Jump to content

subwoofer

sneek
 Share

Recommended Posts

Op dit moment heb ik nog geen sub woofer, op zich is het geluid dat ik nu heb best goed. In de winkel heb ik geluisterd, maar daar ben ik niet echt overtuigd weggegaan. Wat is jullie mening over een subwoofer in de praktijk en wat is een goeie tot 450 Euro (fl. 1000,-)

Geplaatst door IVO:

Op dit moment heb ik nog geen sub woofer, op zich is het geluid dat ik nu heb best goed. In de winkel heb ik geluisterd, maar daar ben ik niet echt overtuigd weggegaan. Wat is jullie mening over een subwoofer in de praktijk en wat is een goeie tot 450 Euro (fl. 1000,-)

Hoi IVO,

In de praktijk voegt een subwoofer weldegelijk iets toe aan het geheel. Het is zelfs zo dat er aparte signalen naar toe gaan die niet naar de speakers gaan, maar wel naar de sub (5.1 verhaaltje is waar). Helaas wordt in veel winkels een demo gegeven met kleine speakertjes waarbij de sub het gehele laag voor zijn rekening moet nemen. Dit kan natuurlijk niet. Alle signalen zijn FULL RANGE, dus zouden er ook speakers op de kanalen moeten hangen die alle frequenties van 20Hz omhoog door moeten geven. Die kleintjes kunnen dat in elk geval niet, waardoor de echte surroundsensatie er niet is. Natuurlijk klinkt het ruimtelijker dan normaal, maar dit wordt met vertragingen (echo, hall-effecten) gedaan.

Een goeie sub voo €450 kan bijvoorbeeld een REL Quake (ff zoeken want het is een model dat niet meer gemaakt wordt), een Yamaha YST-SW320 of een Magnat Omega 250 zijn. Misschien dat je 2de hands nog iets kan vinden.

Hallo Ivo,

Voor 4 a 500 euro zijn er maar weinig goed klinkende subwoofers te koop.

Het enige goede alternatief dat ik ken is de Chario SW-1 voor 499 euro.

Of een subwoofer goed klinkt ligt niet alleen aan de subwoofer zelf, maar ook aan de geluidsinstallatie eromheen, en aan de afstelling van het geheel. Zeker in een surround systeem zijn er nogal wat afstellingen die je moet doen. Maar eenmaal goed ingesteld krijg je met een subwoofer een leuk stukje laagfundament extra.

Een subwoofer is niet in staat om een kaal klinkend systeem warm te laten klinken, de oorzaak van een kaal klinkend systeem zit meestal boven de 50Hz, een subwoofer gebruik je liever niet boven die frequentie.

Probeer de Chario SW-1 eens uit zou ik zo zeggen.

Groet,

Marcel

Geplaatst door Ome Henk:

Beste Marcel,

Waar heb je in die tussentijd gezeten    confused.gif

Welkom terug in ieder geval!    :D

Groetnis, Henk    :D

Hallo Ome Henk,

Inderdaad, druk geweest.

Heb wel diverse malen de site bezocht, maar toen geen topics aangetroffen waar ik wat zinnigs op te melden had, of nog iets toe te voegen had aan de reacties die al op dat topic gepost waren.

Overigens nog de beste wensen voor 2002 aan jullie allemaal.

Groeten,

Marcel

Geplaatst door marcel van mijn hifi:

Hallo Ivo,

Voor 4 a 500 euro zijn er maar weinig goed klinkende subwoofers te koop.

Het enige goede alternatief dat ik ken is de Chario SW-1 voor 499 euro.

Of een subwoofer goed klinkt ligt niet alleen aan de subwoofer zelf, maar ook aan de geluidsinstallatie eromheen, en aan de afstelling van het geheel. Zeker in een surround systeem zijn er nogal wat afstellingen die je moet doen. Maar eenmaal goed ingesteld krijg je met een subwoofer een leuk stukje laagfundament extra.

Een subwoofer is niet in staat om een kaal klinkend systeem warm te laten klinken, de oorzaak van een kaal klinkend systeem zit meestal boven de 50Hz, een subwoofer gebruik je liever niet boven die frequentie.

Probeer de Chario SW-1 eens uit zou ik zo zeggen.

Groet,

Marcel

Hoe zit het dan met de subs van Klipsch en Velodyne. Die worden op de site van de fabrikant tussen de $300 en $1000 aangeboden in verschillende soorten en maten.

Aangezien de

Hallo Jeroen,

De € is toch niet helemaal gelijk aan de de $. En als je gemakshalve een Amerikaanse prijs in $ gelijk stelt aan de € zit je er helemaal naast. Want, een Amerikaans produkt in Amerika wordt daar rechtstreeks vanuit de fabriek aan de handelaar geleverd. Er zit geen oceaan plus importeur plus douane (= de staat) tussen die een prijsaandeel hebben. Komt bij dat de Amerikaanse consumentenprijs altijd excl. sales tax (hier de BTW) is, en dat komt dan sowieso al op een lager ogende prijs neer. Realistischer is om de prijs in $ te verdubbelen, en dat te beschouwen als de prijs in €.

Klipsch en Velodyne zul je hier hoegenaamd niet zien, ik heb ooit wel eens een Velodyne in de winkel gehad van een Belgische distributeur, maar was daar niet van ondersteboven.

Als je wilt upgraden vanuit een REL (heb je een Q-100?), koop er dan een uit de ST-serie (Strata, Storm, Stadium enz.). Een €500 optie die een wonder oplevert in vergelijk met een REL bestaat vrees ik niet. Desondanks kun je toch eens beginnen met het beproeven van de Chario SW-1.

Groet,

Marcel