tjeerdvandenberg Posted 16 november 2007 Report Share Posted 16 november 2007 Hoi Forumleden, Ik ben nieuw hier maar post hier omdat ik afgelopen week bij audioselectief een draaitafel heb gekocht en er hier veel kenners lijken te posten. Mijn nieuwe draaitafel (bluenote piccolo) is nog niet binnen en in de tussentijd heb ik een oudje. Overigens bedankt aan Henk van audioselectief voor de hele middag uitleg over draaitafels, super! Mag ik hier reclame maken? Mijn vraagje: Ik heb een oude national panasonic platenspeler die onlangs even is ingesteld met de scope zodat alles goed staat uitgebalanceerd maar helaas toen met een versleten naald. Nu heb ik er een nieuw element in gedaan (gado prestige green) omdat de oude een gevaar voor mijn platen vormde. Ik heb het nieuwe element op precies dezelfde plaats bevestigd (de schroefjes) en verder alle instelling ongewijzigd gelaten. Op het oog ziet het er goed uit maar is b.v. het gewicht van verschillende elementen hetzelfde? Is er misschien toch nog iets wat ik kan controleren of zelf kan instellen? Verder lijkt hij niet helemaal egaal te lopen in zijn toeren. Er zit een nieuwe snaar om, weet iemand wat dat kan zijn? Moet hij ergens aanlopen? Weet iemand hoe ik mijn naam wat anoniemer kan maken omdat er toch kostbare aparatuur bij mij thuis staat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbird314 Posted 16 november 2007 Report Share Posted 16 november 2007 Dit is mijn geanonimiseerde account, ik ben dus ook tjeerdvandenberg. Testing Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 november 2007 Report Share Posted 16 november 2007 Welkom Tjeerd. Begin je zelf Tjeerd te noemen in plaats van Tjeerdmetachternaam. Dan ben je anoniem. Op internet zitten verschillende sites waar uitgelegd wordt hoe je een platendraaiert moet instellen. Begin bij deze: http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 16 november 2007 Members Report Share Posted 16 november 2007 [...] Mijn nieuwe draaitafel (bluenote piccolo) is nog niet binnen en in de tussentijd heb ik een oudje. En dan te bedenken dat je dacht ik voor een gebruikte binnenkwam ? (ik zat in die andere stoel) Overigens bedankt aan Henk van audioselectief voor de hele middag uitleg over draaitafels, super! Mag ik hier reclame maken? Weet je gelijk wat wij daar allemaal doormaken Maak trouwens gerust die reclame, je bent echt niet de enige... Mijn vraagje:Ik heb een oude national panasonic platenspeler die onlangs even is ingesteld met de scope zodat alles [...] [...] mij thuis staat? Is nu geloof ik al allemaal duidelijk gemaakt ? Oh ja, ook namens mij, welkom hear... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 16 november 2007 Report Share Posted 16 november 2007 Haha, Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbird314 Posted 16 november 2007 Report Share Posted 16 november 2007 Welkom Tjeerd. Begin je zelf Tjeerd te noemen in plaats van Tjeerdmetachternaam. Dan ben je anoniem. Op internet zitten verschillende sites waar uitgelegd wordt hoe je een platendraaiert moet instellen. Begin bij deze: http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html Bedankt, inderdaad goed idee ik ga mijn naam veranderen in tjeerd en het leesvoer nemen we nog even door zometeen. En dan te bedenken dat je dacht ik voor een gebruikte binnenkwam ? (ik zat in die andere stoel) Aha was jij dat. Later kwam Paul Hattink nog langs (bekend ?) en van hem heb ik een gesigneerde versie van zijn nieuwste cd gekocht. Mijn pensioen is verzekerd Ik zou niet je nieuwe Grado in de National zomaar zetten en dan spelen. Naar mijn idee lijkt mij dat niet goed voor je nieuwe elementje. Misschien beter om je nog even te bedwingen totdat de Bluenote er is. Hoewel ik natuurlijk snap dat je enthousiast bent nu en je het vinyl weer hebt (her)ondekt en weer gehoord hebt, maakt natuurlijk dat je nu ook daarvan wil genieten. Begrijpelijk dus ook. Met groet, P/S Ik ben de oud eigenaar van jouw phonotrapje, voor het geval je dat nog niet doorhad. Hoi audiofreak en vorige eigenaar van mijn geweldige phonotrapje De bluenote heeft ook een Grado green, ik probeer de oude speler voor mijn vader in een redelijke conditie te brengen en omdat er toch een nieuw naaldje in moest dacht ik ach dan maar direct een goeie dan heeft hij ook een leuke speler. Achteraf heb ik wel een foutje gemaakt door bij audioselectief wel de speler even te laten afstellen maar niet een nieuw naaldje erin te laten zetten Maar het gaat ook wel iets te snel de laatste tijd, er verandert erg veel en ik heb sterk het gevoel dat ik met de platenspeler een enorme upgrade aan het maken ben... Haha, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 november 2007 Report Share Posted 17 november 2007 Hoi audiofreak en vorige eigenaar van mijn geweldige phonotrapje De bluenote heeft ook een Grado green, ik probeer de oude speler voor mijn vader in een redelijke conditie te brengen en omdat er toch een nieuw naaldje in moest dacht ik ach dan maar direct een goeie dan heeft hij ook een leuke speler. Achteraf heb ik wel een foutje gemaakt door bij audioselectief wel de speler even te laten afstellen maar niet een nieuw naaldje erin te laten zetten Maar het gaat ook wel iets te snel de laatste tijd, er verandert erg veel en ik heb sterk het gevoel dat ik met de platenspeler een enorme upgrade aan het maken ben... Hoi Tjeerd, Het zelf monteren van een element is niet zo moeilijk als je maar weet hoe dat moet. Aannemende dat het Grado element goed matcht met de Panasonic DT gaat dat als volgt: Voor het checken van de juiste positie in de arm heb je een instelmalletje nodig. Meestal is die mal meegeleverd met de DT. Heb je die mal niet meer dan zjn er allerhande universele mallen in de handel. Maar zelf maken van een stuk karton is ook heel goed te doen. Op internet is daar heel veel over te vinden. En anders kan Henk van AS je uitstekend uitlegen hoe te werk te gaan. Dan moet het element nog op de juiste hoogte tov de plaat staan. Dat is wat trickier want dat doe je op het gehoor. In principe moeten zowel de lage als de hoge tonen beide onvervormd weergegeven worden. Handigste is hiervoor een testplaat te gbruiken zoals de HFN test LP. Daar wordt overigens gelijk een universele iinstelmal bijgeleverd. Als bovenstaande in orde is dien je ook nog de dwarsdruk goed in te stellen. En oh ja de naaldkracht, maar dat spreekt vanzelf Als je er feeling voor hebt is het zelf kunnen instellen van een element best handig en Henk wil je het dan vast wel in nader detail uitleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 17 november 2007 Report Share Posted 17 november 2007 Hoi Tjeerd, Welkom hear. Ik ben zelf ook een trotse bezitter van een Piccolo. Daar ga je echt veel plezier aan beleven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marky Posted 17 november 2007 Report Share Posted 17 november 2007 Over de Piccolo gesproken: Wat is zo'n beetje het maximale element dat je zou moeten monteren in de B5 MK2 arm, voordat je tegen de grenzen van de piccolo of de arm aanloopt? Ik weet dat deze vraag lastig te beantwoorden is, maar het gaat om een indicatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 17 november 2007 Report Share Posted 17 november 2007 Hi hi! Ik denk dat Henk vast wel eens een JA heeft geprobeerd? Ben benieuwd... Ik denk een Lyra Dorian, Benz Ace MC oid? Maar ja, het ligt ook aan de gebruiker. Voor het geld is die B5 arm nog steeds top, hoor! greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbird314 Posted 17 november 2007 Report Share Posted 17 november 2007 Hoi Tjeerd, Het zelf monteren van een element is niet zo moeilijk als je maar weet hoe dat moet. Aannemende dat het Grado element goed matcht met de Panasonic DT gaat dat als volgt: Voor het checken van de juiste positie in de arm heb je een instelmalletje nodig. Meestal is die mal meegeleverd met de DT. Heb je die mal niet meer dan zjn er allerhande universele mallen in de handel. Maar zelf maken van een stuk karton is ook heel goed te doen. Op internet is daar heel veel over te vinden. En anders kan Henk van AS je uitstekend uitlegen hoe te werk te gaan. Bedoel je hier zo'n stukje papier dat je over de plaat legt om de hoek die de naald met de groef maakt te optimaliseren? Heb je anders iets meer info over zo'n mal? Ik denk dat ik de rest nu voornamelijk op het gehoor redelijk heb ingesteld. Het jengelen van de platenspeler is ook iets beter geworden, misschien zat er toch ergens wat stof. Ik zag nu dat als ik de tafel een zetje gaf hij mooi lang door bleef lopen zonder snaar. Kan het evt. zo zijn dat de motor een beetje jengelt of moet de snaar op speciale manier eromheen of zo? Overigens heb ik nog eens van Kate bush de cd en de lp van whuthering hights geluisterd en mijn hemel wat een verschil. Wat hebben ze met die opname uitgevreten op de cd? Mogelijk eerst de opname gedigitaliseert en van alles weggefilterd? Je merkt gewoon dat je naar een slap aftreksel luistert met de cd. Met nieuwe cd's zal dat wel wat minder zijn maar voor de oudere opnames moet je gewoon die lp hebben, niets geremasterd gewoon the original vind ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 november 2007 Report Share Posted 17 november 2007 Bedoel je hier zo'n stukje papier dat je over de plaat legt om de hoek die de naald met de groef maakt te optimaliseren? Heb je anders iets meer info over zo'n mal? Ja idd. Volgens meneer Baerwald die dat lang geleden heeft uitgezocht, moet het element op afstanden van 66 mm en 121 mm vanaf het centrum van de plaat loodrecht op de hartlijn van de plaat staan voor minimale vervorming tgv van de fouthoek. Neem een stukje karton met een gat voor de spindel en teken daarop een lijn die door het centrum van het gat voor de spindel gaat. Markeer nu de afstandenden van 66 mm en 121 mm vanaf het hart van het gat met een loodlijntje. Het element staat goed als het loodrecht op de lijn staat op die 2 gemarkeerde punten. Daarbij moet de naald dan op een markeringspunt staan. Dat kun je bereiken door het element naar voren en naar achteren te schuiven in de headshel en te draaien. Het komt overigens niet op een milimeterje. Let wel op, niet bij alle armen is door de geometrie van de arm zo'n optimale afstelling mogelijk. Suc6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbird314 Posted 17 november 2007 Report Share Posted 17 november 2007 Bedoel je hier zo'n stukje papier dat je over de plaat legt om de hoek die de naald met de groef maakt te optimaliseren? Heb je anders iets meer info over zo'n mal? Ja idd. Volgens meneer Baerwald die dat lang geleden heeft uitgezocht, moet het element op afstandenden van 66 mm en 121 mm vanaf het centrum van de plaat loodrecht op de hartlijn van de plaat staan voor minimale vervorming tgv van de fouthoek. Neem een stukje karton met een gat voor de spindel en teken daarop een lijn die door het centrum van het gat voor de spindel gaat. Markeer nu de afstandenden van 66 mm en 121 mm vanaf het hart van het gat met een loodlijntje. Het element staat goed als het loodrecht op de lijn staat op die 2 gemarkeerde punten. Daarbij moet de naald dan op een markeringspunt staan. Dat kun je bereiken door het element naar voren en naar achteren te schuiven in de headshel en te draaien. Het komt overigens niet op een milimeterje. Let wel op, niet bij alle armen is door de geometrie van de arm zo'n optimale afstelling mogelijk. Suc6 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts