Jitze Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Als speakers 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 hoi de staande golf die ontstaat als gevolg van de eigenruimte resonantie deze is fequentie afhankelijk ten op zichte van de ruimte hoe langer de ruimte hoe lager deze is Beste Ezo, Er ontstaan ook staande golven als de golflengte meer dan een keer in een ruimte past. De lengte van de ruimte moet dan 0,5 x een heel getal x de golflengte zijn. Zo kun je dus in een ruimte meerdere staande golven met meerdere frequenties hebben. Waarschijnlijk bedoel jij dat er maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Als speakers 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Beste Thingman, a. De naam is Spido. Ik noem jou toch ook niet... eh... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Als speakers 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Als speakers 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Als speakers 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Ho, ho, ho... geluid plant zich in de lucht anders voort dan een laserstraal! Naarmate de frequentie daalt wordt de spreidingskarakteristiek van een luidspreker steeds meer (half-)bolvormig. Steeds meer "ongericht", dus. Overal waar de hogere frequenties hoorbaar zijn, ontstaan op de wanden, op de vloer en het plafond eerste, tweede, derde etc. reflecties (virtuele geluidsbronnen). Door indraaien kun je hoogstens bevorderen dat die reflecties van hogere frequenties wat verder van de luidsprekers plaatsvinden, zodat er meer tijdsverschil ontstaat met het directe geluid. Ted Jordan gaat hierin wel wat verder dan de meeste anderen: hij schrijft voor dat de loodlijnen op de luidsprekerfronts elkaar v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Ach, zo...... die vallen achter de luisterplek, verder wordt er langs de zijwanden behoorlijk wat weggevangen door meubilair, gordijnen en een boekenkast. Gezien nogal wat kamers redelijk smal zijn heb ik de speakers tegen een lange wand staan, zo'n 4 tot 6 meter uitelkander, komt ook meestal wat beter uit omdat je dan ook ruimte hebt voor je apparatuur en het scherm. NB m'n huidige ruimte is vrijwel vierkant, zo stond het tot voor kort, 't grijze kreng is inmiddels vervangen door een wat platter exemplaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 december 2007 Report Share Posted 4 december 2007 Ach, zo...... die vallen achter de luisterplek, Neen. Tenzij je met je neus tegen de muur zit op de plaats van de grijze kast (en dan nog). Teken het!Teken het afstraal gedrag, teken alle potentiele eerste reflecties. In mijn plaatje verplaats het blauwe rondje waarheen je wilt over de centrale as. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 december 2007 Report Share Posted 4 december 2007 Alle Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbuis Posted 4 december 2007 Author Report Share Posted 4 december 2007 Hi, De meeste dwalen wat af vind ik, en natuurlijk zijn er die het beter weten, of onderschatten het belang ze JUIST te zetten, dat alle stukjes van de puzzel in elkaar passen, wat ik al eerder aangaf. Wat je dan overkomt is een apparaat en kabel upgrade tegelijk, je ziet je speakers niet meer staan in je klankbeeld, alles knalt eruit en klinkt bijna gelijk aan LIVE............ Dit is een kwestie van geduld en proberen echt, en niet lullen en schrijven.... Succes, Marbuis Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 december 2007 Report Share Posted 4 december 2007 Ik geloof zelf ook wel in uitproberen. De methode die ik hanteer als uitgangspunt is driezijdige driehoek en net daar buiten zitten. Afstanden tussen achter en zijwanden asymetrisch en dan schuiven maar. Lekkere zware meubels (kunnen ook elegant zijn), dik vloerkleed en LP's of boeken. Voor de rest zijn al die programma's en systemen leuk. Als je maar lang genoeg zoekt zit er altijd eentje bij die bij jou werkt. Spido ik ben het (vaker) met je eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 december 2007 Report Share Posted 5 december 2007 E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 5 december 2007 Report Share Posted 5 december 2007 De meeste dwalen wat af vind ik, en natuurlijk zijn er die het beter weten, of onderschatten het belang ze JUIST te zetten, dat alle stukjes van de puzzel in elkaar passen, wat ik al eerder aangaf. Vrijwel niemand onderschat dat belang, het grote probleem voor de meesten is dat ze het niet kunnen dan wel het zichzelf niet toestaan (met argumenten als WAF). Daarnaast is het helaas ook nog eens zo de de meeste luidsprekers, met name in het laag, helemaal niet geschikt zijn voor plaatsing in een relatief kleine ruimte. Jitze's Klipschen, diens grotere broers en vele oude Cabasse speakers zijn een voorbeeld voor hoe het wel kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts