WanFie Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Mijn zoon heeft een kleding bedruk pers. Zo ziet zo'n ding eruit. Het persvlak is ruim 30 x 30 cm en zou dus geschik kunnen zijn om kromme platen recht te maken. Nu de vraag.. op welke temperatuur zou ik hem moeten instellen...?? Ik heb n.l. een paar Denon meetplaten die centimeters krom zijn. Veel kan ik er niet aan verliezen, maar het zou mooi zijn wanneer ik ze hiermee vlak kan maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Leuk Hans, maar denk jij dat wij ervaring hebben met zo'n pers Denk dat je net boven het verwekingspunt van vinyl moet gaan zitten (iets van 70 - 80 graden dacht ik). Zou wel eerst je platen brandschoon maken om te voorkomen dat je er vuil in gaat branden. Ben wel benieuwd of het je gaat lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Misschien is het verstandig om aan beide zijden van de LP ovenpapier te gebruiken? Ik zou de druk van de pers in eerste instantie heel erg laag zetten, anders heb je straks van die heeeele grote zwarte onderzetters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Misschien is het verstandig om aan beide zijden van de LP ovenpapier te gebruiken? Dat is toch vettig??? Ik zou hem niet boven de 30 graden Celsius zetten en de persduur gewoon wat langer laten zijn... Ben benieuwd!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 november 2007 Author Report Share Posted 30 november 2007 Leuk Hans, maar denk jij dat wij ervaring hebben met zo'n pers Denk dat je net boven het verwekingspunt van vinyl moet gaan zitten (iets van 70 - 80 graden dacht ik). Zou wel eerst je platen brandschoon maken om te voorkomen dat je er vuil in gaat branden. Ben wel benieuwd of het je gaat lukken. Dat iemand ervaring heeft verwacht ik niet. Ik hoop dat iemand wat van kunststoffen weet. 70-80 graden lijkt mij ook 'n aardige waarde. Ik wil de LP gewoon in z'n binnenhoes tussen de pers leggen. Dat schoonmaken is overigen wel een prima idee. Ik vraag me alleen af of dit lukt met zo'n kromme platen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Heb even gegoogled, kwam dit tegen op avc.hifi.nl (audioclub?) "Rob vertelde ook hoe hij kromme platen rechtmaakt. Neem 2 stuks glasplaten van 6mm dik, iets groter dan een lp en zorg ervoor dat deze aan de binnenkant schoon zijn. Leg het vinyl ertussen en leg het geheel in bijvoorbeeld de huiskamer (achter glas) in de zon. Onder het gewicht van de glasplaat zal de plaat vlak gedrukt worden. Een andere methode is de oven op de laagste stand zetten en de glasplaten met de plaat 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Leuk Hans, maar denk jij dat wij ervaring hebben met zo'n pers Denk dat je net boven het verwekingspunt van vinyl moet gaan zitten (iets van 70 - 80 graden dacht ik). Zou wel eerst je platen brandschoon maken om te voorkomen dat je er vuil in gaat branden. Ben wel benieuwd of het je gaat lukken. eerder iets lager 50-60 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Misschien is het verstandig om aan beide zijden van de LP ovenpapier te gebruiken? Dat is toch vettig??? Er is ook vetvrij bakpapier toch? Was ook mijn idee trouwens. Hoef je ook niet steeds die pers helemaal brandschoon te maken. Misschien wel eerst even de plaat wassen, zodat je het vuil dat er al op zit er ook niet inbrandt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Hans, Er is een dergelijk apparaat voor vinyl in ontwikkeling. Ik weet dat Recordfriend uit Amsterdam er een wilde kopen. Hij weet wellicht wat dan de ideale temperatuur is. Het heeft ook te maken met de dikte van de lp en daar zat in de testfase van die "lp strijker" ook het probleem. Een telefoontje of mailtje naar Recordfriend geeft wellicht wat meer info Groet Hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 clearaudio vinyl doctor Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 november 2007 Author Report Share Posted 30 november 2007 clearaudio vinyl doctor Ziet er ook nog mooi uit..., maar die heb ik niet beschikbaar. Het andere wel. Bovendien lijkt mij zo'n scharnier niet ideaal om een gelijkmatige kracht uit te oefenen. Ik vrees dat de prijs ook wel Clearaudio is. Ik ga het gewoon eerst eens proberen met 50 graden. Werkt het niet, dan met 10 graden hoger. Eerst eens tijd zoeken, want m'n zoon woont niet meer thuis. Bovendien staat het ding op z'n bedrijfje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Eerst eens tijd zoeken, want m'n zoon woont niet meer thuis. Je bedoelt waarschijnlijk dat ie niet meer bij jou, in z'n ouderlijk huis woont? Of is ie dakloos? Maar ja, dan kan je ook gewoon zeggen, 'hij woont niet meer'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Misschien is het verstandig om aan beide zijden van de LP ovenpapier te gebruiken? Dat is toch vettig??? Ik zou hem niet boven de 30 graden Celsius zetten en de persduur gewoon wat langer laten zijn... Ben benieuwd!!! amen vroegah legde ik ze altijd gewoon in de zon. klaar was m44 het heet niet voor niets een KLEDING pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Ik zou het iig eerst met een oude plaat van bv. de kringloop proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 december 2007 Author Report Share Posted 1 december 2007 Het zal denk ik nog wat langer duren voordat ik kan gaan testen. Soms zijn andere dingen belangrijker. Mijn moeder is n.l. ernstig ziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Ja dan heb je wel andere dingen aan je kop. Sterkte Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 december 2007 Author Report Share Posted 1 december 2007 Ja dan heb je wel andere ingen aan je kop. Sterkte Hans. Dank je... Van de andere kant.. ze is nu 87 en tot voor enkele weken behoorlijk gezond geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Beterschap met je moeder, Hans. De plaatjes kunnen wachten. Wij ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Sterkte, Hans! Ik heb nu hetzelfde met mijn vader en weet dat het niet makkelijk is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 veel gezondheid toegewenst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Heel veel sterkte en beterschap Hans, en natuurlijk je moeder. LP's pletten komt later wel. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 december 2007 Report Share Posted 5 december 2007 Leuk Hans, maar denk jij dat wij ervaring hebben met zo'n pers Ik toevallig wel.. Heb je hem wel eens geprobeerd? Zo'n ding kun je niet alleen heel warm stoken, maar het perst ook met een enorme kracht (zit een flink hefboomsysteem in) -zorg dat je vingers er niet tussen komen!! Enne beterschap voor je moeder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 november 2008 Author Report Share Posted 18 november 2008 Na bijna 'n jaar is het 't toch van gekomen. Ik had twee platen die onder de tram hadden gelegen zeg maar. Een buiging van enkele cm's erin. Bovendien nog wat scherpe knikken. Eerst 30 sec. op 70 grd geprobeerd. Eerst onder de pers en daarna op een glasplaat laten afkoelen, aangedrukt door een pak papier. Ze waren wel wat rechter, maar nog steeds niet te draaien. Dan het ding maar wat warmer gezet. De pers op 30 sec laten staan en bij 78 grd. de plaat ertussen gelegd. Nu werd hij wel erg warm. Eigen leek de plaat wel een rubberlap. Na het afkoelen bleek dat het papier behoorlijk in het oppervlak was gedrukt. De platen waren wel redelijk recht geworden. Alleen de scherpe knikken kon je nog zien, bovendien waren ze wat schotelvormig. Geen groot succes dus. Het draaien was w Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 november 2008 Author Report Share Posted 18 november 2008 Ik zie het als een film voor mij Grinnik... Het is maar voor de fun. Anders was het al lang eerder gebeurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts