Jump to content

Welk Element?

paul demo
 Share

Recommended Posts

Ik ben op zoek naar een nieuw element. De draaitafel is een Gyrodec met Rega arm. OP dit moment zit er een MC10 super van Vd Hul in waarvan ik vermoed dat de naald zijn beste tijd heeft gehad.

Ik heb ca. 600 euro te besteden.

Krijg ik nog wat terug voor de Vd Hul

Wat moet ik aanschaffen ? Muziekkeuze Pop, Rock, Jazz. Ik heb de beschikking over een goede Phonovoorversterker met zowel MC en MM.

Ik ga ervan uit dat inbouw bij de service hoort? (geen ervaring eerlijk gezegd, element zat al in draaitafel toen ik hem kocht).

Wie heeft een goed advies?

Ik heb hier ook goede ervaringen met een Lyra Dorian. Het was in het begin even doorbijten (200 uur inspelen) omdat het een tikkeltje aan de felle kant klonk, maar nu wil ik niets anders. De klank is helder en detailrijk en de ruimtelijke afbeelding is erg goed.

Kijk ook hier eens.

(icm Rega arm)

Ik heb hier ook goede ervaringen met een Lyra Dorian. Het was in het begin even doorbijten (200 uur inspelen) omdat het een tikkeltje aan de felle kant klonk, maar nu wil ik niets anders. De klank is helder en detailrijk en de ruimtelijke afbeelding is erg goed.

Kijk ook hier eens.

(icm Rega arm)

Met deze link kan ik wat, de Dorian zit zelfs in nagenoeg dezelfde speler.

Ik weet dat hij wat duurder is dan de 600 euro, maar ik gok erop dat de VdHul ook nog iets oplevert.

Beste Paul,

Het beste element in ''zijn'' prijsklasse is de Benz Micro Ace L/M/H dit is niet alleen volgens mij zo maar ook volgens zeer vele Resencenten. ( punt) ; )

Dit is natuurlijk wel afhankelijk van gebruikte arm (platenspeler) en Phonoversterker en andere componenten van de set up.

Wil je een nog mooier geluid ,opener,helderder,ruimtelijker,strakker dan komt de Lyra Dorian in beeld deze is prijziger en moet dat dus ook zijn . bij veel types is dat nl niet zo terwijl de prijs wel hoger kan zijn.

Het verschil is natuurlijk niet om van je stoel te vallen, maar is dat wel eens echt waar ?

Aan de andere kant is het zo dat een zeer goed element ook erg goed ingesteld moet zijn anders haal je er nooit uit wat erin zit.

MvG,

Haudio

PS de inspeeltijd voor een Dorian is wel langer dan bij een ACE.

Aan de andere kant is het zo dat een zeer goed element ook erg goed ingesteld moet zijn anders haal je er nooit uit wat erin zit.

Daar heb ik me nooit zorgen over hoeven te maken, maar hoe lang blijft de instelling eigenlijk gewaarborgd. Mijn element is 1.5 jaar geleden geplaatst en vakkundig ingesteld. Het element is inmiddels goed ingespeeld en ik heb nergens met mijn vingers aangezeten ('k zou niet durfen). Ik ervaar ook geen hoorbare vervorming of zaken die niet lekker klinken, dus is de afstelling nog steeds goed?

Goede vraag Gerald. Wij als niet-techneuten hebben al moeite om een interlink aan te sluiten :D , laat staan dit soort zaken in te stellen....

Met het aanbrengen van een nieuwe interlink van de PS naar de phono pre is de arm van mijn PS verschoven (VTA). En ik heb hem daarna weer op de juiste :blink: hoogte terug gezet.

Ik zou mij wel willen verdiepen in het afstellen van element/arm, maar in vind ervaring een hele belangrijke factor. Als je dat soort dingen maar

Daar heb ik me nooit zorgen over hoeven te maken, maar hoe lang blijft de instelling eigenlijk gewaarborgd. Mijn element is 1.5 jaar geleden geplaatst en vakkundig ingesteld. Het element is inmiddels goed ingespeeld en ik heb nergens met mijn vingers aangezeten ('k zou niet durfen). Ik ervaar ook geen hoorbare vervorming of zaken die niet lekker klinken, dus is de afstelling nog steeds goed?

Ha die Gerald,

Natuurlijk kun je het zelf doen, wel voorzichtig aub.

Want ik vind het heel plezierig als je langs komt. ; )

Maar zolang je er geen ongelukjes mee hebt , kan er niets verschuiven of ontsteld raken.

Misschien gewoon een oude draaitafel aanschaffen (goedkoop) en oefenen , bij een element met een ronde naald is het het gemakkelijkst, dan hoef je lang niet zoveel rekening te houden met de Zenith en Azimuth.

Indien alles veel nauwkeuriger is moet je alles ook veel nauwkeuriger instellen, Dat gaat net zolang door tot je meet instrumenten nodig hebt om het perfect in te kunnen stellen.

Wil je het echt bijna 100 % nauwkeurig hebben kost dat veel tijd heel veel tijd, maar het is een hobby dus waarom niet.

Om het echt goed te doen heb ik 1.5 tot 2 uur nodig toch doen wij het praktisch elke dag behalve zondag en maandag.

Dus een beetje ervaring hebben we wel na 34 jaar . ; )

MvG,

Haudio

En waar moeten we dan heen om het perfect te krijgen?

Beste Rein,

Er zijn vast veel verschillende bedrijven te vinden in Nederland, die het perfect voor je kunnen doen.

MvG,

Haudio

Ha die Gerald,

Natuurlijk kun je het zelf doen, wel voorzichtig aub.

Want ik vind het heel plezierig als je langs komt. ; )

Maar zolang je er geen ongelukjes mee hebt , kan er niets verschuiven of ontsteld raken.

Misschien gewoon een oude draaitafel aanschaffen (goedkoop) en oefenen , bij een element met een ronde naald is het het gemakkelijkst, dan hoef je lang niet zoveel rekening te houden met de Zenith en Azimuth.

Indien alles veel nauwkeuriger is moet je alles ook veel nauwkeuriger instellen, Dat gaat net zolang door tot je meet instrumenten nodig hebt om het perfect in te kunnen stellen.

Wil je het echt bijna 100 % nauwkeurig hebben kost dat veel tijd heel veel tijd, maar het is een hobby dus waarom niet.

Om het echt goed te doen heb ik 1.5 tot 2 uur nodig toch doen wij het praktisch elke dag behalve zondag en maandag.

Dus een beetje ervaring hebben we wel na 34 jaar . ; )

MvG,

Haudio

Ik denk dat ik toch maar liever langs kom, maar zolang het nog goed klinkt is het toch niet nodig toch (afstellen dan; langskomen is altijd leuk)?

De beste beschrijving vind ik altijd http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html

Als je dat gelezen hebt dan zie je dat veel aan instellen vast zit > Iemand als Henk is een veel beter alternatief. Hij heeft in het begin ongetwijfeld zijn fouten gemaakt. Die moet jij nog allemaal maken. Zou ik niet aan beginnen tenzij je een grote hobyist bent.

Iemand bekend met de benz micro glider 2 . Ik kan deze goedkoper krijgen dan de Benz Micro Ace . Het scheelt echt wel geld, volgens de Benz site is dit weer een klasse hoger. Klopt dat ook in de praktijk. Ik speel met de Ming DA phono MC2006, deze is volledig universeel.