VANZOMERENG Posted 18 november 2007 Report Share Posted 18 november 2007 Vraagje, M.b.t. mijn eerdere gedane postings over mijn speurtocht naar nieuwe speakers en het keuze-dilemma tussen staanders en wellicht "te veel bas" of monitoren en wellicht "een te slanke weergave",heb ik veel goedbedoelde adviezen ontvangen maar het is me opgevallen, dat niemand me adviseerde om bijvoorbeeld monitorspeakers + een subwoofer aan te schaffen Dit schoot me ineens te binnen n.a.v een recente subwoofertest welke ik gelezen heb. Ik ben inmiddels al voorzien en meer dan uitstekend tevreden met mijn Dali Helicon 400 en was/ben ook altijd al zeer sceptisch tegen het gebruik van een subwoofer in een NIET Home-Theater set. Maar n.a.v bovenstaande ben ik wel nieuwsgierig en leergierg, daarom de volgende vragen: - Is het gebruik v/e subwoofer not done bij de serieuze stereo-hifi liefhebber - Zijn er situaties en zo ja welke waarbij Monitoren+1 Subwoofer te preferen zijn boven 2 standluidsprekers - Welke voor- en nadelen kan een combinatie van Monitoren + 1 Subwoofer hebben t.o.v. 2 standluidsprekers - Wordt de subwoofer dan gewoon op een line-out uitgang v/e versterker aangesloten ? Uitgangspunt is een normale stereoset/versterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 november 2007 Report Share Posted 18 november 2007 Ik ken enkele stereosets die m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 november 2007 Report Share Posted 18 november 2007 Vraagje,- Is het gebruik v/e subwoofer not done bij de serieuze stereo-hifi liefhebber - Zijn er situaties en zo ja welke waarbij Monitoren+1 Subwoofer te preferen zijn boven 2 standluidsprekers - Welke voor- en nadelen kan een combinatie van Monitoren + 1 Subwoofer hebben t.o.v. 2 standluidsprekers - Wordt de subwoofer dan gewoon op een line-out uitgang v/e versterker aangesloten ? Uitgangspunt is een normale stereoset/versterker M.i. is zo'n combinatie bijna altijd sub-optimaal. Veel monitoren houden gewoon op bij 60Hz (b.v. the mother of them all een LS3a). Wil daar een goed aansluitend laag bij hebben heb je meer nodig dan de bandbreedte van een echte sub. Wil je slechts een enkele sub gebruiken dan zal de plaatsbaarheid in zo'n geval lastig worden. Het ding is dan al snel te localiseren. Bouw je een dedicated laag weergever voor bij zo'n monitor, zoals er een tijdje voor de LS3a beschikbaar is geweest dan vraag ik me af, waarom niet meteen een full range 3-weg gebouwd. Nu zit je weer met een sub-optimale basreflex-middentoner. Subwoofers zijn alleen geschik voor het echte sublaag en kunnen dan een prima aanvulling vormen op een bijna full-range systeem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 november 2007 Report Share Posted 18 november 2007 Ik ken enkele stereosets die m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 18 november 2007 Report Share Posted 18 november 2007 Ik heb het al vaker gezegd: een sub mag je niet afzonderlijk kunnen waarnemen. Je mag een sub pas missen wanneer je hem uitschakelt. Een waar woord, CJ! Bij sommige speakers heb je mi geen sub nodig, andere worden erdoor gecompleteerd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2007 Report Share Posted 18 november 2007 Ik heb het al vaker gezegd: een sub mag je niet afzonderlijk kunnen waarnemen. Je mag een sub pas missen wanneer je hem uitschakelt. Een waar woord, CJ! Bij sommige speakers heb je mi geen sub nodig, andere worden erdoor gecomplementeerd! Ik neem aan dat je gecompleteerd bedooeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 november 2007 Report Share Posted 18 november 2007 niet doen is mijn motto. het gaat vaker mis dan goed. als je het doet ben je daar ook veel ruimte en geld aan kwijt. ga dan gelijk voor full range. een sub moet je idd nauwelijks horen alleen als daar echt om gevraagd word. en dat is niet zo heel vaak hoor, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 18 november 2007 Report Share Posted 18 november 2007 Ik heb het nog nooit goed horen gaan met een subwoofer. Kan best aan mij liggen hoor, want zoveel zie je ze ook niet. Maar ook dat kan als reden hebben dat het nooit goed gaat. Een voordeel van een monitor ten opzichte van een vloerstaander is een fraaier geluidsbeeld. Het aansluiten van een subwoofer doet dit voordeel veelal verdwijnen. Ik zou er niet aan beginnen, ik ben bovendien van mening dat een goede monitor plus een goede versterker geen subwoofer nodig heeft onderin. Monitoren die dat wel nodig hebben hebben vaak eerder een andere / beter matchende versterker nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Op dit moment staan er twee Klipsch Heresy's in mijn woonkamer ondersteund door een Rel Stadium III. Gewoon in stereo, aangesloten via de luidsprekeruitgangen op de versterker. Je mist de sub wanneer je hem uitzet, je hoort hem niet als hij aanstaat. De Rel is mooi af te stellen en komt klankmatig goed mee met de luidsprekers. Andere subs die ik geprobeerd heb zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Zo'n Heresy heeft toch ook geen sub nodig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Op dit moment staan er twee Klipsch Heresy's in mijn woonkamer ondersteund door een Rel Stadium III.Gewoon in stereo, aangesloten via de luidsprekeruitgangen op de versterker. Je mist de sub wanneer je hem uitzet, je hoort hem niet als hij aanstaat. De Rel is mooi af te stellen en komt klankmatig goed mee met de luidsprekers. Andere subs die ik geprobeerd heb zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Ik neem aan dat je gecompleteerd bedooeld? Hi hi!!! Natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Zo'n Heresy heeft toch ook geen sub nodig? het beprekte laag is voor mij altijd weer de onoverkomelijke drempel geweest bij de heresy. prachtige speakers qua looks en sound maar te weinig punch daaronderin. het kan ook wel goed gaan met een sub maar je hebt meer kans dat het misgaat. ik zou er zelf niet aan beginnen maar iemand die bereid is daar energie in te steken , heen en weer rijden naar hifi zaken thuis van alles gaan luisteren, pffffff trouwens knap dat het gelukt is met zo'n rel. meestal klinken die dingen nou niet om over naar huis te schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 ik draai op dit moment met een paar scanspeak reference monitors en die houden het bij 45 hz voor gezien ter aanvulling van het laag een BK xls300P/R sub, die gebruik maakt van een peerless xls10 woofer met speciaal getunde passieve radiator, gaat nu richting de 20 hz en sub is niet te plaatsen de sonus faber Gravis sub maakt ook gebruik van dezelfde peerles maar dan met 2 passieve radiators, heb ik eens mogen beluisteren en dat gaat prima in het verleden ook de Rel stadium II en de MJ Acoustics reference 1 mkII gehad en ook deze subwoofers zijn prima in te regelen onder een mooie set monitorspeakers, mits goed pelaats en gecrosst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts