Walter van Nijnatten Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 Ik ben van plan om zelf een paar elektrostatische luidsprekers te bouwen. Inmiddels heb ik het boek van Fikier gedownload, maar na het boek gelezen te hebben blijf ik nog met een paar vragen zitten. Ik hoop dat iemand op dit forum deze vragen kan beantwoorden. Stel dat ik een draadelement wil maken met een resonantiefrequentie van 100Hz. Volgens het boek van Fikier moet het element dan een breedte hebben van 10cm en een membraan-stator afstand van 1mm. 1) Wat moet dan de hoogte en dus de oppervlakte van het element zijn? Is dit te berekenen of wordt dit proefondervindelijk bepaald? 2) Hoe wordt het rendement van het element berekend? Ik begrijp uit het boek van Fikier dat de veldsterkte en de verhouding van de audiotransformator hierin een rol spelen, maar het verband ontgaat me. Groet, Walter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 22 november 2007 Report Share Posted 22 november 2007 steek je licht eens op bij http://esl.hifi.nl/index.htm veel plezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts