Jump to content

dynamiek JA, oversturen NEE..!!

WanFie
 Share

dynamiek JA, oversturen NEE  

60 members have voted

1. 1. Kiezen s.v.p.

• Ja mee eens
      49
    • Niet mee eens
      2
    • Geen mening
      3

Recommended Posts

Ik heb deze Poll bewust niet onder muziek gezet. Het heeft tenslotte niks met muziek maar met opnamekwaliteit te maken.

Ik vind dat moderne opnamen (ook platen) veel te vaak overgecomprimeerd en overstuurd klinken.

Er zijn kennelijk mensen die dat "mooi" vinden. Ik was zo maar benieuwd hoeveel van elke partij er hier zijn.

Wanneer we met z'n allen hebben gekozen kunnen we de resultaten eens naar wat CD firma's sturen. Veel indruk zal het niet maken, maar dan hebben ze in elk geval � factor waarom de CD verkopen terug lopen.

Gecomprimeerde zooi kun je n.l. ook van internet downloaden.

De meeste moderne CD's zouden best zo'n 5 dB zachter opgenomen mogen worden.

Je m�natuurlijk ook je mening hieronder omschrijven...

smile.gif

En meld je aan op Turn me up

kijk ook eens op: http://www.dr.loudness-war.info/

Edited by Hans van Liempd

afbeelding%20list.jpg

dit is een opname van mezelf, Hans.

het is een werk van Liszt

de boel clipt net niet, en ik corrigeer ook het volume niet.

dan hou je de optimale dynamiek ;)

Dat ziet er in ieder geval goed uit... :)

Waarom kan een "amateur" dat nou beter dan professionals... :confused:

Ook ik erger me al jaren aan TE hard opgenomen CD's. Als ik wat oudere CD's van bijvoorbeeld Dire Straits draai klinkt het veel beter dan met de gemiddelde moderne CD.

De volumeknop moet een stuk verder open met de oudere CD's maar juist daardoor klinkt het volgens mij een stuk beter.

Hoe verder de volumeknop dicht staat hoe meer het geluid geknepen word door de versterker.

Het TE hard opnemen van CD's is voor mij vaak de rede om geen CD te kopen. Als het overstuurd en gecomprimeerd klinkt wil ik er niet naar luisteren.

Ik koop dan liever oude LP's die wel goed klinken en gelukkig is er nog heel veel oude muziek te koop die ik graag wil hebben maar nog niet heb.

Als de CD's tegenwoordig weer van betere kwaliteit zouden zijn zou ik wel weer nieuwe kopen.

Mvg. Miracle.

afbeelding%20list.jpg

Dat is afhankelijk van de muzieksoort, Hans. Bij klassieke muziek is de loudness war gelukkig nog niet van pas. Populaire muziek wel. Aangezien de meeste hedendaagse populaire producties toch grotendeels beluisterd zullen worden op de Ipods en radiostatoins dwingt het management die de CD productie organiseert de mastering engineer snoeihard af te masteren. Een hard geluid valt op en 'verkoopt beter'. Dat de uiteindelijke master clipt, wordt dan maar op de koop toe genomen. Vele mix engineers houden tijdens de mixage al rekening met de uiteindelijke loudness potentie die de track moet hebben alvorens het naar mastering gaat. Het toppunt hebben we nu eigenlijk wel bereikt, de producties klinken vervormd, vermoeiend en hebben geen spanning meer.

Voor de mensen die tegen de loudness war zijn is er een stichting. http://www.turnmeup.org/index.shtml

afbeelding%20list.jpg

Dat is afhankelijk van de muzieksoort, Hans. Bij klassieke muziek is de loudness war gelukkig nog niet van pas. Populaire muziek wel. Aangezien de meeste hedendaagse populaire producties toch grotendeels beluisterd zullen worden op de Ipods en radiostatoins dwingt het management die de CD productie organiseert de mastering engineer snoeihard af te masteren. Een hard geluid valt op en 'verkoopt beter'. Dat de uiteindelijke master clipt, wordt dan maar op de koop toe genomen. Vele mix engineers houden tijdens de mixage al rekening met de uiteindelijke loudness potentie dat de track moet hebben alvorens het naar mastering gaat. Het toppunt hebben we nu eigenlijk wel bereikt, de producties klinken vervormd, vermoeiend en hebben geen spanning meer.

Voor de mensen die tegen de loudness war zijn is er een stichting. http://www.turnmeup.org/index.shtml

Leuke video... zelfs op de "dubbeltjes" speakers van m'n PC tje hoorde ik duidelijk verschil...

:)

143 kijkers... 12 stemmers...

:confused::confused::confused:

13! :D

Ik heb net voor JA gestemd. Ben een tijd geleden druk geweest met het lezen over de Loudness-war. Han (van het hififorum) heeft er ook veel topics over geopend. Het is bedroevend en duwt mij enigzins naar klassiek (op de autoradio draai ik al niks anders dan radio4..)

Een (ongecomprimeerd) filmpje:

Loudness War - The Movie

Op een gegeven moment zelfs een 192Khz versie van Red Hot Chili Peppers' Californication gebrand omdat die UNmastered was. En opeens klinken die nummer weer (redelijk) normaal. Kan daarvan niet meer de precieze link vinden.

De CD-verkoop kan wat mij betreft een opkikker krijgen als ze duidelijk weten te maken (en dan ook leveren) dat fysieke CD's een veel betere geluidskwaliteit hebben dan welke download dan ook.

Ik luister momenteel naar Maria Mena op CD, ben benieuwd of/hoe die overstuurt... het klinkt niet zo rustig als het zou kunnen..

juist thingman

het is volgens de statistieken <_< ook onjuist om het aan die promiel te vragen die een goed instalatie heeft.

maar het werd hier boven ook al eens genoemd het is de commersie die het voorschrijft voor de massa

en wij zijn niet de massa

klaar ben je

ik heb nog ergens een cd staan zonder kompresie van een studio zelf

ga ik eens even opzetten trouwens

leuk

gr e

nou

ik vond het toen niets

cd is 10 jaar of zo of misschien nog wel ouder

nu hoor ik het potencieel

maar de bas staat in mijn oren nog nooit gehoort zo

ik moet hem zacht zetten om niet gek te worden van de bas

verklink het geweldig trouwens

dat was toen zeker niet

het was futloos nu niet integendeel

aardige gozer trouwens ,jammer dat ik hem niet meer zie

van de DMS studio's

gr e

143 kijkers... 12 stemmers...

:confused::confused::confused:

Het zit 'm ook in de vraag, denk ik Hans.

Vanzelfsprekend is iedereen het eens met die stelling, aangezien oversturen nooit goed is en dynamiek een essentieel onderdeel is van de muzikale beleving.

Van die 12 stemmers zal er vast geeneen gezegd hebben dat oversturen correct is, toch?

p.s.: sorry... ik zie dat ik zelf kan kijken wat de uitslag is...

en inderdaad... het is vragen naar de bekende weg!

Kennelijk willen "de mensen" gecomprimeerde overstuurde muziek... althans... dat schijnt beter te verkopen.. :huh:

De reden dat sommige cd's erg hard, overstuurd en duidelijk clippend klinken is niet dat de mensen massaal gezegd hebben: "Wij willen dynamiek-loos geluid". De mensen zijn de dupe van de Loudness-war aan de andere kant en hebben niets te kiezen. Hedentendage zijn 'ze' niets meer gewend omdat het al zo lang aan de gang is.

Nee, het gebrek aan dynamiek is een gevolg van het steeds harder op de radio te horen willen zijn. Harder op de radio = meer hoofdjes die zich omdraaien = meer aandacht = meer verkoop. Er was genoeg headroom op de cd (ruimte voor dynamiek), die werd ingeleverd om het algehele niveau van de cd op te krikken en zodoende zo luid mogelijk op de radio te klinken. Iedere artiest wilde harder klinken dan de ander. Vandaar ook de "war".

Vroeger werd zo'n Loudness-cd ook wel eens "Radio-Ready" genoemd, een cd gemasterd voor de radio.

Ik vind de Turn-Me-Up-actie goed, het is simpel genoeg om op de achterkant van een cd te staan teneinde dat iedereen het begrijpt. Dat ze het zullen zien als een "extra" in plaats van "normaal" is dan even niet aan de orde. Hun website http://www.turnmeup.org/index.shtml bevat veel andere links die erg interessant zijn om te lezen! :)

Dus... een probleem maken wat er niet is... er is zoveel meer muziek die wel goed in elkaar steekt dat ik me niet zo druk maak om muziek die ik toch niet mooi vind maar die volgens mijn maatstaven verkeerd is geproduceerd.

Voor jouw misschien niet, maar voor veel anderen w

Wanneer jij de CD versie van de eerste Norah Jones niet hoort clippen, dan lijkt me met jouw set wat mis.

We hebben die opnamen enkele jaren geleden hear uitvoering besproken. Gewoon afgeknipte toppen. Ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.

Overigens staat Norah tegenwoordig in de kast. Na enkele keren draaien ging ze me behoorlijk te vervelen. De opnamen die jij noemt klinken inderdaad wel. Tenminste wanneer ze niet "geremasterd" zijn (volgens mij schroeven ze dan alleen het niveau 'n stuk op).

