Jump to content

Werking CD tweaks.

WanFie
 Share

Recommended Posts

De meeste techneuten zeggen natuurlijk .... niks, enen en nullen kun je niet beinvloeden, maar toch.

Er zijn twee effecten waarop de meeste CD-tweaks op gebaseerd zijn:

1. De breking van het licht verbeteren.

2. De CD mechanisch aanpassen waardoor deze beter gebalanceerd of zwaarder worden.

1.

Hieronder vallen de groene stift, bitstream, randen schuren ens.

De foutcorrectie van de CD speler hoeft minder vaak in te komen en er zal eerder een beter resultaat gehaald worden. Dit schijnt van invloed te zijn op de totale jitter.

2.

Hieronder vallen de oplegschijfjes, en ook de randen schuren.

Door de grotere massa en of betere balancering heeft de motorservo minder te doen. De voeding hiervan (die meestal bij de analoge voeding is aangesloten) krijgt minder te doen. De netspanning blijft dus beter in tact.

Een betere CD speler heeft meestal betere (of meer) voedingen en heeft bovendien de jitter beter onder controle.

Mag ik dan concluderen dat een goede CD speler minder "baat" heeft bij deze tweaks.?

Overigens hoor ik tot op dit moment geen verschil tussen w

ik hoor tot nu toe geen verchil waarmee ik niet zeg dat het er niet is of kan zijn. idd diverse tweaks achter de rug en ik sta ervoor open maar tot op heden nooit lang het gevoel gehad dat iets werkt. wel soms een avond lang ofzo. en dan een paar dagen later is het weg. geen gewenning hoor maar ik dacht dingen beter te horen dan voorheen.

Ik sluit mij bij Jerry aan :D

;)

Bangerikken... ;)

Nee hoor. :rolleyes:

Ik heb ooit een groene stift van Kees van Haren ''SEEC" gehad en meen met deze stift ook wel degelijk een positief verschil te horen.

Dat schuren van de randen heb ik nooit geprobeerd, dus daar kan ik niets over zeggen.

Over dat balanceren wil ik nog wel iets kwijt. Doordat de schijf een te verwaarloosbaar toerental draait, zal het m.i. weinig tot geen invloed hebben op de weergave. Wat denk ik veel belangrijker is, is dat de data ten opzichte van het asgat exact centrisch staat. Juist d

;)

Bangerikken... ;)

Ok, dan Hans,

Je gaat toch al wat jaartjes mee op dit forum en dit onderwerp is al talloze keren aan de orde geweesti in elllenlange draadjes met veel zinnigs en veel onzinnigs. Dus als nu weer voor de zoveelste keer de vraag wordt gesteld: "Werking CD tweaks., Wat zou er aan de hand KUNNEN zijn...???"

Tja, wat zou dan het antwoord moeten zijn?

Laat ik dan maar een paar niet-technische geven:

Verveling

Ontevredenheid

Aandacht

Geen genoeg van krijgen

<_<;)

...

Verveling

Ontevredenheid

Aandacht

Geen genoeg van krijgen

<_<;)

Hoop...?

Liefde? ;)

;)

Bangerikken... ;)

Ok, dan Hans,

Je gaat toch al wat jaartjes mee op dit forum en dit onderwerp is al talloze keren aan de orde geweesti in elllenlange draadjes met veel zinnigs en veel onzinnigs. Dus als nu weer voor de zoveelste keer de vraag wordt gesteld: "Werking CD tweaks., Wat zou er aan de hand KUNNEN zijn...???"

Verveling

Ontevredenheid

Aandacht

Geen genoeg van krijgen

<_<;)

Och er is tijd verstreken en toch blijven die tweaks gebruikt worden. In de topics die er zijn lees ik meer onzinnigs dan zinnigs. Vandaar dit topic met een duidelijke vraagstelling.

Ik heb vanmiddag wat zitten te proberen (verveling..?)... de eerste conclusies.. dat dure schijfje doet volgens mij totaal niks. Die stiften... het is wel toevallig dat ik zelfs met het Edding groen op de randen, meer geniet van de CD's. Eens proberen met twee dezelfde CD's een wel groen en de andere niet.

Maar dan weet ik nog steeds niet waar dat vandaan komt.

:confused:

je cellen daar in die bovenkamer,zijn in combinatie met je oortje,de enige parameters om iets te kunnen beoordelen op z'n muziekaliteit,dat staat heel ver van de techniek af,daar kunnen geen cijfertjes tegenop meester Jacco,nogmaals,muziekaliteit is niet op papier uit te drukken,never nooit niet

:) Als ik het mij goed herriner,is er ooit een lezing van AES hierover geweest, eind jaren 80 geloof ik.Misschien kan iemand hem opsnorren ? Duck misschien ?Met veel ouwere types CD-players schijnt er toch iets te gebeuren.

In ieder geval hoorde ik en mijn vriendin in die begin jaren negentig bij de meeste installaties een minder agressief hoog.Wel in een goeie akoestiek.

De Staedler stift laat geen diep rode gloed na zoals de gewone Edding(moeilijk te zien,aleen bij een bepaalde lichtbreking),plakt ook minder na.

Maar ja, nu is mijn gehoor in het hoog niet zo geweldig meer....

Dat komt ergens vanuit je grijze cellen vandaan, Hans. Heeft niets met techniek te maken.

Groet,

Jacco

ZEUR !!!!! <_<

Volgens mij kun jij het niet hebben dat je het wel hoort maar niet kan verklaren :lol:

;)

Misschien in m'n achterhoofd wel, Pjotr. Maar ik ben die eeuwige zelfde plaat van Jacco meer dan zat. Ik weet het nu onderhand wel dat ik, en met mij vele anderen, lijden aan waanideeen en hersenspinsels. SO WHAT !!! Als dat al zo zou zijn, ben ik er gelukkig mee. Daar hoeft geen zeeuwse BK-IWAB voor te komen om me dat telkens onder de neus te wrijven.

De verklaring die algemeen daarvoor gegeven wordt is ook al lang en breed aan bod geweest. Er zijn nog steeds geen bewijzen geleverd dat het op die manier werkt, dan wel niet werkt. Logisch gezien kan het niet, omdat infra-rood geen congruente kleur heeft. Maar dan moet ik met klem verwijzen naar de tweede regel in mijn sig!

BTW, die groene stift doet echt wel meer dan het hoog ietwat ophalen. De diepteplaatsing, contouren en het laag gaan er ook op vooruit. Het geluidsbeeld wordt "holografischer". Iemand die dat niet hoort, prijs je gelukkig. Maar besteedt dan geen geld aan fatsoenlijke stereoset (dus geen knutselprul) en houd je dan niet bezig met een forum als dit, want dat heeft dan geen zin.

Exact 2 jaar geleden...

Zou het iets met de datum te maken hebben, 11e van de 11e?

t scheelt maar 18 minuten, spookie!

:lol:

het is een echt carnaval onderwerp.

de meters willen altijd dat de luisteraar bewijst dat er verschil is. uiteraard kan dat niet. omdraaien durven ze echter niet

meet nu eens welk verschil ik hoor tussen A en B.

"hee ik hoor daar verschil, verklaar eens"

euh..... geen idee dat kan gewoon niet want ik meet het niet. dus is het er niet.

verschillen zijn veelal zeer subtiel en soms op het verwaarloosbare af. soms zijn ze er ook niet.

ervoor open staan is het allerbelangrijkste

niet direct afschieten en voor gek verklaren.

...

Verveling

Ontevredenheid

Aandacht

Geen genoeg van krijgen

<_<;)

Hoop...?

Liefde? ;)

Importeurschap verkregen van een nieuw chinees groene stiften merk misschien? :blink:

gr :huh: hj :D

Waarom niet een keer roze stiften of paarse .