tginneke Posted 13 november 2007 Report Share Posted 13 november 2007 Hallo, Enkele dagen terug heb ik een vreemd probleem ondekt in mij set. Als ik de + en - van een van de speakers (kan zowel links als rechts) omdraai dan krijg ik veel meer laag weergave dan wanneer de set in fase aangesloten is. In eerste instantie dacht ik dat bij mijn rechter speaker de aansluitingen intern verkeerdom zaten, dit is echter niet het geval omdat als ik de linkerspeaker uit fase aansluit en de rechter in fase krijg ik hetzelfde effect, meer laag dus. Heb ik nu een probleem in de apparatuur of is dit een akoestiek probleem in de kamer? Wat is jullie advies, uit fase aangesloten laten staan of toch in fase? Graag jullie reacties Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 In eerste instantie dacht ik dat bij mijn rechter speaker de aansluitingen intern verkeerdom zaten, dit is echter niet het geval omdat als ik de linkerspeaker uit fase aansluit en de rechter in fase krijg ik hetzelfde effect, meer laag dus. Dat is toch eerder een bevestiging van die hypothese? Het gaat om de fase instelling tov van elkaar, niet om een "absolute" fase. Dat de absolute fase van belang is, geloof ik niet. Heb wel eens gelezen dat je de fase kunt controleren met een batterij (9V??); gaat de conus naar voren of naar achteren... Je kunt wellicht ook 1 lage toon afspelen (toongenerator op internet zoeken, test cd met testtonen), zeg 50hz en de speakers recht tegenover elkaar zetten (paar cm er tussen). Als ze uit fase staan, zal je weinig horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 14 november 2007 Author Report Share Posted 14 november 2007 Ik geloof niet dat het in mijn speakers zit, het maakt namelijk niet uit of ik nu de linker of de rechter speaker neem waarbij ik de + en - omdraai. In beide gevallen verbetert de laagkwaliteit. Het zou toch wel zeer toevallig zijn als beide speakers dezelfde fout bevatten. Kan er iets mis zijn in de versterking? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 of download wat test signalen (geen idee waar ) maar ze zullen er vast wel zijn of koop en test cd (kost geen drol)_ en speel wat in en uit fase geluiden af. de uit fase geluiden klinken erg vaag als je speakers in fase staan. (dus goed) geluid lijkt dan echt overal vandaan te komen. beetje bose geluid zeg maar. de in fase geluiden staan mooi in de kamer tussen de speakers in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Ik geloof niet dat het in mijn speakers zit, het maakt namelijk niet uit of ik nu de linker of de rechter speaker neem waarbij ik de + en - omdraai.In beide gevallen verbetert de laagkwaliteit. Het zou toch wel zeer toevallig zijn als beide speakers dezelfde fout bevatten. Kan er iets mis zijn in de versterking? Volgens mij begrijp je het nog steeds niet. Je kunt geen fout maken met 1 speaker. Ze kunnen alleen fout aangesloten zijn ten opzichte van elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Voor je je speakers uit elkaar haalt om de individuele units te testen, beter effe wachten op onze techneuten (en andere kenners) die kunnen er misschien iets zinniger over zeggen... Verder lijkt dit mij een typische eigenschap van stereo; in de jaren zeventig was dit zelfs de referentie om te weten of je spiekers juist aangesloten waren: 1 speaker uit fase geeft typisch nou net meer bas maar de rest klinkt niet meer echt "pinpoint". Als je set een warrige wollige bas produceerde kon je best even de kabels van 1 unit omdraaien (+ en -). Om echt zeker te zijn van de fase kan je eventueel met een batterij-TJE testen (1.5V is genoeg hoor): de + (rode) draad aan de plus van de batterij houden en de - aan de -. Als het goed is zie je dan je woofer naar voor komen te staan... mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Nu even niet allemaal in schateren uitbartsen svp, maar het kan nog aan de CD liggen. Er zijn voortrappen (v Willenswaard) waarbij je met een schakelaar 1 kanaal in tegenfase kunt zetten om de productiefout op de CD te herstellen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Hallo, Enkele dagen terug heb ik een vreemd probleem ondekt in mij set. Als ik de + en - van een van de speakers (kan zowel links als rechts) omdraai dan krijg ik veel meer laag weergave dan wanneer de set in fase aangesloten is. In eerste instantie dacht ik dat bij mijn rechter speaker de aansluitingen intern verkeerdom zaten, dit is echter niet het geval omdat als ik de linkerspeaker uit fase aansluit en de rechter in fase krijg ik hetzelfde effect, meer laag dus. Heb ik nu een probleem in de apparatuur of is dit een akoestiek probleem in de kamer? Wat is jullie advies, uit fase aangesloten laten staan of toch in fase? Graag jullie reacties beste ginneken, waarschijnlijk staat Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 we vallen in herhaling geloof ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Nu even niet allemaal in schateren uitbartsen svp, maar het kan nog aan de CD liggen. Er zijn voortrappen (v Willenswaard) waarbij je met een schakelaar 1 kanaal in tegenfase kunt zetten om de productiefout op de CD te herstellen..... Dat is weer zo'n uitgekauwd audio hangijzer 2 standpunten (willekeurig gekozen) http://sound.westhost.com/ptd.htm#phase-audibility http://www.gcaudio.com/resources/howtos/absolutephase.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 Absolute fase is weldegelijk van belang. Ik heb bijvoorbeeld een dac die de absolute fase omdraait en heb mijn speakers dan ook beide "verkeerd om" aangesloten. Misschien hebben anderen hier ook mee te maken, het experiment is simpel, gewoon beide speakers even andersom aansluiten. Hoor je geen verschil, kan je set het niet weergeven (speakers geven zelf al fase-draa Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 14 november 2007 Report Share Posted 14 november 2007 om de onderlinge fase vd speakers te testen: zet ze recht tegenoverelkaar, dus de woofers kijken elkaar aan, met 1cm. ertussen. Meer bas? => in fase Uit fase? => geen bas Je weet dan idd nog niet of de absolute fase goed is, wel door de batterijtest; maar dit geldt niet voor de andere units, of de versterker, of de cd-speler, of de opname... Het beste kun je luisteren met ruis tussen 2 stations op de tuner, met muting OFF. Wat Propius zegt is ook zeer interessant. Helaas zijn er vele opnamen, waarbij per microfoon totaal niet op fasereinheid gelet is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 14 november 2007 Author Report Share Posted 14 november 2007 Allemaal bedankt voor de reacties dusver. Hetvolgende heb ik gedaan: 1) versterker gewisseld, uit fase aansluiten geeft ook nu meer output. 2) 1.2v battery gebruikt om de speaker fase te testen, beide OK. En nu, heb ik dan toch een probleem in de ruimte? Wie helpt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 november 2007 Report Share Posted 15 november 2007 Ik denk niet dat dit een rechtreeks probleem met de ruimte weergeeft, al kan dat natuurlijk wel enigszins het opmerkelijke verschil in wel bas/geen bas duidelijker maken. Volgens mijn bescheiden amateuristische mening kun je best je speakers normaal aansluiten; d.i. allebei in dezelfde fase: zoals boven eerder gesteld kan het omdraaien van de polariteit bij beide speakers (in dezelfde richting) ook een verschil in weergave geven. Vond je dat je mooiere bas had wanneer beide speakers tov mekeer in een andere fase stonden, dan kan je zoeken naar A: een betere opstelling in de ruimte; B: een sub om je bassen te ondersteuen. mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 15 november 2007 Report Share Posted 15 november 2007 (dus goed) geluid lijkt dan echt overal vandaan te komen. beetje bose geluid zeg maar. Toch niet gezopen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 november 2007 Report Share Posted 15 november 2007 Allemaal bedankt voor de reacties dusver. Hetvolgende heb ik gedaan: 1) versterker gewisseld, uit fase aansluiten geeft ook nu meer output. 2) 1.2v battery gebruikt om de speaker fase te testen, beide OK. En nu, heb ik dan toch een probleem in de ruimte? Wie helpt? Heb je al eens gekeken naar je kabels...?? klopt daar de fase wel van. En anders... toch die speakers eens tegenover elkaar zetten. Dat geeft een zeker antwoord op de vraag of ze wel in fase staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 15 november 2007 Author Report Share Posted 15 november 2007 Test is gedaan direct plus battery op plus speaker. Ben er dus zeker van dat deze goed zijn. Beide units (mid en bas) kwamen naar buiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 15 november 2007 Report Share Posted 15 november 2007 Tginneke, Ik mag aannemen dat je nu je set op de best klinkende manier hebt aangesloten? En dat je probleem dus opgelost is? Of heb je nog vragen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 15 november 2007 Author Report Share Posted 15 november 2007 Set is nu idd op de best klinkende manier aangesloten. Echter is de oorzaak nog nog niet bekend en die wil ik graag begrijpen, dus als je me met deze vraag kunt helpen graag. Speakers uit fase aansluiten kan dat problemen opleveren aan de apparatuur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 november 2007 Report Share Posted 15 november 2007 Test is gedaan direct plus battery op plus speaker.Ben er dus zeker van dat deze goed zijn. Beide units (mid en bas) kwamen naar buiten. Dat zegt nog niet dat je kabels ook goed zijn. Speakers uit fase aansluiten kan dat problemen opleveren aan de apparatuur? Dat in ieder geval niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 15 november 2007 Author Report Share Posted 15 november 2007 Wat kan er mis zijn met mijn kabels. Deze zijn gemerkt, kan dus eigenlijk niet mis, inwendige fouten zijn toch niet mogelijk of wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 15 november 2007 Report Share Posted 15 november 2007 Het is vreemd Zou het mischien ook nog aan je bron kunnen liggen? de versterker of mischien nog daarvoor. het hoort niet zo te zijn dat je meer laag krijgt als je de speakers tov elkaar uit fase zet . Absolute fase is weldegelijk van belang. Ik heb bijvoorbeeld een dac die de absolute fase omdraait en heb mijn speakers dan ook beide "verkeerd om" aangesloten. Misschien hebben anderen hier ook mee te maken, het experiment is simpel, gewoon beide speakers even andersom aansluiten. Hoor je geen verschil, kan je set het niet weergeven (speakers geven zelf al fase-draa Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 15 november 2007 Author Report Share Posted 15 november 2007 Ik begrijp het ook niet meer. Speaker check gedaan, zijn beide OK Versterker check gedaan, beide OK Kabel chek, OK Vandaag ga ik eens een andere cd speler aansluiten, geloof niet dat hier iets te vinden is maar ga het wel testen. Hierna weet ik het echt niet meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 15 november 2007 Report Share Posted 15 november 2007 Ik heb het net eens bij mezelf geprobeerd 1 speaker omgedraaid geeft veel minder laag. Ik speelde ook met de absolute fase omgekeerd omdat ik dezelfde dac als Proprius heb die draait de fase 180 graden Maar hoor nu duidelijk dat als ik de fase gewoon goed zet plus op plus en min op min het geluid precieser is net wat meer details en wat meer dynamiek terwijl het laag hetzelfde blijft volgens mij draait mijn versterker de fase ook weer een keer dus valt het weer op zijn plek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 15 november 2007 Report Share Posted 15 november 2007 Absolute fase is weldegelijk van belang. Ik heb bijvoorbeeld een dac die de absolute fase omdraait en heb mijn speakers dan ook beide "verkeerd om" aangesloten. Ongeveer 50% van de 'serieuze' platenmaatschappijen zet de opname in absolute fase op de cd c.q. plaat bij de andere 50% wordt de opname 'verkeert om' op de plaat gezet. Ik heb ooit een lijstje gezien met een opsomming van de platenmaatschappijen van beide kampen. Dan lijkt het me ook nog dat er bij erg veel (meeste) opnamen nauwelijks op polariteit of fase wordt gelet; als het maar een lekkere sound geeft. Per opname zou je dan moeten beoordelen of gespeeld wordt met de absolute fase of de opname 180 graden ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts