leobus Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 Verplaatsen geluidsgolven zich gelijk aan een waterstraal dan? In dit geval wel. De regel dat de hoek van terugkaatsing gelijk is aan die van inval, geldt niet alleen voor golven, maar ook voor waterstralen, biljartballen enz. Zelfs voor flauwe en rotte opmerkingen op een forum. Zoals Audiofreak de panelen heeft liggen, kaatsen de golven ongebroken van de vloer naar zijn oren. Wel uit fase trouwens. Kan ie net zo goed niks neerleggen. Maar dat weet jij ook wel flauwerd. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 Verplaatsen geluidsgolven zich gelijk aan een waterstraal dan? In dit geval wel. De regel dat de hoek van terugkaatsing gelijk is aan die van inval, geldt niet alleen voor golven, maar ook voor waterstralen, biljartballen enz. Zelfs voor flauwe en rotte opmerkingen op een forum. Zoals Audiofreak de panelen heeft liggen, kaatsen de golven ongebroken van de vloer naar zijn oren. Wel uit fase trouwens. Kan ie net zo goed niks neerleggen. Maar dat weet jij ook wel flauwerd. Groet, Leobus Nou, ik vroeg het me anders serieus af, maar het schijnt de laatste tijd moeilijk te zijn om een vraag serieus te nemen... Biljartballen kun je trouwens effect meegeven, zodat de hoek van inval niet gelijk is aan de hoek van terugkaatsing... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 ...de hoek van terugkaatsing... hoek van uittreding Die natuurkundeles is lang geleden Kraus Maar ik nam het eigenlijk klakkeloos over van leobus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 25 september 2008 Report Share Posted 25 september 2008 Die natuurkundeles is lang geleden Kraus Maar ik nam het eigenlijk klakkeloos over van leobus... De natuurkundeles van Leobus is nog veel langer geleden, schat ik zo aan een foto die ik van Henrie gezien heb. Overigens probeer ik altijd in zo goed mogelijk Nederlands te schrijven, maar ja...... Nobody is perfect!! Shit, nou is het ineens Engels. (En weer!) Gelukkig begrijpen we elkaar nog wel. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 De difusers in verschillende configuraties op de grond en elke configuratie was het anders. In 1 configuratie was er een toename van het laag, terwijl het werkgebied van een diffuser niet het werkgebied heeft voor het laag. De vraag die ik mij al gesteld had en Toine zich ook stelde was, hoe dat nou kan? Immers het laag ziet een diffuser die op de grond ligt als een plat vlak. Niet meer of minder. Hiermee beantwoord je je eigen vraag al. Je hebt nu tapijt op de vloer, wat absobeerd. Een hard plat vlak, wat die defusers zijn voor het laag weerkaatsen het laag dus meer dan het tapijt wat er normaal ligt. Eigenlijk het zelfde als wat een vlakke plank op die plek zou doen met het laag. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Vergelijk het met 'n waterstraal op een golfplaat... Verplaatsen geluidsgolven zich gelijk aan een waterstraal dan? Nee, alleen Smurfen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Een geluidsbeeld met veel diepte (de verdwijnende achterwand) is ook heel fraai maar ik prefereer de wat meer confronterende stage. Dat heeft meer body en is daardoor wat tastbaarder. Een confronterende stage kan ook heel goed samen gaan met "de verdwijnende achterwand". Bij mij staat bijvoorbeeld de zanger minstens een meter voor de speakers, maar de drummer er zeker een meter of wat achter. Mits de opname dat natuurlijk toelaat. Doordat de zanger, maar ook de gitaristen aan de zijkant voor de speakers staan hoor ik dus ook het verschil in hoogte van de gitaar en de stem duidelijk. Dat vind ik altijd wat moeilijker te plaatsen als het geheel meer naar achter geprojecteerd word. Ook met grote symphonie orkesten heb ik hier een heel diep beeld, maar zeker niet layd-back. Ook weer up-front en heel breed. Breder dan de kamer is, maar ook meters achter de speakers nog. Of het raam wat bijna een meter achter de speakers is weg gehaald is en de vloer verlengt is. Een confronterende stage hoeft niet altijd te betekenen dat de diepte (de verdwijnende achterwand) er niet is. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Boiend draadje, zeer boeiend ... Ben terug ingepikt rond 21 sep ongeveer ... kraus, je zet mij zwaar aan het denken, in pos zin, over mijn eigen set ... Iedereen die mij een beetje gevolgd heeft, weet dat de akoestiek bij mij belabberd is. Zal aan gewerkt worden na de verbouwing Ik lees upfront, diepte in de soundstage, presence enz Wat bedoel je Kraus, of anderen, exact met upfront versus veel diepte? Bij mij staat de zang altijd iets vr de speakers, of beter gezegd, als de na een intro de zang begint, berschiet ik vaak van de "presence" die die heeft. maar het is zeker niet de presence die jullie set hebben want die staat kwalitatief toch op een ander nivo. De zang bij mij komt soms een beetje solo over, echt een instrument op zn eigen. Ook bij ruigere muziek. Is dit nu een goed teken of juist niet? Ben meer en meer aan het denken dat de zitbank in het midden vn de woonkamer niet zo ideaal is ... mss heb je de foto's nog gezien die Onno onlangs postte ivm het tokken op de P25 en het zwadderen van de luidspreker. Heb graag dat de muziek mij komt grijpen ipv braafje achteruit en voorzichtig te wezen. Onno en Co, heb nog steeds heel veel moeite in het juist kunnen plaatsen van de speakers en dat luistermatig te beoordelen ... Wordt vervolgd! Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Plaatsen luidsprekers beetje meer naar achter of voor, to in to out enz Ik blijf dit zeer moeilijk te beoordelen greetz stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Duidelijk Kraus. Ik ga er ook altijd voor zitten als ik ga luisteren en gebruik niet mijn set voor achtergrond muziek, anders had ik niet een aparte luisterruimte genomen. Waar ik op doelde met mijn eerdere posting was dat beiden opstellingen (met of zonder diffusers op de grond) mij beiden kan boeien. Als ik ervoor zou gaan kiezen om de difusers op de grond erbij gaan nemen en ook nog een eventuele bassmanagement zou gaan toepassen erop, dan heb ik misschien wel het walhalla bereikt, terwijl ik dat zonder de diffusers op de grond dat ook al vind nu in mijn oren. Ik vind een verdwijnende achterwand ook mooi, maar ook een meer confronterende stage vind ik ook mooi. Ik heb dan ook niet een echte voorkeur in dat. Daarbij vind ik en dat geldt dan voor mezelf dat ik nu al zo tevreden ben met wat ik hier heb bereikt in de laatste 2 jaar en ik vind ook dat je tegen jezelf moiet kunnen zeggen eens is het genoeg en goed zo. En dat is voor mij nu zo of eigenlijk een tijdje al. ik ben dus niet die helemaal is doorgeslagen en maar steeds blijft doorzoeken naar weer verbeteringen of upgrades enz. Nog een kleine opmerking met de diffusers op de grond erbij : De afbeelding van een drumstel werd in mijn optiek en beleving wel erg groot en misschien wel te groot. Een terechte opmerking van Toine hierin was dat dat ook wel de opname kon zijn. En daar kan ik geen antwoord opgeven, vanwege dat ik niet bij de opname ben geweest. Maar als ik naar meerdere verschillende opnames zou luisteren en nog steeds alle drumstellen te groot zou vinden kwa afbeelding, dan is mijn inziens dus niet goed. Het kan natuurlijk niet zijn dat een instrument groter wordt afgebeeld dan in werkelijkheid is. Ik heb dat al eens eerder meegemaakt met een bepaald merk (speaker)kabels. Een geliefd forummer heeft dat ook bij mij geconstateerd toen en mij daar op gewezen destijds. Dat was voor mij toen een echte eyeopener. ik heb juist w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Als Toine een spectrum analyzer bij zich had gehad, had je kunnen zien wat de diffusers op de vloer voor uitwerking hebben. M.i. doen die niks meer dan vertroebelende frekwenties verstrooien (op een ander gebied dan een vloerkleed dat noet, want die werken meer in het hoog en hoge midden), waardoor de eigenlijke basistonen duidelijker naar voren komen. Dat had Toine ook kunnen bedenken, dacht ik zo Maar wie ben ik. Ik heb er ook niet voor gestudeerd. Het kan ook een heel andere reden hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 zo zie ik het ook een beetje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Als Toine een spectrum analyzer bij zich had gehad, had je kunnen zien wat de diffusers op de vloer voor uitwerking hebben. M.i. doen die niks meer dan vertroebelende frekwenties verstrooien (op een ander gebied dan een vloerkleed dat noet, want die werken meer in het hoog en hoge midden), waardoor de eigenlijke basistonen duidelijker naar voren komen. Dat had Toine ook kunnen bedenken, dacht ik zo Maar wie ben ik. Ik heb er ook niet voor gestudeerd. Het kan ook een heel andere reden hebben Maar dat hadden wij ook al bedacht. Toch denk ik ook dat het schuine dak en die hoogte zeker ook een rol mee spelen. DAt kun je ook uitproberen door de diffusers naar voren en naar achteren te schuiven. Als het aan het dak ligt, zou het geschuif weinig invloed hebben. En anders weer ff die deken tegen het plafond werken Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Toch is er een wezenlijk verschil tussen het tapijt en de diffusers. Tapijt dempt n.l. en de diffusers reflecteren. Maar in beide gevallen zou het voor het laag niet veel uit moeten maken. Toch hoor ik ook een duidelijk verschil in het laag met en zonder diffusers. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 (...) Toch hoor ik ook een duidelijk verschil in het laag met en zonder diffusers. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 29 september 2008 Report Share Posted 29 september 2008 Dat het laag verandert door diffusers is oud nieuws; het was goed om het ook bij jou te kunnen horen. Verrassend was echter het dat dit wel de eerste keer was dat die verandering in het laag niet ook meteen als een verbetering werd gehoord en ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 september 2008 Report Share Posted 29 september 2008 (...) Toch hoor ik ook een duidelijk verschil in het laag met en zonder diffusers. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 september 2008 Report Share Posted 29 september 2008 Hoe doe je dat...??? met laptop geluidskaart microfoon en de juiste software, b.v. REW Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 29 september 2008 Report Share Posted 29 september 2008 Moet je die spulletjes wel ook bij je hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Ook in mijn luisterkamer bleek het plaatsen van diffusers achter m'n Maggies het laag flink te verbeteren.(...) Beste Audiofreak, Het is natuurkundig, gelet op golflengten, dempingsco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Ook in mijn luisterkamer bleek het plaatsen van diffusers achter m'n Maggies het laag flink te verbeteren.(...) Beste Audiofreak, Het is natuurkundig, gelet op golflengten, dempingsco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Ook in mijn luisterkamer bleek het plaatsen van diffusers achter m'n Maggies het laag flink te verbeteren.(...)Beste Audiofreak, 't Was een quote van Erjee... Vinnik flauw, Toine! Als Klaas weer eens in het holst van de nacht met z'n doorzichtige vriendje zit te typsen, kun je niet van 'm verwachten dat ie nog ziet wie wat heeft geschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Ook in mijn luisterkamer bleek het plaatsen van diffusers achter m'n Maggies het laag flink te verbeteren.(...)Beste Audiofreak, 't Was een quote van Erjee... Vinnik flauw, Toine! Als Klaas weer eens in het holst van de nacht met z'n doorzichtige vriendje zit te typsen, kun je niet van 'm verwachten dat ie nog ziet wie wat heeft geschreven. ... laat staan hoort wat ie te zeggen heeft... Ut klinkt allemaal een beetje diffuus, maar voor een goed verstaander is zelfs een half woord helder! Tabee weer, Debussy's piano roept... p.s.: hopelijk quoten we niet teveel, anders wordt het zo verwarrend Mee eens. Zal er dan ook mee ophouden. Enjoy Debussy! Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Hallo, Zou het niet zo kunnen zijn dat diffusors inderdaad alleen de kortere golflengtes (hogere tonen) wegnemen, waardoor het lijkt dat er een toename van laag is ontstaan? Kwestie van balans dus?! Ik kan mij namelijk, net als Spido, niet voorstellen dat een paar van die ondiepe groeven invloed kunnen uitoefenen op lage tonen met meters lange golflengtes. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 De diffusers hebben meetbaar effect in het laag. De nagalmtijd ging verder naar beneden. Zie ook mijn topic hierover. Waar het aan ligt? Misschien vanwege het materiaal; zachter dan beton en dus in staat om meer laag-energie te absorberen? Dat het meetbaar en, nog belangrijker, hoorbaar is vind ik afdoende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts