Jump to content

Peter Belt's theorie

The_Ark
 Share

Recommended Posts

(...) Het zijn persoonlijke ervaringen, die door meerdere audiofielen gedeeld worden. (...)

Okay... maar zijn er geen NORMALE mensen die zoiets kunnen bevestigen? <_<

Normale mensen zijn er ja meer dan jij denkt.

Daar hoor ik toevallig ook bij.

Je moet maar zo denken: ONBEKEND MAAKT ONBEMIND.

Nooit oordelen over iets waar je niets van af weet.

(...) Het zijn persoonlijke ervaringen, die door meerdere audiofielen gedeeld worden. (...)

:D

Sommige dingen hoef je niet te leren kennen om er een oordeel over te geven.

die spreken voor zich..... ;)

de topictitel is zeer juist gekozen: ".....theorie

:D

Sommige dingen hoef je niet te leren kennen om er een oordeel over te geven.

die spreken voor zich..... ;)

de topictitel is zeer juist gekozen: ".....theorie

Toermalijn is fantastisch!

Maar je moet in de gehoorgangen van allebei je oren een stukje toermalijn stoppen.

(Neem hiervoor wel stukjes die groot genoeg zijn om de gehoorgangen volledig af te sluiten, en die er niet in verdwijnen: anders kan later een chirurgische ingreep nodig zijn!)

Laat ze drie dagen zitten, zodat ze volledig kunnen instralen (aureren).

Na deze drie dagen zet je de mooiste CD uit je verzameling op.

Draai de volumeknop flink open.

Haal dan de stukjes toermalijn uit je oren.

Je zult niet geloven hoe m

Toermalijn is fantastisch!

Maar je moet in de gehoorgangen van allebei je oren een stukje toermalijn stoppen.

(Neem hiervoor wel stukjes die groot genoeg zijn om de gehoorgangen volledig af te sluiten, en die er niet in verdwijnen: anders kan later een chirurgische ingreep nodig zijn!)

Laat ze drie dagen zitten, zodat ze volledig kunnen instralen (aureren).

Na deze drie dagen zet je de mooiste CD uit je verzameling op.

Draai de volumeknop flink open.

Haal dan de stukjes toermalijn uit je oren.

Je zult niet geloven hoe m

:P Er wordt Hear weer vrolijk "met spek geschoten"*

mvg RastaPhil

* met spek schieten: liegen, een leugen, de waarheid verdraaien of overdrijven, tot ze niet meer geloofd kan worden. ;)

Beste Spido,

Toen ik dit las: "Als je goed het verhaal op http://www.perfectperformer.nl/ hebt gelezen, weet je dat speksteen door zijn amorfe, conglomerate structuur een veel gunstiger zelfdemping heeft dan alle andere soorten (hardere) natuursteen" , dacht ik dat je het even niet begrepen hebt.

Amorfe materialen dempen niet beter dan kristallijne materialen. Kristallijne materialen hebben namelijk ook nog weerstanden in de overgangen tussen de kristallen; die dempen dus ook. Glas is amorf en dat dempt bijvoorbeeld voor geen meter.

Wel heb je gelijk dat de conglomerate structuur gunstig is voor demping; daar heb je de overgangen tussen de brokjes. Net als tussen kristallen dus. Een materiaal dat volgens mij nog veel beter is dan jouw (sorry Klaas') speksteen, is leisteen. Kristallijn en allemaal plaatjes met overgangsweerstanden. Ik heb eens een paar boxen van Fischer+ Fischer (leisteen) gehoord en die klonken nergens naar. Uitstekend dus. Wel erg zwaar materiaal. Maar dat is ook niet ongunstig.

Groet,

Leobus

Uhm, Dingenmans,

Nogal wazig. Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de 2e alinea de 1e tegenspreekt :rolleyes:

Tuurlijk moet het geheel kloppen, maar dat kan alleen als de losse samenstellende delen op zich ook in orde zijn.

PB doet het voorkomen alsof zijn productien alle onvolkomenheden glad strijken. Soort van audiogaatjesplamuur o.z.i.

;)

Ik dacht dat het Hear over PETER BELT ging wat heeft die met speksteen te maken?

Spekstenen en glazen speakerkasten zijn even exotisch als PETER BELT dunkt mij. Maar wel een stuk meer "down to earth".

;)

Ik dacht dat PETER BELT in Engeland woonde dat is toch op de aarde?

Maar ik bedoelde dat dit topic over PETER BELT gaat en niet over speksteen en glas enz.

Als jullie het over andere dingen willen hebben open dan een ander topic.(topic algemeen of zo)

sorry, ik haak af.

...

omdat ik bang ben weer beledigend te worden, zal ik niet meer in dit topic schrijven,

;)

Vind je het toch weer interessant worden, Erik?

sorry, ik haak af.

...

omdat ik bang ben weer beledigend te worden, zal ik niet meer in dit topic schrijven,

;)

Vind je het toch weer interessant worden, Erik?

Hij wil ook nog wat zeggen laat hem maar.

Het Topic is toch helemaal verziekt.

Zoals de meeste Topics HEAR.

Je raakt er langzaam aan gewend.

Ik vind de mate van "verzieken" heel erg meevallen. In het verleden is het veel erger geweest. Bij dit soort topics kun je de reacties wel verwachten, maar, ik moet zeggen, het valt me hard mee. Als je op Engelstalige sites kijkt is het flaming-gehalte 90% en 10% is serieus. Dus je moet steeds flink doorbladeren...

De critici hebben ook het recht om hun skepsis te ventileren. Het gaat mij om de manier waarop. Zolang de fatsoensnormen een beetje aangehouden worden, vind ik het O.K.

p.s.

fmjwillems lees jij het forum van PWB-gebruikers?

Ik vind de mate van "verzieken" heel erg meevallen. In het verleden is het veel erger geweest. Bij dit soort topics kun je de reacties wel verwachten, maar, ik moet zeggen, het valt me hard mee. Als je op Engelstalige sites kijkt is het flaming-gehalte 90% en 10% is serieus. Dus je moet steeds flink doorbladeren...

De critici hebben ook het recht om hun skepsis te ventileren. Het gaat mij om de manier waarop. Zolang de fatsoensnormen een beetje aangehouden worden, vind ik het O.K.

p.s.

fmjwillems lees jij het forum van PWB-gebruikers?

Ja dat lees ik.

Ben PETER BELT aanhanger.

Heel wat zaken van Belt uitgeprobeerd.

(...) Amorfe materialen dempen niet beter dan kristallijne materialen. Kristallijne materialen hebben namelijk ook nog weerstanden in de overgangen tussen de kristallen; die dempen dus ook. Glas is amorf en dat dempt bijvoorbeeld voor geen meter. (...)

Beste Leobus,

Amorfe materialen dempen inderdaad van nature niet beter dan kristallijne materialen, maar door hun anisotrope karakter is er in principe in de diverse trillingsrichtingen meer verstrooiing van de resonantie-energie. De mate (Q) van resonantie(s) is natuurlijk in hoge mate afhankelijk van massa, maar ook van de hardheid (of andersom: de flexibiliteit) van het materiaal.

Glas - dat normaliter zeer hard is en vrijwel geen inwendige demping heeft - is zeer stijf en vormt voor de hele audioband een bijna perfecte reflector. In een glazen serre is, zoals ik heb ondervonden, geen mono mogelijk. Maar ook geen stereo. Alleen een soort surround.

De zelfdemping van conglomeraten, zoals speksteen en beton, is vooral te danken aan het feit dat de diverse mineralen (amorfe vulstof/bindstof en harde insluitingen/kiezel) verschillende hardheden en flexibiliteitsmodi bezitten, en dus ook uiteenlopende voortplantingssnelheden voor geluidstrillingen. Hierdoor wordt de opgenomen energie over een groter frequentiegebied verstrooid en ontstaan in het materiaal fase-/looptijdsverschillen, waardoor resonanties elkaar in enige mate uitdoven.

Platen marmer en glas hebben een hogere pitch, een grotere luidheid en een langere uitsterftijd, wanneer ze vrij zijn opgehangen en worden aangeslagen (mechanisch of met geluid), dan betonnen en m.n. spekstenen platen.

In dit opzicht is alleen gasbeton/cellenbeton wellicht nog gunstiger dan speksteen. Het is immers zeer stijf, en biedt toch veel inwendige demping, maar is minder sterk bij m.n. puntbelasting. Dat laatste speelt echter bij deze toepassing eigenlijk geen rol.

Maar ik vraag me af of dat materiaal niet te licht is om als kastmateriaal te kunnen dienen, en of de benodigde paneeldikte niet overdreven zal moeten zijn in verhouding tot de netto inhoud van de behuizing.

Als iemand er ervaring mee heeft, hoor ik dat graag.

(Het als ideaal genoemde leisteen is volslagen ongeschikt: door de onvaste, schilferachtige, brokkelige structuur met luchtlaagjes en andere onregelmatigheden, biedt het bij lange na niet de stijfheid die vereist is voor een luidsprekerkast.)

De inwendige demping van bijv. speksteen wordt echter pas effectief bij hogere frequenties.

Als in de behuizing alleen frequenties worden geproduceerd met golflengtes die kleiner zijn dan de fysieke maten van de behuizing, is vooral de paneelstijfheid van belang.

Een glazen kist - Pjotr's idee - zou m.i. prima kunnen voldoen als compacte baskist in m.n. een drie- of vierweg (acoustic suspension) systeem, waarin de woofer op een lage frequentie wordt gewisseld.

Beste Spido,

Helaas staat er in je relaas nogal wat dat kant nog wal raakt.

Waarschijnlijk heb je wel wat over de diverse benamingen gehoord, maar of je van de hoed en de rand weet, betwijfel ik. Dit overigens in tegenstelling tot wat je over speakers in het algemeen weet te melden; op dat gebied sla ik je best hoog aan.

Een paar voorbeelden:

- Ergens heb je het over monokristallijn glas en even later is glas weer amorf. Glas is amorf!!

- Ook het begrip anisotroop lijk je niet te snappen; je hebt het over verstrooing in diverse richtingen. Anisotropie betekent dat een materiaal verschillende eigenschappen heeft in verschillende richtingen. Op de keper beschouwd, heeft bijv. speksteen geen anisotroop karakter. Het verstrooit wel, maar doet dat in alle richtingen hetzelfde. De Twaron die ik maak, is wel anisotroop; in de lengterichting heeft het andere eigenschappen dan in de dwarsrichting.

- Verder verwar je demping met verstrooing. Bij verstrooing verandert er in principe niets aan het totale (geluids) energieniveau, bij demping wordt (In ons geval) geluidsenergie omgezet in in warmte.

- Tenslotte krijg ik de indruk dat je het afgekeurde leisteen niet echt kent. Het is weliswaar niet keihard, maar je kunt het prachtig slijpen en het brokkelt daarna niet zomaar meer af.

Ik heb ooit het genoegen gehad een Fischer+ Fischer box te zien en te horen. Ik kan je vertellen dat die spiegelglad was, loodzwaar was en ook nog eens prachtig klonk.

Groet,

Leobus

(...) Een groot voordeel van glazen is dat het isotrope materialen zijn, die geen korrelgrenzen vertonen. De isotropie en de relatief gemakkelijke vormbaarheid van een glas maakt het mogelijk om 'glasheldere' doorzichtige voorwerpen te maken. Ook andere eigenschappen zoals sterkte en hardheid zijn vaak erg goed en bovendien te regelen door de samenstelling te veranderen. Een nadeel is dat glas erg breekbaar is. Voor polymere glazen is dat ook het geval, maar het is mogelijk om materialen te maken die zowel glasachtige delen en rubberachtige delen bevatten, waardoor men het beste van twee werelden kan verkrijgen, zowel de hardheid van het glas en de taaiheid van de rubber. Een goed voorbeeld daarvan is HIPS (High-Impact PolyStyreen). (...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glas

Dat HIPS lijkt me nog de beste keuze, als je glas wilt gebruiken voor luidsprekerbehuizingen.

Iemand ervaring?

• 1 month later...