Jump to content

Phonotrapjes

Jitze
 Share

Recommended Posts

Zoals een aantal bezoekers hier wel weten, ben ik bijzonder gecharmeerd van een Deens phonotrapje nl. de Holfi Ellipse, in vergelijking met veel andere en duurdere soortgenoten beslist een uitblinker.

Spelend met dit apparaat, althans bij een vriend, me eens afgevraagd of er niet meer uit te halen zou zijn met iets anders dan dat rare voedingkje en er derhalve eens een heftig overbemeten gestabiliseerde voeding voor gehangen.

Had niet kunnen bevroeden dat de voeding hier zo vreselijk veel zou kunnen uitmaken, zeker gezien de accu die er als buffer tussen hangt.

denk dat dit ook voor een trapje als de Cambridge phono's zal opgaan, een relatief simpele en niet al te dure upgrade die je versteld zal doen staan.

:rolleyes:

Ik heb een zelfgemaakte buizenphonotrap, waarvoor ik door een gelukkig toeval nog een extra voedingstrafo heb, ik ga in de toekomst nog wel eens een dubbele monovoeding voor dat ding maken, ik ben benieuwd wat voor verschil dat zou maken :)

Trouwens, over accuvoeding las ik nog wat op AAA, daar hadden ze het over condensators hangen tussen de accu en de pr

Ik heb een zelfgemaakte buizenphonotrap, waarvoor ik door een gelukkig toeval nog een extra voedingstrafo heb, ik ga in de toekomst nog wel eens een dubbele monovoeding voor dat ding maken, ik ben benieuwd wat voor verschil dat zou maken :)

Trouwens, over accuvoeding las ik nog wat op AAA, daar hadden ze het over condensators hangen tussen de accu en de pr

Guest tubejack
Welke zijn dat, die MKP10?

Deze http://www.wima.com/EN/mkp10.htm

Die rode condensatoren dus :D

Ik vind ze trouwens lang niet overal mooi maar in die Riaa van Menno (RB nov 1987 herdruk juli/aug 1996)

klinken ze precies goed, op andere plaatsen vind ik ze gauw te scherp.

Ik heb het trouwens bij mijn phonodude ook gemerkt, de laatste C's in de voeding had ik van BC veranderd

Grappig, ik had eerst een bak vol pio's in de voeding, bij elkaar iets van 150uF maar dat is veel te weinig

in die amp, dus ik heb er juist 2 BC 's ingezet :lol:

naar Bosch PP in olie (weet even niet welke MK? dat is :rolleyes: ) en ik viel van mijn stoel van het verschil! :o

MKV waarschijnlijk, weet je wat ik zo bijzonder van onze hobby vind, of een onderdeel goed is (hoe duur ook) is niet altijd 100% te voorspellen :o Heus die BC 's zijn

Welke zijn dat, die MKP10?

Deze http://www.wima.com/EN/mkp10.htm

Die rode condensatoren dus :D

Ik vind ze trouwens lang niet overal mooi maar in die Riaa van Menno (RB nov 1987 herdruk juli/aug 1996)

klinken ze precies goed, op andere plaatsen vind ik ze gauw te scherp.

Ik heb het trouwens bij mijn phonodude ook gemerkt, de laatste C's in de voeding had ik van BC veranderd

Grappig, ik had eerst een bak vol pio's in de voeding, bij elkaar iets van 150uF maar dat is veel te weinig

in die amp, dus ik heb er juist 2 BC 's ingezet :lol:

naar Bosch PP in olie (weet even niet welke MK? dat is :rolleyes: ) en ik viel van mijn stoel van het verschil! :o

MKV waarschijnlijk, weet je wat ik zo bijzonder van onze hobby vind, of een onderdeel goed is (hoe duur ook) is niet altijd 100% te voorspellen :o Heus die BC 's zijn

denk dat dit ook voor een trapje als de Cambridge phono's zal opgaan, een relatief simpele en niet al te dure upgrade die je versteld zal doen staan.

Hallo allemaal,

Nu ben ik zelf in het bezit van de Cambridge 540P en ben op onder zoek gegaan.

Na jullie ervaring gelezen te hebben met en andere voeding ben ik nieuwsgierig geworden.

Maar tot mijn verbazing zag ik dat de spanning die uit de voeding komt 12V wisselspanning is.

Nu heb ik even op het net gezocht naar simpele zelfbouw voedingen.

Dit zijn allemaal gelijkspanning voedingen en zullen dus niet goed werken.

Nu vaag ik mij af of het dan nog wel zinvol is om een zwaardere voeding te bouwen als het gelijkrichten en bufferen in de Phono trap zelf gedaan wordt.

Ook vraag ik mij af of je dan gewoon een andere trafo kan gebruiken.

Zo ja hoe kan ik dat het beste gaan aanpakken dan?

Ik heb in het verleden wel eens een zelfbouw project gemaakt maar ben niet elektrotechnisch opgeleid dus probeer het eenvoudig te houden dan leer ik hier ook weer van he.

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen

Groetjes George

Gewoon een ringkern van 50 of 100 Watt er voor hangen, overigens loont het misschien ook de moeite te kijken naar de voeding in het apparaat, diodes en elco's.

B)

Ik heb dan geen andere componenten nodig alleen een trafo is voldoende?

Ja, neem een zware jongen, that's all B)

En als je aan dat geluid gewend bent kun je de voeding in de phonotrap zelf weer gaan aanpakken (andere diodes, evt met snubbers, andere voedingscondensatoren..)

@ Tubejack: ik word wel h

Zit te lezen op www.high-endaudio.com, door de t.s. vaak aangehaald. Het volgende lees ik bij Recommended components, phonostages:

It is our experience that no separate phono stage ever made, and at any price, equals the performance of the internal phono stages that are already within the two Class A Preamplifiers( AUDION PREMIER QUATTRO & MODIFIED JADIS JP-80 SERIES). Until I find a model that is equal or superior to them, they will have to suffice as the "References" for both component categories.

This current situation isn't really that surprising to me, considering that both of the Class A models are simply "all-out" phono stages with either a passive line-stage or a simple, zero-gain cathode-follower circuit. Their additional selector-switch (for extra line-level sources) is what officially turns them into "Preamplifiers".

The day that I can place a model within this Class, that actually matches my "ideal" described above, will be a day to celebrate.

Een kwestie van voeding en minder overgangen in de signaalweg?

Zoals een aantal bezoekers hier wel weten, ben ik bijzonder gecharmeerd van een Deens phonotrapje nl. de Holfi Ellipse, in vergelijking met veel andere en duurdere soortgenoten beslist een uitblinker.

Spelend met dit apparaat, althans bij een vriend, me eens afgevraagd of er niet meer uit te halen zou zijn met iets anders dan dat rare voedingkje en er derhalve eens een heftig overbemeten gestabiliseerde voeding voor gehangen.

Had niet kunnen bevroeden dat de voeding hier zo vreselijk veel zou kunnen uitmaken, zeker gezien de accu die er als buffer tussen hangt.

Heb zelf de graham slee 3,heb daarvan de netvoeding vervangen voor een schakelende voeding van 25 euro(via het werk),wist niet wat me ovekwam,alsof iemand de deur opendeed,ruimtelijke afbeeelding was zo enorm verbeterd en alles stond voor me en daarachter,zou ik een aparte voeding erbij hebben gekocht van Graham,dan was ik zo'n 225 euro kwijt geweest.

Heb zelf de graham slee 3,heb daarvan de netvoeding vervangen voor een schakelende voeding van 25 euro(via het werk),wist niet wat me ovekwam,alsof iemand de deur opendeed,ruimtelijke afbeeelding was zo enorm verbeterd en alles stond voor me en daarachter,zou ik een aparte voeding erbij hebben gekocht van Graham,dan was ik zo'n 225 euro kwijt geweest.

Een phonotrap (mili Volts) voeden met een goedkope geschakelde voeding :blink: Dat dat goed gaat!

Een phonotrap (mili Volts) voeden met een goedkope geschakelde voeding :blink: Dat dat goed gaat!

Als dat goed gedaan wordt gaat dat uitstekend. Heb zelf mijn USB geluidskaart via een hub gevoed via zo'n geschakeld stekkervoedinkje. Was een hele verbetering tov voeden vanuit de USB van de PC. Werkelijk geen spoortje van storing meer te vinden. Is iig beneden de -130 dB tov van 1V RMS van de referentietoon --> komt dus neer op minder dan 0,3 uV RMS.

;)

Alles, letterlijk *alles* is te "upgraden" of te veranderen. No problem.

Kom je toch uit bij smaak oftewel de vraag of dat wel zo gewenst is: wat ik mooi vind, kan een ander verfoeien en omgekeerd.

Overigens is een loeier van een voedingstrafo (100VA voor iets dat enkele tientallen mA trekt, kom nou toch!) voor een phonotrapje klinkklare onzin.

Eventuele verschillen zou je dan meer moeten zoeken in een statische afscherming tussen de primaire en secundaire wikkelingen, en/of lagere capaciteiten van wikkelingen naar kern en daarmee gepaard gaande bromstromen die in een groundloop geinduceerd kunnen worden.

Veel van die net-adaptertjes gaan daar zeker op mank, nog afgezien van draadbreuken en de beroerde plugjes ( de MF Can-serie, bijvoorbeeld).

Bij MC- en MM trapjes gaat dat soort dingen inderdaad tellen.

Maar soms zie ik DIY-constructies waar de haren mij van te bergen rijzen (en, als het misgaat, van de eigenaar ook).

Losse brugcellen hangen met lange draden tegen colablik-elco's aan, 230V aansluitingen open en bloot of met kreunsteentjes, losse adertjes van de netbekabeling die er vrolijk tussen vandaan piepen en op 1 mm afstand van de secundaire aansluitingen zitten en meer van dat soort dingen.

Mensen, weest alstublieft voorzichtig met dit soort zaken!

Een elco van bijv. 10.000 uF bevat een gruwelijke hoeveelheid lading die bij kortsluiting prima een draadje of weerstand in de fik kan zetten.

En 230V kan gewoon dodelijk zijn.

Tot zover uw forum-pastor. ;)

Helemaal waar. 100VA is wel wat erg overdreven voor de meest gangbare phonbtrapjes. De Lukascheck wordt geleverd met een 3VA bloktrafootje. Ik heb er voor verschillende mensen een degelijke 30VA ringkern voor gebouwd, volgens de normen aangesloten en alles netjes met krimpkous ge

Het zijn geen milivolts die zo'n phono versterker krijgt maar (in mijn geval) 24VDC,de uitgangs spanning van een phono versterker wordt uitgedrukt in millivolts,hoe beter de voeding hoe beter de uitgangs spanning.De adapter die erbij zit is geen geschakelde voeding dus kan de spanning fluctueren en dat wil je natuurlijk niet,dit heb ik dus opgelost door een geschakelde voeding ervoor te plaatsen.Ik had ook de keuze om een van 100 euro ervoor te plaatsen(omron)maar in dit geval geeft een voeding van 25 euro al een enorme verbetering(zou je echt moeten horen hoor!)

Zo zie je maar weer dat duur niet altijd beter is,maar dat weten de meesten onderhand wel die al lang met de hobby bezig zijn ;)

Het zijn geen milivolts die zo'n phono versterker krijgt maar (in mijn geval) 24VDC,de uitgangs spanning van een phono versterker wordt uitgedrukt in millivolts,hoe beter de voeding hoe beter de uitgangs spanning.De adapter die erbij zit is geen geschakelde voeding dus kan de spanning fluctueren en dat wil je natuurlijk niet,dit heb ik dus opgelost door een geschakelde voeding ervoor te plaatsen.Ik had ook de keuze om een van 100 euro ervoor te plaatsen(omron)maar in dit geval geeft een voeding van 25 euro al een enorme verbetering(zou je echt moeten horen hoor!)

Zo zie je maar weer dat duur niet altijd beter is,maar dat weten de meesten onderhand wel die al lang met de hobby bezig zijn ;)

Mee eens, als het werkt dan is het juist een extra kick als het ook nog eens goedkoop was. ;)

Gewoon een ringkern van 50 of 100 Watt er voor hangen, overigens loont het misschien ook de moeite te kijken naar de voeding in het apparaat, diodes en elco's.

B)

Bedankt voor de adviezen jongens.

Ik had nog een losse ringkern trafo liggen van 300VA, deze toch maar geprobeerd ondanks dat dit wel heeeel erg over bemeten is.

En ik moet zeggen je hoort wel verschil.

Het totale geluids beeld staat veel meer in de kamer het lijkt wel als of het orkest wat verder uit elkaar is gaan zitten.

Ook is er meer rust in het geheel gekomen.

Ik ben nu wel benieuwd wat ik nog meer voor kleine aanpassingen zou kunnen maken?

Groetjes George.