Pjotr Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Yja, als je het echt goed wil doen moet je het afregelen doen op de de definitieve plek waar ie komt te staan. Een beetje anders waterpas kan al aardig wat uitmaken qua naaldkarcht en dwarsdrukcmpensatie. Zelf een naaldwegertje bezitten is eigenlijk een must met een dergelijke arm en element, of is dat al ok? Als jouw leverancier hem bij hem thuis heeft afgeregeld kan ie het misschien ook eens bij jou thuis koemen doen cve? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Beste CVE, Verder is het bij hem thuis gebeurt of bij jou thuis, want ik kan niet van afstand zien of hij thuis meet apparatuur heeft en bij jou thuis dan weet jij het zelf wel. Ook heeft Moerch een kleurtje op de arm (dot) rood/geel/groen/blauw welke heeft die van jou ? MvG, Haudio Haudio, Met 'thuis' bedoelde ik 'bij mij thuis' en de kleur is groen (speelde eerder met een Clearaudio Accurate). De draaitafel staat mooi waterpas. En een digiweger heb ik ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Beste , Tja, hoe het meet weet ik natuurlijk niet , maar ik kan het wel uitrekenen, jij ook. Uitgerekend zit je nu op een Resonantie Frequentie (FR) van 14 Hz Kijk op de site van Moerch daar staat dat je de Blue dot moet hebben voor jou Clear Audio De Resonantie Frequentie moet liggen tussen de 8 Hz en 12 Hz . 10 Hz is het mooiste.( optimaal) Green is 6 gram eff. Red is 9 gram eff. Yellow is 8 gram eff. Blue is 14 gram eff. De formule is : 159 __________________________________________________________________ De Wortel uit Compl. x (massa element + eff.massa arm + gewicht boutjes Uitkomst bij jou combi is 14 Hz. Bovenstaande is bij benadering , omdat het nogal wat verschil uitmaakt waar het gewicht zit en waar het contragewicht zit. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Beste , Tja, hoe het meet weet ik natuurlijk niet , maar ik kan het wel uitrekenen, jij ook. Uitgerekend zit je nu op een Resonantie Frequentie (FR) van 14 Hz Kijk op de site van Moerch daar staat dat je de Blue dot moet hebben voor jou Clear Audio De Resonantie Frequentie moet liggen tussen de 8 Hz en 12 Hz . 10 Hz is het mooiste.( optimaal) ............. MvG, Haudio Daar zijn de meningen over verdeeld Kwestie van smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Daar zijn de meningen over verdeeld Haudio Kwestie van smaak. Wanneer het inderdaad een kwestie van smaak is, dan lijkt mij dat luisteren voldoende is. Uit een eerdere opmerking van Haudio begrijp ik dat je het beste bij de door de fabrikant opgegeven naalddruk kunt blijven om schade te voorkomen. Dat is dus meer een technische benadering en geen gehoormatige. Wat is dan wijsheid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Wat is dan wijsheid? Zelf luisteren Maar wel besluiten nadat je de diverse mogelijkheden beluisterd hebt. Haudio kan ook nog wel eens gelijk hebben dat je huidige arm een tikkie te licht is. Ben het er wel mee eens met dat te ver onder de aanbevolen naaldkracht gaan zitten tricky is. En jouw ervaring met die Philips platen geeft dat ook wel een beetje aan. Bij het minste spoortje vervorming tgv te lage naaldkracht sloop je je platen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Wat is dan wijsheid? Zelf luisteren Maar wel besluiten nadat je de diverse mogelijkheden beluisterd hebt. Haudio kan ook nog wel eens gelijk hebben dat je huidige arm een tikkie te licht is. Ben het er wel mee eens met dat te ver onder de aanbevolen naaldkracht gaan zitten tricky is. En jouw ervaring met die Philips platen geeft dat ook wel een beetje aan. Bij het minste spoortje vervorming tgv te lage naaldkracht sloop je je platen. Beste CVE, Ik denk dat Pjotr, bedoeld het is een kwestie van smaak hoe jij het doet en bij wie. Het is geen kwestie van smaak of je element bij je arm past of niet. Ook is het geen kwestie van smaak of je instellingen verkeerd zijn of niet , het is goed of het is niet goed. Wil je alles heel houden en met veel plezier luisteren , zonder problemen nu of in de toekomst, dan zou ik maar zorgen dat de instellingen kloppen en je arm bij je element past. Kijk maar eens op de site van Moerch. Ik regel elke dag draaitafels af behalve op Zondag en doe het bij mij en dan fixeer ik alles zodat bij vervoer de instellingen behouden blijven. Maar Pjotr maakt nog wel eens een grapje. MvG , Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Maar Pjotr maakt nog wel eens een grapje. MvG , Haudio Ach Haudio, Op het moment heb ik tijdelijk een DL160 zitten in een 10 grams arm en kom op iets van 12 - 13 Hz uiteindelijk en dat klinkt uitstekend. Maar verder is ie wel goed afgeregeld hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Wat is dan wijsheid? Wil je alles heel houden en met veel plezier luisteren , zonder problemen nu of in de toekomst, dan zou ik maar zorgen dat de instellingen kloppen en je arm bij je element past. Haudio, Ik begin het te snappen en ga zorgen dat het goed komt. Bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 december 2007 Report Share Posted 3 december 2007 Maar Pjotr maakt nog wel eens een grapje. MvG , Haudio Ach Haudio, Op het moment heb ik tijdelijk er een Denon DL 160 in zitten een 10 grams arm en kom op iets van 12 - 13 Hz uiteindelijk en dat klinkt uitstekend. Maar verder is ie wel goed afgeregeld hoor Beste Pjotr, De Denon DL 160 is 4.6 gram samen met jou arm maakt dat 14,6 gram + 1 gram aan boutjes is 15,6 gram. x 15 is 234 daar de wortel uit is 15,30 159 : 15,30 = 10,39 Hz Volgens mij heb je een uitstekende combinatie gemaakt, wantde compliance van een 160 is hoger dan de opgegeven 10 cu nl door mij gemeten 15 cu dat zou kunnen betekenen dat je het bijna niet meer beter kunt doen, omdat 10 Hz optimaal is. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 december 2007 Report Share Posted 4 december 2007 Ja Grapje Haudio Toch zou ik zelf liever niet onder de 10 Hz willen gaan. Op de e.o.a. manier klinkt dat toch rustiger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 Een korte update en ervaring. Inmiddels bij Clearaudio ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2008 Report Share Posted 21 februari 2008 Zo zie je maar, theorie is een uitgangspunt, g Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 februari 2008 Report Share Posted 22 februari 2008 Het ziet er naar uit dat het hier een tweedehands plaat betreft, die door de vorige eigenaar droog is afgespeeld op een tijdverwante bruin-met-beige Philips platenspeler met kantelbaar kristalelement (78 tpm saffier / 45 en 33 tpm diamant), bij een (te?) hoge naaldkracht, zonder dwarskrachtcompensatie, en met door het gifgele, vreemd naar verrotte tabaksbladeren en vergane vissekoppen stinkende, Philips "Discleaner" antistatische platendoekje ingewreven stofpartikeltjes. Hierdoor zijn de groeven gaan "staan" naar die prehistorische naald (die mogelijk zelfs beschadigd was). Wellicht is de plaat zelfs ooit abusievelijk afgetast met de 78 toeren saffier, in plaats van de 45/33 toeren diamant. Kan dit kloppen? Dan kan deze plaat voortaan alleen nog maar worden afgespeeld met een liefst conische naald* en met een vrij/tamelijk/nogal hoge naaldkracht. En liefst m Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 22 februari 2008 Report Share Posted 22 februari 2008 Vandaag overkwam mij het volgende. Ik speel met een Clearaudio Stradivari mc-element. De aanbevolen naalddruk is 2,8 g. Mijn dealer heeft het element destijds gemonteerd, beluisterd en adviseerde een naalddruk van 1,8 g. Hiermee speel ik al een tijdje en ben heel tevreden. Vanochtend beluisterde ik twee 10" Philips-lp's (33 toeren) die ik dit weekend heb gekocht. Slecht geluid met heel veel achtergrondruis, terwijl het vinyl er toch heel mooi uit ziet. Toen bedacht ik me om de naalddruk te verhogen door een gewicht van 0,8 g (mijn plastic platenborsteltje) op het element te leggen. En dat hielp: weg achtergrondruis en een mooi geluid zoals het hoort. Mijn vraag is daarom: waar komt dat door? Normaal speel ik met minder naalddruk en dat gaat (of moet ik zeggen: ging) altijd goed. Ligt dat aan deze twee Philips-platen; hebben die een iets andere groef? Heb ik altijd geluk gehad? Of is het wat anders? mijn dealer had de naaldkracht van het clearaudio maestro element ook afgeregeld op slechts 1,7 gram terwijl 2,4 aanbevolen was volgens de fabrikant. gelukkig heb ik zelf een digitale naaldweger en de naaldkracht netjes op 2,4 gram gezet. ik heb ook wel slechte persingen maar die klinken toch nog redelijk zonder teveel achtergrondruis. Laatst nog een lp aangeschaft van Suzanne Vega, haar eerste, en dat klinkt echt goed. Ik ben tevens een liefhebber van de "Soulshow" met Fery Maat. Echter de cd's daarvan klinken niet best. Wel lekkere muziek maar zo vervelend scherp en plat klinkend. Volgens mij gewoon mp3 tjes 1 op 1 op cd gepleurt. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 22 februari 2008 Report Share Posted 22 februari 2008 Als ik platen tegenkom die ik allen maar met hogere naalddruk aan het spelen krijg , gaan ze bij mij bij het grofvuil. Botte bijl principe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 22 februari 2008 Report Share Posted 22 februari 2008 Vandaag overkwam mij het volgende. Ik speel met een Clearaudio Stradivari mc-element. De aanbevolen naalddruk is 2,8 g. Mijn dealer heeft het element destijds gemonteerd, beluisterd en adviseerde een naalddruk van 1,8 g. Hiermee speel ik al een tijdje en ben heel tevreden. Vanochtend beluisterde ik twee 10" Philips-lp's (33 toeren) die ik dit weekend heb gekocht. Slecht geluid met heel veel achtergrondruis, terwijl het vinyl er toch heel mooi uit ziet. Toen bedacht ik me om de naalddruk te verhogen door een gewicht van 0,8 g (mijn plastic platenborsteltje) op het element te leggen. En dat hielp: weg achtergrondruis en een mooi geluid zoals het hoort. Mijn vraag is daarom: waar komt dat door? Normaal speel ik met minder naalddruk en dat gaat (of moet ik zeggen: ging) altijd goed. Ligt dat aan deze twee Philips-platen; hebben die een iets andere groef? Heb ik altijd geluk gehad? Of is het wat anders? mijn dealer had de naaldkracht van het clearaudio maestro element ook afgeregeld op slechts 1,7 gram terwijl 2,4 aanbevolen was volgens de fabrikant. gelukkig heb ik zelf een digitale naaldweger en de naaldkracht netjes op 2,4 gram gezet. ik heb ook wel slechte persingen maar die klinken toch nog redelijk zonder teveel achtergrondruis. Laatst nog een lp aangeschaft van Suzanne Vega, haar eerste, en dat klinkt echt goed. Ik ben tevens een liefhebber van de "Soulshow" met Fery Maat. Echter de cd's daarvan klinken niet best. Wel lekkere muziek maar zo vervelend scherp en plat klinkend. Volgens mij gewoon mp3 tjes 1 op 1 op cd gepleurt. Robin Misschien is dit: http://www.adjustplus.de/index.html hier een uitkomst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts