Jump to content

Dollar koers

mordante
 Share

Recommended Posts

Worden Amerikaanse producten goedkoper of wordt er meer op verdient (door de distributeur?)

1.00 EUR = 1.47538 USD

De dollar is al maanden laag ten opzichte van de euro, er is een Amerikaans automerk wat reclame maakt met het feit dat de dollar laag staat waardoor de auto's goedkoper worden.

Gaan we hier ook wat van merken in de audio wereld of......................

Ter voorbeeld:

SCOUT/JMW-9 is in de VS retail prijs $1800, 1,800.00 USD = 1,220.07 EUR.

De adviesprijs in Nederland 2200euro, dat is bijna een verschil van 1000euro. Soms verbaas ik mij wel eens over dit soort verschillen, mischien moet ik gewoon ophouden met zoeken op internet en accepteren dat er dit soort verschillen zijn.

De adviesprijs in Nederland 2200euro, dat is bijna een verschil van 1000euro. Soms verbaas ik mij wel eens over dit soort verschillen, mischien moet ik gewoon ophouden met zoeken op internet en accepteren dat er dit soort verschillen zijn.

Je moet nog wel even rekening houden dat in de Amerikaanse prijzen geen verzendkosten, invoerrechten en BTW over dat geheel (inclusief de marge van importeur) zit. Verschillen zijn in de praktijk dus altijd behoorlijk kleiner dan dat je even snel op een bierviltje in de kroeg uitrekent.

Maar het is wel interessant om te zien of prijzen nu naar beneden zijn gegaan nu de dollar ook zo erg is gezakt.

Verschillen zijn enorm. Zit er zelf wel aan te denken om bepaalde produkten binnen te halen waar geen vertegenwoordiging voor is. Inmiddels zijn we bezig met een container waarin we klassieke tractoren en evt. wat audio willen shippen vanuit Florida. Kosten inc. E 2.000,- voor een container. Die kunnen we dus volgooien met alles wat we lucratief achten.

Op Amerikaanse audiospullen krijgt een Nederlandse importeur doorgaans weinig korting tov de Amerikaanse prijs.

Tel daarbij de diverse kosten op die hij heeft en in Europa wordt het dus meestal flink duurder. Ga je zelf importeren dan kunnen de transport, BTW en inklaringskosten ook flink oplopen.

Wat mij wel opvalt is dat de lagere dollarkoers op dit moment niet doorwerkt in de Nederlandse verkoopprijs.

Helaas het is niet anders.

Het moet een hobby op zich zijn om voor het laagste bedrag spullen te kopen en ze van de andere kant van de wereld te halen, anders zou ik mij er maar niet druk over maken.

;)

En zo heb ik net een nieuwe auto gekocht in Californie.

Nieuw 'fully loaded' maar oud model V70.

Komt inclusief shipment/taxes en bpm op mijn naam voor de prijs van een kale nederlandse occasion van 2 jaar oud.

Verder een nieuw horloge gekocht voor minder dan de helft van de nederlandse winkelprijs.

'k moest toch naar mijn nieuwe auto gaan kijken ;) En passant een iPod 160gb meegenomen voor weinig en ook nog een deel van de garderobe vervangen. Mijn nieuwe Shure SE530 earphones waren omgerekend 160 euro, terwijl ze hier veel meer kosten.

Er zijn goede voordelen te behalen via internet, maar als je er naar toe gaat kun je het af en toe niet geloven.....

(1800 + 200USD verzendkosten (via particulier zouden kosten hoger uitvalen, dealers profiteren van rate) : 1.45) x 1.09 invoerrechtten voor audio (of 1.02 voor industrieel goed als je 'geluk' hebt) * 1.195 BTW = zo'n EUR 1,800.

Het verschil van de dollarkoers gaat gewoon linea recta in de zak van de importeur en hier is waarschijnlijk weinig aan te doen. Vooral het verschil met Thiel luidsprekers vind ik persoonlijk enorm en erg jammer. Tegen Amerikaanse prijzen denk ik dat deze haast onverslaanbaar is in zn prijsklasse -> CS 2.4 voor 3250 euro...

Op Amerikaanse audiospullen krijgt een Nederlandse importeur doorgaans weinig korting tov de Amerikaanse prijs.

Tel daarbij de diverse kosten op die hij heeft en in Europa wordt het dus meestal flink duurder. Ga je zelf importeren dan kunnen de transport, BTW en inklaringskosten ook flink oplopen.

Wat mij wel opvalt is dat de lagere dollarkoers op dit moment niet doorwerkt in de Nederlandse verkoopprijs.

Helaas het is niet anders.

Het moet een hobby op zich zijn om voor het laagste bedrag spullen te kopen en ze van de andere kant van de wereld te halen, anders zou ik mij er maar niet druk over maken.

;)

Als ik me niet vergis is de prijs ,die de meeste importeurs betalen gelijk aan de inkoop prijs van de amerikaanse dealer.

Niet onredelijk, de meeste Amerikaanse producenten werken niet met distributeurs maar bevoorraadden hun dealers af fabriek.

Produktie kosten + winstmarge bepaalt de kost prijs, dus simpel zat, inkoop prijs US Dealer is inkooprijs Ned.importeur.

En dan de verzendkosten, tegenwoordig kun je echt zeer voordelig spul over laten komen.

Maarja de doe het zelver wil het meestal snel hebben en dan wordt het wat kostbaarder.

Wat zo jammer is dat produkten met een super prijs/kwaliteits verhouding ,hier gewoon te duur zijn.

Kortom de prijs/kwaliteits verhouding is zoek.

Mooi voorbeeld is een Graham Robin arm.

Voor $695 is het een hartstikke leuke arm. Voor de Nederlandse vraagprijs is het een NO,NO

Maar wat ik me afvraag, is een Importeur voor produkten uit de E.C. nog wel van deze tijd.

Wat is er tegen wanneer de fabrikant direct aan z'n dealer levert.

Laten we wel wezen , zo een systeem "kan" het europese produkt een stuk prijsvriendelijker maken.

Er zijn ook importeurs die 1x per jaar de verkoopprijs bepalen en die prijs af hangen op de huidige koers op dat moment en/of een gemiddelde koers over een bepaalde periode. Denk nou echt niet dat men als importeur elke keer de prijs gaat aanpassen t.o.v. de dollar. Dan blijft men soms bezig elke maand of kwartaal. Ik weet namelijk ook nog dat er een periode is geweest dat de dollar hoog stond en dat de dollar bleef stijgen en dat er sommige importeurs toen ook hun prijzen niet aanpasten aan de hoge dollar. Toen was het voordeel aan de klant/koper.

Het is het o.a. het internet die de consument steeds meer bewust heeft gemaakt hoe het e.e.a. in elkaar steekt kwa prijzen. Daarnaast zijn we als klant ook steeds mondiger geworden en daarbij is het momenteel de laatste jaren dat de nederlander erg op een prikkie uit is (voordeeltje halen) en ook altijd op zoek is om het goedkoopst te halen. Dan denk ik maar even aan zaken als de MM die de kleinere particuliere winkelier het wel erg moeilijk maakt kwa prijzen enz.

• 2 months later...

Misschien dat ik het allemaal niet snap hoor, maar na drie keer lezen kan ik niet tot een andere conclusie komen dan dat dit ingezonden stukje op Hifi.nl complete onzin is. Wat kunnen importeurs en fabrikanten toch een eind in ruimte zwammen...

Dynamic Solutions heeft in goed overleg met Basis Audio besloten om per direct te stoppen met de import en distributie van Basis draaitafels.

Voor Dynamic Solutions komt dit besluit enigszins onverwacht en de uiteindelijke beslissing is een moeilijke geweest. Juist nu er wereldwijde activiteiten met hun eigen Master luidsprekers plaatsvinden, moeten er soms beslissingen worden genomen die zwaar vallen. Wat pal overeind blijft voor de importeur is dat Basis draaitafels een bijzonder fraai product zijn en blijven en dat ze het de afgelopen 6 jaren met veel plezier hebben verkocht.

Hoofdreden van het besluit is de steeds maar stijgende prijzen die zij moeten hanteren vanuit Amerika.Langzamerhand zijn deze op een dusdanig hoog prijspeil aangekomen dat het product zich naar hun overtuiging in Europa uit de markt aan het prijzen is. Hierdoor is de solide basis, absoluut nodig voor een verdere samenwerking, ondermijnt en vinden zij het niet raadzaam om hiermee nog langer door te gaan. Niet alleen Dynamic Solutions, maar ook Basis eigenaar Armando Conti heeft lang nagedacht over wat te doen met zijn producten in Europa maar ook hij heeft hier nog geen pasklare oplossing voor.

Ten tijde van dit schrijven heeft Armando Conti nog geen andere importeur en dus voelt Dynamic Solutions zich verantwoord ten opzichte van alle huidige Basis gebruikers, om tot het moment waarop zich een andere kandidaat distributeur aanmeldt, service indien mogelijk te blijven verlenen.

Maar wat ik me afvraag, is een Importeur voor produkten uit de E.C. nog wel van deze tijd.

Wat is er tegen wanneer de fabrikant direct aan z'n dealer levert.

Laten we wel wezen , zo een systeem "kan" het europese produkt een stuk prijsvriendelijker maken.

:)

Bijna goed, denk ik.

Een importeur is in veel gevallen net iets meer als een doorsluismechanisme, dus wat mij betreft is er een bestaansrecht voor importeurs. Maar wat mij verbaasd is dat wij in een zogenaamd vereenigd Europa nog steeds per land een aparte importeur hebben, met alleen recht (er zijn een paar uitzonderingen). Zelfs binnen Europa maken we nog gebruik van importeurs :(

Misschien dat ik het allemaal niet snap hoor, maar na drie keer lezen kan ik niet tot een andere conclusie komen dan dat dit ingezonden stukje op Hifi.nl complete onzin is. Wat kunnen importeurs en fabrikanten toch een eind in ruimte zwammen...

Dynamic Solutions heeft in goed overleg met Basis Audio besloten om per direct te stoppen met de import en distributie van Basis draaitafels.

Voor Dynamic Solutions komt dit besluit enigszins onverwacht en de uiteindelijke beslissing is een moeilijke geweest. Juist nu er wereldwijde activiteiten met hun eigen Master luidsprekers plaatsvinden, moeten er soms beslissingen worden genomen die zwaar vallen. Wat pal overeind blijft voor de importeur is dat Basis draaitafels een bijzonder fraai product zijn en blijven en dat ze het de afgelopen 6 jaren met veel plezier hebben verkocht.

Hoofdreden van het besluit is de steeds maar stijgende prijzen die zij moeten hanteren vanuit Amerika.Langzamerhand zijn deze op een dusdanig hoog prijspeil aangekomen dat het product zich naar hun overtuiging in Europa uit de markt aan het prijzen is. Hierdoor is de solide basis, absoluut nodig voor een verdere samenwerking, ondermijnt en vinden zij het niet raadzaam om hiermee nog langer door te gaan. Niet alleen Dynamic Solutions, maar ook Basis eigenaar Armando Conti heeft lang nagedacht over wat te doen met zijn producten in Europa maar ook hij heeft hier nog geen pasklare oplossing voor.

Ten tijde van dit schrijven heeft Armando Conti nog geen andere importeur en dus voelt Dynamic Solutions zich verantwoord ten opzichte van alle huidige Basis gebruikers, om tot het moment waarop zich een andere kandidaat distributeur aanmeldt, service indien mogelijk te blijven verlenen.

Misschien heeft het er mee te maken dat Basis zijn draaitafels op de eigen markt goed kan verkopen en daarom te hoge exportprijzen hanteert. Het is wel eens leuk te kijken naar de verschillende prijzen die importeurs hanteren. De een neemt meer marge dan de ander en waarom?

Overigens mooie dingen die Basis.

Lyra heeft laatst al zijn prijzen in VS met $200,- verhoogd en heeft de verkopers in de VS verboden buiten de VS te verkopen.

Lang leven de vrijhandel.

Er zijn meer merken die dat soort dingen doen.

In het verleden stond een Lehmann Silver Kube in de US voor een lagere prijs dan in NL. De Benz Ruby was daarentegen in de US weer veel duurder dan in NL. Het is allemaal handel geworden. Als de prijs gepakt kan worden wordt dat gedaan. Het is niet zo dat op de maakprijs een bepaald precentage wordt gezet.

Ik zou niet snel zware speakers uit de VS halen.

Maar de rest is inderdaad erg goedkoop. Nadeel is dat de douane er allerlei onzinkosten bovenop gooit. Vooral als het per TNT gaat is de kans zeer groot dat het wordt onderschept. Reken dus gewoon standaard die kosten mee en dan kun je nog steeds zeer mooie spullen voor weinig geld bemachtigen, vooral japanse en amerikaanse merken.

Vergeet die Rega's en Benz-en!

Wat te denken van een AudioQuest arm a la Acoustic Solid WBT of Ortofon, in 2006 in een vergelijkingstest van 5 armen in het blad LP zeer goed getest, voor de weggeefprijs van $375 (zolang de voorraad strekt...)???

Of een AT-OC9 mkII voor maar $299 ??? Dat is een element dat zich thuisvoelt in de 600+ Euro klasse.