:(

Van de muziek die tegenwoordig wordt opgenomen zou best veel de moeite waard zijn. Helaas is de opname vaak hopeloos. Voor mij de reden om die muziek dus maar te laten staan.

Tsja, hier verschillen we toch van mening. Ik herinner me nog wel de tijd dat ik opnames de schuld gaf van van alles en nog wat dat ik hoorde, maar dat is sinds een jaar of 8 niet meer het geval.

The Doors, Deep Purple, Simon & Garfunkel, Van Morrisson, Manfred Mann... al die ouwe meuk klinkt me toch mooi...! Er zit zoveel in dat blijkbaar verloren gaat ergens in de keten. Ik herinner me altijd nog de woorden van die ouwe audiofiel toen ik zelf nog een broekie was en klaagde over opnamekwaliteit. Hij zei: "als je set in orde is, menneke, zul je alles kunnen draaien en weinig aan te merken hebben op de opname, omdat je hoort wat er bedoelt is".

Dat was in 1976.

Het duurde tot 1999 voordat ik hem daadwerkelijk gelijk kon geven in mijn eigen luisteromgeving.

[/quote]

Grappig om te lezen, want wat jij zegt Toine, is iets wat ik dit jaar opnieuw (her)ontdekt heb en dat oude vinyl opnamen helemaal niet beroerd of slecht zijn opgenomen en sinds de komst van het JA element mij dat haarfijn liet horen. Ik ben een tevreden mens. :P

Edited by audiofreak

Op een gegeven moment zelfs een 192Khz versie van Red Hot Chili Peppers' Californication gebrand omdat die UNmastered was. En opeens klinken die nummer weer (redelijk) normaal.

Over die plaat en de blijkbaar slechte kwaliteit werd pas nog een onderwerp geopend op dit UK forum waarin wordt verwezen naar een petitie voor betere RHCP mastering. Jouw reden wordt in die draad niet genoemd Proprius. Have a look at it zou ik zeggen. :)

Op een gegeven moment zelfs een 192Khz versie van Red Hot Chili Peppers' Californication gebrand omdat die UNmastered was. En opeens klinken die nummer weer (redelijk) normaal.

Over die plaat en de blijkbaar slechte kwaliteit werd pas nog een onderwerp geopend op dit UK forum waarin wordt verwezen naar een petitie voor betere RHCP mastering. Jouw reden wordt in die draad niet genoemd Proprius. Have a look at it zou ik zeggen. :)

Ik heb je link gelezen en die petitie had ik al getekend (nr. 1075)! :D

Welke reden bedoel je precies? Die van het zo luid op de radio te horen willen zijn? Nee, bij de RHCP's was het omdat ze dat typische overstuurde geluid wilden hebben. Maakt verder niet veel uit, toch?

De ongemasterde versie heb ik ergens van internet gedownload, niet officieel dus. De manier waarop de ongemasterde nummers overkomen, is toch heel anders en veel gewoner en minder stoer dan het, clippende, origineel. Het heeft op zich wel wat, bij dit album dan.

Welke reden bedoel je precies? Die van het zo luid op de radio te horen willen zijn? Nee, bij de RHCP's was het omdat ze dat typische overstuurde geluid wilden hebben. Maakt verder niet veel uit, toch?

De ongemasterde versie heb ik ergens van internet gedownload, niet officieel dus. De manier waarop de ongemasterde nummers overkomen, is toch heel anders en veel gewoner en minder stoer dan het, clippende, origineel. Het heeft op zich wel wat, bij dit album dan.

De UNmastered notie, maar 't is me eerlijk gezegd niet duidelijk wat daarmee wordt bedoeld. ' T leest alsof de cd niet gemastered was, maar dat zal niet zo zijn (?).

De UNmastered notie, maar 't is me eerlijk gezegd niet duidelijk wat daarmee wordt bedoeld. ' T leest alsof de cd niet gemastered was, maar dat zal niet zo zijn (?).

Ah ok, die! :)

Laat ik mij verduidelijken: Er is op internet een versie van Californication te downloaden die compleet anders klinkt dan het origineel. Dan bedoel ik klinken in de zin van oversturen, kraken, clippen. Dat doet de UNmastered versie dus niet. Dit is geen offici

Daarom luister ik graag naar live opnames van Radio 4. Ondanks enige compressie klinkt het nog veel beter dan veel CD's. Heb me aangemeld voor de stichting.

In hoeverre is deze oversturing technisch mogelijk op vinyl?

Red Hot Chili Peppers - Californication, unmastered:

Klik.