Jump to content

Werking CD tweaks.

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Weinigen die antwoord geven op de vraag van Hans. Velen ontkennen de stelling omdat ze nooit iets gehoord hebben. Anderen horen iets en proberen er een verklaring voor te vinden. Zoals Hans, dank daarvoor.

Ik zeg, en dat zal ik keer op keer doen:

de enige (mij) logische verklaring is dat het "energetisch" patroon van de schijf wordt aangepast, zodat wij mensen, ons gehoor, er anders op reageert.

A. de geluidskwaliteit die uiteindelijk geproduceerd wordt, verandert niet

B. de waargenomen geluidskwaliteit neemt toe, of verandert in ieder geval (voor de gelukkigen)

p.s. je moet de Staedtler nemen, omdat de daarin gebruikte chemicalien minder agressief zijn dan andere merken.

Bij A&T in de jaren 80-90 had men dit al proefondervindelijk ontdekt, door een vergelijkende test van verschillende merken stiften.

En als je deze theorie dus doorzet, verklaar je meteen waarom kabels verschillend klinken, zelfs connectoren, weerstanden, condensatoren, netvoedingen, zelfs stekkerblokken, en stoppen in de stoppenkast. Ook spikes, diverse voetjes, oplegblokken etc ik weet wat er allemaal bestaat...

allemaal zaken waarvan redelijkerwijs niet aannemelijk gemaakt kan worden, dat ze het uiteindelijke signaal wat uit de speaker komt, ook maar 0,1 dB kunnen veranderen.

De verandering van klank door bijv verschillende condensatoren te plaatsen(proberen ) in de signaalweg , bijv in een speakerfilter, is een algemeen aanvaarde waarde, dit is ook te verklaren door de verschillende materiaalsoorten waarvan het dielektrum is gemaakt

De werking van een groene stift is gewoon een probeerseltje van iemand lijkt me , misschien had iemand ooit eens de titel van zijn cd op de cd zelf geschreven , en vond dat die daardoor beter klonk .

Ook de grote audiosites :stereophile , soundstage.com hoor ik er nooit over.

Het lijkt me allemaal een beetje mystiek gelul.

Dat je bij de gekste dingen al klankverandering waarneemt , vind ik een beetje overdreven.

Trouwens een klankverandering heeft niet alles te maken met geluidsterkte, ik vraag me af of je 0,1 db verschil eigenlijk uberhaupt wel kunt horen.

De frequentie karakteristieken van heel veel speakers (ook goedkope) zijn mooi recht , toch klinkt de 1 bagger en de ander prachtig , het is met heel veel filtermanieren mogelijk om een mooie freq kar. te krijgen.

De freq kar is maar een onderdeel

gr :blink: hj :P

Date: Mon, 24 Mar 1997 22:47:19 -0500

From: Andrew Rogers <rogers@hi.com>

Subject: Re: Green CD's

Stereophile, Vol. 20 No. 4 (April, 1997), page 117 (Guide to Recommended Components):

AudioPrism CD Stoplight: $15.95

Green, water-based acrylic paint for coating the edges of CDs. The green color, which PvW [Peter van Willenswaard] found absorbs the laser's infrared wavelength, is presumably significant, but at present we have no idea why this tweak should so improve the sound of CDs. That it does so, however, seems to be beyond doubt to anyone with ears to hear (though no one single product has raised greater guffaws from the mainstream press). "This stuff works!" report JE [Jack English], PvW, and JA [John Atkinson], all of whom feel that it increases soundstage definition, improves the solidity of bass reproduction, and usefully lowers the level of treble grain so typical of CD sound. PvW and MC [Martin Colloms] report that a water-based poster pen, the Uniposca from Mitsubishi, has a very similar effect. MC also notes that the CD should rirst be destaticized and its edges degreased before the green paint is applied. (Vol. 14 No. 11, Vol. 19 No. 10; see also DO's [Dick Olsher] and TJN's [Thomas J. Norton] WCES reports in Vol. 13 No. 3, ST's [sam Tellig] and RH's [Robert Harley] articles on CD tweaks in Vol. 13 No. 5, and "As We See It", Vol. 18 No. 7).

Primyl Vinyl Exchange, Vol. 1 No. 3 (May-June 1996):

The Official Audiophile Versions are paint pens which go in the $15-20 range. We've found that the UNIPOSCA #PC-5M pen is "remarkably similar", and is usually available through art supply stores for $2. We get ours at Charrettes in Cambridge [MA]. They do work, but no, they don't make CDs sound as good as vinyl...

en weer een andere mening

http://www.snopes.com/music/media/marker.asp

Mijn ervaring (ooit bij Roger) is dat er weleen verschil hoorbaar is (geluid leek rustiger te worden als ik me goed herinner), maar denk niet dat ik dat blind er uit kan herhalen (zoals zoveel blind mij niet lukt).

Verander de totale hogetonenopbouw op wat voor manier dan ook in de gereproduceerde muziek en alles wordt meegetrokken.

Toch blijft de eerste indruk van minder agressief hoog opvallen bij ouwere type cd spelers op een goeie weergever in een goeie akoestiek.

Misschien heeft deze "hoogverandering" elektrisch ook een reaktie op de tekortkomingen v/d passieve ls-filter en units ? En mindere onaangename reflekties in de akoestiek ?

Date: Mon, 24 Mar 1997 22:47:19 -0500

From: Andrew Rogers <rogers@hi.com>

Subject: Re: Green CD's

Stereophile, Vol. 20 No. 4 (April, 1997), page 117 (Guide to Recommended Components):

AudioPrism CD Stoplight: $15.95

Green, water-based acrylic paint for coating the edges of CDs. The green color, which PvW [Peter van Willenswaard] found absorbs the laser's infrared wavelength, is presumably significant, but at present we have no idea why this tweak should so improve the sound of CDs. That it does so, however, seems to be beyond doubt to anyone with ears to hear (though no one single product has raised greater guffaws from the mainstream press). "This stuff works!" report JE [Jack English], PvW, and JA [John Atkinson], all of whom feel that it increases soundstage definition, improves the solidity of bass reproduction, and usefully lowers the level of treble grain so typical of CD sound. PvW and MC [Martin Colloms] report that a water-based poster pen, the Uniposca from Mitsubishi, has a very similar effect. MC also notes that the CD should rirst be destaticized and its edges degreased before the green paint is applied. (Vol. 14 No. 11, Vol. 19 No. 10; see also DO's [Dick Olsher] and TJN's [Thomas J. Norton] WCES reports in Vol. 13 No. 3, ST's [sam Tellig] and RH's [Robert Harley] articles on CD tweaks in Vol. 13 No. 5, and "As We See It", Vol. 18 No. 7).

Primyl Vinyl Exchange, Vol. 1 No. 3 (May-June 1996):

The Official Audiophile Versions are paint pens which go in the $15-20 range. We've found that the UNIPOSCA #PC-5M pen is "remarkably similar", and is usually available through art supply stores for $2. We get ours at Charrettes in Cambridge [MA]. They do work, but no, they don't make CDs sound as good as vinyl...

en weer een andere mening

http://www.snopes.com/music/media/marker.asp

Mijn ervaring (ooit bij Roger) is dat er weleen verschil hoorbaar is (geluid leek rustiger te worden als ik me goed herinner), maar denk niet dat ik dat blind er uit kan herhalen (zoals zoveel blind mij niet lukt).

Ja daar sta ik raar van te kijken , john atkinson en M collumns aan de stift :D

1997, maar toch nu hoor/ lees ik ze er nooit meer over dat ze het gebruiken.

Hun staan er om bekend dat ze over het algemeen met scepsis publiceren over dingen die niet technisch bewezen kunnen worden , wat ik ook normaal vind als je enigzins technisch/ wetenschappelijk over wil komen als blad

gr :huh: hj :P

De werking van een groene stift is gewoon een probeerseltje van iemand lijkt me , misschien had iemand ooit eens de titel van zijn cd op de cd zelf geschreven , en vond dat die daardoor beter klonk .

Erg kort door de bocht vind ik. Ik heb, doordat ik destijds bij RobX op bezoek ben geweest, ook een aantal CD's behandeld met de groene stift. En uiteindelijk vond ik het toen bij mij een niet een verbetering. Het hoog werd "matter" en miste daardoor veel detail. En heb ik het groene er dus af zitten schrapen :( . Inmiddels is erbij mij veel veranderd en wellicht moet ik het opnieuw proberen.... Want je weet het niet, misschien werkt het nu wel :blink:

Mij maakt het binnenkort toch niet meer uit ik stap over op een graaf GM 200 OTL / OCL (zonder uitgangstransformatoren/ condensatoren in de signaalweg, en een VPI scoutmaster, ik ruil daar die wadia op in . :D:D

gr :P hj :D

Mmmm, mooie stap........ (Maar wel erg radicaal :huh: )

BTW, die groene stift doet echt wel meer dan het hoog ietwat ophalen. De diepteplaatsing, contouren en het laag gaan er ook op vooruit. Het geluidsbeeld wordt "holografischer". Iemand die dat niet hoort, prijs je gelukkig. Maar besteedt dan geen geld aan fatsoenlijke stereoset (dus geen knutselprul) en houd je dan niet bezig met een forum als dit, want dat heeft dan geen zin

Sodejuu ,helemaal mee eens .Gebruik zelf zwart ,gewoon een kantoor Edding ,werkt prima.Plukte van een andere site als tip het gebruik van een siliconen houdend middel op de aflees zijde vd CD .Gebruik zelf Kruidvat Quick&Shine(paar euro's) ,verwerkt zeer prettig .CD wordt blijvend spekglad(is geen polish o.i.d.!).Effekt op het geluid vond ik erg opvallen,effekt als bij stift,maar nog sterker ,dus ook bij al gestifte CD .Erg goed waarneembaar bij bijv. zachte koorpassages e.d.Oude CD boekjes etc krijg je er trouwens ook weer nieuw mee(hoogglans).

Dat komt ergens vanuit je grijze cellen vandaan, Hans. Heeft niets met techniek te maken.

Groet,

Jacco

ZEUR !!!!! <_<

Volgens mij kun jij het niet hebben dat je het wel hoort maar niet kan verklaren :lol:

;)

Het is wel het zuivere moment waarop een topic weer eens ontspoort door een zo afgezaagd en overbekend patroon...

Je zou ook kunnen zeggen dat er door een bepaald persoon een topic geopend wordt waarvan het verloop volledig voorspelbaar is en dat er een reactie uit nuchtere hoek komt. Dan wordt het door een ander zeker persoon op een schreeuwen gezet en een derde ander persoon gaat met rood de goegemeente vertellen: "zie je wel, die Jacco kan maar beter weggaan want hij verziekt het altijd".

Dit is ziekmakend en mijn conclusies zijn getrokken, heren. Ik wens jullie veel succes met het in stand proberen te houden van de audioromantiek. En natuurlijk met het vinden van een volgend slachtoffer om jullie gore spelletjes te spelen.

Jacco

Dat komt ergens vanuit je grijze cellen vandaan, Hans. Heeft niets met techniek te maken.

Groet,

Jacco

ZEUR !!!!! <_<

Volgens mij kun jij het niet hebben dat je het wel hoort maar niet kan verklaren :lol:

;)

Het is wel het zuivere moment waarop een topic weer eens ontspoort door een zo afgezaagd en overbekend patroon...

Beste dingesmeneer,

Ik zou het op prijs stellen als u mijn kwinkslag naar Sodejuu niet MISbruikt om de schoolmeester uit te hangen.

Sodejuu begreep het prima en reageerde heel sportief en to-the-point daarop. Wees dan ook zo sportief om dat mede te quoten.

:angry::angry:

Tja misschien sla ik de plank wel volledig mis, maar als je de cd nou laat voor wat hij is. trek je cd speler eens open en je hoeft slechts dat ene elcootje in de signaalweg te vervangen voor een echte C en t klinkt gelijk 10x beter

Mijn idee! Vooropgesteld dat je meer cd's dan spelers doorverkoopt. ;)

hoe werkt zo'n stiftdan volgens jullie. ik heb in A&T altijd gelezen dat je de rand van de cd moet kleuren, de leeskant waar nog geen info staat (buitenste rand).

maar jullie beschrijfen nu de hele cd kleuren behalve waar de info op staat.

verder lees ik veel merken stiften, welke is nu goed. ik wil eens 1 cd gaan doen en dan een indruk geven in dit topic.

Jammer dat 't er zo aan toe gaat.

Iedereen kan en mag zijn persoonlijke mening of ervaring(en) toch Hear vertellen ?

Ik kan een ieder zijn standpunt begrijpen,ook die van Jacco.

Maar effe iets anders.Wie vergelijkt sets,apparatuur,tweaks etc in een dode ruimte ? Wat zou er dan voor verschillen hoorbaar zijn ?

In ieder geval geen uitdoving van kleine verschillen.Sommige grote verschillen hoor je natuurlijk overal,in elke akoestiek.

In mijn luisterruimte hoort IEDEREEN die soms moeilijk te verklaren verschillen.Voor mij soms ook.

Zou het wellicht, misschien, eventueel iets te maken kunnen hebben met de muziek die je beluistert? Ik bedoel het volgende.

Op aanraden van een van mijn schaarse vrinden belandde onderlaatst een cd van een of andere moderne componist in mijn speler. Iets in de geest van "Triosonate voor trombone, sanseveria en stofzuiger". Geen touw aan vast te knopen dus. Maar het moest gew

hoe werkt zo'n stiftdan volgens jullie. ik heb in A&T altijd gelezen dat je de rand van de cd moet kleuren, de leeskant waar nog geen info staat (buitenste rand).

maar jullie beschrijfen nu de hele cd kleuren behalve waar de info op staat.

verder lees ik veel merken stiften, welke is nu goed. ik wil eens 1 cd gaan doen en dan een indruk geven in dit topic.

M44 ,begin gewoon eenvoudig .Pak een simpele zwarte waterproof stift uit de kast ,stift de randen plus poets de afspeelzijde van een CD eens met Polish & Shine van Kruidvat(is dus geen schurend middel,alleen opbrengen en uitpoetsen).Ben benieuwd of je het hoort ,testen met subtiel soort muziek strekt tot aanbeveling.

Guest tubejack
De meeste techneuten zeggen natuurlijk .... niks, enen en nullen kun je niet beinvloeden, maar toch.

Er zijn twee effecten waarop de meeste CD-tweaks op gebaseerd zijn:

1. De breking van het licht verbeteren.

Pfff lang weekeind weg en tig ongelezen draadtjes hear :D

Hans volgens mij is de beste CD tweak....... orginele CD 's kopen.... :o

Een wereld van verschil t.o.v. het meeste gecopi

ik pruts er bij CD's flink op los. en doe dus ook zonder aarzeling de uitspraak dat een onbewerkte CD niet om aan te horen is.

wellus nietus heeft geen zin, ik hoor het. dat een andere het wellicht niet hoort: prima.

op een rij:

- groen stiften (staedtler 317) al heel lang

- Finyl al heel lang

- nachtje vriezer al heel lang

- sinds kort: CDI Blue statmat

- schijfje van een merk dat ik vergeten ben.

- demagnetiseren (zo'n ding van transtec voor de bandrecorder)

komt denk ik neer op beheersen van wat er met het licht gebeurt (groen, Finyl), statische lading (statmat, demagnetiseren). wat de laatste schijf doet snap ik niet, wel dat ik sindsdien klaar ben met zoeken naar goed CD geluid. vraag me niet verder waarom deze dingen werken.

groet