hansko Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Ingewijden weten dat ik het afgelopen jaar nogal bezig ben geweest met de verbetering van de akoestiek in mijn luisterkamer. Begon 1 jaar geleden met een totaal advies van Soundscapes en heb vervolgens bij Toine 14 diffusers aangeschaft in twee typen en heb zelf 2 kamerhoge bastraps gemaakt. De diffusers staan opgesteld tegen de wand achter de speakers, aan de zijkanten van beide speakers en hangen aan de achterwand, achter de luisterstoel. Noppenschuim in stroken op de wand op diverse plekken en twee smalle schuimpanelen achter de speakers in de hoek (ipv gordijnen) Afgelopen zaterdag de laatste puntjes op de i gezet. Toine bracht vier Skyline diffusers voor tegen het plafond te plaatsen boven de twee speakers. 1 paneel meet 58x58cm en is gemaakt van hardschuim en bestaat uit de bekende vierkante balkjes van verschillende hoogten tegen elkaar. Zondag aangebracht en daarna luisteren! Dat viel tegen. Weg was de dynamiek en de helderheid, het geheel klonk wat saai en duidelijk te veel gedempt. Wat nu? Op de grond lag een dik vloerkleed wat bijna de gehele ruimte bedekte. Luister ruimte is 4,5 bij 3,5 meter. Weg met het kleed en nu alleen nog maar zogenaamd kurk parket op de vloer. Hansko sprong een gat in de lucht alles begon weer te klinken, terug was de helderheid en de dynamiek. Maar wel een beetje teveel van het goede. Vond nog een stukje laagpolig tapijt van 1,5m2 en dat tussen de speakers en de luisterplek gelegd. Nu nog blijer. Het geheel klinkt nu beter dan daarvoor een perfecte balans tussen absorptie en reflectie. Wat een klein stukje tapijt al niet teweeg kan brengen. Nog even contact gehad met Toine, die tijdens het luisteren (na het brengen van de panelen) al bang was dat er nu teveel demping /absorptie zou ontstaan. Hij had al eens eerder gezegd probeer het eens zonder kleed. De les die ik heb geleerd? akoestiek is een kwestie van details en blijven proberen. Eens komt het goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Iedere verandering is niet meteen een verbetering. Dat geldt zeker voor akoestiek. Gefeliciteerd (ook Toine) met het behaalde resultaat. Ik vond het de laatste keer ook al helemaal niet verkeerd. Eigenlijk vind ik het gewoon zielig voor mensen die niet anders dan in hun moderne (lees kale) huiskamer muziek "moeten" luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Ik durf toch te beweren dat het bij mij in de huiskamer redelijk perfect klinkt zonder 14 diffusers en zonder kamerhoge bastraps en met een mooi tapijt. Ik denk ook dat dat in veel huiskamers te bereiken is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Ik durf toch te beweren dat het bij mij in de huiskamer redelijk prefect klinkt zonder 14 diffusers en zonder kamerhoge bastraps en met een mooi tapijt. Ik denk ook dat dat in veel huiskamers te bereiken is. Moeilijk... omdat je in je huiskamer altijd compromissen moet sluiten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Volgens mij is een knus aangeklede woon kamer met hier en daar een kleedje en gordijnen voor de ramen best goed aan het klinken te krijgen. Het wordt lastiger als dit een moderne kamer is met tegels op de vloer en strakke met leer beklede meubels. Ga je uit van een knus aangeklede kamer dan kan je altijd nog reflecties hebben van een deur of een raam dat precies als een spiegel op de verkeerde plek staat, een diffusser kan dan wel de oplossing zijn om de reflectie te dempen. Wel moet je op passen voor teveel demping de kamer wordt dan te dood en klinkt dan erg saai. Groet George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Ik durf toch te beweren dat het bij mij in de huiskamer redelijk prefect klinkt zonder 14 diffusers en zonder kamerhoge bastraps en met een mooi tapijt. Ik denk ook dat dat in veel huiskamers te bereiken is. Moeilijk... omdat je in je huiskamer altijd compromissen moet sluiten... Tuurlijk, maar Carl heeft in zoverre wel gelijk dat je met betrekkelijk simpele en onopvallende aanpassingen een heel eind kunt komen zonder dat je huiskamer nu meteen in een opnamestudio moet veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Ik heb een dertiger jaren huis met rieten plafonds en houten parketvloer en wanden die geen evenwijdige vlakken hebben. Dat is al een aardig uitgangspunt. Een paar schilderijen op de goede plaatsen, een stoffen zware maar galante bank, wollen vloerkleed en twee zware stoelen. Dus behoorlijke demping. De LS (tweeweg kolom met poort hoog boven de vloer)staan perfect opgesteld in een luisterdriehoek en bijna een meter van de achterwand. De luisterstoel (een Eames) kan ik zonodig nog ver naar achter zetten. Dus allemaal zeer flexibel. Van het weekend nog eens gekeken hoe diep ik kom en dat zit tussen de 35 en 40 Hz. Ik denk dat ik nog eens een - zelfbouw- sub probeer. Hifi World komt kennelijk met een idee. Lijkt me wel leuk om te proberen. Het enige probleem wat ik heb is een tekort aan LP's Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Het enige probleem wat ik heb is een tekort aan LP's Ga je die als diffusser gebruiken dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 november 2007 Report Share Posted 19 november 2007 Een deel van de LP's zou inderdaad zo kunnen werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 november 2007 Author Report Share Posted 20 november 2007 Ik durf toch te beweren dat het bij mij in de huiskamer redelijk perfect klinkt zonder 14 diffusers en zonder kamerhoge bastraps en met een mooi tapijt. Ik denk ook dat dat in veel huiskamers te bereiken is. Dat geloof ik best. Ik heb echter een vrij kleine luisterkamer en speakers (JMR Offrande monitoren) die eigenlijk iets te groot zijn voor dit vertrek. De bastraps zijn dan ook afgestemd om het lage middengebied in toom te houden en met de diffusers maak je de kamer in feite een stuk groter. De ruimtelijkheid en detaillering nemen enorm toe en ik ben ook af van die lastige flutter. Daarbij komt natuurlijk dat je in een eigen luisterkamer met niemand rekening hoeft te houden en dat de WAF geen enkele rol speelt Het ziet er niet uit, maar het klinkt wel. Wat mij wel duidelijk is geworden door het "experimenteren" is dat absorptie en demping in eerste instantie een grote verbetering geeft, maar dat je moet uitkijken dat er ook reflectie nodig is om de levendigheid en de dynamiek op peil te houden. Op zoek dus naar de goede balans en dat met relatief zeer goedkope middelen. Akoestische aanpassingen zijn relatief goedkoop, maar hebben een groot effect op het eindresultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts