m44 Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 hoe werkt zo'n stiftdan volgens jullie. ik heb in A&T altijd gelezen dat je de rand van de cd moet kleuren, de leeskant waar nog geen info staat (buitenste rand). maar jullie beschrijfen nu de hele cd kleuren behalve waar de info op staat. verder lees ik veel merken stiften, welke is nu goed. ik wil eens 1 cd gaan doen en dan een indruk geven in dit topic. M44 ,begin gewoon eenvoudig .Pak een simpele zwarte waterproof stift uit de kast ,stift de randen plus poets de afspeelzijde van een CD eens met Polish & Shine van Kruidvat(is dus geen schurend middel,alleen opbrengen en uitpoetsen).Ben benieuwd of je het hoort ,testen met subtiel soort muziek strekt tot aanbeveling. polish & shine. is dat dan weer iets anders als cockpit spray en werkt dat hetzelfde. het effect van cockpit spray schijnt ook te "meten"te zijn. nl onder de microscoop is het opp. veel gladder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 hoe werkt zo'n stiftdan volgens jullie. ik heb in A&T altijd gelezen dat je de rand van de cd moet kleuren, de leeskant waar nog geen info staat (buitenste rand). maar jullie beschrijfen nu de hele cd kleuren behalve waar de info op staat. verder lees ik veel merken stiften, welke is nu goed. ik wil eens 1 cd gaan doen en dan een indruk geven in dit topic. M44 ,begin gewoon eenvoudig .Pak een simpele zwarte waterproof stift uit de kast ,stift de randen plus poets de afspeelzijde van een CD eens met Polish & Shine van Kruidvat(is dus geen schurend middel,alleen opbrengen en uitpoetsen).Ben benieuwd of je het hoort ,testen met subtiel soort muziek strekt tot aanbeveling. polish & shine. is dat dan weer iets anders als cockpit spray en werkt dat hetzelfde. het effect van cockpit spray schijnt ook te "meten"te zijn. nl onder de microscoop is het opp. veel gladder. De cockpitspray heb ik ook gebruikt,had ook een goed effekt. Echter ,bemerkte dat CD's ondanks uitpoetsen een beetje stof aan gingen hechten na verloop van tijd,blijft blijkbaar wat vettig.Dus op zoek naar iets beters ,de droog blijvende Kruidvat poets,verwerkt veel prettiger,geen gerommel met stuifnevel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 Echter ,bemerkte dat CD's ondanks uitpoetsen een beetje stof aan gingen hechten na verloop van tijd,blijft blijkbaar wat vettig. Ja, dat had ik M44 ook al geantwoord in dat andere draadje over cockpit spray. Overigens ging bij mij ook na uitpoetsen de CD er slechter van klinken -> meer onherstelbare leesfouten, duidelijk te herkennen aan een zacht achtergrondgereutel wat er niet was zonder cockpit spray. Beste is natuurlijk zuinig zijn op je CD's zodat er geen krassen in komen. Heb je dergelijke middeltjes helemaal niet nodig. En mocht er per ongeluk toch een kras in komen kun hem er beter uitpoetsen -> zie het cockpit spray draadje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 Echter ,bemerkte dat CD's ondanks uitpoetsen een beetje stof aan gingen hechten na verloop van tijd,blijft blijkbaar wat vettig. Ja, dat had ik M44 ook al geantwoord in dat andere draadje over cockpit spray. Overigens ging bij mij ook na uitpoetsen de CD er slechter van klinken -> meer onherstelbare leesfouten, duidelijk te herkennen aan een zacht achtergrondgereutel wat er niet was zonder cockpit spray. Beste is natuurlijk zuinig zijn op je CD's zodat er geen krassen in komen. Heb je dergelijke middeltjes helemaal niet nodig. En mocht er per ongeluk toch een kras in komen kun hem er beter uitpoetsen -> zie het cockpit spray draadje. Gereutel?Heb nergens last van .Gaat ook niet om wegwerken van krassen overigens,het werkt net zo goed bij nieuwe CD s .Het gaat meer om het glad maken op micro niveau,de kleine productieoneffenheden worden weggepoetst.Het Kruidvatspul zit er al een jaar op,zonder problemen.Zijn nog steeds glad ,klinkt prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 Gereutel?Heb nergens last van .Gaat ook niet om wegwerken van krassen overigens,het werkt net zo goed bij nieuwe CD s .Het gaat meer om het glad maken op micro niveau,de kleine productieoneffenheden worden weggepoetst.Het Kruidvatspul zit er al een jaar op,zonder problemen.Zijn nog steeds glad ,klinkt prima. Ik had het ook over die cockpit spray van Valma (die Fred volgens mij ook gebruikte). Maar misschien werkt het bij mijn CD systeem, met puck ipv magneetclamp, wel averechts? Het oppervlak van de CD ligt ver buiten het focuspunt van de laser + detectiedioden. Kleine krasjes mogen op zich geen invloed hebben, daar is het hele CD (en DVD) systeem op ontworpen. En gladder dan een nieuwe CD al is kun je hem niet krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 12 november 2007 Report Share Posted 12 november 2007 M44 ,gewoon proberen ,niet geschoten is altijd mis Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 13 november 2007 Report Share Posted 13 november 2007 wellus nietus heeft geen zin, ik hoor het. dat een andere het wellicht niet hoort: prima. op een rij: - groen stiften (staedtler 317) al heel lang - Finyl al heel lang - nachtje vriezer al heel lang - sinds kort: CDI Blue statmat - schijfje van een merk dat ik vergeten ben. - demagnetiseren (zo'n ding van transtec voor de bandrecorder) wow eindelijk iemand waarmee ik het grotendeels eens kan zijn, alleen mijn rijtje ziet er ietsje anders uit: - groen stiften (staedtler 317) al heel lang - nachtje vriezer al heel lang (juiste procedure volgen) - stickertje Rainbow Foil - likje Cream Electret van Peter Belt over de gedrukte letters maakt het helemaal af. Kosten zijn verwaarloosbaar. Bij elke van bovenstaande klinkt het weer iets beter. Ik ben het oneens met degenen die kwalitatief slechte opnames niet goed klinkend krijgen; dat lukt mij wel. Zelfs een verzamel-cd van The Police (die op vele forums als allerslechtste opname 'won'), vind ik nu, na nog wat extra tweaks, heerlijk om naar te luisteren. Zo ook allerlei kinder-CD's die ik nu moet aanhoren, gekopieerd, vaak op hoge snelheid, eerst "overgeproduceerd" "hard" "schel", nu muzikaal en ik draai ze zelfs met plezier. Door de slechte opname hoor je toch de herkenbare instrumenten heen, schitterend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willempie Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Ik heb iets nieuws ontdekt, gedurende 3 minuten de cd met je rechterhand tegen t puntje van je neus houden terwijl je met blote voeten in een bak lauw water staat. Klinkt gelijk beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 wellus nietus heeft geen zin, ik hoor het. dat een andere het wellicht niet hoort: prima. op een rij: - groen stiften (staedtler 317) al heel lang - Finyl al heel lang - nachtje vriezer al heel lang - sinds kort: CDI Blue statmat - schijfje van een merk dat ik vergeten ben. - demagnetiseren (zo'n ding van transtec voor de bandrecorder) wow eindelijk iemand waarmee ik het grotendeels eens kan zijn, alleen mijn rijtje ziet er ietsje anders uit: - groen stiften (staedtler 317) al heel lang - nachtje vriezer al heel lang (juiste procedure volgen) - stickertje Rainbow Foil - likje Cream Electret van Peter Belt over de gedrukte letters maakt het helemaal af. Kosten zijn verwaarloosbaar. Bij elke van bovenstaande klinkt het weer iets beter. Ik ben het oneens met degenen die kwalitatief slechte opnames niet goed klinkend krijgen; dat lukt mij wel. Zelfs een verzamel-cd van The Police (die op vele forums als allerslechtste opname 'won'), vind ik nu, na nog wat extra tweaks, heerlijk om naar te luisteren. Zo ook allerlei linder-CD's die ik nu moet aanhoren, gekopieerd, vaak op hoge snelheid, eerst "overgeproduceerd" "hard" "schel", nu muziekaal en ik draai ze zelfs met plezier. Door de slechte opname hoor je toch de herkenbare instrumenten heen, schitterend. ik ga even een schone luier aantrekken. niet te geloven wat een onzin (mijn opa had echt gelijk: er lopen meer gekken buiten het gekkenhuis dan erin) Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 ik ga even een schone luier aantrekken. en Erik, zit die lekker? Je mag vinden wat je wil, je opa ook, al denk ik dat hij gelijk heeft. We kunnen beter de niet-gekken in dat tehuis plaatsen. Deze gek geniet in ieder geval van al zijn muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Ik heb iets nieuws ontdekt, gedurende 3 minuten de cd met je rechterhand tegen t puntje van je neus houden terwijl je met blote voeten in een bak lauw water staat. Klinkt gelijk beter moet je wel in je bloote reet staan en het moet volle maan zijn. anders werkt het niet hoor , dan is het autosuggestie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 (mijn opa had echt gelijk: er lopen meer gekken buiten het gekkenhuis dan erin) Eerdere ombuigingspoging was blijkbaar tevergeefs, je raast er weer (on)aardig op los. Begrijp je dat anderen door dit onnozele gesneer, niet met jou en dus niet met je opvatting geassocieerd willen worden? Vast niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 beetje kort door de bocht en getuigend van een ongezonde dosis arrogantie. de niet tweakers voelen zich altijd superieur. ik blijf erbij overal open voor te staan en als ik iets niet hoor maar een ander wel zoek ik het bij mijzelf. het heeft zo weinig zin alles bij de ander te leggen daarmee ontwikkel je jezelf niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 (mijn opa had echt gelijk: er lopen meer gekken buiten het gekkenhuis dan erin) Eerdere ombuigingspoging was blijkbaar tevergeefs, je raast er weer (on)aardig op los. Begrijp je dat anderen door dit onnozele gesneer, niet met jou en dus niet met je opvatting geassocieerd willen worden? Vast niet. Erikatn, ik voel me echt niet aangesproken hoor, en ik interpreteer Erik Klijnsmit's knip-oog smiley als een onschuldig geintje. Hij zijn mening, ik de mijne. Klaar, niet teveel aandacht geven. Mijn vrouw zegt ook wel eens 'gekkie' tegen me, en dan niet eens i.v.m. hifi... Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 ik ga even een schone luier aantrekken. niet te geloven wat een onzin (mijn opa had echt gelijk: er lopen meer gekken buiten het gekkenhuis dan erin) Een schone luier aantrekken??? Dus je had er dus al Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Hey ik heb een idee! Laten we on-topic blijven. - een van de antwoorden is strooilicht. Men vermoed dat een CD-R, die met vlekjes werkt, mider last heeft van de verstrooiing die plaatsvindt zodra de laser IN een putje schijnt, en dat de CD-R daardoor beter klinkt. - in sommige cd-fabrieken (weet niet of dit waar is) wordt het gat achteraf ingesneden: nooit goed centraal dus, terwijl een CD-R w Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 ehh ja .... stickertje en electret cream gebruik ik ook laat maar lachen, wij weten het verschil tussen een onbehandelde en een aldus behandelde CD. niet om aan te horen versus muziek. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Erikatn, ik voel me echt niet aangesproken hoor, en ik interpreteer Erik Klijnsmit's knip-oog smiley als een onschuldig geintje. Hij zijn mening, ik de mijne. Klaar, niet teveel aandacht geven. Mijn vrouw zegt ook wel eens 'gekkie' tegen me, en dan niet eens i.v.m. hifi... Ark prima maar een ander moet het ook meelezen en het forum kan nog altijd wel wat positievere activiteit gebruiken. Daarom inderdaad gauw weer ter zake verder. - in sommige cd-fabrieken (weet niet of dit waar is) wordt het gat achteraf ingesneden: nooit goed centraal dus, terwijl een CD-R w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 - in sommige cd-fabrieken (weet niet of dit waar is) wordt het gat achteraf ingesneden: nooit goed centraal dus, terwijl een CD-R w Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 het lijkt Hear de fabeltjeskrant wel, niet te geloven wat een onzin word er weer gepost, en als je er wat van zegt, worden ze boos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 en als je er wat van zegt, worden ze boos. Dat krijg je al snel in geloofskwesties. Maar in het geval van de CD-R heeft het niet eens met geloof te maken. Hoe die in elkaar steekt is goed gedocumenteerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Hoi jongens, gisteravond zag ik een groene Staedler stift op mijn salonrommeltafeltje liggen. Het is type 350. Ik weet niet of het een goeie is (het groen dekt niet echt van de eerste keer), kon er in ieder geval niet met m'n fikken afblijven en heb dan maar de binnen- en buitenrand van mijn onvolprezen Maria Callas CD "gegroend". Niet dat ik verschil kon horen, het was al vrij laat (stil spelen) en die CD is met "realistiese" dynamiek opgenomen (begeint zo bij -50db of nog minder, om dan in de crescendo passages effe het rood te "likken" - dat kan ik zien op de level meter van mijn DR17). Ik had geen zin om steeds naar de volume knop te duiken als'tie naar luid ging. EN: Ik heb 'em ook niet beluisterd v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 en als je er wat van zegt, worden ze boos. Dat krijg je al snel in geloofskwesties. Maar in het geval van de CD-R heeft het niet eens met geloof te maken. Hoe die in elkaar steekt is goed gedocumenteerd. Ja, maar dat is allemaal veel te technisch, te exact en te koud. Je moet een beetje wollig gaan lullen over strooilicht, niet-centrische gaten in cd's en wiebelige loopwerken. Dat is veel beter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Ik heb iets nieuws ontdekt, gedurende 3 minuten de cd met je rechterhand tegen t puntje van je neus houden terwijl je met blote voeten in een bak lauw water staat. Klinkt gelijk beter Welke zijde vd CD moet tegen je neus eigenlijk? En The Ark kun je me die procedure voor diepvries CD eens uitleggen , ik ben wel benieuwd? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Zonde van je topic onderwerp ,Hans .Ben tijdje niet op Hear geweest,maar merk dat het hier nog steeds is vergeven van de onzinreaktie's . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts