Jump to content

CD-speler vergelijk

jeroen_d
 Share

Recommended Posts

Nou dan heb je wat je wilde

en ik zou gewoon naar de cd speler blijven luisteren die het beste klinkt :)

Tuurlijk, dank je :D

De Marantz blijft lekker op zijn plekje staan, die lichte hoogafval vind ik mooi. Zoals veel mensen hier ook in de blinde test met track101 en track201 merkten, geeft het meer ruimtelijkheid en warmte. Vooral bij directmic opnames klinkt het dan wat natuurlijker.

Goed gedaan Jeroen, en meneer Philips natuurlijk, die een kwart eeuw geleden gewoon een keurige digitale audiostandaard in het leven heeft geroepen. :)

Ja, en toen met die fabriek in Belgi

Heb een maand geleden deze Denon 2910 speler gekocht maar nu gebruik ik hem gewoon als dvd speler :(

Na een paar weken luisteren in mijn eigen SET is het verschil tussen de Denon 2910 en de Marantz SA-11S1 toch wel duidelijk in het voordeel van de Marantz uitgevallen :D

En mijn conclusie is dan ook dat niet alle CD spelers hetzelfde klinken. :cool2:

F39CB1720E2C0063C1256F19004FD8B0_big.jpg

Speler 1: Marantz CD80, zwaar gemodificeerd

- Alle 10-20 jaar oude elco's vervangen door nieuwe exemplaren.

- Geen digitaal filter -> non oversampling

- Tentklok die de DAC via een 4-deler rechtstreeks klokt op de BCK-ingang.

- DEM reclocking om de TDA1541A nog meer lineair te laten werken.

- uitgangstrap van de DAC (gebaseerd op opamps) vervangen door discrete TIA in volledig klasse A als IV-omzetter, voorzien van een eigen, zeer ruisvrije, voeding.

- Geen brickwall filter, maar een 3de orde Bessel met -3dB op ca 30kHz, gerealiseerd mbv discrete diamond buffer.

Speler 2: DVD-speler JVC XV-N316

Track401 is een digitale bewerking van track201 die van de DVD-speler afkomstig was. Daartoe heeft Jacco track201 door een nulde orde houdcircuit gehaald en een anti-aliasing filter toegepast. Zo krijg je dezelfde respons als wat de TDA1541A doet in non-oversampling mode. Om het nog gelijker te krijgen heeft hij ook nog de 3de orde Bessel losgelaten op track201.

Het resultaat, zo hebben we kunnen horen, is dat de verschillen nagenoeg verdwijnen als track201 qua respons gelijk gemaakt wordt aan track101. Het kwaliteitsverschil dat er dan nog zou kunnen zijn, zou bestaan uit de stabiele klok en uit de mooie uitgangstrap. Ik vrees echter dat deze verschillen door de niet-stabiele klok van de geluidskaart en het standaard analoge deel van de geluidskaart (bij mij opamp NE5532) dit soort verbeteringen teniet doen in de vergelijktest. Zo ze er uberhaupt zijn natuurlijk :unsure: .

Wat ik thuis nu eens ga doen, is testen hoe transparant de DVD-speler en opname via AD-conversie met de geluidskaart zijn. Ik ga dus de DVD-speler opnieuw opnemen met de geluidskaart, met als moeilijkste deel dat ik het volume van het nieuwe wav-bestand exact gelijk moet krijgen aan de originele wav op CD. De nieuwe wav, op basis van het geluid dat de DVD-speler produceert, brand ik dan op CD. De rasechte audiofiel is nu al naar het toilet gerend om te braken :P .

Deze CD ga ik Marieke ABX laten vergelijken met de originele CD. Beide CD's zal ik afspelen via de CD-80. Als ze dan geen verschil hoort, is voor mij definitief het bewijs geleverd dat je net zo goed kunt luisteren via een DVD-speler van

O, denk maar niet dat ik verwacht dat de audiofielen nu van mening veranderen.

Ik heb dit hoofdstuk echter definitief afgesloten nu en mijn ervaringen gedeeld met jullie. Voor sommigen zal het een bevestiging zijn van wat ze al wisten, voor anderen zal het alleen maar ongeloof opwekken.

De laatste groep zal het niet nalaten om allerlei tekortkomingen in de test aan te wijzen. Geen probleem hoor :) .

Maar ik ga gewoon weer verder met luidsprekers, verreweg de belangrijkste component in je set.

:) Heb jou topic over de CD-80 op 't ander forum gelezen Jeroen.

Nou,mijn oprechte complimenten aan jou, en iedereen die een bijdrage geleverd hebben.

Ik duizel nog steeds :blink::blink::D .

Mijn CD-80 had ik al jaren geleden voorzien v/e cfp achter de eerste 5534 TIA, en de tweede 5534 (buffer) + notch filter verwijderd. Die 1n na de 2X 2,4 k is 10n op de cfp geworden.

De voeding(en) heb ik ook aangepast ,zowel digitale als analoge.

Heeft Gerard trouwens de oscillatie probleem bij z'n diff. dac. opgelost ?

In ieder geval heb je nu wel een "CD mod rustpauze" nodig, lijkt me. ;)

Het petje moet toch af voor Jeroen hoor! Hij was ervan overtuigd dat er verschillen hoorbaar waren tussen cd spelers. Ik denk mede door de eerder dit jaar gehouden luistertest tussen de droplet en de... HK, wilde Jeroen het tegendeel wel eens aantonen; dat er wel degelijk verschillen zijn, hij was toch niet doof!

En die verschillen waren er ook! (zelfs ik kon het horen..)

Toen is verder gezocht naar het antwoord op de vraag wat er dan verschillend was in de klank. Stabielere klok, een betere signaal/ruis verhouding, betere hoog-dinges-filtering, allemaal technisch mooie en misschien wel kostbare mods die je kan uitvoeren op een CD speler. Dat zou nog een relatie tussen de prijs en de kwaliteit kunnen aangeven.

Wat blijkt echter; deze zaken kan je wel op papier en op de scoop verbeteren; het eindresultaat is niet verschillend genoeg om consequent verschil te horen! Een bij-effect van de tweaks; een niet super vlak frequentie verloop, was de oorzaak van de hoorbare verschillen. Maar dat kan dus ook voor een 'paar euro' in het digitale domein worden gedaan met een goede equalizer.

Niet alleen is er de moeite genomen om dit allemaal aan te tonen; er is op oude meningen en aannames teruggekomen. Dat neemt niet weg dat Jeroen met het tweaken van de cd speler (en de bouw van z'n speakers) een hoeveelheid kennis heeft vergaard waar de meesten hier slechts van kunnen dromen.

Heeft Gerard trouwens de oscillatie probleem bij z'n diff. dac. opgelost ?

In ieder geval heb je nu wel een "CD mod rustpauze" nodig, lijkt me. ;)

Ja, dat heeft ie inmiddels prima opgelost. Het was toch weer een kwestie van de voeding.

De CD mod rustpauze is alweer bijna een jaar aan de gang, ik ben inmiddels volledig op de open baffle toer met de speakers. Dat geeft me luistergenot dat ik vroeger nooit heb gekend. Ik word over die CD-speler alleen af en toe nog 'lastig' gevallen door mensen die ook dit soort mods willen doen. Zoals je misschien hebt gezien zijn ze nu bezig een mooi printje voor de TIA te ontwerpen.

Ik blijf de CD-80 natuurlijk gewoon gebruiken. Zoals aan de meeste reacties ook hier te zien was, doet zo'n subtiele hoogafval niets slechts met het geluid. Het komt behoorlijk overeen met de extra hoogverzwakking die lucht over wat grotere afstanden geeft. Zie deze link: http://www.sengpielaudio.com/calculator-air.htm

Tja, als je een oude cd speler gaat modden, inplaats van restylen, zoals Bas de Vries dat doet, wil ik best wel geloven dat je geen verschil hoort. ;)B)

Als ik even een offtopic vraag mag stellen........wat houdt "restylen" dan in?

En hoe verschilt dit van modificeren?

Ik hoor 't graag. ;)

Ik zou zeggen, neem eens contact op met Bas de Vries. Hij vervangt niet alleen maar wat componenten door zogenaamd betere, maar verandert en verbetert het ontwerp daar waar nodig. Of, rukt alles eruit en plaatst zijn eigen ontwerp, waarvan hij 100% zeker weet dat het beter is, ja zelfs veel beter is dan dat van de fabrikant er voor terug. En d

Tja, als je een oude cd speler gaat modden, inplaats van restylen, zoals Bas de Vries dat doet, wil ik best wel geloven dat je geen verschil hoort. ;)B)

Ik hoor 't graag. ;)

Ik zou zeggen, neem eens contact op met Bas de Vries. Hij vervangt niet alleen maar wat componenten door zogenaamd betere, maar verandert en verbetert het ontwerp daar waar nodig. Of, rukt alles eruit en plaatst zijn eigen ontwerp, waarvan hij 100% zeker weet dat het beter is, ja zelfs veel beter is dan dat van de fabrikant er voor terug. En d

:)

leuke ervaring jeroen!

heel sportief van je om gewoon de uitslag hier neer te pennen

het vergt heel wat zelfdisipline om na een modificatie die je zelf gedaan hebt, erachter te komen dat het uiteindelijk toch niets heeft geholpen.

en inderdaad, nu lekker je energie stoppen in luidsprekers.

die zijn veel belangrijker. ;)

CJ... ik denk dat je niet goed gelezen hebt...

De werkzaamheden van Bas en Jeroen aan "een" CD speler ontlopen elkaar niet zoveel.

Nou Hans, dat zou kunnen, maar ik denk niet dat Bas het met je eens zal zijn.

Hij is namelijk heilig van zijn ontwerpen overtuigt. En aangezien ik uit eigen ervaring weet hoe hij werkt, ben ook ik overtuigd van zijn restyling en de uitwerking daarvan op de geluidskwaliteit. :);)

Ik hoor 't graag. ;)

ONDERBOUWDE veranderingen,implementaties,tig schakelingen solderen en proberen,tig discussies,berekenen,luisteren en weer veranderen,kan niet zonder ervaring en diepgrondige kennis van zaken iemand zover doen komen samen met anderen.

Dat is precies wat ik bedoel... volgens mij gaan zowel Bas als Jeroen zo te werk. Ik zie geen wezelijk verschil.

ONDERBOUWDE veranderingen,implementaties,tig schakelingen solderen en proberen,tig discussies,berekenen,luisteren en weer veranderen,kan niet zonder ervaring en diepgrondige kennis van zaken iemand zover doen komen samen met anderen.

Dat is precies wat ik bedoel... volgens mij gaan zowel Bas als Jeroen zo te werk. Ik zie geen wezelijk verschil.

Monkey see,monkey do. Leve internet! Steeds doorborduren op dezelfde dingen zonder onderbouwing met formules en/of grafieken,is een open deur. (het luistermatig beoordelen van iets is ook zeer belangrijk,hou me ten goede).

Jeroen, samen met een paar andere techneuten (ook met gedegen theoretische achtergrond) hebben bij elke stap in 't proces(ook de confrontaties met elkaar ) met behulp van formules en simulaties HUN EIGEN bewijs geleverd ,en niet afgeplukt van internet met (een) vermelding(en) of horen zeggen van schakelingen,die we allemaal kunnen napraten,ook al snappen we er niks van.

Maakt misschien indruk bij een niet techneut,maar niet bij een doorgewinterde electronicus.

Laat iedereen in zijn waarde,maar nogmaals,trek dingen a.u.b. niet uit hun proporties.

Bij Jeroen ging het ook meer om iets te achterhalen(waarom),niet zozeer het"modden" or whatever else.

Inderdaad, het vergaren van kennis van de techniek en het kunnen toepassen was de grote drijfveer. Als je dan uiteindelijk tot de conclusie komt dat het niet zoveel uitmaakt, dan geeft dat een enorme rust. Ik denk dat ik met luidsprekers ook bijna op het eindpunt ben aangekomen van wat mogelijk is. Wat dan verder rest is de opname en daar heb ik weinig invloed op.

Ik ben nog wel een tijdje aan het knutselen dus, maar het einde is in zicht en dan wordt het voornamelijk genieten van de muziek en het onderhouden van de leuke contacten met andere zelfbouwers. Dat laatste is al een hobby op zich, het blijft leuk om met speakers en elektronica bezig te zijn ook al is het niet van jezelf.

hoi

ik heb niet alles gelezen <_<

maar ik wil toch iets zeggen

testen kan alleen als het te testen onderdeel het zwakste is in de keten.

dus is je cd speler niet het slechts van je set i, klinken ze op geluids gekleurde cd spelers na, eender

als je een set hebt die beters is als je cd speler dan kun je wel verschillen waarnemen

dit is met de hedend ten dage techniek steeds verder weg voor de meesten onder ons :ph34r:

en dat gaat vaak mis :o

er worden dus vaak onterechte concluzies getrokken :(

omdat testen een vak appart is ;)

als je een set hebt die beters is als je cd speler dan kun je wel verschillen waarnemen

Op zich is het een goed punt dat je maakt. Maar als ik deze quote er even uitlicht, is dit dan niet ook een onterechte dan wel voorbarige conclusie? Je sluit de mogelijkheid namelijk uit dat het verschil uberhaupt niet waarneembaar is, al is de set nog zo goed.

Is dit niet ook een onterechte dan wel voorbarige conclusie? Je sluit de mogelijkheid namelijk uit dat het verschil uberhaupt niet waarneembaar is, al is de set nog zo goed.

hoi ik snap niet helemaal wat je bedoetd

maar er zal best een einde aanzitten gehoormatig gezien dan

of dat al zo is weet ik niet, en ook niet als dat zo is, waar die grens dan ligt

maar als je een hele goede set in een hele goede akoestiek met alle rand voorwaarde en een goede opname dan is het een koud kunstje

is je set minder dan zullen alleen de slechtere anders klinken

tegenwoordig is slecht waarschijnlijk nog maar een heel klein deel van de markt

en zal eerder de versterker of de speakers , de bekabeling of andere rand voorwaarde roet in het eten gooien

maar er zit verschil in cd spelers punt uit

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...