Guest Rein! Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Iedereen weet dat de muziek via LP afspelen de laatste jaren populairder is geworden onder hififreaks. Om dat ook eens in cijfers uit te drukken heb ik geturft hoeveel topic er afgelopen week actief waren met als onderwerp de LP en met als onderwerp digitale media. Het resultaat: 9 topics over plaatjes draaien en 5 over digitale media. Opvallend is dat in de 5 topics over digitaal er een grote verscheidenheid aan media is, zo gaat het over de SACD, de CD en de I-pod. Als ik een grove schatting mag maken van het gebruik van mijn bronnen in percentages dan denk ik dat ik even veel naar tuner, LP en CD luister. Met de aantekening dat ik alleen CD luister als het niet op LP te krijgen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Ik luister het merendeel naar LP, behalve wanneer ik met iets bezig ben, bijvoorbeeld koken. Heb dan geen tijd om de plaat om te draaien en dan speelt Arrow Jazz of mijn CD speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Opvallend is dat in de 5 topics over digitaal er een grote verscheidenheid aan media is, zo gaat het over de SACD, de CD en de I-pod. Dat lijkt me heel goed te verklaren: er is de wereld aan digitale media. Inderdaad sacd, cd, iPod, maar ook mp3, dvd-v, dvd-a, DAT, minidisc, dcd (ok, die laatste 3 zijn zeldzaam)... Blue ray komt ook al opzetten... Wat analoge bronnen betreft, heb je veel minder keus. Eigenlijk alleen LP. Of zijn er ook nog mensen die naar cassette bandjes en/of tape decks luisteren? Maar wat wil je eigenlijk met dit topic? Ik zie geen vraag, geen discussie, alleen een opmerking, dat LP 'weer zeer relevant' is... Ik luister overigens alleen naar cd en mp3. 's Morgens wordt ik wakker met de radio, maar echt luisteren doe ik dan niet En bij dvd is kijken ook belangrijk, al kun je muziek-dvd's natuurlijk ook alleen gaan luisteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Lp heeft de voorkeur, want dat is gewoon........... Er zijn echter van recente jazz opnames geen lp's dus dan is cd ook prima. Er zijn trouwens ook uitstekende cd opnames die beter zijn dan slechte lp opnames. Die heb je namelijk ook. En: het gaat ook om de muziek en als de opname kwaliteit minimaal redelijk tot goed is, dan is kan er zeker ook met cd genoten worden. Er gaat echter niets boven een goede opname op vinyl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Er gaat echter niets boven een goede opname op vinyl. luister eens naar de moederband ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Er gaat echter niets boven een goede opname op vinyl. luister eens naar de moederband ... Dat kan blijkbaar bij jou thuis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Maar wat wil je eigenlijk met dit topic? Ik zie geen vraag, geen discussie, alleen een opmerking, dat LP 'weer zeer relevant' is... Is een opmerking niet genoeg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Iedereen weet dat de muziek via LP afspelen de laatste jaren populairder is geworden onder hififreaks. Ja Rein, en weet je, ik ben er nog niet uit of ik dat nu een positief of negatief iets vind Er wordt af en toe goud voor die zwarte schijven gevraagd. Maar soms koop ik wat leuks voor 1 of 2 euro Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Maar wat wil je eigenlijk met dit topic? Ik zie geen vraag, geen discussie, alleen een opmerking, dat LP 'weer zeer relevant' is... Is een opmerking niet genoeg? Nou ja, om daar nou speciaal een topic voor te openen... Een opmerking kan je ook wel een keer ergens tussendoor doen toch? In een lopend topic... Maar goed, ik hou je niet tegen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 december 2007 Report Share Posted 5 december 2007 Of zijn er ook nog mensen die naar cassette bandjes en/of tape decks luisteren? Ga eens naar audiofreaks.nl, daar sterft het van de tape-fetisjisten Ik vind het wel geinig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 5 december 2007 Report Share Posted 5 december 2007 kHeb nog een heleboel tapes en ik ben aan het overwegen ze allemaal nog eens te beluisteren en wie weet herontdek ik muziek waar ik 20 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 december 2007 Report Share Posted 5 december 2007 Of zijn er ook nog mensen die naar cassette bandjes en/of tape decks luisteren? Ga eens naar audiofreaks.nl, daar sterft het van de tape-fetisjisten Ik vind het wel geinig. Een man uit Hengelo die mijn Pioneer cd-speler van mij kocht, zei dat hij 'm nodig had om z'n cd's op tape over te zetten Ik heb maar niet gevraagd waarom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 5 december 2007 Report Share Posted 5 december 2007 Ja de goede oude elpee is zo slecht nog niet . Ik ben overgestapt op het draaien van platen, en ik vind dat ook daar heel veel afhangt vd opname , maar er is wel een natuurgetrouwer geluid mogelijk dan bij CD , het klinkt " echter". Zeker DMMC LP s, alhoewel ze digitaal gemasterd zijn klinken ze toch beter als CD , rara hoe kan het. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 6 december 2007 Report Share Posted 6 december 2007 Ik begin steeds meer te vinden dat alles staat of valt met een goede opname. Als de opname goed is kan een cd ook fantistisch klinken, maar misschien met een top speler dat een plaat nog net iets meer doet. Alleen vind ik dat de meeste opnames middelmatig zijn. Het is jammer maar waar. Ik praat dan over klassiek,want mijn collectie is voor 98% klassiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 6 december 2007 Report Share Posted 6 december 2007 Opvallend is dat in de 5 topics over digitaal er een grote verscheidenheid aan media is, zo gaat het over de SACD, de CD en de I-pod. Of zijn er ook nog mensen die naar cassette bandjes en/of tape decks luisteren? Ja, ik ben er zo een: in mijn auto namelijk. Daar zit nog een ouderwetse radio+cassettespeler in. Het hoeft dus niet raar te zijn wanneer iemand cd's op een cassette zet. Overigens: als fervente lp-draaier vind ik het veel gemakkelijker om muziek van lp's op een cassette op te nemen dan het via allerlei omwegen en een pc op een cd te branden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 7 december 2007 Report Share Posted 7 december 2007 Overigens: als fervente lp-draaier vind ik het veel gemakkelijker om muziek van lp's op een cassette op te nemen dan het via allerlei omwegen en een pc op een cd te branden.Daarvoor zijn cd-recorders nu juist ook zo handig, sinds ik zo'n apparaat heb aangeschaft is het cassettedeck ernstig in onbruik geraakt.De bandjes met voor mij belangrijke opnames zijn inmiddels wel op cd gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 december 2007 Report Share Posted 7 december 2007 Opvallend is dat in de 5 topics over digitaal er een grote verscheidenheid aan media is, zo gaat het over de SACD, de CD en de I-pod. Of zijn er ook nog mensen die naar cassette bandjes en/of tape decks luisteren? Ja, ik ben er zo een: in mijn auto namelijk. Daar zit nog een ouderwetse radio+cassettespeler in. Het hoeft dus niet raar te zijn wanneer iemand cd's op een cassette zet. De beste man zette z'n cd's niet op cassette (voor in de auto of zo inderdaad), maar op tape. Hij had een tape deck en die vond ie mooier klinken dan een cd-speler. Toch raar dat je dan wel muziek van cd, via een cd-speler op tape wilt zetten, maar goed, ik houd 'm niet tegen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 december 2007 Report Share Posted 7 december 2007 In de auto luister ik ook alleen maar naar cassettes. Toen ik naar de wintersport ging rijden heb ik een hele zooi mp3's van mijn computer op tape opgenomen. Dat was wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 7 december 2007 Report Share Posted 7 december 2007 Ik heb nog honderden cassettes met eigen opnames van pakweg 1978 tot 1998. Toen heb ik een CD recorder aangeschaft. Ik had ook een Revox A77 maar toen het ding op z'n laatste reels begon te lopen (en de tapes verroestten) heb ik veel ervan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 16 mei 2008 Report Share Posted 16 mei 2008 Ik ben een vinyl liefhebber. Niet vanwege het omdraaien en andere onhandigheid, maar puur vanwege het gevoel dat wat uit de groef komt echt is. Mijn vinyl hart sloeg vanavond drie keer sneller, ik wilde het jullie niet onthouden. De eerste keer bij Theo Parrish - Sound Sculptures vol. 1. waarin Theo een speciaal bedankje opneemt voor iedereen die nog vinyl koopt en vooral draait. Daarna was het de beurt aan Dave Grohl, die in een interview opmerkt dat zijn vorige plaat pas echt goed klinkt op vinyl. Als laatste is Ziya Ertekin aan de beurt met een prachtig interview. Ik kan iedereen aanraden zijn Blue Flamingo - 78RPM te kopen (helaas alleen op CD). Ertekin is naast DJ volgens hemzelf ook een ' audio purist'. Het is verbazingwekkend wat een mooie sound hij uit die 78RPM platen weet te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 17 mei 2008 Report Share Posted 17 mei 2008 Ik ben een vinyl liefhebber. Niet vanwege het omdraaien en andere onhandigheid, maar puur vanwege het gevoel dat wat uit de groef komt echt is. Mijn vinyl hart sloeg vanavond drie keer sneller, ik wilde het jullie niet onthouden. De eerste keer bij Theo Parrish - Sound Sculptures vol. 1. waarin Theo een speciaal bedankje opneemt voor iedereen die nog vinyl koopt en vooral draait. Daarna was het de beurt aan Dave Grohl, die in een interview opmerkt dat zijn vorige plaat pas echt goed klinkt op vinyl. Als laatste is Ziya Ertekin aan de beurt met een prachtig interview. Ik kan iedereen aanraden zijn Blue Flamingo - 78RPM te kopen (helaas alleen op CD). Ertekin is naast DJ volgens hemzelf ook een ' audio purist'. Het is verbazingwekkend wat een mooie sound hij uit die 78RPM platen weet te krijgen. En bovenal is Ziya een heel erg aardige vriendelijke jongen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 17 mei 2008 Report Share Posted 17 mei 2008 Bij mij is de LP ook weer zeer relevant geworden , met LP weergave onstaat net een stukje meer authenciteit dan met cd weergave heb ik het idee . En ik vind het verschil ook zeker niet subtiel moet ik zeggen . Ik had met die wadia het gevoel dat ik aan de max zat van weergave , en luisterde steeds minder eigenlijk. Cd zit een beetje aan het plafond kwa techniek heb ik het idee. Ik heb ook een vpi platenwasser gekocht , en er is veel nieuw maar ook erg veel goedkoop tweede hands vinyl te koop in goede staat . Tegelijkertijd is dat eeuwige gezoek naar beter bij mij in hoge mate beeindigd , ik zet met plezier een plaatje op en heb niet een gevoel dat het nog veel beter MOET.. Vinyl still rules en is als pakket nog goedkoper ook Enige echte wens is een geisoleerde en evt acoustisch aangepaste ruimte waar je echt gas kunt geven met de vol knop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts