PD Posted 16 november 2007 Report Share Posted 16 november 2007 Absolute fase is weldegelijk van belang. Ik heb bijvoorbeeld een dac die de absolute fase omdraait en heb mijn speakers dan ook beide "verkeerd om" aangesloten. Ongeveer 50% van de 'serieuze' platenmaatschappijen zet de opname in absolute fase op de cd c.q. plaat bij de andere 50% wordt de opname 'verkeert om' op de plaat gezet. Ik heb ooit een lijstje gezien met een opsomming van de platenmaatschappijen van beide kampen. Dan lijkt het me ook nog dat er bij erg veel (meeste) opnamen nauwelijks op polariteit of fase wordt gelet; als het maar een lekkere sound geeft. Per opname zou je dan moeten beoordelen of gespeeld wordt met de absolute fase of de opname 180 graden ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 16 november 2007 Report Share Posted 16 november 2007 Hoi Proprius en PD, lees LINK van een "paar" jaartjes geleden nog eens door inzake het absolute fase verhaal en dan met name de toelichting van Stefan. Die lijst die Proprius noemt heb ik trouwens nog wel ergens liggen. * Om de Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 16 november 2007 Author Report Share Posted 16 november 2007 Allen, Ik vindt de theorien allemaal geweldig maar we zoeken het nu wel erg ver. Probeer thuis eens in de praktijk wat er gebeurt als je van 1 (links of rechts) de + en - omdraait, verbetert nu de speaker output spectaculair, want dat is bij mij dus het geval? Er moet een andere oorzaak zijn buiten cd opnames ed. Kan ik een check doen ivm kamerakoestiek of kan hier het probleem niet liggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 16 november 2007 Report Share Posted 16 november 2007 Aha, er zouden dus CD's moeten zijn die exact 180 graden fase gedraaid zijn? Daar was ik niet bekend mee. Heeft iemand hier een titel voor mij? Ik ben benieuwd wat de reden is om een opname exact 180 graden te gaan draaien? Iemand een idee hier over? Ik kan mij wel herinneren dat de grote trom slag op 'Water falls' van Sarah K. op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 november 2007 Report Share Posted 16 november 2007 Allen, Ik vindt de theorien allemaal geweldig maar we zoeken het nu wel erg ver. Probeer thuis eens in de praktijk wat er gebeurt als je van 1 (links of rechts) de + en - omdraait, verbetert nu de speaker output spectaculair, want dat is bij mij dus het geval? Er moet een andere oorzaak zijn buiten cd opnames ed. Kan ik een check doen ivm kamerakoestiek of kan hier het probleem niet liggen? Zet de speakers nou eens tegenover elkaar.... Wanneer je dan nog laag hoort, staan de speakers ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 november 2007 Report Share Posted 17 november 2007 Hoi Proprius en PD, lees LINK van een "paar" jaartjes geleden nog eens door inzake het absolute fase verhaal en dan met name de toelichting van Stefan. Die lijst die Proprius noemt heb ik trouwens nog wel ergens liggen. * Om de Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 november 2007 Report Share Posted 17 november 2007 Erik heeft goed uitgelegd hoe je kunt controleren of de beide woofers in dezelfde polariteit zijn aangesloten. Als een middentoner of een tweeter echter verkeerd is aangesloten, dan wordt het wat lastiger om dat te vast te stellen. Indien een middentoner ten opzichte van de woofer verkeerd is aangesloten, zullen de woofer en de middentoner elkaar op en rond de overnamefrequentie tegenwerken. Dat frequentiegebied wordt dan ernstig verzwakt weergegeven. Je kunt dit controleren met een toongenerator of een test CD. Je kunt de eventuele verzwakking met je oren vaststellen, maar wellicht is het beter om een microfoon met tape/cassettedeck (VU-opnamemeters) of een geluidsdrukmeter (decibelmeter, phonometer) te gebruiken. Of ken je iemand met een spectrum-analyzer? Zo'n ding is n Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 17 november 2007 Report Share Posted 17 november 2007 Test is gedaan direct plus battery op plus speaker.Ben er dus zeker van dat deze goed zijn. Beide units (mid en bas) kwamen naar buiten. Tginneke, Wat voor luidsprekers heb je ? Is jou mid unit een bas-mid of kantelt ie echt in het mid-gebied ? Als ie in het mid gebied kantelt,zou hij niet met een 1,5 V celletje in beweging te zien zijn . Of heb je de specs v/d luidsprekers ? Is dit effect van meer laag hoorbaar op alle plekken in je luisterruimte ? En als je normaal aansluit,en de luidsprekers niet al te ver uit mekaar staan,je zit in het midden en beweegt je hoofd snel van lins naar rechts,wat hoor je dan ? En id.dito ook als je ze in "tegenfaze" aansluit ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 november 2007 Report Share Posted 17 november 2007 Hoi Proprius en PD, lees LINK van een "paar" jaartjes geleden nog eens door inzake het absolute fase verhaal en dan met name de toelichting van Stefan. Die lijst die Proprius noemt heb ik trouwens nog wel ergens liggen. * Om de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 november 2007 Report Share Posted 17 november 2007 Geen idee, heb hem wat korter gemaakt door de zoektermen weg te halen. Kennelijk zaten die in de weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 18 november 2007 Report Share Posted 18 november 2007 @ Tginneke: het is best mogelijk dat het aan je kamerakoustiek ligt.Ik heb bij mij namelijk hetzelfde fenomeen.Als ik bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 21 november 2007 Author Report Share Posted 21 november 2007 @ Raymond, Als ik bij mij de speakers in fase aansluit verdwijnt juist de body/warmet uit het totaalbeeld. Een speaker in tegnfase aansluiten klinkt het geheel gewoonweg voller/warmer en komt het geluid beter los van de speaker, eigenlijk het tegenovergestelde van wat je zou verwachten. Ik heb tevens de check gedaan welke al eerder gemeld, speakers tegenover elkaar plaasen en dan de fase verkeerom aansluiten, geluid valt dan idd weg, speakers lijken dus OK te zijn. Ik kan dus inmiddels niets anders verzinnen dan dat het de kamerakoustiek moet zijn. Heb jij inmiddels al iets gevonden om dit te verbeteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 Dan moet er toch wel echt is mis zijn met je akoestiek... Speel je in een serre of zo..?? Speakers uit fase zorgen inderdaad dat het geluid van je speakers los komt... Het staat n.l. BUITEN de speakers. Vreemde akoestiek of smaak... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willempie Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Hoi, ik heb ff meegelezen. Wat betreft de akoustiek: Ik heb hetzelfde meegemaakt maar niet geprobeert om de speakers of een ervan om te polen. Toen we net verhuisd waren had ik een enorme domper wat betreft de nieuwe kamer. Al mn laag was bijna weg en klonk donzig. Blijkt dus , mijn boxen stonde op de korte kant van de woonkamer. Dus in mijn geval beide bij het raam, er is daar geen muur, allemaal glas. Toen ik mn speakers op de lange kant zette, 50cm van de muur was alles weer in orde. Waarschijnlijk dat t raam stond mee te swingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 23 november 2007 Author Report Share Posted 23 november 2007 Heb ik nu idd ook gedaan, speakers stonden bij mij ook aan de raamzijde. Geluid is nu beter, nog niet wat graag zou willen maar geloof niet dat ik dit beter kan krijgen zonder kamer aanpassingen te doen, als ik nu ompool word het geluid er ook niet beter op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 23 november 2007 Report Share Posted 23 november 2007 Uit fase klinkt heel vreemd! Ik herinner me ooit bij een vriend te gaan luistren, goede installatie enzo.. maar het klonk zo raar.. Toen suggereerde ik eens de fase te bekijken en 1 speaker zat 'verkeerdom'. Zelfs in een slechte akoestiek lijkt het me onwaarschijnlijk dat bewust in tegenfase aansluiten het geluid ten goede komt. Of de speakers van toen waren er gevoeliger voor dan gemiddeld maar dat lijkt me ook onwaarschijnlijk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 23 november 2007 Report Share Posted 23 november 2007 Zelfs in een slechte akoestiek lijkt het me onwaarschijnlijk dat bewust in tegenfase aansluiten het geluid ten goede komt.Ook de midden- en hoge tonen worden in polariteit omgedraaid. het signaal van de linker en rechterluidspreker is dan in ieder geval een halve fase verschoven, per frequentie is de looptijd vn links en rechts anders. De hersenen die normaal prima in straat zijn een verschil van enkele cm's te onderscheiden moeten dan wel heel erg hun best doen om het aangeboden akoestische signaalbrei wat herkenbaars te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willempie Posted 25 november 2007 Report Share Posted 25 november 2007 Oh over akoestiek gesproken. tussen mn boxen staat een 3 zitter van stiof. vindt ik prima. haaks op de rechtse box staat een tweezitter van stof, die ik dus t liefst buiten zou gooien maar daar is mn vrouw het niet mee eens. die tweezitter absorbeerd een hoop van de rechterbox. Links van mij staat een TV onder 45 graden van waar ik zit, die weerkaatst het geluid van de rechterbox ook nog eens in mn linkeroor. Resultaat: Het lijkt net of de rechterbox kaduuk is. Maar omgewisseld geeft t zelde effect. Dus als ik muziek ga luisteren schuif ik de tweezitter helemaal naar rechts en draai ik de TV met zijn beelbuis (akoestishe spiegel) richting 3 zitter. tis een ritueel maar dan klinkt t nog ergens naar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 november 2007 Report Share Posted 27 november 2007 grappig is dat ik vandaag per ongeluk een van de speakers uit fase had aangesloten.. na het eten is het hier danstijd en gek doen met de kids op meestal een stevig muziekje. nu stond metallica op (justice for all) en de basdrum was echt ongeloofelijk vet. wel lekker maar enorm wollig. het middengebied was neuzelig en bonkend. hoog merkte ik niets aan. ik ken de cd niet goed maar hoorde wel direct dat er iets raars was. toch maar even de loodzware last weer naar voren geschoven en ja hoor. uit fase. ik moest direct aan dit topic denken. conclusie het is goed te horen zonder allerlei testjes met batterijen. echter 1 driver verkeerd zal ongetwijfeld lastiger zijn maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet opvalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 27 november 2007 Report Share Posted 27 november 2007 grappig is dat ik vandaag per ongeluk een van de speakers uit fase had aangesloten.. na het eten is het hier danstijd en gek doen met de kids op meestal een stevig muziekje. nu stond metallica op (justice for all) en de basdrum was echt ongeloofelijk vet. wel lekker maar enorm wollig. het middengebied was neuzelig en bonkend. hoog merkte ik niets aan. ik ken de cd niet goed maar hoorde wel direct dat er iets raars was. toch maar even de loodzware last weer naar voren geschoven en ja hoor. uit fase. ik moest direct aan dit topic denken. conclusie het is goed te horen zonder allerlei testjes met batterijen. echter 1 driver verkeerd zal ongetwijfeld lastiger zijn maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet opvalt. Klonk Metallica nu wel of niet beter met je speaker uit fase? gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 november 2007 Report Share Posted 27 november 2007 als ik een feestje geef is het wellicht het overwegen waard om men het gevoel te geven dat ik nog ergens een mega sub heb verstopt. voor serieus luisteren ,nee niet beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts