Jump to content

speaker plaatsing

tginneke
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb sinds kort nieuwe speakers, tot volle tevredenheid moet iik zeggen.

Dat is al wat waard.

Ik ben nu met de plaasting aan het spelen.

Ik heb een houten vloer, alleen kopse en langse delen zijn verlijmd en ligt dus zwevend op een oude vlakke tegelvloer.

Nu is het zo dat de akoestiek nogal levendig is, vooral in het sublaag wil het wel eens misgaan op bepaalde

plaatsen in de ruimte.

een subwoofer heb ik in ieder geval absoluut niet nodig..........

Zoals jullie begrijpen wil ik dit graag wat indammen maar hoe?

Wat kan ik het beste onder de speakers plaatsen?

*spikes op schoteltjes direct op de vloer

*rubber dempers als contact tussen vloer en speaker

*een stuk schuim tussen vloer en speaker

Alle overige opties zijn welkom.

Hoi tginneke,

Je zou de speakers op stenen tegels kunnen zetten om de overdracht naar de vloer te verminderen.

Hiervoor kan je natuursteen, marmer of gewoon een betontegel van 30x50 gebruiken. Net wat je mooi vindt.

De staande golven die ontstaan in de kamer is een ander probleem. Die zorgen voor rammelende kopjes in de kast. Dit is de kamer z

In mijn vorige huis had ik ook een losliggende houten vloer, bleek ook mee te komen met het geluid, zoekend met een toongenerator ontdekte ik dat het probleem ergens rond de 65 Hz lag, terwijl ook ik in de veronderstelling was dat het echt diepe laag de problemen veroorzaakte.

Door te schuiven met meubilair en een vloerkleed bleek deze resonantie te onderdrukken, spelen met allerlei materialen onder de speakers bleek niet erg nuttig :unsure:

Op een zwevende houten vloer, maar ook op andere vloeren heb ik heel goede ervaringen met niet gepolijst marmeren tegels op vilt.

In mijn vorige woning had ik een zelfde probleem als jij en heb vanalles geprobeerd, tot veel te dure Harmonix blokjes aantoe. Ook lelijke betontegels of heel mooi gepolijste marmeren of granieten tegels verholpen het probleem niet afdoende. Totdat ik de tuin ging veranderen en ik daar geel en rood marmeren tegels ging leggen.

Deze natuurlijk ook maar eens onder de speakers (die al op de originele spikes met schotels stonden) gelegd samen met een stuk vilt om de vloer te beschermen tegen krassen.

De geelmarmeren, geel is zachter dan rood marmer, bleken zo goed te dempen dat die nooit meer weg zijn gegaan.

Ik heb ze naderhand voorzien van viltplakkers voor onder stoelpoten ipv het losse vilt en ze doen nu nog steeds dienst in de slaapkamer onder de stands en speakers.

Ook op de betonvloer met vinyl waar ze nu dienst doen heeft het een positief effect op het geluid en de stage.

Mvg. Miracle.

onder mijn scanspeak ultimo heb ik graniet met filt eronder, met spikes onder de ultimos

ook ik heb een zwevend gelegde houten vloer op beton (uiteraard met ondervloer) en het laag is een stuk beter geworden, ook het stereobeeld is ervan opgeknapt

de BK Monolith subwoofer staat op een gtote 60x40x4 cm betontegel met rubber eronder, al moet ik zeggen dat soundcare superspikes direct op de houten vloer ook prima werkt voor de subwoofer

Van boven naar onder:

Spikes

Grafsteen

Plaat Masterbase

Werkt perfect op een houten vloer. Heb hieronder ook nog bitumen gehad , dat was zelfs nog beter maar dat plakte vast aan de vloer met de nodige zwarte strepen.

In mijn vorige huis had ik ook een losliggende houten vloer, bleek ook mee te komen met het geluid, zoekend met een toongenerator ontdekte ik dat het probleem ergens rond de 65 Hz lag, terwijl ook ik in de veronderstelling was dat het echt diepe laag de problemen veroorzaakte.

Door te schuiven met meubilair en een vloerkleed bleek deze resonantie te onderdrukken, spelen met allerlei materialen onder de speakers bleek niet erg nuttig :unsure:

Exact! Houten vloeren krijgen vaak de schuld van iets waar ze niet de oorzaak van zijn. In mijn geval heb ik een beetje met verschillende speakers gerommeld vvordat ik een analyse deed waaruit bleek dat de houten vloer als een enorme bassabsorber werkte. Een paar steentjes onder de spekers hebben dan weinig nut. De topicstarter zal eerst eens moeten onderzoeken wat er exact loos is. Voor de meeste adviezen die tot nu toe zijn gegeven geld gelukkig, baat het niet dan schaad het niet.

Luidsprekerpanelen (in heel goede luidsprekers) worden gedempt door tegen de binnenzijde een laag bitumen o.i.d. te plakken.

Wellicht is het geen slecht idee om tegen de onderzijde van een houten vloer (in de kruipruimte) bitumen ("dempingspanelen") te plakken?

Wellicht is het geen slecht idee om tegen de onderzijde van een houten vloer (in de kruipruimte) bitumen ("dempingspanelen") te plakken?
In het verleden werd er wel eens een zandgevulde tussenvloer tussen de balklagen aangebracht voordat de draagvloer werd gelegd.

Maak van deze vloer een vastgekleefde sandwich: tegels, bitumen, hout. Door de sterk uiteenlopende transportsnelheden van de geluidsgolven door de div. materialen, zullen de staande golven elkaar uitdoven.

Vastbranden, dus! Of vastplakken! Los op elkaar leggen werkt niet.