Jump to content

ik ben het zat bose gaat eruit!!!!!!!!!!!!

m44
 Share

Recommended Posts

het gaat me wel aan mijn hart maar de bose 1801 gaat eruit. er blijft continue wel iets mee mis gaan. kleine dingen maar toch. iedere keer als ie stil is duurt het weer even en hij begint weer met zoemen, brommen , ploppen. dus ik denk dat ik mijn opa genoeg eer bewezen heb door een bose 1801 aan te schaffen (ter ere van een herrinering aan hem) maar ik luister niet meer op mijn gemak.

het is alsof ik een tijdbom in huis heb. de beruchte DC spanning maakt het verhaal compleet.

maar. ik heb nog nooit buizen gehad en dat word de volgende stap.

die bose is zo weg , ik heb al een koper en voor 500,- (eb evt nog een beetje) kan ik op zoek naar een leuke 2e handse buizenversterker (geintegreerd) of een zelfbouwproject van iemand.

wat zijn zaken waar ik op moet letten?

kan een buizenversterker "stil" zijn, dus bij volume helemaal open geen brom danwel ruis.

wat is allemaal een goede buis (EL34, Kt88 enz)

ik neem aan dat een grote voeding van belang is,

en een buis versterkt alleen spanning maar moeten luidsprekers niet ook stroom hebben? of zit ik nu helemaal mis.

ik denk niet dat een buizenversterker heel anders gaat klinken dan een trans. maar ik hou niet van schel of te helder geluid. wat zijn merken die ik moet laten schieten.?

oh jawel. ik ben een groot vintage liefhebber. looks en sound beiden mooier dan tegenwoordig (maar das erg persoonlijk)

maar weet je wat dat kost. :(

is een oudere type macintosh niks voor jou?? ;) zijn goede eindtrappen en klinken absoluut niet schel.

Beste,

Inderdaad ook niet dof , maar beslist niet te scherp sommige anderen zijn wel helder.

Een EL 84 klinkt fris en muzikaal, fijnzinnig met veel oplossen vermogen.

Een EL 34 heeft wat meer body,maar klinkt wat grofstoffelijker.

Een KT 66 / 88 klinkt zoals de bovenstaande maar dan zonder de nadelen.

Een 300 B klinkt mooi holografisch , zeker met een hoog rendement weergever die gemakkelijk is aan te sturen.

Eeen 2A3 lijkt erop.

Een 845 doet dat met meer body.

Een buizen versterker bromt sneller dan een transistor versterker, zeker bij een Phono versterker die niet een heel hoge gevoeligheid heeft, of er moet weer een step-up trafo voor met de nodige nadelen.

Het kan natuurlijk ook met een hybride Phono trap.

Een buizenversterker is inderdaad een spanningsversterker en zal derhalve prima matchen met een Electrostaat, maar een buizenversterker heeft wel een headroom van pakweg 6 db wat een transistorversterker weer niet heeft.

MvG,

Haudio

oke dankjewel haudio, zo wie zo gedurft om heden ten dagen dit soort statements neer te pennen..

kritiek zal wel komen (echter topic starter waardeert het wel)

maar die brom mag die dan via de luidsprekers te horen zijn?

op 2 meter afstand bijv.

mocht ik ooit bij iemand zon ding gaan beluisteren met de bedoeling hem over te nemen moet ik wel voorbereid zijn. :)

niet goed genoeg, daar heb ik het geduld niet voor.

maar zelfbouw projecten zal ik zeker niet afwijzen mits iemand anders ze al gemaakt heeft

Guest tubejack
niet goed genoeg, daar heb ik het geduld niet voor.

Jammer, met een beetje geduld en liefde en de wil om een gebruiksaanwijzing te lezen

maak je in 3 avonden + een dag relaxed een UL-40S2. Waar je in een later stadium weer

allerleid upgrades z

31598.jpg

Carver TFM-24

Artikel Nr. 31598

schwarz, kompaktes Kraftwerk mit 2 x 225 Watt RMS an 8 Ohm, mono br

een flinke PA versterker blijft ook wel trekken, echter gaat dat allemaal met xlr en zijn het allemaal eindbakken

Hallo koop nooit een Mcintosch die spullen zijn peperduur en klinken levensloos en dood zeker op

een goeie studiomonitor (JBL-QUESTED enz)

Zoek bv een tweedehands Crown DC-300A klinkt zeer muzikaal en detaailrijk hier en daar nog te

vinden sluit de cd speler direkt aan de Crown en er is leven in de brouwerij en let op het geweldige laag

dat die toch wel ouwe jongen presteert daar kunnen nog geen 20 Mctosch tegen op!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes Brasem

Guest tubejack

Wat is het rendement van je speakers, m44?

91 db

Voor een buizenversterker = rendement goed. Het zou goed kunnen gaan. :)

Echter 650 euri is een showstopper :( Helaas geen buis M44.

Jack

650,- te weinig?

voor een degelijke buizenbak lijkt me dat voldoende. ik heb al gezegd dat 2e hands oke is en evt zelfbouw projecten.

wat zit er nu feitelijk in dat zo duur moet zijn.

Wat dacht je van de hybride Unison unico P?

zal ik me in moeten verdiepen. ben meer en luidspreker man dan en versterker man.

het is niet zo dat ik advies betreffende mijn budget in de wind wil slaan . maarvoor 2ehands lijkt 650 me toch behoorlijk.

ik merk al dat ik mischien toch meer in de Pa hoek ga zoeken. bakken vermogen voor redelijke bedragen.

maar welke merken zijn dan geschikt.

crown

Sa

?

en levert het dan weer gedoe op met kabels? van xlr naar rca enzo.

M44, moet het perse een eind versterker zijn. Een goede geintegreerde....... Heb er een maar doen 'm niet weg :P .

Maar kijk daar ook eens naar.

Andre,

En er zullen hier vast mensen zijn die je willen helpen met solderen. Kan het wel, maar weet niet of ik goed genoeg ben.

Beste M44,

Ik blijf van mening dat de kwaaltjes van die Bose vrij simpel zijn te verhelpen.

Als je tevreden bent met het geluid, dan zou mijn overweging toch zijn om een luidsprekerbeveiliging in te (laten) bouwen en de trafo even na te (laten) kijken op een los blikpakket.

Ik ben het met anderen eens dat je voor die 650 niet echt een heel goede buizenversterker kunt kopen (tenzij je zelf bouwt, en dan nog.......mijn beide uitgangstrafo's kosten al meer dan die 650 euro.......)

Je zou ook een (eind) versterker op basis van UcD400 modules kunnen overwegen.

Dat is ook een soort zelfbouw, maar als jij een paar gaatjes netjes in een kastje weet te prikken en rode van blauwe draadjes weet te onderscheiden, dan kun jij ook zo'n ding in elkaar zetten.

Ik heb er dit weekend weer eentje in elkaar gezet in een avondje........het meeste werk is mechanisch (gaten boren, vijlen enz).

De electronica is kant en klaar, hoeft alleen met elkaar te worden verbonden.

En dat staat allemaal in de instructies die bij de modules verpakt zitten.

Beetje afhankelijk van de kast zit je dan aan 500......600 euro en dat is dan met een ingangskeuzeschakelaar en volumeregelaar erbij.

Heb je 200 W/ch in 8 en bijna 400 in 4 ohm. Moet genoeg zijn om lekker te kunnen rocken! ;)

Je moet toch hier nog eens langs voor die Philips CD speler, kan je dan wel laten zien hoe e.e.a. in elkaar zit.

oke ik ga de bose nog 1 kans geven. de klank is me dierbaar. wel bedankt voor alle info heren.

ik ga eens langs die gozer in sommelsdijk. die heeft alle onderdelen liggen en hij vernieuwd zo'n beetje de helft van dat apparaat. hiuj kent deze amp van voor naar achter en van binnen naar buiten.

ik laat het nog weten.