marbuis Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Hi, Ik krijg de smaak te pakken hier, en wil mijn bevindingen kwijt waarmee ik anderen mogelijk kan helpen. Want zijn wij niet allen stakkers ? Heb een aantal jaren achter de rug dat ik met verschillende dingen bezig was, en 1 ervan was dat ik veel heb geprobeerd met de plaatsing van de speakers. Veel op Internet nageplozen en zelf veel uitgeprobeerd. O.a. Cardas kom je tegen v.Halen enz.enz. Poosje geleden kwam ik tegen op het net dat je de lengte en de breedte van de luisterruimte door onevenredige moest delen dus door 3 - 5 - 7 enz. en dan verkrijg je een punt waarop je de speaker moet zetten, dus het midden van het voorfront. Ik moet zeggen dat ik hier het meest aan heb gehad, ook niet in een keer, want mijn raam aan de frontzijde van mijn kamer valt weer iets naar buiten, dus weet je niet welke maat je aan moet houden, en dan nog kan het zijn dat je nog een paar cm moet schuiven, maar ineens hoor je HHHEEE. Dit gebeurd meestel op een plak dat het laag wat minder is maar wel strak en gedefinieerd, maar het totaal klink dan gewoon heel erg goed, en alle stukjes van de puzzel vallen dan op z'n plaats. Je hebt dan een stereobeeld om te kwijlen met diepte, hoog en laag is in balans, dynamiek lijkt veel meer, kortom alls klopt en valt er echt te genieten DIT FENOMEEN WORDT NOGAL EENS ONDERSCHAT de installatie komt bij lange na niet tot zijn recht, dat is ons allen bekend, en veel zeggen, dan staan mijn speakers te veel in de weg enz. Velen staan veel te dicht bij de muur te BONKEN.... De mijne staan nu met hun front ongeveer 160 cm vanaf de achter(front)muur en het midden van het front is komt uit op 72.5 cm en ze staan iets naar binnen gericht, ong. 20 graden. Dit laatste, die TOO IN, zoals dat wordt genoemd is nog niet optimaal, maar ik durf er niet meer aan te komen, want herhaalde keren vond de "sweetspot" lastig teug. MAR Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 30 november 2007 Report Share Posted 30 november 2007 Poosje geleden kwam ik tegen op het net dat je de lengte en de breedte van de luisterruimte door onevenredige moest delen dus door 3 - 5 - 7 enz. en dan verkrijg je een punt waarop je de speaker moet zetten, dus het midden van het voorfront. MAR heb je daar een link naar? gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Nee, niet in een gezonde Hollandse woonkamer. Maar in een gekkenhuis zul je eerder gevolg vinden... Resonanties en reflecties zijn afhankelijk van golflengtes en (dus) frequenties, van de ruimte-afmetingen, van de eigenresonanties van lichamen (meubels) in de ruimte en van de brekingsindexen/freq. van akoestische spiegelvlakken (wanden, vloer, plafond, etc.), en van dempende lichamen (tapijt, stoffering). Die frequenties treden in allerlei onvoorspelbare sterktes en combinaties op, in muziekmateriaal. Daardoor zijn deze vuistregels volledig uit de lucht gegrepen. Complete kletskoek! (Bovendien zijn de effecten van resonanties en reflecties sterk afhankelijk van de plaats waar je luistert of meet.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Poosje geleden kwam ik tegen op het net dat je de lengte en de breedte van de luisterruimte door onevenredige moest delen dus door 3 - 5 - 7 enz. en dan verkrijg je een punt waarop je de speaker moet zetten, dus het midden van het voorfront. MARheb je daar een link naar? gr Robert Het laag (bij een dynamisch systeem) laat zich tussen 1/4 en 1/3 van de kamerlengte doorgaans doseren. Bij 1/4 worden er vaak wat meer storende resonantiemodi opgewekt, hoewel dat voor een kleiner systeem best lekker kan klinken; bij 1/3 klinkt het misschien wat dun voor het kleine systeem en doet een grotere kast het beter. Met een andere simpele formule voor een opstelling van een dynamisch systeem heb ik ook goede ervaring. Daarbij ga je uit van de breedte van de kamer. De afstand tot de zijwand is dan 0,276 * de breedte De afstand tot de voorwand is 0,447 * de breedte van de kamer. Geeft in de meeste gevallen een heel goed uitgangspunt, alleen zie ik het zomaar niet gebeuren in een woonkamer... Kijk, hier heb je een fijn uitgangspunt om thuis mee te experimenteren. blablabla Complete kletskoek! Kijk, hier heb je een spidoriaanse reactie waar niks mee aan te vangen is. Ik zou zeggen; verras ons en kom met tips in plaats van alleen maar ontkrachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 de zoektocht naar vuistregels in akoestiek zal een queeste zijn waar menigeen in zal verdrinken. Spido heeft gelijk dat vuistregels alleen werken wanneer bepaalde factoren constant blijven. alleen het feit of je huis van hout of beton is maakt al uit. iedereen heeft dan ook zijn meubeltjes weer anders. thingman geeft ook al een beetje aan (denk ik) dat dit wellicht in een studio (artificiele omgeving) wel kan werken maar de pluriformiteit van de hollandse huiskamers zal roet in het eten gooien. echter een beetje expirimenteren kan geen kwaad. mooie speaker trouwens die dialogue. heb je de epilogue wel eens gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 blablabla Complete kletskoek! Kijk, hier heb je een spidoriaanse reactie waar niks mee aan te vangen is. Ik zou zeggen; verras ons en kom met tips in plaats van alleen maar ontkrachten. misschien toch nog eens lezen en eens proberen na te denken ? de wereld ligt niet vol met hapklare brokken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 blablabla Complete kletskoek!Kijk, hier heb je een spidoriaanse reactie waar niks mee aan te vangen is. Ik zou zeggen; verras ons en kom met tips in plaats van alleen maar ontkrachten. misschien toch nog eens lezen en eens proberen na te denken ? de wereld ligt niet vol met hapklare brokken Klasse reactie, jitze! Daar kun je op bouwen! Blijf ondertussen benieuwd of ( en hoe) Spido gaat reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Poosje geleden kwam ik tegen op het net dat je de lengte en de breedte van de luisterruimte door onevenredige moest delen dus door 3 - 5 - 7 enz. en dan verkrijg je een punt waarop je de speaker moet zetten, dus het midden van het voorfront. MAR heb je daar een link naar? gr Robert Het laag (bij een dynamisch systeem) laat zich tussen 1/4 en 1/3 van de kamerlengte doorgaans doseren. Bij 1/4 worden er vaak wat meer storende resonantiemodi opgewekt, hoewel dat voor een kleiner systeem best lekker kan klinken; bij 1/3 klinkt het misschien wat dun voor het kleine systeem en doet een grotere kast het beter. Met een andere simpele formule voor een opstelling van een dynamisch systeem heb ik ook goede ervaring. Daarbij ga je uit van de breedte van de kamer. De afstand tot de zijwand is dan 0,276 * de breedte De afstand tot de voorwand is 0,447 * de breedte van de kamer. Geeft in de meeste gevallen een heel goed uitgangspunt, alleen zie ik het zomaar niet gebeuren in een woonkamer... Wat is er mis met de Gulden Snede? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Verdorie, ben ik een hele lap tekst aan het typen, sluit ik per ongeluk de browser af. Weg werk! Nog een keer dan maar. Ik zit op een zolderkamer met schuine wanden en ik heb het n Link to comment Share on other sites More sharing options...
No.383 Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Na aanschaf van nieuwe speakers een tijdje terug me een weekend helemaal wezenloos te hebben geschoven kan ik me toch wel aansluiten bij Spido... Blijkbaar is een (mijn?) woonkamer dermate complex dat die plaatsingsformules niet altijd (eigenlijk: gewoon niet) werken. Ik ben ook begonnen met die Cardas Formule*, heb de Avalon richtlijnen geprobeerd, zie pagina 19-32 (maar ja, ik heb dan ook geen Avalon's ), maar de documentatie over plaatsing was wel interessant en generiek toe te passen), en de WASP-methode. Die laatste vond ik nog het meest betrouwbaar, maar is best wel lastig uit te voeren. *) en van waar meet je de afstanden? Achterkant speakerkast? Voorkant speakerskast? Centrum woofer/middentoner/tweeter? Leuk puzzelen met al die ronde vormen en hellende vlakken van de huidige speakerkasten... Uiteindelijk maar de JBF-methode geprobeerd: gewoon muziekspelend de speakers door de kamer heen geschoven tot ik de beste plaats heb gevonden, rekening houdend met de leefbaarheid in de woonkamer. Ik heb daarbij eerst muziek met veel energie in het laag gebruikt om de "bas-bel" te ontwijken, daarna vocaal (mono en stereo) om de plaatsing en ruimtelijkheid goed te krijgen. Grappig was om te merken dat de speakers bijna tegen, alswel 1,1m uit de achterwand een mooie strakke en gedefinieerde bas gaf. Alleen heb je tegen de achterwand geen diepte in het geluidsbeeld, dat klonk zo vlak als een plaat. (Soms vraag ik me af of die diepte in het geluid niet gewoon een "illusie" is en puur door de reflecties wordt gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Ik heb veel gehad aan de uitleg/demonstratie van Rick Paap wbt de positie van de speakers tijdens de Jubileumshow van Audio Selectief. De 3D afbeelding is enorm toegenomen en er is geen echte hotspot meer. Eigenlijk komt het erop neer dat je eerst met 1 speaker aangesloten de speaker net zo lang verplaatst totdat dit het beste klinkt. Dit daarna hetzelfde met de alleen de andere speaker aangesloten. Ik begrijp dat je met deze aanpak ahw positief gebruik maak van de akoestiek van de luisterruimte. Ik heb dit wel zodanig gedaan zodat ik de meubels niet hoefde te verplaatsten (dus wellicht kan het nog beter). De speakers staan nu vrijer in de ruimte ('k ben dus een deel van mijn loopruimte kwijt), maar ik ben er klankmatig enorm mee geholpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
No.383 Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 ...Eigenlijk komt het erop neer dat je eerst met 1 speaker aangesloten de speaker net zo lang verplaatst totdat dit het beste klinkt. Dit daarna hetzelfde met de alleen de andere speaker aangesloten... Maar dit betekent ook dat je speakers niet symmetrisch/gespiegeld hoeven te staan, iets wat ook logisch kan zijn als je woonkamer niet precies rechthoekig is, of als je luisterpositie niet in het midden van de kamer is. En dan pakt het stereobeeld ook meteen goed uit, als je ze daarna beide laat spelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 en dan nog het gegeven dat (in ieder geval bij mij) veel cd's een andere ideale plaatsing hebben. zo kan ik wel blijven schuiven Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 ...Eigenlijk komt het erop neer dat je eerst met 1 speaker aangesloten de speaker net zo lang verplaatst totdat dit het beste klinkt. Dit daarna hetzelfde met de alleen de andere speaker aangesloten... Maar dit betekent ook dat je speakers niet symmetrisch/gespiegeld hoeven te staan, iets wat ook logisch kan zijn als je woonkamer niet precies rechthoekig is, of als je luisterpositie niet in het midden van de kamer is. En dan pakt het stereobeeld ook meteen goed uit, als je ze daarna beide laat spelen? Dat klopt in principe wel, maar in mijn geval pakte een symmetrische opstelling redelijk goed uit (ook kwa stereobeeld). en dan nog het gegeven dat (in ieder geval bij mij) veel cd's een andere ideale plaatsing hebben.zo kan ik wel blijven schuiven Ik heb een goed opgenomen CD genomen met rustige pianomuziek en ben gaan schuiven totdat het voor mijn gevoel het meest realistisch klonk. Dit was per definitie niet hetzelfde als hoe het het meest indrukwekkend klonk. Als ik ze dichterbij de muur plaatste, dan was de klank het volst en meest indrukwekkend, maar ook het minst ruimtelijk. Een plaatsing meer naar het midden van de kamer zorgde voor een veel ruimtelijker en natuurlijker klank. Deze voor mij optimale opstelling werkt ook prima bij m'n andere CD's en LP's, maar je hebt wellicht een punt dat een andere opstelling dan misschien nog wel beter zou kunnen klinken. Voorlopig ben ik tevreden zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 december 2007 Report Share Posted 1 december 2007 Verdorie, ben ik een hele lap tekst aan het typen, sluit ik per ongeluk de browser af. Weg werk! Nog een keer dan maar. Ik zit op een zolderkamer met schuine wanden en ik heb het n Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbuis Posted 2 december 2007 Author Report Share Posted 2 december 2007 Als je dan al een tip geeft, werk die dan a.u.b. eens in een voorbeeld uit en nee, ik heb geen rechthoekige kamer Hi, Helemaal mee eens, had het erg krom omstreven, in mijn enthousiasme. Feit dat er zoveel reakties loskomen, geeft al aan dat dit item wel leeft bij de serieuze muziekliefhebber, maar een beetje ongrijpbaar, maar veel te winnen, ook al is er al veel over geschreven. Elke kamer is anders, elke speaker, de hele installatie en niet te vergeten de akoestiek...... Maar nogmaals het kost erg veel tijd en geduld, maar dan krijg je ook wat terug wat meer kan doen dan een nieuwe versterker of kabel. Ook leer je er veel van, b.v. manier van luisteren. Heb de laatste jaren ook Cardas geprobeert, werkt alleen met rechte kamer, WASP is leuk beschreven maar lastig uitvoerbaar en niet precies genoeg. Mijn omschreven "formule" kwam ik op Audioasylum.com tegen, van ene Bart, sept 2000, onder Speaker placement, is maar een kort stukje, waar ik het meest aan heb gehad: Make a chart of your room, first dividing into 3rhs, 5rhs, & 7rhs. Try to locate your speaker on the intersection of these lines, symmetrically if possible. (Zowel lengte als breedte kamer) Dan kruisingen uitzoeken welke prakties uitkomen, bij mij dus ong.160cm vanaf frontmuur (voorkant speaker) bij lengte kamer 8 mtr, en 72.5 cm hart speaker vanaf zijmuur, bij breedte van 3.60 mtr. Then make a chart of 1/2s, 1/4s, 1/8s, ets & try to locate your listening spot at these intersections. (Heb ik niet gedaan daar ik op verschillende plekken zit en het ook klinkt !!) This method has worked for me in a number of difficult rooms. It gives a lot of choices, not all of them perfect of course, but often our music rooms are living spares as well & we have te make compromises. Dit was het, het voorfront van de speaker moet je het midden van bepalen en die op het kruisen van de 2 lijnen zetten, is op zich al moeilijk, want moet het front eraf steekt het unit naar binnen of buiten enz. Dus je zult altijd een aantal cm moeten schuiven om op het "PUNT" uit te komen waar alles klopt. Leuk om uit te proberen zou ik zeggen zeker met dit weer buiten........... Vr. groet, Mar Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbuis Posted 2 december 2007 Author Report Share Posted 2 december 2007 de zoektocht naar vuistregels in akoestiek zal een queeste zijn waar menigeen in zal verdrinken.Spido heeft gelijk dat vuistregels alleen werken wanneer bepaalde factoren constant blijven. alleen het feit of je huis van hout of beton is maakt al uit. iedereen heeft dan ook zijn meubeltjes weer anders. thingman geeft ook al een beetje aan (denk ik) dat dit wellicht in een studio (artificiele omgeving) wel kan werken maar de pluriformiteit van de hollandse huiskamers zal roet in het eten gooien. echter een beetje expirimenteren kan geen kwaad. mooie speaker trouwens die dialogue. heb je de epilogue wel eens gehoord? Hi, Erg transparant en dynamisch, maar een kreng kwa plaatsing, vandaar dat het me erg veel tijd heeft gekost, maar niet voor niks geweest. Nu heb ik al ong. 1 1/2 jaar Tannoy Yorkminsters, even wennen in begin, dacht soms met wemoed terug aan de Goldmunds, maar bevallen nu goed, geven wat meer en diep laag, ook eerlijk en dynamisch. Groet, Mar Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Ted Jordan heeft gelijk! (En offie weet waar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Er is een heel erg leuke tool voor dit soort dingen, Cara, werkt ook voor niet rechthoekige ruimten, zelfs met een schuin dak en een serre. T.a.v. het experiment van Geerdie, even afgezien van de frequentie karakteristiek, wat je in feite hebt gedaan is de verhouding tussen de looptijden van het directe geluid en de eerste reflecties veranderen. Door dichter op de speakers te zitten wordt het verschil hiertussen groter met het door jou beschreven resultaat. Als je Cara zo instelt dat het maximaal op 'plaatsing' optimaliseert en net iets minder met de frequentie rekening houdt zul je al heel snel op een nearfieldachtige monitor opstelling uitkomen. Ik gebruik een dergelijke opstelling en zit dan ook maat iets meer dan 2m van de speakers. Een puntbron / single driver / breedbander ontwerp zou dan wel iets optimaler zijn als de Zingali's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Dit topic lezend wordt ik steeds gelukkiger met m'n speaker keuze, hoe de ruimte er ook uitziet, ik prop ze onder 45 Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Men vermijde ten allen tijde het zitten in een buik van een staande golf. Spido, Dat lijkt mij onmogelijk; er is altijd wel een frequentie te vinden waarbij je net in een buik of knoop zit. Waarschijnlijk bedoel je dit voor frequenties onder 300 hz of onder 200 hz? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Dit topic lezend wordt ik steeds gelukkiger met m'n speaker keuze, hoe de ruimte er ook uitziet, ik prop ze onder 45 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezo Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Men vermijde ten allen tijde het zitten in een buik van een staande golf. Spido, Dat lijkt mij onmogelijk; er is altijd wel een frequentie te vinden waarbij je net in een buik of knoop zit. Waarschijnlijk bedoel je dit voor frequenties onder 300 hz of onder 200 hz? Groet, Leobus hoi de staande golf die ontstaat als gevolg van de eigenruimte resonantie deze is fequentie afhankelijk ten op zichte van de ruimte hoe langer de ruimte hoe lager deze is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Jij MOET wel PerfectPerformers hebben dan. Perfectie is een schone droom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Reflecties heb ik op deze wijze nauwelijks rekening mee te houden gezien ze maar 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts