spido Posted 6 oktober 2008 Report Share Posted 6 oktober 2008 De diffusers hebben meetbaar effect in het laag.De nagalmtijd ging verder naar beneden. Zie ook mijn topic hierover. Waar het aan ligt? Misschien vanwege het materiaal; zachter dan beton en dus in staat om meer laag-energie te absorberen? Dat het meetbaar en, nog belangrijker, hoorbaar is vind ik afdoende. Beste Erjee, Welk effect heb jij in het laag gemeten? Met name, welke nagalmtijden bij lage frequenties vertoonde jouw kamer, respectievelijk zonder en met diffusers? Is mijn vermoeden juist, en woon jij inderdaad in een domkerk of kathedraal? [Een normale huiskamer kent immers geen na-ijling bij lage frequenties (d.w.z. lager dan de staande-golf frequenties.] Als het zo is dat diffusers energie absorbeerden bij lage frequenties, heb je dan ook kunnen vaststellen bij welke eigenresonantiefrequentie(s) zij die energie (geheel of gedeeltelijk*) vertraagd weer afgaven? (P.S. Indien de diffusers de energie voor een deel zouden omzetten in warmte, mag ook dat verschijnsel meetbaar geacht worden. Heb je vastgesteld dat de diffusers heet worden, op den duur?) Beste Thingman, Verstrooiing van geluidsgolven door brekingsvlakken kan, volgens de golftheorie, alleen optreden wanneer de halve golflengte gelijk is of kleiner dan het brekingsoppervlak. In het geval van diffusers met latjes kan dat dus alleen betrekking hebben op hoge frequenties, nietwaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 6 oktober 2008 Report Share Posted 6 oktober 2008 Beste , Ik zal alleen op je enige zinvolle vraag reageren. De meetresultaten heb ik niet meer beschikbaar. Misschien dat Toine ze nog opgeslagen heeft? En elk geval ging de nagalmtijd naar beneden, nadat de WaveWeavers geplaatst waren. Dit meetresultaat was ook hoorbaar, zoals ik al eerder beschreven heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 oktober 2008 Report Share Posted 6 oktober 2008 Beste Erjee, Je antwoord voedt mijn veronderstelling dat je er geen flauw benul van hebt in welk frequentiegebied de nagalmtijd verminderde. Vermoedelijk veranderden de diffusers totaal niets aan de nagalmtijd van de werkelijk lage frequenties... als jouw installatie die al weergeeft. De verbetering van de lage tonen, die jij zegt te hebben waargenomen, heeft mogelijk betrekking op de verkorting van de nagalmtijd van de hogere componenten van die tonen (hogere harmonischen), en niet van de lagere (de grondtonen en eerste harmonischen) van bastonen, verschiltonen, etc. Dat is ook niet zo verwonderlijk: werkelijk lage frequenties (tot ca. 50 Hz) gaan door roeien en ruiten, en door muren en daken heen. Je hebt een metersdik zandlichaam nodig om ze te dempen. En zulke lattenfrutseltjes zien ze niet eens st Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 6 oktober 2008 Report Share Posted 6 oktober 2008 Je antwoord voedt mijn veronderstelling dat enzenzenz. Je veronderstelt maar wat je wilt. Jouw veronderstellingen en aannames blijken net zoveel raakvlak met de werkelijkheid te hebben als jouw hersenspinseltje, genaamd Spido. Dus daarom, beste Klaas: drink er nog maar eentje. Proost! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 oktober 2008 Report Share Posted 6 oktober 2008 Beste Erjee, Wat jammer dat het jou zo duidelijk aan deskundigheid en inzicht ontbreekt. Geen wonder dat je over deze materie geen argumentatie kunt voeren. Je verdere opmerkingen onthullen zoveel van je persoonlijkheid, dat ik concludeer: Erjee? W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 6 oktober 2008 Report Share Posted 6 oktober 2008 Vreemde reactie, Klaas! Fles alweer leeg? Hoewel.. vreemd... Voor iemand die normaal in het holst van de nacht actief is op dit forum... Wat moet het zwaar voor je zijn; om als genie zooo miskend te zijn. Schrale troost: als je dood bent zullen ze nog met respekt aan je terug denken. Of niet. Blijf vooral op dit niveau posten, Klaas! Het volk hear zal je dankbaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 oktober 2008 Report Share Posted 6 oktober 2008 Blijf vooral op dit niveau posten, Klaas!Het volk hear zal je dankbaar zijn. Inderdaad, hij brengt meer inzicht door het stellen van vragen................ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Eerlijk gezegd ontgaan de oorlogshandelingen, die jij ziet, in de bijdragen van Spido mij volledig, natuurlijk worden er stekelige vragen gesteld, de antwoorden of liever reacties hierop doen me eerder aan oorlogshandelingen denken. De argumenten met betrekking op de nieuwe inzichten uit de jaren zeventig lijken me ook niet echt erg sterk, voor zover ik weet zijn er geen veranderingen in de onderliggende fundamentele natuurkundige wetten aan te wijzen. Zo zijn ook andere reacties - voorzover inhoudelijk - vaak minder aanleiding tot overdenking, dan de vragen die worden opgeworpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Ik zal in dit topic geen off-topic postings meer plaatsen. Achter de schermen wil ik (tot op zekere hoogte) per PM wel over de WaveWeavers en hun effecten verder gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Ik zie het niveau verschil....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Wat mij opvalt eraan is dat er andere forummers zijn die het genoegen scheppen om mij en die anderen niet serieus te nemen in onze waarnemingen cq luisterbevindingen. Hiermee zeggen ze indirect dat wij gek zijn, ook al zegt men dat niet hardop. Een aantal vragen die worden opgeworpen zijn beslist niet onder te brengen in deze categorie, de reacties daarop echter lokken wel een en ander uit. Persoonlijk volg ik dit topic slechts zijdelings, ben eerder een voorstander van het voorkomen van problemen, dan van het oplossen met allerlei ingrepen in een ruimte, ben bang dat je meer verliest dan je graag zou willen. Dit lees ik ook in een aantal vragen die Spido heeft gesteld, jammer dat hierop niet wordt ingegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Wat mij opvalt eraan is dat er andere forummers zijn die het genoegen scheppen om mij en die anderen niet serieus te nemen in onze waarnemingen cq luisterbevindingen. Hiermee zeggen ze indirect dat wij gek zijn, ook al zegt men dat niet hardop. Een aantal vragen die worden opgeworpen zijn beslist niet onder te brengen in deze categorie, de reacties daarop echter lokken wel een en ander uit. Persoonlijk volg ik dit topic slechts zijdelings, ben eerder een voorstander van het voorkomen van problemen, dan van het oplossen met allerlei ingrepen in een ruimte, ben bang dat je meer verliest dan je graag zou willen. Dit lees ik ook in een aantal vragen die Spido heeft gesteld, jammer dat hierop niet wordt ingegaan. Waarom zou je in een ruimte geen ingrepen doen om de geluidsweergave te verbeteren? Waarom zou je bang zijn? In mijn vrij kleine luisterruimte van 3 bij 4 meter heeft de aanpak van Soundscapes wonderen gedaan. Iedereen die er geluisterd heeft (ook een aantal forum leden) zal dat bevestigen. Er zijn ook ingrepen gedaan in concertzalen om de geluidsweergave te verbeteren. Bijna iedere ruimte is voor verbetering vatbaar. De apparatuur die je hebt kun je voor een deel best aanpassen aan de ruimte, maar vaak is er meer nodig. En waarom het werkt? Interesseert mij niet. Ik luister wel om conclusies te trekken. Met diffuse groeten Hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Inmiddels ben ik bijna zover gekomen om mijn bevindingen niet meer te delen in dit topic en het voor mijzelf te gaan houden en dat is dan erg jammer voor die anderen die het wel erg interreseert. Precies.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Wat mij opvalt eraan is dat er andere forummers zijn die het genoegen scheppen om mij en die anderen niet serieus te nemen in onze waarnemingen cq luisterbevindingen. Hiermee zeggen ze indirect dat wij gek zijn, ook al zegt men dat niet hardop. Inmiddels ben ik bijna zover gekomen om mijn bevindingen niet meer te delen in dit topic en het voor mijzelf te gaan houden en dat is dan erg jammer voor die anderen die het wel erg interreseert. Ik zou het doodzonde vinden als jij je zou laten be Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 In mijn vrij kleine luisterruimte van 3 bij 4 meter heeft de aanpak van Soundscapes wonderen gedaan. Iedereen die er geluisterd heeft (ook een aantal forum leden) zal dat bevestigen. Ik beaam... Telkens wanneer er ervaringen worden uitgewisseld (waar dit forum toch voor is...) worden er stekelige opmerkingen dan wel vervelende vragen gesteld. In plaats van verder te komen met en door elkaars ervaringen onstaat telke weer een ja nee discussie. Dat heeft toch geen zin. We weten langzamerhand allemaal wel dat b.v. Henrie niet in kabels geloofd en net zo b.v. dat Spido veel kennis heeft uit oude boeken. Lang niet iedereen heeft de technische kennis om het allemaal te narekenen. Maar wat maakt dat uit. Ik luister naar verschillende sets, en daar waar het 't best klinkt vraag ik hoe dat tot stand is gekomen. Van die ervaringen maak ik dan weer gebruik. Mooi toch. Dus waarom altijd weer die kritische houding..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Ik zou het doodzonde vinden als jij je zou laten be Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 beste Dingeman, bedenk Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Je praat over een sensatie Kraus. En dat is het misschien ook wel. De beste luisterervaringen heb ik beleefd bij mensen met een gepimpte luisterruimte: Hansko en Audiofreak. Op de set van Ruud na dan . Ik ben er dan ook absoluut van overtuigd dat het modden van je luisterruimte met dit soort eierdopjes je set tot grote hoogte kan brengen. Wat dat betreft ben ik jaloers op mensen met zo'n ruimte! Dus: wat is eigenlijk het probleem? laten we die negatieve postings gewoon negeren, dan houden we het vanzelf gezellig..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 beste Henrie, Kijk, zulke posting en posters is nou precies waar ik het over heb. Ja, dat snap ik wel, maar moet er zo vaak gezeurd worden over de mensen die het voor jou (of iemand anders) kennelijk verzieken? Er wordt hier voor mij ook een hoop verziekt. Daar ga ik toch verder ook niet over lopen janken... NEE, je snapt het gewoon domweg niet. Ik zeur niet, jij vat het op als zeuren of zo komt dat bij jou over. Dat is iets anders, dan waar ik het over heb. Je moet je kunnen verplaatsen in inleven in de ander, misschien ga je het dan wel begrijpen. En janken is ook weer iets anders dan iets delen over wat er op je hart ligt. JIJ interpreteert dat als janken en dat is een totale foute interpretatie van je. Tabee. Goed, dan snap ik het niet... Maar dan ga ik nu toch wel even zeuren. Jij (en velen met jou) snapt ook vaak niet dat als er ergens een discussie over verschillen bij kabels of cd-spelers wordt gehouden, dat ook bedoeld is als discussie. Niet met als doel om de sfeer te verpesten, maar om te discussieren. Dat wordt hier te pas en te onpas geroepen. JIJ interpreteert dat als sfeer verpesten, maar dat is een totaal foute interpretatie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 8 oktober 2008 Report Share Posted 8 oktober 2008 - Goede vragen altijd proberen te beantwoorden.- Het niet hebben van een antwoord betekent nog niet dat je ook ongelijk hebt. Ware woorden, Kraus. Met een kleine aanvulling mijnerzijds: ken je eigen (kennis)grenzen. Zo weet ik bijvoorbeeld weinig tot niets van luidsprekers en acoustiek, daar zul je me dan ook niet snel over zien posten of adviseren, tenzij het een product betreft waar ik toevallig wat ervaring mee heb. En dan nog is dat mijn eigen, subjectieve mening. En aan Onno: don't let it get to you man, post gewoon je bevindingen zoals jij die ervaart. Subjectief? Zeker. Maar leuk om te lezen en bij vlagen zelfs leerzaam. ps. ik heb je mail gekregen, morgen beantwoord ik 'm. Ben nu afgedraaid en ga slapen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 oktober 2008 Report Share Posted 8 oktober 2008 Toine, een aantal uitglijders isoleren zeggen niet zo heel veel, lees de afgelopen dagen even door en zie hoe anderen menen - ook jijzelf - zich te moeten manifesteren. Tav dit soort reacties lijkt het me zinvol de verhouding tussen oorzaak en gevolg eens te beschouwen. Vrijwel elk topic waar een poging gedaan wordt de diepte in te gaan verzand in gekibbel, gekissebis en uiteindelijk platvloers gescheld, alhoewel een enkel ook gewoon wordt " vergeten " en op die manier doodbloedt. Conclusies, bespreking van diverse opties, of in elk geval een poging te komen tot enig inzicht lijkt op deze wijze uitgesloten, zie ook het gedoe rondom ABX testen, elke partij in deze heeft de bewijzen ? zo vervormd dat het eigen gelijk tot waarheid lijkt geworden. Bij gebrek aan beter wordt het echter telkenmale weer uit de kast getrokken, met steeds weer twee of meer partijen die er met de uitslag vandoor gaan. We proberen manmoedig ons wereldje te benoemen, vast te leggen, grip te krijgen op zaken die zich telkenmale weer ontworstelen aan de kaders waarin het geperst wordt. Gevolg is dat voortdurend dezelfde vragen weer keren, dezelfde argumenten worden herhaald en dezelfde onenigheid aan het licht komt. Best jammer dat we daar jaren voor nodig hebben gehad............... Het hebben van kritiek of het spuien van een andere mening is geen aanval die moet worden afgeslagen, toch lijkt dit denkbeeld hier erg sterk aanwezig. Zo is mijn stelling - die al eerder is uitgesproken - dat voorkomen veel beter is dan genezen zeker geen aanval op diegenen - Onno bijvoorbeeld - die een andere weg bewandelen, liever zou ik er een boom over opzetten, zaken eens met elkaar vergelijken, zowel in theorie als ook in praktische situaties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 8 oktober 2008 Report Share Posted 8 oktober 2008 Zo is mijn stelling - die al eerder is uitgesproken - dat voorkomen veel beter is dan genezen zeker geen aanval op diegenen - Onno bijvoorbeeld - die een andere weg bewandelen, liever zou ik er een boom over opzetten, zaken eens met elkaar vergelijken, zowel in theorie als ook in praktische situaties. Beste Jitze, Natuurlijk heb je helemaal gelijk met die stelling. Maar elke muziekliefhebber, een enkeling uitgezonderd, heeft zijn/haar luisterruimte nou eenmaal als een vast gegeven! Er KON dus niet worden voorkomen dat ratio's of toegepaste bouwmaterialen akoestisch niet optimaal waren. Daarmee volgt automatisch het "genezingsproces" d.m.v. het aanbrengen van akoestische maatregelen. Deze grote meerderheid van muziekliefhebbers KAN dus alleen maar achteraf aanpassingen in die ruimte aanbrengen om de geluidsweergave te verbeteren. Dus "voorkomen is beter dan genezen" is een opmerking die in deze audiofiele kwestie niet aan de orde is. Verder wordt door SoundScapeS eerst de theorie geraadpleegd voordat er ook maar 1 spijker wordt geslagen of 1 stuk schuim wordt opgehangen. De meetresultaten ter plekke plus de theoretische benadering van de situatie vormen de basis van waaruit de praktijk wordt aangepakt. Met groet, Erjee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 oktober 2008 Report Share Posted 8 oktober 2008 Zo is mijn stelling - die al eerder is uitgesproken - dat voorkomen veel beter is dan genezen zeker geen aanval op diegenen - Onno bijvoorbeeld - die een andere weg bewandelen, liever zou ik er een boom over opzetten, zaken eens met elkaar vergelijken, zowel in theorie als ook in praktische situaties. Natuurlijk heb je helemaal gelijk met die stelling. Dus "voorkomen is beter dan genezen" is een opmerking die in deze audiofiele kwestie niet aan de orde is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 8 oktober 2008 Report Share Posted 8 oktober 2008 ..... Ik heb momenteel klantenafspraken in de planning tot ver in januari en kom om in het werk maar laat me er niet door gekmaken (dat is al gebeurd en ik betaalde een heel hoge prijs). Aan het werk dus, toedeledoki! ...... Is dit niet het beste bewijs van je "gelijk", of liever gezegd van de erkenning van je vakmanschap? De goeien hebben het altijd druk.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 oktober 2008 Report Share Posted 8 oktober 2008 p.s.: zolang je in de gaten hebt dat je eigen bijdragen ook bagger van de eerste orde is, is het heel goed en ik ben mij daar terdege van bewust... Inzicht, zou het begin van wijsheid kunnen zijn......... Jammerlijk blijkt dit toch wel een erg optimistisch beeld, gewoon zwijgen of puur inhoudelijk reageren lijkt enorm moeilijk in de praktijk te brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts