Hans van Liempd Posted 7 december 2007 Report Share Posted 7 december 2007 Ik zal beginnen... Vandaag een alternatief gevonden voor m'n lepel-kogelconstructie onder m'n speakers. Het werkte fantastisch, het is alleen verschillende keren voorgekomen dat de boel in elkaar stortte. Ik heb nu de lepels vervangen door..... eierdopjes... Maar wel wat speciale dingen. Het gaat om de RVS eierdopjes van de Hema, die het grofstoffelijke bedrag van Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 7 december 2007 Report Share Posted 7 december 2007 Ik zal beginnen... Ik vraag me af of het met glazen knikkers ook zo goed werkt (ik denk het wel). Dan is het nog goedkoper en voor iedereen simpel uit te voeren. Ik heb helaas vroeger al m'n knikkers verloren... Lost all your marbles in the past, Hans ?? . Sorry,kon het effe niet laten. Maar serieus, heeft zo'n constructie nog meer voordelen(hoorbaar) v.w.b. "strakheid" van het laag ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 7 december 2007 Report Share Posted 7 december 2007 Die constructie werkt idd ook met glazen knikkers. Als je uit je jeugd ook nog wat lego over hebt probeer dan ook de lepel of het e Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezo Posted 8 december 2007 Report Share Posted 8 december 2007 Die constructie werkt idd ook met glazen knikkers. Als je uit je jeugd ook nog wat lego over hebt probeer dan ook de lepel of het e Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 8 december 2007 Report Share Posted 8 december 2007 Vrij simpel ezo. Neem 3 of 4 vierkante stukjes lego, leg daar een knikker per blokje op en zet dan je speaker op de knikkers. Je zal je verbazen hoe dat ontkoppeld. Duplo zal wat lastiger worden kan ik me voorstellen omdat daar de knikker niet klem blijft liggen. Zelf nooit uitgeprobeerd maar de ruimte tussen de noppen op duplo is volgens mij te groot om een knikker vast te leggen. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 december 2007 Report Share Posted 8 december 2007 Dan neem je een picker (zo'n grote knikker) ipv een kleine knikker. Dat heette een "bonk" in mijn tijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 8 december 2007 Report Share Posted 8 december 2007 Dan neem je een picker (zo'n grote knikker) ipv een kleine knikker. Dat heette een "bonk" in mijn tijd Een bonk ken ik ook maar een picker weer niet. Zal ook wel weer streek- of tijd-gebonden zijn.Nooit uitgeprobeerd maar ook zo'n grotere knikker kan ik me voorstellen dat dat bij duplo niet vast ligt tussen de noppen. Kan ik me in vergissen maar dat zie ik zo voor me. En of duplo, doordat er een grotere holle ruimte in zit, net zo werkt als lego kan ik ook niks van zeggen. Toch maar eens de speelgoedkist van mijn neefje gaan plunderen en het uit gaan proberen. ..........................of toch maar zo laten staan als het nu staat...............het speelt al een tijd helemaal naar mijn zin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 december 2007 Author Report Share Posted 8 december 2007 Steek er de draak maar mee... Wanneer de knikkers kunnen rollen heb je een ontkoppeling, wanneer die vast ligt een koppeling. Heel iets anders dus. @ Jerry, wanneer je hier bent zal ik 'n keer het verschil met en zonder laten horen. Het scheelt echt behoorlijk ook in de pinpointing (of ik verbeeld het me, maar dat is ook goed ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 8 december 2007 Report Share Posted 8 december 2007 Het lijkt me dat als de conus naar voren wil bewegen, dat de kast nu vrij naar achteren kan bewegen => verlies aan (laagste) laag? Vertikaal lijkt het een goede oplossing, naar de onderburen toe, maar horizontaal? (luisteraar). Klopt deze gedachte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 8 december 2007 Report Share Posted 8 december 2007 Het lijkt me dat als de conus naar voren wil bewegen, dat de kast nu vrij naar achteren kan bewegen => verlies aan (laagste) laag? Vertikaal lijkt het een goede oplossing, naar de onderburen toe, maar horizontaal? (luisteraar). Klopt deze gedachte? Horizontaal??? Bedoel je naar die luisterknikker toe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2007 Author Report Share Posted 9 december 2007 Het lijkt me dat als de conus naar voren wil bewegen, dat de kast nu vrij naar achteren kan bewegen => verlies aan (laagste) laag? Vertikaal lijkt het een goede oplossing, naar de onderburen toe, maar horizontaal? (luisteraar). Klopt deze gedachte? Wanneer je de speakers beweegt, schommelt die met een lage frequentie. Wanneer je deze frequentie niet aanstoot, is er m.i. niks aan de hand. Juist de horizontale trillingen worden niet overgebracht. De vertikale trillingen wel, maar wanneer je de kogels op de hoeken zet heb je daan weinig last van. Ik heb trouwens 2 kogels aan de voorkant en 1 aan de achterkant. Mijn redenatie is, dat de kast onder het woofergat minder sterk is. Daar moet je dus niet proberen (vertikale) krachten af te steunen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 december 2007 Report Share Posted 9 december 2007 Maar Hans, Kun je niet beter spikes, gebruiken voor dit doel? Ik gebruik die dingen (die ik deels zelf gefabriceerde heb) al jaren, en heb m.i. hetzelfde effect als jij met je kogels. Een verschil: de boxen staan als een huis gekoppeld aan de betonnen vloer. Als je ziet hoeveel moeite de ontwerper heeft gedaan om bepaalde kastresonanties tegen de gaan... lijkt me n.l. helemaal niet goed dat een kast van een box kan bewegen. Of zie ik dingen over het hoofd? Groet, Jack P.s. ik heb net als jij met je kogels 2 spikes voor en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2007 Author Report Share Posted 9 december 2007 Maar Hans, Kun je niet beter spikes, gebruiken voor dit doel? Ik gebruik die dingen (die ik deels zelf gefabriceerde heb) al jaren, en heb m.i. hetzelfde effect als jij met je kogels. Een verschil: de boxen staan als een huis gekoppeld aan de betonnen vloer. Als je ziet hoeveel moeite de ontwerper heeft gedaan om bepaalde kastresonanties tegen de gaan... lijkt me n.l. helemaal niet goed dat een kast van een box kan bewegen. Of zie ik dingen over het hoofd? Groet, Jack P.s. ik heb net als jij met je kogels 2 spikes voor en Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 december 2007 Report Share Posted 9 december 2007 mijn ervaring is juist dat bas verliest aan definitie en druk naarmate de speaker beweeglijker is. loodzwaar op zijn plek is mijn manier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2007 Author Report Share Posted 9 december 2007 mijn ervaring is juist dat bas verliest aan definitie en druk naarmate de speaker beweeglijker is.loodzwaar op zijn plek is mijn manier. Ik had voor de kogeltijd al eens iets geprobeerd met rubber onder de speakers. De speakers konden toen ook behoorlijk schommelen. Dat bracht inderdaad alleen maar ellende. Die kogels in kommetjes zijn toch van een heel andere orde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 december 2007 Report Share Posted 9 december 2007 rubber nee joh. dike platen rvs en dubbelzijdig tape thats what im talking about Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 (...) De speaker kan nu wat "rijden", maar komt telkens op dezelfde plaats terug. Wanneer je tegen de speaker aanstoot wiebelt deze dus wat.(...) Het wiebelen van luidsprekers betekent (frequentie-afhankelijk) verlies van energie. Het wiebelen gaat onvermijdelijk ten koste van audio-informatie. Is dus gewoon verlies: een vorm niet-lineariteit, en dus van vervorming. Je hebt die speakers toch niet gekocht omdat ze zo aardig kunnen wiebelen? Je hebt ze toch gekocht omdat zij elektrisch signaal zo aardig in luchtbewegingen kunnen omzetten? Goede speakers wiebelen NIET! (Althans: veel minder dan andere speakers...) mijn ervaring is juist dat bas verliest aan definitie en druk naarmate de speaker beweeglijker is.loodzwaar op zijn plek is mijn manier. Juist gezien! Als je dan zo nodig van die slappe, lichte, houten luidsprekerkasten wilt gebruiken, leg er dan tenminste een stapeltje tegels o.i.d. bovenop!! (Steen er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 Spikes hebben een heel ander effect dan de Aurios methode.Die koppelen n.l. terwijl de kogels juist ontkoppelen. De boxen blijven precies zo goed op hun plaats als met spikes, trillingen worden alleen niet doorgegeven. Het is een truuk die in de bouw wordt toegepast. Hele flats worden op deze manier ontkoppeld van de aardbevende bodem. Als experiment heb ik het eens onder een van m'n draaitafels geprobeerd, met verbluffend goed resultaat. Komt tzt in een permanente opstelling. Hans, heb je een plaatje van die eierdoppen (de HEMA site is hopeloos om iets op te vinden)? Hebben die niet een te sterke kromming? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 ja maar hier komt de beving vanuit het gebouw. en dat is het verschil denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 december 2007 Author Report Share Posted 10 december 2007 Spikes hebben een heel ander effect dan de Aurios methode. Die koppelen n.l. terwijl de kogels juist ontkoppelen. De boxen blijven precies zo goed op hun plaats als met spikes, trillingen worden alleen niet doorgegeven. Het is een truuk die in de bouw wordt toegepast. Hele flats worden op deze manier ontkoppeld van de aardbevende bodem. Als experiment heb ik het eens onder een van m'n draaitafels geprobeerd, met verbluffend goed resultaat. Komt tzt in een permanente opstelling. Hans, heb je een plaatje van die eierdoppen (de HEMA site is hopeloos om iets op te vinden)? Hebben die niet een te sterke kromming? Het zijn RVS diepgetrokken kommetjes. Stel het voor als een laag bekertje met een diepe deuk in de bodem. Normaal gebruik het ding met de deuk boven natuurlijk da's handig, omdat daar een ei in blijft staan.... De radius is redelijk groot. Ik heb er nu stalen kogels met een diameter van ca 28 mm in liggen. Je voelt de luidsprekers nog duidelijk wiebelen. Al staan ze wel steviger dan op de lepels. Iets kleinere kogels (b.v. 23 mm) zou misschien een iets beter resultaat geven. Ik denk er ook aan om de holte aan de onderkant te vullen met b.v. houtrotvuller o.i.d. Hierdoor zouden ze wat resonantiearmer kunnen worden. Het wiebelen van luidsprekers betekent (frequentie-afhankelijk) verlies van energie. Het wiebelen gaat onvermijdelijk ten koste van audio-informatie. Is dus gewoon verlies: een vorm niet-lineariteit, en dus van vervorming. Je hebt die speakers toch niet gekocht omdat ze zo aardig kunnen wiebelen? Je hebt ze toch gekocht omdat zij elektrisch signaal zo aardig in luchtbewegingen kunnen omzetten? Goede speakers wiebelen NIET! Je hebt gelijk, wanneer ze zouden wiebelen door het trillen van de kast. Daaraan is echter geen verschil met vaststaande speakers te voelen. Voor m'n gevoel staan ze gewoon vast. Kennelijk trilt de vloer w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 december 2007 Author Report Share Posted 10 december 2007 Ik moet nog de tijd nemen om de lepels en eierdopjes konstructie eens goed te vergelijken. Dat is er nog niet van gekomen. Gisteravond leek het allemaal wel te werken, maar toen heb ik alleen nieuwe platen en CD's gedraaid. Dat is dus geen goede referentie. Ik heb nu wat, mij erg bekende muziek gedraaid. Ik heb de indruk dat het zeker niet slechter werkt dan de lepels. Het stereobeeld staat gestoken scherp en het laag klinkt prachtig strak en krachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 Ik moet nog de tijd nemen om de lepels en eierdopjes konstructie eens goed te vergelijken. Dat is er nog niet van gekomen. Gisteravond leek het allemaal wel te werken, maar toen heb ik alleen nieuwe platen en CD's gedraaid. Dat is dus geen goede referentie. Ik heb nu wat, mij erg bekende muziek gedraaid. Ik heb de indruk dat het zeker niet slechter werkt dan de lepels. Het stereobeeld staat gestoken scherp en het laag klinkt prachtig strak en krachtig. Het ei van Hans! Zou het met monitoren en op een betonnen vloer ook werken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 als je hier echt voor gaat zou ik een metaalwerker aan het werk zetten. of de kommetjes dempen met bv loodbitumen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 december 2007 Author Report Share Posted 11 december 2007 Ik moet nog de tijd nemen om de lepels en eierdopjes konstructie eens goed te vergelijken. Dat is er nog niet van gekomen. Gisteravond leek het allemaal wel te werken, maar toen heb ik alleen nieuwe platen en CD's gedraaid. Dat is dus geen goede referentie. Ik heb nu wat, mij erg bekende muziek gedraaid. Ik heb de indruk dat het zeker niet slechter werkt dan de lepels. Het stereobeeld staat gestoken scherp en het laag klinkt prachtig strak en krachtig. Het ei van Hans! Zou het met monitoren en op een betonnen vloer ook werken? Eigenlijk zouden de ontkoppelaars dan tussen de sepakers en de stand moeten (denk ik). als je hier echt voor gaat zou ik een metaalwerker aan het werk zetten.of de kommetjes dempen met bv loodbitumen? De Aurios ontkoppelaars zijn uit massief staal gedraaid. Dat kan dus heel goed, maar is wel duur. De Hema dopjes klinken (anders dan wat je zou verwachten) helemaal niet. Ik zou ze nog kunnen vullen met siliconenkit of e.o.a. hard materiaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 als je hier echt voor gaat zou ik een metaalwerker aan het werk zetten. of de kommetjes dempen met bv loodbitumen? De Aurios ontkoppelaars zijn uit massief staal gedraaid. Dat kan dus heel goed, maar is wel duur. De Hema dopjes klinken (anders dan wat je zou verwachten) helemaal niet. Ik zou ze nog kunnen vullen met siliconenkit of e.o.a. hard materiaal. Metalen kommetjes dempen met loodbitumen word wat lastig, die troep blijft meest niet zitten in dat soort korte krommingen. Door een metaalbewerker laten maken van massief staal word idd erg duur en vullen met kit is meest niet echt de oplossing.Mss een beter idee, ze vullen met cement of houtvuller. Kost geen moer, is makkelijk te verwerken en dempt goed. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts