gruiter Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 Heeft iemand nog goede tips wbt het vervangen van de EC88 buisjes in m'n X-Can. Ik heb het idee dat ik veel meer uit m'n Grado RS-2 kan halen met betere buisjes. Wat is een goed en niet te duur adres? Met Telefunken in een Unico P heb ik goede ervaringen gehad, maar ik vind deze buisjes een beetje aan de prijzige kant. De russische 6922 buisjes van Electro Harmonix schijnen ook best wel goed te zijn, mits je minimaal gold-grade neemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 Ik heb de Xcan met de Electro Harmonix buisjes gehad na lang vergelijk. In mijn ogen de beste combinatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 21 november 2007 Author Report Share Posted 21 november 2007 Dank je. Wellicht toch maar eens proberen. Heb je de X-can overigens icm de X-PSU gebruikt of met de standaard adapter? Ik lees namelijk dat de X-PSU of een goedkoper alternatief (bijv. de Little Pinky) ook nog weer een flinke upgrade zijn. In dat opzicht haal ik wellicht nog niet het maximale uit de Grado RS-2 (die nu al erg mooi klinkt). Het lijkt me zeker de moeite waard om hier eens mee te experimenteren. Ook schijn je nogal wat te kunnen upgraden als je handig met de soldeerbout bent, maar daar waag ik me liever niet aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 Met de XPU. Tegenwoordig gebruik ik geen koptelefoon meer omdat ik zeer tevreden ben met de set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 21 november 2007 Author Report Share Posted 21 november 2007 Thanks! Ik ben ook uitermate tevreden met mijn set, maar als ik lekker op de luierstoel wil liggen (lekker na een uur baantjes te hebben gezwommen), dan is het heerlijk vertoeven met de hoofdtelefoon op luisterend naar mooie muziek. Eerst maar eens met de buisjes experimenteren, maar waar koop je ze het best? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Thanks! Ik ben ook uitermate tevreden met mijn set, maar als ik lekker op de luierstoel wil liggen (lekker na een uur baantjes te hebben gezwommen), dan is het heerlijk vertoeven met de hoofdtelefoon op luisterend naar mooie muziek. Eerst maar eens met de buisjes experimenteren, maar waar koop je ze het best? Heb hier: http://www.machmat.com/index.htm Mullards voor de X-Can V3 besteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Heb hier: http://www.machmat.com/index.htm Mullards voor de X-Can V3 besteld. Met dit adres heb ik ook goede ervaringen! Maar JJ en Elektro Harmonix zijn wel een betaalbaarder alternatief dan een N(ew) O(ld) S(tock) buisje. Matt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Heb zelf goede ervaringen met dr. Tube. Hij heeft een batterij buizen geleverd voor mijn Atma Sphere's binnen 2 dagen. En op rekening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 22 november 2007 Author Report Share Posted 22 november 2007 Bedankt voor de tips. Ik heb vanmiddag ook nog even gebeld met King Audio. Hij kon niet echt zeggen wat nu beter is omdat het ook een kwestie van smaak is (dus gewoon uitproberen) maar een Philips gemaakt door Amperex schijnt een goede optie te zijn om mee te experimenteren. Hiervan zijn er in het verleden veel van gemaakt en de prijs van deze old-stock is daarom relatief laag. Schijnt erg goed te zijn. Hij opperde dat dit buisje ook mooi doet in mijn Bluenote Koala. Ik heb dus een setje besteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Bedankt voor de tips. Ik heb vanmiddag ook nog even gebeld met King Audio. Hij kon niet echt zeggen wat nu beter is omdat het ook een kwestie van smaak is (dus gewoon uitproberen) maar een Philips gemaakt door Amperex schijnt een goede optie te zijn om mee te experimenteren. Hiervan zijn er in het verleden veel van gemaakt en de prijs van deze old-stock is daarom relatief laag. Schijnt erg goed te zijn. Hij opperde dat dit buisje ook mooi doet in mijn Bluenote Koala. Ik heb dus een setje besteld. Leuk, ben benieuwd! (kan die koala n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Hoi Gerald, ik heb in het verleden een hele goede ervaring gehad met een Amperex Bugle Boy ECC88/6DJ8 Deze had ik in mijn Audio Research LS-1 voortrap. Als je een echte NOS buis krijgt van Amperex, dan heb je echt een toppertje in huis. Zo'n Amperex zet een heel mooi gedefini Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kees Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Hoi, ik val maar even als nieuweling midden in dit draatje, maar het gaat toevallig over een onderwerp waar ik veel mee bezig ben geweest. Ik heb namelijk een zwaar gemodificeerde X-Can v3, en mijn ervaringen met buisjes zijn als volgt: Hele goeie buisjes voor de X-Can v3 zijn o.a.: Rostok 6SN23-EB (mooi uitgebalanceerd klankbeeld) Svetlana 6N1P (lijkt veel op de bovenstaande, maar met iets meer laag). Mullard E88CC (erg warm en vol) Philips Miniwatt SQ (gedetailleerd en snel) Mijn X-can v3 is gemodificeerd door Mike Griers ( in mod kringen beter bekend als PinkFloyd). Je kan de modificaties precies volgen (met foto's) op zijn site Rock Grotto. Ook interessant voor andere modificaties en informatie trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 22 november 2007 Author Report Share Posted 22 november 2007 Hoi Kees, Allereerst welkom als nieuweling op dit forum en bedankt voor de nuttige bijdrage. Ik ga zeker eens op zoek naar de genoemde buisjes. De site die je noemt staat inmiddels in mijn favorieten. Geweldig! Wat me vooral ook interessant lijkt is de erg gunstig geprijsde power supply Little Pinky. Het zelf solderen van de upgrade kits laat ik liever aan anderen over. Ik heb 2 linkerhanden en het zou toch zonde zijn om de X-Can daarmee te vernielen. PS. Wat voor hoofdtelefoon gebruik je? Groeten, Gerald Hoi Gerald, ik heb in het verleden een hele goede ervaring gehad met een Amperex Bugle Boy ECC88/6DJ8 Deze had ik in mijn Audio Research LS-1 voortrap. Als je een echte NOS buis krijgt van Amperex, dan heb je echt een toppertje in huis. Zo'n Amperex zet een heel mooi gedefini Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Hoi Gerald, die Bugle Boy is echt een goede keus. Alvast heel veel plezier met de nieuwe aanschaf. Frank. p.s. Doe wel een handschoen aan tijdens het wisselen van de buisjes. Dit om inbranden van vette vingers te voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kees Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Allereerst welkom als nieuweling op dit forum Dank je. Wat me vooral ook interessant lijkt is de erg gunstig geprijsde power supply Little Pinky. Die heb ik ook en die is inderdaad uitstekend. PS. Wat voor hoofdtelefoon gebruik je? Ik heb de MF X-can v3 aangesloten op mijn computer (PC > M-Audio Transit > X-can / of Corda Prehead) Ik heb net een DAC gekocht die met een optical to coax converter aan de Transit komt te hangen, zodat het nog beter gaat klinken. De DAC (Job DA48) is al binnen, maar de converter nog niet. Gewoon Even Geduld Hebben Nog.... Koptelefoons bij mijn computer: Grado SR325i (zelf gemodificeerd) Ultrasone PROline 2500 Beyer Dynamic DT990 (zelf licht gemodificeerd) Sennheiser HD600 AKG K240 SD (40 jaar oud, maar nog steeds erg goed) ZWAAR gemodificeerde Beyer DT770 (ook onder kenners wel bekend als "Darth Beyers", met houten schelpen en ander bekabeling). Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Wat heb je aan die Grado gemodificeerd?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kees Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Ik heb de kamers 1.2 cm dieper gemaakt met een opzetstuk en dempingsmateriaal er in aangebracht. Bovendien heb ik een zware rubberring om de kamer aangebracht die de massa vergroot en de hele kamer dempt. Het totale frequentiespectrum is nu beter in balans (het hoog was een beetje overheersend in verhouding met de rest). Bovendien ontstaat er door deze aanpassing een beter ruimtelijk beeld. Iets wat bij Grado koptelefoons erg matig is. Ze "pompen" het geluid erg direct in je oren en dat kan wel erg opwindend klinken, maar op den duur ook wel vermoeiend..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 22 november 2007 Author Report Share Posted 22 november 2007 Ik heb de kamers 1.2 cm dieper gemaakt met een opzetstuk en dempingsmateriaal er in aangebracht.Bovendien heb ik een zware rubberring om de kamer aangebracht die de massa vergroot en de hele kamer dempt. Het totale frequentiespectrum is nu beter in balans (het hoog was een beetje overheersend in verhouding met de rest). Bovendien ontstaat er door deze aanpassing een beter ruimtelijk beeld. Iets wat bij Grado koptelefoons erg matig is. Ze "pompen" het geluid erg direct in je oren en dat kan wel erg opwindend klinken, maar op den duur ook wel vermoeiend..... Ik vond de GS1000 kwa ruimtelijkheid ook een stukje beter dan de RS-2. De GS100 heeft grotere/diepere oorkussen die hieraan bijdragen. De GS1000 heeft mede daardoor een wat hoger kippenvelgehalte (realisme; ambiance komt goed over). Ik heb ergens gelezen dat je met zgn comfort rings (opzetstukken) de ruimtelijkheid van de overige modellen wat kan vergroten. De RS-2 vind ik niet vermoeiend en ook klankmatig is het goed in balans is mijn mening. Ik heb wel gemerkt dat de gebruikte interlink veel invloed heeft op de klank (nog overtuigender dan bij speakerweergave). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kees Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 Ik heb de GS1000 nog niet gehoord. Maar dat duurt niet lang meer want zondag komt een kennis langs die hem voor me mee neemt om te luisteren . Hij neem t trouwens nog veel meer spullen mee, waaronder een K1000, zodat het een interessante middag zal worden. Wel heb ik over de GS1000 horen vertellen dat die het minst als een Grado klinkt. Ik ben benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 november 2007 Report Share Posted 23 november 2007 Interessant, die modificaties Ik heb er nog nooit aan gedacht om koptelefoons te modificeren (is ook wel wat anders dan een condensatortje vervangen), maar ik gebruik mijn SR-60 ook bijna nooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 23 november 2007 Report Share Posted 23 november 2007 Aangestoken door de posts in dit topic heb ik net een "Little Pinkie v3i" http://www.rock-grotto.co.uk/pinkiepsu.htm besteld. Ik heb al eerder de condensator upgrade voor de X-Can v3 uitgevoerd en dat beviel prima. Ben benieuwd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 23 november 2007 Author Report Share Posted 23 november 2007 Ben benieuwd! ik ook. Ik overweeg er zelf ook een Ik mocht er net een bestellen alvast voor mijn verjaardag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 24 november 2007 Report Share Posted 24 november 2007 Ben benieuwd! ik ook. Ik overweeg er zelf ook een Ik mocht er net een bestellen alvast voor mijn verjaardag Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 24 november 2007 Report Share Posted 24 november 2007 Ben benieuwd! ik ook. Ik overweeg er zelf ook een Ik mocht er net een bestellen alvast voor mijn verjaardag Leuke partner heb jij, dit zijn toch wel leuke kadootjes . Ook ik mocht ook alvast wat bestellen voor mijn verjaardag: een digitale naaldweger.... Ik wil mij wel wat in het afstellen verdiepen en dit is de eerste aanzet Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 24 november 2007 Author Report Share Posted 24 november 2007 Ha die Rene, Meestal vraag ik iets wat met audio te maken heeft. Een naaldweger is inderdaad ook een mooi kado waar je veel plezier van hebt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts