Jump to content

dynamiek JA, oversturen NEE..!!

Hans van Liempd
 Share

dynamiek JA, oversturen NEE  

60 members have voted

1. 1. Kiezen s.v.p.

• Ja mee eens
      49
    • Niet mee eens
      2
    • Geen mening
      3

Recommended Posts

Dat is dynamiek! :D Ik heb ook verschillende opnamen van Jean Marie Geijsen die hij nog in zijn Philips periode heeft gemaakt. Groot respect voor zijn opnamen. Een goede registratie met de juiste dynamiekverhouding is een hele kunst..

Kennelijk k

rostap.jpg

Bovenstaand plaatje is Shostakovich' Syphony no 11, uitgevoerd door het London Symphony Orchestra o.l.v. Mstislav Rostropovich. Een schitterende uitvoering en volgens Gramophone een Editor's Choice. Maar dat begrijp ik niet, want de opname is veel te dynamisch. Het ene moment kun je niet horen wat er gespeeld wordt en het andere moment moet je naar de volumeknop rennen om hem zachter te zetten. Wellicht ideaal voor de loudness sets die je ook in de high end veel tegenkomt, maar mij echt te veel van het goede.

Precies, zo heb ik ook een CD die werd geleverd bij het Duitse tijdschrift Audio.

Daar staat een klassiek orkest op, met zijn volledige dynamiek, 96 dB! zeggen ze.

Oei, die zachte passages hoor je dus niet (ondanks mijn 120W versterker).

Sorry, dit is wel off-topic. Hoewel, hij is niet overstuurd :P

Toch, ik heb niet zo heel veel on-luisterbare cd's... Wel heb ik het idee dat het vaak beter kan, zonder die loudness war technieken. Ik blijf tegen compressie, maar het ergste vind ik nog de uitsturing tegen de 0dB grens, want dat vervormt, en de compressie niet.

• 1 month later...

"I cant tell you how many times someone comes in and plays me something he wants mastered and I'll say, 'Do you want to make it slamming loud or retain some of this great sound?' They'll say, 'We want to keep it really pristine.' Then the next day they'll call me and say, 'How come mine isn't as loud as so and so's?' "

Kennelijk begrijpen "artiesten" 't echt niet... :(

Of juist wel. Die denken natuurlijk ook na over of het wel of niet verkocht gaat worden. Als 'hard' beter verkoopt dan 'zacht', dan doe je toch 'hard'?

Zo denken producers en hitparadestormers, de geldwoven dus. Echte muzikanten, de liefhebbers die achter hun product willen kunnen blijven staan, weten beter B)

Dynamiek, Ja,

Teveel dynamiek (zonder oversturen) > nee of beter geformuleerd, niet altijd even practisch!

Bij het duitse Audioblad , is regelmatig een CD meeverstrekt met klassieke muziek welke

volledig ongecomprimeerd is.

In deze muziek zitten een (beperkt) aantal forse dynamieksprongen, die mijn buren

niet echt konden waarderen. Als je het geluid dan een stuk zachter zet, zijn met name

de zachtere passages (deze zijn in de meerderheid) weer nauwelijks hoorbaar.

De praktijk is, dat je constant met je volumeknop loopt te pielen.

Wellicht dat bij populaire muziek het dynamische bereik minder gigantisch is,

maar bij deze klassieke opnemen is e.e.a weer wat teveel van het goede.

• 2 weeks later...

Platen maatschapijen janken elke keer dat ze inkomsten mis lopen, van bandrecorder tot brandbare cd en MP3 . Heel veel mensen vinden de mp3 net zo best klinken als een cd, deels hebben ze gelijk en dat komt niet omdat mp3 zo goed is maar omdat de geluids kwaliteid van cd over het algemeen zo slecht is.

Hier had de platenmaatschapij dus kunnen winnen, lever een zo goede kwaliteit dat eidereen kan horen dat mp3 toch echt de mindere is.

Maar alles moet hard, en wij zijn helaas maar een klein clubje die zich er druk om maakt :(

De cd gaat steeds meer terrein verliezen. Een gouden plaat wordt nu met 30.000 (was 35), en platina met 60.000 (was 70) gescoord. Was oorspronkelijk 50 resp. 100.000. In lijn met EMI ontslagen e.d. CD wordt wellicht net zo'n niche produkt als vinyl in de toekomst.

Las op RYM dat met digitale verspreiding er de mogelijkheid is om geluid beter dan cd-kwaliteit, namelijk zoals het op de mengtafel tot stand komt, te laten zijn. We zijn hier toch niet tegen windmolens aan het vechten? :D

leesvoer hear

binnenkort standard procedure voor diegenen die graag naar kwaliteit luisteren en niet graag misselijk (yes misselijk) worden van overstuurd lawaai:

The better my equipment gets, the worse many CDs sound.

I started running the worst sounding albums through a WAV editor to see what they look like... They are completely compressed with no variations, everything is a peak ending at the limits of the noise ceiling (or something close to this). There is no inbetween, just all loudness and clipping on those offending songs.

I'm not buying CDs anymore now, not without downloading a sample of each song and testing it out in the WAV editor to see if I am getting ripped off by the company selling the CD. I want to hear music, not cacophonous garbage.... Ruining a song with too much compression and clipping isn't edgy or cool, it is just stupid. No wonder why people are stealing the music, it isn't worth buying any more at this quality level....

Jeff Kalman, Pound Ridge, NY

en ik vond bovenstaand artikel inetressant genoeg om effe te plakken, met dank PD:

June 4, 2007

Why music really is getting louderAdam Sherwin, Media Correspondent

Dad was right all along

Dynamiek, Ja,

Teveel dynamiek (zonder oversturen) > nee of beter geformuleerd, niet altijd even practisch!

Bij het duitse Audioblad , is regelmatig een CD meeverstrekt met klassieke muziek welke

volledig ongecomprimeerd is.

In deze muziek zitten een (beperkt) aantal forse dynamieksprongen, die mijn buren

niet echt konden waarderen. Als je het geluid dan een stuk zachter zet, zijn met name

de zachtere passages (deze zijn in de meerderheid) weer nauwelijks hoorbaar.

De praktijk is, dat je constant met je volumeknop loopt te pielen.

Wellicht dat bij populaire muziek het dynamische bereik minder gigantisch is,

maar bij deze klassieke opnemen is e.e.a weer wat teveel van het goede.

Ja heb ik zelf ook zo'n CD's :P

Vooral mijn perfect ge(re)masterde EMI "Best of" Maria Callas CD!

Stille passages zijn zo stil dat ze in de dag en de avond, als er veel meer achtergrondgeluid is, bijna onhoorbaar zijn, tenzij je de installatie echt wel een dikke streep luider zet. Als La Callas dan in het crescendo haar klep open zet dan mo

• 1 month later...
Meneer Depeche Mode over loudness enzo..

http://www.side-line.com/interviews_commen...=29640_0_16_0_C

Waren alle artiesten maar zo, dan zaten we nou niet met de rotzooi. Alan Wilder's artikel is een lel tekst, maar hij weet wel hoe het zit. Helaas is het niet anders :o

En aangezien het de grote massa niet interesseerd dat het ook goed kan (zie de verkoop van rommel-apparatuur), blijft men maar doorgaan met het vernaggelen van opnames :(