Jump to content

De akoestische aanpak van een audiofiel

audiofreak
 Share

Recommended Posts

Ben je niet bang dat het straks wat "te doods" gaat klinken?

mijn ervaring is juist tegenovergesteld. Door de houten Soundscapes diffusers wordt het geluidsbeeld juist levendiger. Het toepassen van hardschuim diffusers aan het plafond maakte het geluidsbeeld wel wat meer doods. Teveel demping en door het weghalen van een vloerkleed was er weer voldoende reflectie.

Ik denk dat het in de luister ruimte van audiofreak wel goed komt nadat de diffusers er zijn. Maar dat krijgen we vast nog wel te lezen. :rolleyes:

@ audiofreak

Ik volg het op de voethoor, wie weet wat ik allemaal leer voor mijn luisterruimte :)

Soms wil ik ook eens andere luidsprekers horen in de woonkamer, maar ik durf gewoon niet! Bang voor het resultaat en het dilemma dat volgt ...

Gr

Stef

Hoi Stef,

Jij wilt soms teveel in 1 keer.

Ik weet het, ik weet het :D

Sinds de aanschaf van een Rega P25 is de miserie begonnen :D

Ben met zn momenten heel nieuwsgierig hoe bepaalde produkten klinken en ook hoe ze klinken met mijn apparatuur of binnen mn set :) Er bestaat zo ongelooflijk veel in deze wereld.

Je bent een heel geduldig man Onno, zeker met mij ;)

Greeetz

Stef

Nee, mijn vrees bestaat uit dat ik straks nooit meer beneden ben en mijn luisterruimte nooit meer uitkom. :D

Ik zit nu na een kleine week weer eens in m'n luisterhok en ben er na de drukte van afgelopen dagen erg blij mee. Gelukkig vond m'n vrouw het ook prima om (weer) een avond alleen te zitten.

Bij mij staan de difussers ook op de eerste reflectiepunten... Werkt erg goed... Op de schuine kant is wat lastiger omdat daar twee grote dakramen zitten. Bovendien zie ik m'n speakers niet wanneer iemand een spiegel tegen die dakvlakken houdt. Eigenlijk zouden de difussers dus tegen het vlakke deel van het dak moeten zitten.

Is dat trouwens ook niks voor jouw, de difussers horizontaal in de nok hangen..??

:)

Onno,

Is mij heel duidelijk, dus prima uitgelegd hoor

Heb dus een probleem want ik speel in de breedte en de rechterspeaker staat ongeveer in het midden van de woonkamer, dus kan ik eig alleen maar iets neerpoten dat verplaatsbaar moet zijn. Luisteren met en leven spelen (kinderen) zonder ...

Ik merk dat de TV waarschijnlijk op de plaats staat daar waar de reflectie is van de rechterspeaker, mss eens testen wat het geeft als ik er een deken over ga leggen :-)

Kun jij nu nog volgen ? :)

Ik wou het gegeven van de reflectiepunten Hear aankaarten zodat er meerdere mensen kunnen van genieten :)

Gr en bedankt

Stef

Is dat trouwens ook niks voor jouw, de difussers horizontaal in de nok hangen..??

Het zou inderdaad kunnen, maar het zal bij Onno de minst zinvolle plek zijn van degene die we uitprobeerden.

Je cre

Ik heb geen idee hoe hoog het is...

Wanneer je de difussers op b.v. 2,6m horizontaal zou kunnen hangen, kun je er noppenschuim op leggen. Je hebt dan heel veel aanpassing voor relatief weinig geld.

Dat is waar, Hans.

Het is best een hoge nok bij Onno. Maar hij heeft vermoedelijk niet echt aanvullende absorptie nodig; in elk geval is het de bedoeling om daarmee te wachten tot de diffusers zijn ge

1000434ld6.jpg

Hans,

Vanaf de nok tot aan de grond is 330 cm of 3.3 meter.

Met de demo-set van Toine heb ik wel achter de luisterplaats geexperimenteerd met de diffusers. Ook daar hoorde ik duidelijk wat het deed t.o.v. de reflecties. Want dat is hier het probleem de reflecties en niet zo zeer de nagalmtijd. Eerst wil ik de rest van de difusers gaan plaatsen en horen wat het uiteindelijke resultaat daarvan is. Ik heb heel bewust gekozen voor kleine stapjes. Dit juist om het goed bewust te worden wat het doet in je ruimte en. Het is voor mij geheel nieuwe materie (akoestiek) en ik vind het zeer interessant allemaal.

Maar door de vele reflecties krijg je toch een langere nagalmtijd..??

Wanneer je de difussers op de hoogte van de onderkant van dat doek hangen lijkt het mij beter. Flutterecho's verbeteren daardoor ook. Je zou ze met een afstand van b.v. 20 cm op kunnen hangen. Op de achterkant tandenschuim zodat de geluid wat tussen de difussers doorgaat in de bovenliggende "ruimte" mooi wordt gedempt. De luisterruimte wordt daardoor nauwelijks gedempt (denk ik). Lijkt mij ideaal en simpel te proberen.

(...) Mocht er nog demping bij moeten komen, dan zal die het hoog moeten ontzien en zich vooral dienen te richten op het middengebied. (...)

Beste Thingman,

Hoe zou je dat willen aanpakken (anders dan met actief anti-geluid)?

Alle dempingsmaterialen die effectief zijn in het middentonengebied, zijn immers in nog sterkere mate actief in het hogetonengebied?

Degene die op de luisterplaats zit, ziet op een gegeven ogenblik in die spiegel de achterzijde van de speaker verschijnen (in dit geval op de foto de linker speaker) en op het moment dat je in de spiegel de speaker ziet heb je je 1e reflectiepunt te pakken v.w.b. de achterzijde.

Audiofreak kun je het mij uitleggen? De tweeters stralen toch naar voren?

Degene die op de luisterplaats zit, ziet op een gegeven ogenblik in die spiegel de achterzijde van de speaker verschijnen (in dit geval op de foto de linker speaker) en op het moment dat je in de spiegel de speaker ziet heb je je 1e reflectiepunt te pakken v.w.b. de achterzijde.

Audiofreak kun je het mij uitleggen? De tweeters stralen toch naar voren?

Eerste reflectiepunten en wat dat betreft de gehele voorwand ontvangen niet zozeer het hoog, maar vooral ook middenfrequenties en midlaag. Ook die verdienen het om in tijd en ruimte te worden verstrooid.

De meeste diffusers, ook die van Onno, werken zo'n beetje tot 5-7kHz door -- midhoog dus en niet echt hoog.

Ze werken vanaf 400-500Hz.

Beste RobT,

0000011wt2.jpg

Kijk nog eens naar de foto.

In de spiegel zie je de achterzijde van de speaker. Achter de spiegel zie je de diffusers staan. Als je goed kijkt dan zie je dat de spiegel in het midden van de diffusers staat. Dat is dus het 1e reflectiepunt.. D.m.v. de spiegel te gebruiken op deze manier weet je altijd waar het 1e reflectiepunt is en waar je dus ook de diffuser moet neer zetten.

En zo kan je dat ook op dezelfde manier voor de zijkanten doen. Kijk anders nog maar eens een bladzijde terug, waar ik het uitgebreid heb uitgelegd en met foto's erbij ter verduidelijking.

beste audiofreak,

ik denk dat die diffusers weinig doen.

beeld je eens in dat de achterplaat van de diffuser een spiegel was. ;)

Eerste reflectiepunten en wat dat betreft de gehele voorwand ontvangen niet zozeer het hoog, maar vooral ook middenfrequenties en midlaag. Ook die verdienen het om in tijd en ruimte te worden verstrooid.

De meeste diffusers, ook die van Onno, werken zo'n beetje tot 5-7kHz door -- midhoog dus en niet echt hoog.

Ze werken vanaf 400-500Hz.

Okee thanks Thingman, duidelijk, hoog, midden en midlaag. Heh, ik had 't moeten weten, want jij had ook zo'n zijwanddiffuser voor mij berekend.

D.m.v. de spiegel te gebruiken op deze manier weet je altijd waar het 1e reflectiepunt is en waar je dus ook de diffuser moet neer zetten.

Eerste reflectiepunten van de zijwanden ook duidelijk. Maar achter deze speakers bedoel ik dus niet eerste reflectiepunten, maar indirecte reflectiepunten. De speakers stralen naar voren en het indirecte geluid, dat via via teruggekaatst wordt, wordt dus verstrooid door de diffusers. Of stralen de speakers ook naar achteren? Dat was eigenlijk mijn vraag.

beste audiofreak,

ik denk dat die diffusers weinig doen.

beeld je eens in dat de achterplaat van de diffuser een spiegel was. ;)

Beste Erik Kleinsmit,

Jij denkt en denkt en denkt........

Laat ook deze draad maar los. Ga eens luisteren bij Onno en ervaar de invloed van die dingen. Ik baal van die dingen, want ze zijn niet te integreren in een huiskamer :(:D:D Want anders had ik ze allang aangeschaft! Bij Hansko gehoord, bij Onno, en wederom bij Hansko...... De ultieme beleving. Echt waar.

Eerste reflectiepunten van de zijwanden ook duidelijk. Maar achter deze speakers bedoel ik dus niet eerste reflectiepunten, maar indirecte reflectiepunten. De speakers stralen naar voren en het indirecte geluid, dat via via teruggekaatst wordt, wordt dus verstrooid door de diffusers. Of stralen de speakers ook naar achteren? Dat was eigenlijk mijn vraag.

Het zijn werkelijk eerste reflectiepunten, Rob.

Tot een heel eind boven de 2,5kHz wordt er een compleet geluidsveld achterwaarts afgestraald. Dat is immers mede de oorzaak voor de versmering die het scherpe stereobeeld om zeep kan helpen wanneer gewone, dynamische luidsprekers voor een harde, vlakke wand staan. Op grond van luisterervaring durf ik te stellen dat die wand heel vaak belangrijker is dan de zijwanden, maar tenminste even belangrijk, om te behandelen als je een betere ruimtelijke afbeelding wenst.

Zelfs tot 10kHz kan de invloed reiken, wanneer ze nogal vlak voor de wand staan!

Deze pagina is erg verhelderend...

Men dient zich te realiseren dat overal in de ruimte waar geluid (hoog, laag, midden, whatever!) hoorbaar en meetbaar is, reflecties van de betreffende geluidsgolven tegen de wanden etc. zullen optreden.

Kortom: de reflectiepunten zijn niet frequentie-afhankelijk en zijn bovendien overal op de wanden etc. aanwezig.

Hierbij geldt voor de fasehoek van de geluidsgolf in principe: hoek van inval = hoek van uitval (x brekingsindex, maar die speelt bij laagfrequent eigenlijk geen rol.

En zelfs 20 kHz is nog laagfrequent!).

Wat w