Jump to content

Speakerkabels... vraagje...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

2 apparte aders (met een verbindingsstuk ertussen), zoals de CS122 van van den Kul bijvoorbeeld, heeft als functie dat de instraling naar elkaar minder zou zijn.

Gevlochten zou er ook voor zorgen dat de straling die uit de kabels komt elkaar minder beinvloed.

Mijn ervaring is dat dat erg weinig verschil maakt. Heb het een keer met vd.Kul CS122 geprobeerd te vlechten maar kon geen verschil horen.

Een aluminium of lood of koper afscherming er omheen gaf wel verschil in geluid.

Ik denk dat een afscherming meer kan doen met het geluid dan twisten, vlechten of verder uit elkaar houden. Het uit elkaar houden van kabels zou veel verder moeten dan een paar mili- of centi-meter. Met een veldsterktemeter is er met de meeste (niet- of weinig afgeschermde) speakekabels op zelfs 20 Cm. nog straling te meten.

Mvg. Miracle.

2 apparte aders (met een verbindingsstuk ertussen), zoals de CS122 van van den Kul bijvoorbeeld, heeft als functie dat de instraling naar elkaar minder zou zijn.

Gevlochten zou er ook voor zorgen dat de straling die uit de kabels komt elkaar minder beinvloed.

Mijn ervaring is dat dat erg weinig verschil maakt. Heb het een keer met vd.Kul CS122 geprobeerd te vlechten maar kon geen verschil horen.

Een aluminium of lood of koper afscherming er omheen gaf wel verschil in geluid.

Ik denk dat een afscherming meer kan doen met het geluid dan twisten, vlechten of verder uit elkaar houden. Het uit elkaar houden van kabels zou veel verder moeten dan een paar mili- of centi-meter. Met een veldsterktemeter is er met de meeste (niet- of weinig afgeschermde) speakekabels op zelfs 20 Cm. nog straling te meten.

Mvg. Miracle.

vd Kul idd ja ;)

Instraling heeft wel degelijk invloed. Het + (heengaande) signaal is wezelijk anders dan het - (retour) signaal

En hoe ontstaat dat verschil dan? :blink:

Henrie,

is toch logisch, vergelijk het maar met jezelf : op weg naar de kroeg en terug........ :huh:

( en weer ontopic : )

zou het invloed hebben op de capaciteit van de kabel ? :blink:

Instraling heeft wel degelijk invloed. Het + (heengaande) signaal is wezelijk anders dan het - (retour) signaal

Hoogstwaarschijnlijk heeft het signaal wat door de + draad is gegaan heel wat spoelen, condensatoren en nog wat andere onderdelen gepasseerd en gaat dan pas door de - draad weer terug. Dat is toch een iets ander signaal dan wat er heen ging. ;)

Mvg. Miracle.

Hoogstwaarschijnlijk heeft het signaal wat door de + draad is gegaan heel wat spoelen, condensatoren en nog wat andere onderdelen gepasseerd en gaat dan pas door de - draad weer terug. Dat is toch een iets ander signaal dan wat er heen ging. ;)

Mvg. Miracle.

Nee hoor, de stroom die erin gaat, komt er ook weer uit... Kan niet anders...

Vandaag even m'n broer gesproken...

Met twee aparte draden krijg je een hoge serie inductie en daarbij hoogafval.

Volgens hem heeft twisten en vlechten van enkele aders geen enkele zin. Het schermt pas af wanneer de andere draden gekruist er door heen gaan. Ook het magnetisch veld om de geleider zou er niks mee opschieten.

:(

Ik begrijp dus niet waarom iemand deze constructie gebruikt... :confused:

Vandaag even m'n broer gesproken...

Met twee aparte draden krijg je een hoge serie inductie en daarbij hoogafval.

Volgens hem heeft twisten en vlechten van enkele aders geen enkele zin. Het schermt pas af wanneer de andere draden gekruist er door heen gaan. Ook het magnetisch veld om de geleider zou er niks mee opschieten.

Dat had ik je ook wel kunnen vertellen. Maar ik denk dat je het van je broer eerder gelooft... :rolleyes:

:blink: niet via de speakers ?

:) Bij sommige buizenversterkers zie je vaak dat de twee aansluitdraden naar de gloeidraden v/d buizen in elkaar getwist zijn. Helpt voornamelijk tegen 50 of 60 Hz "brom" instraling in nabij liggende componenenten/schakelingen.

Maar dit verzwakt dus juist iets.

Niet de bedoeling dus bij ls kabels .

Ik ben er deze week achter gekomen dat bij draadloze energieoverdracht een magnetisch veld van 25 kHz wordt aangelegd. Op een afstand van 20 mm is dan met een lengte van ca 40cm, 1,5 kW over te brengen.

Vertel dus niet dat alle energie alleen maar DOOR de kabel gaat.

:)

Ik heb samen met Thingman anti-cable besteld bij Paul Speltz in de us en op het bijgeleverde papiertje staat:

Twisting the (+)&(-) wires together (2-4 full twists per foot) also works wel as a free "tweak",......,and the lower inductance,........

Onder staat een tabel waaruit blijkt dat weerstand hetzelfde blijft, inductie van 0,82uH/foot naar 0.30uH/foot gaat en capaciteit van 0.002nF/foot naar 0.048nF/foot gaat.

Het twisten verandert het magneet veld rondom de kabels waardoor ze elkaar beter uitdoven en dus kan het veld minder energie bevatten. Als de kabels exact opdezelfde plaats zouden kunnen lopen dan was er zelfs helemaal geen magneetveld.

(Bij anti-cable is er trouwensl helemaal geen isolatiemateriaal aanwezig, alleen een dunne lak en dat hoor je :D)

niet via de speakers ?

-------------------------------

Sorry jerry, niet alleen via de speakers.

Alj je een ideale kabel zou hebben is er niks aan de hand als er dan nog een weerstandsblokje tussen zou zitten. Het probleem is dat de ohmse weerstand zich over de gehele kabel uitsrekt.

Je hebt dus ,hetzij ik kleine mate, een spanningsverlies. deze verliesspanning staat dus over je kabel te dansen in de vorm van een magnetisch veld en speelt ook haasje over tussen de twee aders.

ach ja, een kabel zal altijd wel een compromis blijven.

ik denk maar zo een goede dikke kabel en niet onnodig lang is de beste benadering.

zolang je niet doorslaat is het altijd leuk experimenteren.

Gewoon een super eindversterker via welke kabel dan ook aansluiten en je luidsprekers hiermee aansturen, kabels niet al te LANG en ook niet te DUN natuurlijk.

De Grootste Hoorbare ELEKTRISCHE Reakties hoor je dan via en van de zwakste Elektrische schakels : de totale electronica,en niet de korte kabel.

Als het zou kunnen,(nooit niet dus tot nog toe)v/d eindversterker alle emitter of source weerstanden(gemiddelde waardes van/tussen de 0,1-1ohm) van de eindtorren verwijderen,samen met eventuele zelfinduties die in serie staan met de uitgang naar de luidspreker aansluiting(gemiddeld 2-7uH in waarde),en vervolgens ook het rc-netwerje (meestal 10-22 ohm 2W in serie met 47-220nF ) verwijderen die keihard parallel over de uitgang v/d eindtrap staat.

Bij buizenversterkers spelen andere dingen hierbij ook een rol,met of zonder UT.

Anders ben je ook continue naar een extra VEEL grotere LCR combinatie aan het luisteren tezamen met de ls kabel en z'n veel kleinere lcr eigenschappen, die hiertegenover bijna te verwaarlozen is.

De lcr combi v/e passief ls filter is gigantisch i.verg.m. die v/e simpele ls kabel. Wat zou de totale uitstraling(verlies) niet zijn ?

Betreffende 't WISSELEND FREQUENTIE AFHANKELIJK magnetisch veld om een kabel :

Welk effekt (of combi) van welke invloed v/h stromend ls kabelsignaal zouden wij het meest moeten horen veroorzaakt door twisten; bij de meeste soorten Muziek uitgaande van deze normale waardes en bij welk vermogen ECHT hoorbaar :

Muziek : Lage frequenties -ongeveer 70 % v/h opgewekte elektrisch vermogen in Watts

Midden frequenties- bla 20 % bla bla

Hoge freq. 10 % etc.

Betreffende polarisatie effekt v/d isolatie v/e kabel, ik denk zelf dat hier meer gedacht moet worden aan een ELEKTROSTATISCH LADINGS effekt, met dynamische elektriciteit valt er hier weinig met de isolatie te

beinvloeden ,althans Moeilijk hoorbaar,of er zou een tegen E.M.K. van enkele Kilovolts terug van de luidsprekers of uit de versterker op de kabel moeten komen te staan. Total Destruction Guaranteed !

M.a.w zou extern electrostatisch opgewekt moeten kunnen worden,bv door wrijving op de juiste soort stof(tapijt bv).

Maar das weer een ander verhaal. ;)

niet via de speakers ?

-------------------------------

Sorry jerry, niet alleen via de speakers.

Alj je een ideale kabel zou hebben is er niks aan de hand als er dan nog een weerstandsblokje tussen zou zitten. Het probleem is dat de ohmse weerstand zich over de gehele kabel uitsrekt.

Je hebt dus ,hetzij ik kleine mate, een spanningsverlies. deze verliesspanning staat dus over je kabel te dansen in de vorm van een magnetisch veld en speelt ook haasje over tussen de twee aders.

ach ja, een kabel zal altijd wel een compromis blijven.

ik denk maar zo een goede dikke kabel en niet onnodig lang is de beste benadering.

zolang je niet doorslaat is het altijd leuk experimenteren.

:) Mee eens ;)

Tja Jerry, het ging hier dan wel over kabels maar over de componenten in je apparatuur kan ik ook nog wel een woordje kwijt. Daar mijn versterker al een oud beestje is komt er binnenkort een andere, het schakelmateriaal (knoppen) begint te vervelen, heb ik al es gereinigd maar nu begint t weer.

En ik zal dus zonder blikken of blozen de vm250 aanschaffen van Van Medevoort.

Deze man weet waar ie mee bezig is. Het voordeel van die geintegreerde versterker is dat hij hij oa een overbemeten voeding heeft en consequent voorzien is van hoogwaardige componenten. Al zijn er veel mooie versterkers, het gaat tenslotte om het geluid. Al is het alleen maar om het fijt dat ik dan niet weer zelf met de soldeerbout aan de slag hoef om alle elco's eruit te solderen (vervorming als die in de signaalweg zitten) en te vervangen voor mkp's. dat heeft Van Meedevoort al gedaan. om over de rest nog maar te zwijgen. En dat voor nog geen 1000 euro. daar staan menig duurdere versterkers bij in de schaduw