsprekers de DALI HELICON 400 Na vele c.d beluisterd te hebben via de toch wel mooie SET van Gerrit ben ik als technische luisteraar tot de conclusie gekomen dat dit een set is met een hoge prijs/kwaliteits verhouding. We praten hier over een set van rond de 5000 euro(de nieuwprijs is wel een stuk hoger) en het setje van ondergetekende komt op ongeveer 30.000 euro(Dit is de nieuwprijs en ik heb er 15000 euro voor betaald) Over de gedraaide c.d wil ik kort zijn die zijn o.a van BLISS, MIKE SILVER ,PAUL STEPHENSON,PATRICIA KAAS,DIRE STRATES,MARK KNOFLER en vele andere c.d uit de toch wel zeer bijzondere collectie van Gerrit. En hoe klinkt dan zo,n goedkopere set tegenover een 3 keer zo,n duurdere set zonder over het Hoog,Midden,en Laag te praten Ik mag wel zeggen dat onlangs de toch niet perfecte opstelling van de luidsprekers het niet verkeerd klonk op het soms wat te veel aan LAAG is met deze set heel goed te leven. De verschillen tussen mijn set en die van Gerrit zijn dan ook niet aan de orde hier Wat de opstelling van de set beteft zijn er toch enkele verbeteringen te behalen (maar dat word in 2008 weer een keer op bezoek bij Gerrit) Dit is een SET om trots op te zijn Gerrit wat betreft de klank en ook de uitstraling ervan Henk. De SET van VANZOMERENG: De DUSSUN V61: De Esound E5SE: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Mooie recensie van een mooie set. Vooral de speakers. Ik vermoed dat het te veel aan laag het meest toe te schijven is aan de ruimte. VANZOMERENG had hier met de vorige speakers ook al last van. Vooral de rechter speaker staat naar mijn idee TE ver de hoek in. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 De speakers tot aan het kleed plaatsen zou denk ik het leven qua muziek nog een stuk aangenamer maken. Heb mijn speakers midden in de kamer staan. Heerlijk, ik wil nooit meer anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Heb mijn speakers midden in de kamer staan. Heerlijk, ik wil nooit meer anders. Ik vrees dat dat voornamelijk/alleen voor vrijgezellen een optie is. (i.v.m WAF ) (hoewel ik zelf ook geen speakers midden in m'n kamer zou willen hebben) Leuk verhaal verder, en inderdaad erg fraaie speakers om te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Ik heb daar enige tijd geleden ook eens mogen luisteren, toen naar een ander stel speakers en ik dacht ook een andere versterker. Het laag was toen ook veel te hard. De kleinere speakers moeten daar zeker verbetering in gebracht hebben. Het hele spul iets naar links schuiven zal zeker nog wat brengen. 20 cm is al best veel. Maar over dwars blijf je toch al gauw met teveel laaag zitten. M.b.t. het verhaal... goed en duidelijk geschreven, maar ik zou de plaatsnaam en zeker het huisnummer weghalen. Nu is wel erg makkelijk het adres te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Ik mis in de recensie toch wel erg hoe de set klinkt. Er staat iets over prijs/kwaliteit en dat er niet wordt gekeken naar verschillen met de set van de bezoeker. Wat de klank betreft alleen dat het laag kennelijk te prominent is. Erg veel wijzer word je eigenlijk niet. Niet bedoeld als kritiek (het is moeilijk zat om een recensie te schrijven en iedere bijdrage wordt zeer gewaardeerd) maar meer als een aanduiding van onvolledigheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk93 Posted 11 november 2007 Author Report Share Posted 11 november 2007 De verschillen tussen mijn set en die van Gerrit zijn dan ook niet aan de orde hier. Het zijn twee totaal verschillende SETS en de ruimte waar onze sets staan opgesteld verschild ook enorm. Anders had er wel gestaan de verschillen tussen de SET van Henk93 en de SET van Vanzomereng Ben niet zo,n schrijver wat betreft recencies dus men zal het hier mee moeten doen. Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Henk, Nog bedankt voor je bezoek, het was reuze gezellig. Met je bevindingen kan ik het helemaal eens zijn. Het is een prettige gedachte om te horen dat bij een set die nu al zeer goed klinkt, er nog meer potentieel in zit wat geen drol extra kost, namelijk alleen een andere opstelling. Volgende jaar in januari komen de nieuwe meubels en gaat toch de hele inrichting over zijn kop, bekijken we meteen hoe de WAF-factor uitpakt, als de luidsprekers nu in de lengterichting v/d kamers uitstralen. Ben er nog niet helemaal uit of de nieuwe opstelling die me voor ogen staat, praktisch zal zijn maar de mogelijkheden qua plaatsing is met deze Dali,s ruimer dan met mijn oude Kappa,s PS. Wellicht omdat je ook heel erg gaat wennen en het geluid, is e.e.a voor mij erg lastig om e.e.a te beoordelen. In vergelijking met de Kappa,s is het basprobleem aanzienlijk minder. Om een voorbeeld te geven, gisteren had ik een potentiele verkoper voor de Kappa,s op bezoek en had ik tijdelijk de Kappa,s uit de logeerkamer/opslagruimte gehaald en lekker vrij opgesteld in de huiskamer en in de lengterichting laten stralen. Ook voor mij was het een verrassing hoe dit zou gaan klinken, nou stukken beter dan ik gewend weg, basprobleem niet enigzins verholpen maar HELEMAAL foetsie Gewoon prettiger en rustiger om naar te luisteren. Om het laagpotentieel van de Kappa,s te tonen, dacht ik het nummer Villa Strangiato op te zetten van Rush Live in Rio, echter het was een grote ontgoocheling omdat het hele subsonische laag, het gegrom, en het getril van de ruimte en lucht, zoals ik me het kon herinneren, nu totaal afwezig bleek te zijn. Had ik dan in het verleden dan altijd naar een staande golf geluisterd ? Ik moet wel bekennen, staande golf of geen staande golf, dat het subsonische laag, het gegrom, en het getril van de ruimte en lucht toendertijd ook niet zo onprettig door maar werd ervaren. Laten we het houden op een ingebouwde loudness FF-serious, het door akoestische onvolkomenheden wat oppeppen van het uiterste laag heeft natuurlijk nadelen op het totale geluidsbeeld, echter bij lagere volumes resulteert e.e.a dat het juist niet te "mager" klinkt. Johan Cruiff zou zeggen, elk nadeel heeft zijn voordeel For the time being: Ik heb inmiddels de speakers heel licht ingedraaid en heel iets (paargraden) achterover laten hellen en de onderste baspoort enigszins afgedicht met wat schuim. Voorlopig ff luisteren ............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Ik ben zelf van mening dat een fatsoenlijke monitor de oplossing van heel veel problemen is. Als ik dan dit zo een beetje van een afstand beschouw, zie dat er speakers gekocht worden mede omdat ze in de aanbieding zijn en dat er op die speakers nu al allerlei kunstgrepen moeten worden toegepast. Ik denk dan: had wellicht wat meer thuis geluisterd en had ook eens andere type's speakers dan alleen vloerstaanders erbij gepakt. Maar ik kan er helemaal naast zitten hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Maar ik kan er helemaal naast zitten hoor... Ik denk het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Ik ben zelf van mening dat een fatsoenlijke monitor de oplossing van heel veel problemen is. Als ik dan dit zo een beetje van een afstand beschouw, zie dat er speakers gekocht worden mede omdat ze in de aanbieding zijn en dat er op die speakers nu al allerlei kunstgrepen moeten worden toegepast. Ik denk dan: had wellicht wat meer thuis geluisterd en had ook eens andere type's speakers dan alleen vloerstaanders erbij gepakt. Maar ik kan er helemaal naast zitten hoor... helemaal mee eens,zoals bekend ben ik een groot!!! voorstander om alles thuis te proberen en liefst ook wat langer,ipv alles snel(zoals zovele testen waar ze hear altijd maar weer mee bezig zijn)te beoordelen,maar het zijn wel mooie speakers,en ik zou toch ff met je vrouw overleggen om in de lengterichting te gaan spelen,dat lijkt mij de enige optie,ook vanwege de ruimte die je dan hebt achter de luisterplaats,betekend dus een mooier laag maar ook vooral nog ruimtelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 Ik ben zelf van mening dat een fatsoenlijke monitor de oplossing van heel veel problemen is. Als ik dan dit zo een beetje van een afstand beschouw, zie dat er speakers gekocht worden mede omdat ze in de aanbieding zijn en dat er op die speakers nu al allerlei kunstgrepen moeten worden toegepast. Ik denk dan: had wellicht wat meer thuis geluisterd en had ook eens andere type's speakers dan alleen vloerstaanders erbij gepakt. Maar ik kan er helemaal naast zitten hoor... helemaal mee eens,zoals bekend ben ik een groot!!! voorstander om alles thuis te proberen en liefst ook wat langer,ipv alles snel(zoals zovele testen waar ze hear altijd maar weer mee bezig zijn)te beoordelen,maar het zijn wel mooie speakers,en ik zou toch ff met je vrouw overleggen om in de lengterichting te gaan spelen,dat lijkt mij de enige optie,ook vanwege de ruimte die je dan hebt achter de luisterplaats,betekend dus een mooier laag maar ook vooral nog ruimtelijker. Een monitor heb ik ook serieus overwogen maar ook serieus laten heel bewust weer uit mijn hoofd gezet. Het basprobleem wat ik NU heb wat zwaar overtrokken, we hebben het over nuances. Alleen bij een beperkt aantal opnames en bij een redelijke afspeelvolume doet het probleem zich voor. Daarnaast geeft deze speaker in alle andere gevallen een voller geluid. Het is ook een kwestie van smaak en prioriteiten stellen. Ik streef geen set naar die een perfectie kwaliteitsweergave heeft of het meeste voldoet aan de smaak en eisen van bezoekers die ik over de vloer krijg maar een set die het meeste aan mijn smaak beantwoordt. Neemt niet weg, dat ik andersmans adviezen en tips niet te harte neemt. Had ik nu monitoren gehad, was het basprobleem voor 100% verdwenen maar had ik wellicht ook het gevoel gehad wat body en laag bij veel opnames te missen. Heb nu een set waarmee ik tevreden ben, in Januarie 2008 gaat de kamerinrichting op zijn kop en zal kijken of er een gunstige opstelling mogelijk is. Echter wordt de WAF-factor met de nieuwe inrichting/opstelling te drastisch aangetast of is e.a. niet practisch, gaat de hele set en opstelling weer direct terug zoals nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 daar kan ik helemaal inkomen Vanzomereng,ook ik heb een set die bij mijn smaak past,en ook daarom grotere speaker,maar die hebben gelukkig flink de ruimte en dat scheelt echt veel,maar dessalnietemin wens ik je wel veel fun met je Dali's,want het zijn mooie speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 daar kan ik helemaal inkomen Vanzomereng,ook ik heb een set die bij mijn smaak past,en ook daarom grotere speaker,maar die hebben gelukkig flink de ruimte en dat scheelt echt veel,maar dessalnietemin wens ik je wel veel fun met je Dali's,want het zijn mooie speakers. Merci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 november 2007 Report Share Posted 11 november 2007 De JMR Offrande zijn idd ook erg mooie monitoren maar ivm de Dali Helicon 400 missen ze toch echt behoorlijk wat body. Ik heb deze monitoren thuis naast mijn Helicon 400 SE's gehad, vond ze erg mooi klinken maar miste wel het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 november 2007 Report Share Posted 15 november 2007 Had ik nu monitoren gehad, was het basprobleem voor 100% verdwenen maar had ik wellichtook het gevoel gehad wat body en laag bij veel opnames te missen. Zolang je niet ingrijpt in de ruimte akoestiek blijft het "bas"probleem bestaan. Dit is volledig onafhankelijk van de weergever. Een "bas"probleem, of beter een resonantieprobleem is geen probleem zolang je de resonantie niet aanstoot.... Stel dat het probleem rond de 30Hz ligt, waarom zou je de 20Hz tonen willen opofferen om een probleem rond de 30Hz op te lossen? Zoek nu eens uit bij welke frequenties het probleem ontstaat (gokje ca 70/90 Hz? Met wat voor luidspreker wil je dat niet aanstoten, tenzij je alleen maar naar een 'middentoner' wilt luisteren). Als je niet in de akoestiek van je ruimte wilt of kunt ingrijpen is er nog een hele goede andere mogelijkheid, die veel te weinig gebruikt wordt. De parametrische equaliser (afhankelijk van je bron al dan niet digitaal). Dips haal je er niet mee weg, maar pieken heel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts