Jump to content

Peter Belt's theorie

The_Ark
 Share

Recommended Posts

geen nood Jack. die mkp kun je altijd nog vervangen door een mooie papier olie condensator ;)

Typisch: Bij M44 kan het altijd beter, h

nee hoor.

ik ga er namelijk van uit dat die PP's goede speakers zijn.

ook jij mag wel eens minder selectief zijn in wie je wel en geen commentaar geeft.

ps er stond een knipoog bij ;)

Het liefst geef ik g

kwestie van smaak blijkbaar. een gewone MKP kan best zo'n 1837 hebben. een silver/gold/oil wordt er minder van.

gewoon proberen en zelf oordelen.

groet

Niet alleen de silver/gold/oil, vanaf de Mundorf Supreme moet je al geen by-pass willen gebruiken, en al helemaal geen Vishay. Om maar te zwijgen van de Jensen, Elna en Dueland.

Dat vind ik pure moord om daar een Vishay in de buurt van te houden.

Met een gewone MKP, tot zo'n

Zomaar een hersenspinseltje hoor :D

Jack

FF wat gegoogled. Zo te zien, is bypassing geen goed idee in een crossover network. En als je het toch wil doen, dan lijkt de cascade bypass het meest interessant.

http://www.northcreekmusic.com/Bypassing.html

Meningen van anderen:

http://www.10audio.com/sonicap_oimp_multicap.htm

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=10751.0

Guest tubejack
De grote C zal een ander deel van het signaal doorlaten/filteren dan wat de kleine doet, waardoor je de 2 signaldelen op een ander tijdstip er doorheen krijgt.

Maar is dat niet standaard bij een condensator? dat de hogere frequenties daar minder gemakkelijk doorheen kunnen

D

Het bypass-idee komt vanuit de gedachte dat bijv. elco's een te groot verlies op gaan leveren in de hogere frequenties.

Vroeger was dat inderdaad zo, tegenwoordig zijn de low-ESR elco's zo enorm goed dat het niets uithaalt.

Panasonic FC bijvoorbeeld heeft bij 100 kHz nog maar enkele tientallen milli-ohms aan ESR (afhankelijk van de capaciteit).

Omdat de meeste elco's een opgerold stel "platen" hebben werken ze ook als minuscuul spoeltje, dat gaat bij zeer hoge frequenties wel weer meespelen.

Bij digitale schakelingen kan het nog wel zinvol zijn om te bypassen, clockfrequenties van tientallen Megahertzen gaan ook met een FC elco niet erg goed.

Maar daar loert het gevaar van "ringing" weer, bij dergelijke frequenties gaan printsporen als antenne werken en gaat de ESL (de zelfinductie van een elco) wel weer meespelen.

Samen met de capaciteit kan dat een trillingskring opleveren, waarvan de resonantie wordt aangestoten door RF spikes op de voedingslijnen.

Daar moet je dus weer wat gaan dempen, de Q van die kring omlaag brengen zodat de spikes niet te hoog kunnen oplopen.

Maar bij audiofrequenties is dat eigenlijk niet echt van belang, mits de gekozen elco's maar goed zijn.

Gewone C's (MKP enz) moet je even bekijken op ESR en ESL, maar ook daar is bypassen feitelijk niet nodig (of zou dat niet moeten zijn).

Opgerolde folie condensatoren hebben wel een relatief hoge ESL, misschien dat het daar wel iets zou kunnen doen.

Infinity zet al jaren kleine MKP's over de elektrolieten.

In mijn luidsprekers heb ik die elektrolieten ook maar vervangen voor MKP's. Behalve die op de woofer. Daar heb je n.l. een kruiwagen MKP's voor nodig..

:)

Infinity zet al jaren kleine MKP's over de elektrolieten.

In mijn luidsprekers heb ik die elektrolieten ook maar vervangen voor MKP's. Behalve die op de woofer. Daar heb je n.l. een kruiwagen MKP's voor nodig..

:)

Valt wel mee hoor Hans,

[/en al zou de woofer op 120Hz gefilterd moeten worden is dat ook pas 220uF.

quote]

Ja,

Mits 8 ohm, bij 4 ohm wordt het in een derde orde filter al 440uF.

Dan wordt het al een dikke knol of meerdere dunnere. Moet je al aan je volume gaan denken.

En aan je portemonnee dus ook.

Groet,

Leobus