The_Ark Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 ik dacht dat de radiozenders het zelf (nog eens) comprimeerden... - naast oversturen, comprimeren en clipping is er nog een volumeverhoging die stiekem gebruikt wordt; deze zie je niet, het kan zelfs een "ideaal" wav-plaatje opleveren, zonder clipping, zonder dichtbij de 0 dB te zitten. Dit doen ze door express een bepaald soort kunstmatige vervorming toe te voegen aan het geluid, waardoor het luider klinkt. Ontwikkeld in de jaren 90 om de loudness war te winnen, omdat iedereen op een gegeven moment aan clipping en compressie deed... Ik weet niet meer waar ik dit gelezen heb, wel d Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 ik dacht dat de radiozenders het zelf (nog eens) comprimeerden... - naast oversturen, comprimeren en clipping is er nog een volumeverhoging die stiekem gebruikt wordt; deze zie je niet, het kan zelfs een "ideaal" wav-plaatje opleveren, zonder clipping, zonder dichtbij de 0 dB te zitten. Dit doen ze door express een bepaald soort kunstmatige vervorming toe te voegen aan het geluid, waardoor het luider klinkt. Ontwikkeld in de jaren 90 om de loudness war te winnen, omdat iedereen op een gegeven moment aan clipping en compressie deed... Ik weet niet meer waar ik dit gelezen heb, wel d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 Die loudness war is al 50 jaar aan de gang zeg. Niks nieuws onder de zon. Zet maar eens een singletje op van Elvis o.z.i. uit de jaren '50. En al net zo lang wordt er op gemopperd. Zal nog wel tot in lengte van dagen doorgaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 november 2007 Author Report Share Posted 21 november 2007 Die loudness war is al 50 jaar aan de gang zeg. Niks nieuws onder de zon. Zet maar eens een singletje op van Elvis o.z.i. uit de jaren '50. En al net zo lang wordt er op gemopperd. Zal nog wel tot in lengte van dagen doorgaan. Enigzins waar, van de andere kant is er nu de mogelijkheid om het goed te doen en "men" verprutst het. De meeste vroege CD's waren n.l. aanzienlijk beter. Je kunt de tijd opdelen in twee delen n.l. pre-CD en CD. In de eerste fase werden vaak heel mooie opnamen op plaat uitgebracht. In het CD tijdperk is het alleen maar bergafwaart gegaan op enkele uitzonderingen (high end opnamen) na. Waar blijven de stemmers...??? 550 kijkers en maar 30 stemmers... zo komen we niet verder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 Misschien. In het pre-CD tijdperk werd gewoon de tape ver in de headroom gestuurd waardoor je vanzelf compressie kreeg en een vet geluid. Digitaal gaat dat niet natuurlijk maar er zijn tegenwoordig goede tools om die tapecompressie te emuleren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 Ik heb Ja gestemd natuurlijk, aan de andere kant het moet ook weer niet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 Verder ben ik van mening hoe beter je installatie, des te meer muziek er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Maar een goed element zoals een Ace, helpt natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2007 Author Report Share Posted 22 november 2007 Nieuwe platen zijn meestal ook digitaal opgenomen en hebben vaak dezelfde problemen. Heb je de advertentie onder deze pagina gezien...??? Niks mis mee overigens. Die XRCD... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2007 Author Report Share Posted 22 november 2007 Maar Hans heb je al eens een serieuze klacht m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Zou de consumenten bond er in geinteresserd zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Zou de consumenten bond er in geinteresserd zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Maar Hans heb je al eens een serieuze klacht m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Ze zullen sidderen van ontzag. Nou..... zeker! Als we nu met zijn allen een jaar geen CD' s meer kopen van labels die er een potje van maken.... moet jij kijken! Zonder dat je er misschien erg in hebt sla je de spijker op zijn kop! Die "MP3 downloaders kopen" 9 van de 10 geen enkele CD's Wij wel Wel eerst even een poll maken, welke platenmaatschappij er een zooitje van maken, dan kunnen we ze eerst aan de Hifi-schandpaal Hear nagelen.... Daarna, niet lullen maar AKTIE!!!! Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Ze zullen sidderen van ontzag. Nou..... zeker! Als we nu met zijn allen een jaar geen CD' s meer kopen van labels die er een potje van maken.... moet jij kijken! Zonder dat je er misschien erg in hebt sla je de spijker op zijn kop! Die "MP3 downloaders kopen" 9 van de 10 geen enkele CD's Wij wel Wel eerst even een poll maken, welke platenmaatschappij er een zooitje van maken, dan kunnen we ze eerst aan de Hifi-schandpaal Hear nagelen.... Daarna, niet lullen maar AKTIE!!!! Vriendelijke groet, Jack Ik had wellicht ipv MP3, hard-disk luisteraars moeten zeggen. Bedenk overigens dat het Arctic Monkeys debuut in Engeland heeft laten zien dat ook jongeren nog massaal naar de winkel gaan zelfs als er al een downlaadbare versie is. Platenmaatschappijen marketen schots en scheef, maar het publiek heeft altijd belangstelling voor goed materiaal. Audiofielen worden, voor wat het waard is, en tegen fikse extra prijs, met DeLuxe en Legacy editions afgescheept. Veel meer hoef je van vooral de grote spelers niet te verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2007 Author Report Share Posted 22 november 2007 Veel meer hoef je van vooral de grote spelers niet te verwachten. Begrijpen de ploatenboazen dan niet dat het zo steeds minder word. Net zoals in de "eindtijd" van de plaat. Toen waren er ook platenmaatschapijen die gewoon doorgingen met rommel produceren. En met z'n allen mopperen op de CD... Want wat kostte dat toch een hoop... investeren in de toekomst. Ik zou eigenlijk ook wel eens argumenten willen horen van de 2 tegen stemmers... MP3 luisteraars.... of gewoon dwarsliggers... Maar vooral: ... STEM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2007 Author Report Share Posted 22 november 2007 Beste Hans, Ik zie daar het nut niet zo van in, het is mijns inziens vragen naar de bekende weg. Kennelijk niet, er zijn tenslotte 2 tegenstemmers en 2 geen mening stemmers. Wanneer de weg bovendien zo bekend is, waarom worden morderne opnamen dan steeds slechter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Ach Hans, Het is ook pute marketing. In iedere studio wordt tegenwoordig met 24 bits @ 96 kHz gewerkt. Kun je zo op een Video-DVD plempen zonder extra meerkosten. En in iedere huiskamer staat een DVD-speler die dat af kan spelen. Maar ja, dan mot er weer zo nodig beeld bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Veel meer hoef je van vooral de grote spelers niet te verwachten. Begrijpen de ploatenboazen dan niet dat het zo steeds minder word. Net zoals in de "eindtijd" van de plaat. Toen waren er ook platenmaatschapijen die gewoon doorgingen met rommel produceren. En met z'n allen mopperen op de CD... Want wat kostte dat toch een hoop... investeren in de toekomst. De toekomst ligt nou eenmaal niet in uitbreiding van de cd-markt. Er zijn te veel formaten en er is teveel onzekerheid over het vervolg, om opnamekwaliteit onderdeel van winstdoelstelling, laat staan louter voorbestaan, uit te laten maken. Het enige wat ik om me heen hoor van zowel jongeren als (vroeger ook ouderen, maar wordt er zelf nou eenmaal niet jonger op) dat ze geen verschil horen ongeacht via welke vorm er wordt geluisterd. Als niet bekend is hoe ook zou kunnen weet je ook niet wat je mist. Op een belangrijke site als AMG (en dat is nou eenmaal een grotere en invloedrijkere bron dan audiobladen waar een handjevol releases wordt genoemd) wordt overigens nogal eens op masteringkwaliteit ingegaan. Dat doet altijd weer deugd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2007 Author Report Share Posted 22 november 2007 Ik heb Wibi eens uit de kast gehaald.... Deze SACD/CD is door Jean Marie Geijsen van Polyhymnia opgenomen. Die heeft het tenminste begrepen. Ik moet m'n pre ruim 10 dB harder zetten dan bij andere CD's. De opname heeft een veel betere dynamiek zonder dat je ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Ik draaide dus 'So' van Peter Gabriel (uit 1986), en verbaasde me over de dynamiek.. Moest echt het volume wat terugdraaien.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 23 november 2007 Report Share Posted 23 november 2007 Op een belangrijke site als AMG (en dat is nou eenmaal een grotere en invloedrijkere bron dan audiobladen waar een handjevol releases wordt genoemd) wordt overigens nogal eens op masteringkwaliteit ingegaan. Dat doet altijd weer deugd. Ik vind het altijd jammer dat meestal de mastering wordt afgerekend. Ik begrijp dit ook niet aangezien AMG de pre-mastering en mastering niet heeft kunnen vergelijken. De meeste producties worden al snoeihard afgemixt of zo beroert gemixt dat het met de nodige compressie en limiting nog enigzins beter gaat klinken. Het is het hele process wat moet worden beoordeeld. Een goede mastering vloeit voort uit een goede mixage.. Ik heb Wibi eens uit de kast gehaald.... Deze SACD/CD is door Jean Marie Geijsen van Polyhymnia opgenomen. Die heeft het tenminste begrepen. Ik moet m'n pre ruim 10 dB harder zetten dan bij andere CD's. De opname heeft een veel betere dynamiek zonder dat je ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 november 2007 Author Report Share Posted 25 november 2007 Dat is dynamiek! Ik heb ook verschillende opnamen van Jean Marie Geijsen die hij nog in zijn Philips periode heeft gemaakt. Groot respect voor zijn opnamen. Een goede registratie met de juiste dynamiekverhouding is een hele kunst.. Kennelijk k Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 25 november 2007 Report Share Posted 25 november 2007 Hallo, Gisteren een CD van Stevie Ann gekocht. In de winkel bij het afluisteren kun je eigenlijk alleen de muziek beoordelen, want je kent de "set" niet. Bovendien heb ik altijd last van de -veel te hard- op de achtergrond spelende winkelmuziek. Ook de nieuwe van Hans Theessink gekocht. In de winkel viel al op dat ik die veel harder moest zetten. Thuis gekomen: Stevie Ann staat er keihard op. Van dynamiek is geen sprake en het doet me regelmatig pijn aan de oren. Is dat clippen?? Hans Theessink: Perfecte opname. Eigenlijk zouden we een rubriek moeten openen waarin we elkaar waarschuwen voor de K....... "Stevie Ann" kwaliteit. Misschien kijken opname technici ook wel eens op dit forum. Gaat er misschien een lampje bij ze branden. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts