Jump to content

welke versterker?

kampr
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik ben in het bezit van Translator (IMPACT 30) luidsprekers, 8 ohm 20-150 w. Ik heb hiervoor een nieuwe versterker nodig maar ben een leek op het gebied van audioapparatuur. Hoe zwaar moet een versterker zijn om deze boxen aan te sturen?

Groet,

Rieks Kamphuis

Van belang is de laagste impedantie die de speakers laten zien bij de laagste frequenties (zeg tot 200hz). De impedantie is namelijk niet vast acht ohm, maar wisselend over de frequenties (kan bijv. 10, 12 of 20 zijn bij hogere tonen/frequenties). De laagste impedantie

Translator Impact zijn makkelijk aan te sturen speakers (1e orde filters, meen gesloten systeem). Kun je vrijwel iedere versterker op los laten. Hoeveelheid watt hang natuurlijk wel van de kamerafmeting/stoffering en gewenste luidheid af.

Gezien de leeftijd van de speakers (circa 30 jaar?) is het misschien wel verstandig om rekekning te houden dat toekomstige speakers iets veeleisender kunnen zijn.

Een vriend van mij heeft al ruim 20 jaar Translator Impact 30's.

Hij heeft ze heel lang aangestuurt met een NAD-3240 versterker, en dat klonkt erg goed.

(enorme drive en dynamiek)

Het vermogen zegt op zich niks over de kwaliteit van een versterker, maar je kunt er beter wat "teveel" van hebben, dan te weinig.

Heeft iemand ervaring met het volgende ik heb 2 eindtrappen Crown DC-300A mag ik deze bridgen,

dus 1 versterker per speaker (JBL4411- 150 watt piek) volgens de handleiding van Crown moet men wel

voorzichtig zijn daar het vermogen drastisch omhoog gaat, en komt dit de klankkwaliteit ten goede of

heeft dit geen enkele zin?

Crown

Gebruik je ze nu in bi-amping config, Crown? Als de versterkers het mogelijk maken (read the manual) dan zeker het proberen waard. Het vermogen zal meer dan verdubbelen, maar afgezien van absurd hoge volumes (met normale en wat luidere volumes wordt nauwelijks vermogen van de versterker gevraagd) waarmee hoge vermogens worden aangesproken, zal het extra vermogen geen schade opleveren, maar zal de reserve aan wat nog over is voor extra rust, controle en dynamiek, resolutie en detaillering zorgen. Meer resultaat dus bij hetzelfde (of zelfs minder) volume.

Ik stuur m

Autobanden die max banden spanning van 2 of 2.4 oid meekrijgen worden ook met 15 (wat is de eenheid eigenlijk?) gestest.

Jij bedoeld de "bar". De SI-eenheid voor luchtdruk.

Tegenwoordig is die vervangen door de "Pascal":

- 2 bar = 200kPa (kilo Pascal)

- 1000mbar = 1000hPa (hectoPascal)

bron: Wikipedia

:)

:huh:

volgens mij heb ik op deze vraag antwoord gegeven en nu zie ik mijn reactie niet terug.

was toch echt dezelfde vraag. :unsure:

zit je op,hififorum onder een andere naam ofzo. maakt mij niet uit hoor.

ik snap er niks van. :lol:

Autobanden die max banden spanning van 2 of 2.4 oid meekrijgen worden ook met 15 (wat is de eenheid eigenlijk?) gestest.

De term bar schoot me later nog te binnen Geert. :) Op m

De term bar schoot me later nog te binnen Geert. :) Op m