Guest cve Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Vandaag overkwam mij het volgende. Ik speel met een Clearaudio Stradivari mc-element. De aanbevolen naalddruk is 2,8 g. Mijn dealer heeft het element destijds gemonteerd, beluisterd en adviseerde een naalddruk van 1,8 g. Hiermee speel ik al een tijdje en ben heel tevreden. Vanochtend beluisterde ik twee 10" Philips-lp's (33 toeren) die ik dit weekend heb gekocht. Slecht geluid met heel veel achtergrondruis, terwijl het vinyl er toch heel mooi uit ziet. Toen bedacht ik me om de naalddruk te verhogen door een gewicht van 0,8 g (mijn plastic platenborsteltje) op het element te leggen. En dat hielp: weg achtergrondruis en een mooi geluid zoals het hoort. Mijn vraag is daarom: waar komt dat door? Normaal speel ik met minder naalddruk en dat gaat (of moet ik zeggen: ging) altijd goed. Ligt dat aan deze twee Philips-platen; hebben die een iets andere groef? Heb ik altijd geluk gehad? Of is het wat anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Als de aanbevolen naalddruk 2.8 gram is, wat in mijn ogen trouwens niet heel vaak voorkomt, zou ik de meerderheid van mijn lp's met een VTF in die buurt afspelen. Ik weet niet welke arm er werd gebruikt, maar de compliantie van dit element moet wel vrij laag zijn. De gebruikte arm kan daarom beter maar niet te licht zijn ivm een goeie match. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Beste, Er zijn heel veel mogelijkheden , waarom je het voorheen niet hoorde, bv door te weinig dynamiek in de LP's die je eerst beluisterde. Ook is het mogelijk door de nu opgedane luister ervaring , denk maar eens aan een proefrit in een nieuwe cq gebruikte auto, je hoort helemaal geen vreemde geluiden in het begin, maar nadat je de auto hebt aangeschaft en er 3 weken hebt rondgereden dan hoor je ineens van alles . Dat zat er eerst ook al in maar door de andere overweldigende ervaringen had je dat niet door. Zo kan ik nog wel even doorgaan , maar dat heeft geen zin denk ik. Indien de fabrikant 2.8 gram opgeeft dan kun je maar beter in de buurt van deze waarde blijven want de fabrikant weet echt wel hoe de specifikaties moeten zijn bij een product die hij gemaakt heeft, bovendien is een te hoge naaldkracht altijd beter dan een te lage. Het kan natuurlijk ook te gek gaan indien een element opgegeven door de fabrikant 1.8 gram moet zijn en de gemeten waarde met meetapparatuur moet dan 5 gram zijn dan klopt er echt iets niet en gaat bij ons het element terug naar de importeur, die er dan ook geen probleem van maakt om het om te ruilen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Trouwens: merkwaardig, dat verschil in advies wbt de ideale naalddruk. Een verhogong van 0.8 gram in ene keer is ook geen kattepis. Dit soort verhalen kom je niet vaak tegen. Weer eens wat anders..... Wat is dit soort hobbies toch boeiend... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Vandaag overkwam mij het volgende. Ik speel met een Clearaudio Stradivari mc-element. De aanbevolen naalddruk is 2,8 g. Mijn dealer heeft het element destijds gemonteerd, beluisterd en adviseerde een naalddruk van 1,8 g. Hiermee speel ik al een tijdje en ben heel tevreden. Vanochtend beluisterde ik twee 10" Philips-lp's (33 toeren) die ik dit weekend heb gekocht. Slecht geluid met heel veel achtergrondruis, terwijl het vinyl er toch heel mooi uit ziet. Toen bedacht ik me om de naalddruk te verhogen door een gewicht van 0,8 g (mijn plastic platenborsteltje) op het element te leggen. En dat hielp: weg achtergrondruis en een mooi geluid zoals het hoort. Mijn vraag is daarom: waar komt dat door? Normaal speel ik met minder naalddruk en dat gaat (of moet ik zeggen: ging) altijd goed. Ligt dat aan deze twee Philips-platen; hebben die een iets andere groef? Heb ik altijd geluk gehad? Of is het wat anders? Het komt duidelijk alleen bij die 2 platen voor. Voor de rest heb je er geen last van zo te lezen. Het kan best zijn dat de platen toch vuil zijn (ook al zie je dat niet). Bij een hogere naaldkracht kan het zijn dat de naald zich door het vuil heen drukt en zo weer beter contact met de groef heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Het beschreven verschijnsel is mij tot nog toe uitsluitend opgevallen bij 10" lp's van Philips die dateren uit de eerste helft jaren 60. Was Philips niet de 'uitvinder' van de Minigroove (staat overigens niet aangegeven op de hoezen of op de labels). Is dat de groef die we nu ook kennen of heb je daarvoor (in principe) een andere naaldtipvorm nodig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Het komt duidelijk alleen bij die 2 platen voor. Voor de rest heb je er geen last van zo te lezen. Het kan best zijn de de platen toch vuil zijn (ook al zie je dat niet). Bij een hogere naaldkracht kan het zijn dat de naald zich door het vuil heen drukt en zo weer beter contact met de groef heeft. Mmmm, is er eigenlijk nog niet een reden om in de buurt van de ,door de fabrikant, opgegeven naaldkracht te blijven. spoeltjes,magneetjes, centreren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Ja,zeker als het een conische naaldvorm betreft. (is zelfs 3gram aangelegde naaldkracht normaal). Bij elliptische,super-ellip,shibata-achtige,snijbeitelachtige vormen zou ik idd. niet boven de 1,8g wagen. Maar zoals Peter al aangeeft, misschien "drukt" de naald zich nu meer in de groef(op de geluidsspoortjes). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Ja natuurlijk Siep maar het verschijnsel op zich is wel frappant. Jerry, als ik er zo over nadenk is het omgekeerde logischer. Een elliptische naald heeft een groter contactvlak en daarmee is de oppervlaktedruk (kracht/oppervlak) kleiner dan een sferische naald bij eenzelde naaldkracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Als ik platen tegenkom die ik allen maar met hogere naalddruk aan het spelen krijg , gaan ze bij mij bij het grofvuil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Daar heb je gelijk in Peter. Daarom spoort ie ook beter,dus kan je met minder naaldkracht volstaan,(tenzij je compliantie dit niet toelaat), ik heb me vroeger altijd verwonderd over sommige goeie MC's die fabriek af van een sferische naald waren voorzien.(bv.denon DL-103, EMT en lage compl.). Die ken je nog zeker wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Door de jaren heen is de snij hoek van de beitel bij het snijden van een "mother" matrix (mal voor persen van platen) vaak veranderd. Misschien dt die Philips 10"es (spreekt van jaren 50) een nog afwijkender snijhoek vertoonden die door het verzwaren van de naaldkracht w Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Het beschreven verschijnsel is mij tot nog toe uitsluitend opgevallen bij 10" lp's van Philips die dateren uit de eerste helft jaren 60. Was Philips niet de 'uitvinder' van de Minigroove (staat overigens niet aangegeven op de hoezen of op de labels). Is dat de groef die we nu ook kennen of heb je daarvoor (in principe) een andere naaldtipvorm nodig?Minigroove was in eerste instantie een (Philips-) variant op de groef zoals die op 78-toerenplaten voorkwam. Er konden dan langere muziekstukken op een plaatkant. Maar dit type werd vervolgens ook voor 10" 33 1/3 toerenplaten gebruikt. De naald daarvoor was een fijner type dan voor de normale 78-toerenplaten maar de benodigde naaldkracht was wel hoger dan bij de later gangbare langspeelplaten. Naar mijn idee is de huidig ingestelde naaldkracht (1.8g) dan misschien wel goed voor hedendaagse lp's, voor deze oudjes is het veel te weinig. Mits het inderdaad minigrooveplaten zijn. Geen idee overigens hoe hoog de naaldkracht zou moeten zijn. Voor 78-toerenplaten is het al gauw 2,5g en zwaarder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Heb hier een aantal 10" LP's (Amerikaanse) uit de jaren '50 en die spelen gewoon goed af met de normale naaldkracht met een hedendaags element. Meer hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Gramophone_record Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Clearaudio Stradivari Stradivari steht als Name f Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Clearaudio Stradivari Stradivari steht als Name f Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 2 december 2007 Report Share Posted 2 december 2007 Hallo CVE, Als ik de specs zo lees,heeft dit element zowel verticaal als horizontaal een lage compliantie.Dus hou maar 2,5 gram aan.Hiermee moet er alle soorten elpee's goed gedraaid kunnen worden,doe een keer een spoortest met een test-elpee. Die HD naaldvorm ben ik niet bekend mee,maar het zou mij niet verbazen als het een speciaal type naald is die met naaldkrachten tot 2,8 gram kan aftasten,en uit Japan komt.(geslepen wordt). Aanbevolen afsluitimpedantie zag ik niet bij de specs,wel v/h element zelf. Prachtig element trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Heb hier een aantal 10" LP's (Amerikaanse) uit de jaren '50 en die spelen gewoon goed af met de normale naaldkracht met een hedendaags element. Meer hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Gramophone_record Dat klopt ook wel, maar er is nog wel een verschil tussen het Amerikaanse microgroove en het Europese (Philips) minigroove. Microgroove werd dan wel een standaard, het was niet slechts een verschil in naam. Deze twee varianten hebben enige tijd naast elkaar bestaan. Vergeet niet dat de markt toen nog hoofdzakelijk regionaal geori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Dat klopt ook wel, maar er is nog wel een verschil tussen het Amerikaanse microgroove en het Europese (Philips) minigroove. Wat is dat verschil dan? Volgens mij hield Philips zich toen ook gewoon aan de RIAA standaard. 12" lp's van Philips uit begin jaren '60 spelen ook goed af. Ik moet nog ergens een Philips 8" in de kelder hebben staan uit die tijd. Zal eens kijken. W.m.b. is het niet meer dan dat een grotere naaldkracht voorkomt dat de naald over stof heen blijft hobbelen. En misschien zijn die platen ooit wel eens nat gedraaid Verder sluit ik mij aan bij degenen die zeggen dat je maar beter op de aanbevolen naaldkracht van de fabrikant kunt gaan zitten. Minder kan soms wel als dat blijkt uit een goede afregeling met een testplaat. Maar een hele gram is wel veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Dat klopt ook wel, maar er is nog wel een verschil tussen het Amerikaanse microgroove en het Europese (Philips) minigroove. Wat is dat verschil dan? Volgens mij hield Philips zich toen ook gewoon aan de RIAA standaard. 12" lp's van Philips uit begin jaren '60 spelen ook goed af. Ik moet nog ergens een Philips 8" in de kelder hebben staan uit die tijd. Zal eens kijken. Ik was in de veronderstelling dat de groefbreedte (wijdte?) afweek, maar ik ga nu wel twijfelen.Vooral nadat ik dit vond op internet: minigroove Daar wordt namelijk micro- en minigroove een keer voor hetzelfde gebruikt. Overigens, schrijft de RIAA standaard meer voor dan de "behandeling" van de frequenties? Dus bijvoorbeeld ook de fysieke groefbreedte en diepte? Als dat zo zou zijn dan zouden meergrams platen daardoor toch afwijken van de voorschriften? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Clearaudio Stradivari Stradivari steht als Name f Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Overigens, schrijft de RIAA standaard meer voor dan de "behandeling" van de frequenties?Dus bijvoorbeeld ook de fysieke groefbreedte en diepte? Als dat zo zou zijn dan zouden meergrams platen daardoor toch afwijken van de voorschriften? Hoi: http://www.aardvarkmastering.com/riaa.htm Is ook een erg leuke site om eens verder rond te kijken. Dit is een Philips 8" uit mijn oude doos. Heb hem bewaard als curiositeit. (Plaatje is klikbaar voor een grotere afbeelding) Weet niet exact van wanneer deze is maar aan de hoes te zien ergens jaren '50. Hij is in onberispelijke staat en speelt prima af. En ja in die tijd hadden ze ook al oudiofiele demo uitgaven zoals je ziet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 mee, maar ook de naald. In welke arm zit dit element want met een CU van 15 zal deze niet in een te lichte arm passen ivm de Resonantie Frequentie. Dus ik vraag mij af of jou platenspeler wel goed is ingesteld, ik weet het wel zeker van niet ! MvG, Haudio Haudio, Ik heb een Amazon draaitafel met een Morch UP-4 arm. Mijn dealer heeft thuis het element gemonteerd, daarna goed beluisterd en vond gehoormatig een lagere naalddruk het beste klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 en vond gehoormatig een lagere naalddruk het beste klinken. En hoe vind je het zelf (ook nadat de dealer het element afgesteld had) klinken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Beste CVE, Een Moerch arm is een 1 punts gelagerde arm en heeft een zeer nauwkeurige instelling nodig, ik doe het al jaren , meer dan 10.000 draaitafels ingesteld en ik kan het nog steeds niet perfect zonder meetapparatuur. Op het gehoor kom ik wel redelijk dicht in de buurt maar perfect , dat lukt mij dus niet op het gehoor. Verder is het bij hem thuis gebeurt of bij jou thuis, want ik kan niet van afstand zien of hij thuis meet apparatuur heeft en bij jou thuis dan weet jij het zelf wel. Ook heeft Moerch een kleurtje op de arm (dot) rood/geel/groen/blauw welke heeft die van jou ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts