Jump to content

Signaal ruisverhouding

Andre Kel
 Share

Recommended Posts

Hoi Andre,

De signaal-ruis verhouding is, het woord zegt het al, de verhouding tussen de totale ruis over de audioband van 20 kHz en het signaal bij maximale uitsturing, meestal een referentietoon van 1kHz @ 0 dB.

Omdat ons gehoor niet even gevoelig is voor alle frequenties wordt er vaak een weegcurve gebruikt en dan telt niet alle ruis even veel mee over de frequentieband. Meestal wordt voor audio de z.g.n. A-curve gebruikt. Omdat er dan minder ruis meetelt in de verhouding wordt die verhouding cijfermatig gunstiger.

Als het goed is moet er altijd bij staan of het ongewogen is of gewogen. Voor audiospullen is het vrijwel altijd A-gewogen.

;)

Hoi Pjotr,

Dat signaal ruis verhouding verhaal wist ik globaal wel. Jij legt het nu preciezer en technischer uit....

Maar mijn vraag is wat is het verschil tussen gewogen en niet gewogen. Betekend het dat gewogen het signaal is als de versterker belast wordt? Dus voorzien van signaal wat hij aan een luidspreker moet weergeven. Of ben ik nu echt stom aan het lullen? Dat zou dan wel weer beroepsdeformatie zijn maar dat is een andere discussie :) .

Groet

Andre

Ongewogen is dacht ik een C-weging: rechte freq. karakteristiek dus.

Bij een A-weging filtert men de lage tonen eruit ("omdat we die toch niet horen") en de allerhoogste ook.

Dan zeggen ze dat het een "indruk van ruis" is, maar in werkelijkheid zijn de cjifers mooier van de A-weging, en dat verkoopt beter. Niet eerlijk en transparant naar de klant dus.

(Zo'n discussie is er ook met watts bij een versterker, en echte watts en piekvermogen etc.)

Maar eigenlijk trekken wij audiofielen ons niets aan van al die cijfers toch? Het moet klinken!

Hoi Andre,

Het is puur een technische verschil. Bij een A-weging (wat de gehoorcurve min of meer benaderd) wordt simpelweg een filter geplaatst voor de meetapparuur. En dat zo ongeveer nadoet wat je gehoor ook waarneemt kwa frequentiegevoeligheid.

Bij ongewogen wordt de meting zonder enig filter gedaan. Of hooguit met een band-stop filter wat de ruis boven de 20 kHz weg filtert.

http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

Omdat bij audioapparatuur de ruis vrijwel altijd gelijkmatig verdeeld is over de audioband, is het verschil tussen gewogen en ongewogen niet meer dan een cijferkwestie. Gewogen staat als getal beter in de foldertjes dan ongewogen :D

;)