Sodejuu Posted 17 oktober 2008 Report Share Posted 17 oktober 2008 Onlangs bij een kennis een vergelijk gedaan tussen de "eierdop/kogel' isolator, de Feet of Silence en de middenrange Aurios onder een CD-loopwerk. Absolute winnaar hier waren de Feet of Silence. De Aurios scoorden net iets minder en de eierdoppen nog iets minder, maar ze deden het beter dan een stel Harmonix coins. Voor het geld zijn de eierdoppen onverslaanbaar. Wil je beter, kost het echt knaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 17 oktober 2008 Report Share Posted 17 oktober 2008 Onlangs bij een kennis een vergelijk gedaan tussen de "eierdop/kogel' isolator, de Feet of Silence en de middenrange Aurios onder een CD-loopwerk. Absolute winnaar hier waren de Feet of Silence. De Aurios scoorden net iets minder en de eierdoppen nog iets minder, maar ze deden het beter dan een stel Harmonix coins. Voor het geld zijn de eierdoppen onverslaanbaar. Wil je beter, kost het echt knaken. Roger, kun je toelichten waarop jullie letten om te bepalen welke de "beste" is? Greetz Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 oktober 2008 Report Share Posted 18 oktober 2008 Stef, "Beste" is relatief, maar de Feet of Silence brachten net iets meer rust en briljantie in het geluid. Het klinkt openenr en het laag is strakker en nog net iets beter te volgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 oktober 2008 Author Report Share Posted 18 oktober 2008 Ook een mooie constructie die Feets Of Silence. Ik heb onder de CD speler en draaitafel behalve de eierdoppen ook nog natuursteenplaten met rubber ertussen liggen. Dat dempt eventuele hogerfrequente trillingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 oktober 2008 Report Share Posted 19 oktober 2008 ja zo heb ik het ook opgebouwd (rack / rubber / steenplaat / eierdop en kopel). en .... plaat steen (met dun laagje vilt er onder) boven op de apparatuur (let op ventilatie). ook goed te horen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 oktober 2008 Report Share Posted 20 oktober 2008 Ook een mooie constructie die Feets Of Silence. Ik heb onder de CD speler en draaitafel behalve de eierdoppen ook nog natuursteenplaten met rubber ertussen liggen. Dat dempt eventuele hogerfrequente trillingen. Beste Hans, Als ik niet graag bewijzen zou zien... zou ik ertoe geneigd zijn je te geloven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 oktober 2008 Report Share Posted 20 oktober 2008 Wat een raar woord, 'ertoe'.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 september 2009 Report Share Posted 1 september 2009 Ik was bij Robx van hear en Chansig van daar, en beiden hadden de eierdopjes van Hans toegepast. Robx bij de apparaten, Chansig onder de speakers. Daar eens over nagedacht. Mijn apparaten staan in een audiomeubel met spikes, maar het meubel zelf kan wel een beetje bewegen, en bovenop staat de draaitafel. Mijn speakers staan op de grond, beetje schuin met aan de voorkant twee spikes. De ondergrond is tapijt(tegel), hardboard en planken. Daar zijn spikes niet ideaal voor. Tot mijn vreugde bleken de eierdopjes van de hema gewoon nog te koop, voor 95 cent per stuk. Mijn stuiters ben ik al eeuwen kwijt, en nieuwe knikkers kon ik niet kopen zonder een heleboel kleintjes over te houden. Gelukkig bleek de houthal hier in de buurt prachtige beukenhouten ballen te hebben. Die geplaatst onder de speakers, en onder de apparaten die kunnen bewegen: platenspeler, cd en streamer. Die kunnen nu dus fijn wiebelen. Of het voor de apparaten veel uitmaakt weet ik niet. Maar het laag uit de speakers is er zeker door verbeterd. Het is beter gearticuleerd, en misschien een pietsje minder 'vet'. De vloer trilt duidelijk niet meer mee. Om het nog wat duidelijker te krijgen heb ik een test-cd met bastonen gedraaid, die lopen van 70 Hz tot 16 Hz. Bij de balletjes lopen de tonen gewoon van hoog naar laag door, met een dip bij ong. 50Hz. Maar met de spikes treedt iets vreemds op: bij ong. 40Hz wordt de toon juist hoger, alsof hier de boventonen de overhand hebben. Daarna loopt het weer gewoon naar beneden door. Voor mij een duidelijke aanwijzing dat de balletjes veel beter ontkoppelen. En het wiebelt lekker! Omdat ik er wat over had, heb ik ze ook in de voorkamer onder de Celestions gezet. Daar was het laag soms te 'vet', en zo te horen heeft dat ook geholpen. Dit is dus echt een fijne goedkope truc. Hans bedankt! M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 1 september 2009 Report Share Posted 1 september 2009 Tot mijn vreugde bleken de eierdopjes van de hema gewoon nog te koop, voor 95 cent per stuk. De Hema zal die doppen de komende jaren zeker in het assortiment houden. Naar aanleiding van al die enthousiaste eierdoppen kopende hearders schijnt de omzet verdubbelt te zijn in NL, heb ik uit betrouwbare bron vernomen. Of hout nu beter werkt dan stalen kogels is nog wel een aardig vraagje. Wat vindt onze expert/uitvinder van dit fenomeen hiervan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 september 2009 Report Share Posted 2 september 2009 Als het maar rond is en rolt. Denk niet dat Hans er zelf ervaring mee heeft. Die balletjes kosten 75 cent per stuk. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 september 2009 Author Report Share Posted 2 september 2009 Tot mijn vreugde bleken de eierdopjes van de hema gewoon nog te koop, voor 95 cent per stuk. De Hema zal die doppen de komende jaren zeker in het assortiment houden. Naar aanleiding van al die enthousiaste eierdoppen kopende hearders schijnt de omzet verdubbelt te zijn in NL, heb ik uit betrouwbare bron vernomen. Of hout nu beter werkt dan stalen kogels is nog wel een aardig vraagje. Wat vindt onze expert/uitvinder van dit fenomeen hiervan? In ieder geval is het zo dat een harde kogel beter rolt dan een zachte (Hertze spanningen). Bovendien heeft ieder materiaal zijn eigen stijfheid, waardoor andere frequenties gedempt worden of juist ontstaan. Of het een beter is dan het ander is dus niet te zeggen. het is w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 2 september 2009 Report Share Posted 2 september 2009 Die eierdopjes heb ik een een tijdje geprobeerd, maar ik vindt het niks dat elke keer je de versterker of cd-speler aanzet het hele zwikkie heen en weer gaat. Onder speakers zie ik dit al helemaal niet zitten, pilaren die heen en weer gaan bij het minste geringste, nee toch maar niet en ik merkte vrij weinig tot geen verschil, met of zonder. Tegenwoordig doe ik niet meer aan die tweaks and stuff, maar gewoon aansluiten met normale kabel en dergelijke, het gaat mij nu meer om de muziek en niet om die kleine nuances te verbeteren of te veranderen, gewoon straight en no nonsens Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 september 2009 Report Share Posted 2 september 2009 Die eierdopjes heb ik een een tijdje geprobeerd, maar ik vindt het niks dat elke keer je de versterker of cd-speler aanzet het hele zwikkie heen en weer gaat.Onder speakers zie ik dit al helemaal niet zitten, pilaren die heen en weer gaan bij het minste geringste, nee toch maar niet en ik merkte vrij weinig tot geen verschil, met of zonder. Tegenwoordig doe ik niet meer aan die tweaks and stuff, maar gewoon aansluiten met normale kabel en dergelijke, het gaat mij nu meer om de muziek en niet om die kleine nuances te verbeteren of te veranderen, gewoon straight en no nonsens Oei wat jammer..... Juist al die kleine nuances bij elkaar maken bij mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 2 september 2009 Report Share Posted 2 september 2009 Die eierdopjes heb ik een een tijdje geprobeerd, maar ik vindt het niks dat elke keer je de versterker of cd-speler aanzet het hele zwikkie heen en weer gaat.Onder speakers zie ik dit al helemaal niet zitten, pilaren die heen en weer gaan bij het minste geringste, nee toch maar niet en ik merkte vrij weinig tot geen verschil, met of zonder. Tegenwoordig doe ik niet meer aan die tweaks and stuff, maar gewoon aansluiten met normale kabel en dergelijke, het gaat mij nu meer om de muziek en niet om die kleine nuances te verbeteren of te veranderen, gewoon straight en no nonsens Ook ik heb mij gewaagd aan de eierdoppen met knikkers, zowel van hout als ijzer en zelfs glas. Onder de apparatuur was het al geen succes, maar onder de speakers helemaal niet. Een speaker moet volgens mij niet kunnen bewegen, en dat kan met die eierdoppen met knikker erin wel. Ik heb eens een highspeed kamera van een maat van me geleend en deze naast de speakers opgesteld. Toen met een behoorlijk volume muziek op de speakers gezet. De beelden van de highspeed kamera bevestigden wat ik al vermoedde. De speakers stonden vrolijk mee te swingen met de muziek, waardoor ik heel wat kracht in de lage tonen miste. Toch kunnen bepaalde tweaks, en niet alleen de duurste, best een verbetering geven waardoor je toch nog net dat beetje meer van de muziek kunt genieten dan dat je het zonder doet. Ik heb nu onder de spikes met schotels van de speakers Masterbase liggen. Het voordeel daarvan is dat de bass strakker is, maar niets minder dan zonder, en de onderburen niet meer klagen over trillingen. Onder de versterker en CD-speler heb ik rubber matjes liggen, die eigenlijk bedoeld zijn om balkontegels op te leggen (te koop bij iedere Gammel of Prakniks). Hierdoor hoor ik net iets meer detail en diepte, waardoor het geheel meer lijkt op hetgeen ik live ook hoorde. Uiteraard is dit niet te staven met studio opnames, maar wel met de opnames waar ik live bij ben geweest. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 september 2009 Author Report Share Posted 3 september 2009 Die eierdopjes heb ik een een tijdje geprobeerd, maar ik vindt het niks dat elke keer je de versterker of cd-speler aanzet het hele zwikkie heen en weer gaat.Onder speakers zie ik dit al helemaal niet zitten, pilaren die heen en weer gaan bij het minste geringste, nee toch maar niet en ik merkte vrij weinig tot geen verschil, met of zonder. Tegenwoordig doe ik niet meer aan die tweaks and stuff, maar gewoon aansluiten met normale kabel en dergelijke, het gaat mij nu meer om de muziek en niet om die kleine nuances te verbeteren of te veranderen, gewoon straight en no nonsens Ook ik heb mij gewaagd aan de eierdoppen met knikkers, zowel van hout als ijzer en zelfs glas. Onder de apparatuur was het al geen succes, maar onder de speakers helemaal niet. Een speaker moet volgens mij niet kunnen bewegen, en dat kan met die eierdoppen met knikker erin wel. Ik heb eens een highspeed kamera van een maat van me geleend en deze naast de speakers opgesteld. Toen met een behoorlijk volume muziek op de speakers gezet. De beelden van de highspeed kamera bevestigden wat ik al vermoedde. De speakers stonden vrolijk mee te swingen met de muziek, waardoor ik heel wat kracht in de lage tonen miste. Toch kunnen bepaalde tweaks, en niet alleen de duurste, best een verbetering geven waardoor je toch nog net dat beetje meer van de muziek kunt genieten dan dat je het zonder doet. Ik heb nu onder de spikes met schotels van de speakers Masterbase liggen. Het voordeel daarvan is dat de bass strakker is, maar niets minder dan zonder, en de onderburen niet meer klagen over trillingen. Onder de versterker en CD-speler heb ik rubber matjes liggen, die eigenlijk bedoeld zijn om balkontegels op te leggen (te koop bij iedere Gammel of Prakniks). Hierdoor hoor ik net iets meer detail en diepte, waardoor het geheel meer lijkt op hetgeen ik live ook hoorde. Uiteraard is dit niet te staven met studio opnames, maar wel met de opnames waar ik live bij ben geweest. Mvg. Miracle. Dan wordt het tijd dat dat filmpje ergens te zien is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 september 2009 Report Share Posted 3 september 2009 Dan wordt het tijd dat dat filmpje ergens te zien is... Ik zal eens vragen of het nog op zijn HD staat, maar ben bang dat het al lang gewist is. Als het er nog wel op staat ga ik wel eens kijken of ik het ergens kan uploaden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 september 2009 Report Share Posted 3 september 2009 no need ieder weldenkend mens begrijpt toch wel dat een speaker die kan wiebelen ook meewiebelt op de muziek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 september 2009 Report Share Posted 3 september 2009 Voorstellen kan ik het me wel, maar als zoiets op Discovery zou komen zou ik heel ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 september 2009 Report Share Posted 3 september 2009 Dan wordt het tijd dat dat filmpje ergens te zien is... Ik zal eens vragen of het nog op zijn HD staat, maar ben bang dat het al lang gewist is. Als het er nog wel op staat ga ik wel eens kijken of ik het ergens kan uploaden. Wel laten zien dat de camera niet z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 september 2009 Report Share Posted 3 september 2009 Dan wordt het tijd dat dat filmpje ergens te zien is... Ik zal eens vragen of het nog op zijn HD staat, maar ben bang dat het al lang gewist is. Als het er nog wel op staat ga ik wel eens kijken of ik het ergens kan uploaden. Wel laten zien dat de camera niet z Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 september 2009 Report Share Posted 3 september 2009 sterker nog...ik wil wel een verklaring hebben die Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 4 september 2009 Report Share Posted 4 september 2009 Tijdens de weergave gaat de woofer heen en weer, als de kast geen vaste stabiele ondergrond heeft zal deze meegaan op dit ritme, staat de kast van de luidspreker geheel vast en stabiel, dan zal alleen de woofer heen en weer gaan. Als ik bovenstaande goed analyseer dan kan ik maar tot 1 conclusie komen namelijk, doordat de woofer de kast in beweging zet zal de geluidsgolven minder mooi de ruimte in worden gestuurd als met een stabiele en vaste kast, met die laatste wordt het volle potentieel van de luidsprekers benut dat de weergave van muziek ten goede komt. Iemand een andere theorie wellicht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 september 2009 Report Share Posted 4 september 2009 Mja, ik ben dol op theorie Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 september 2009 Author Report Share Posted 4 september 2009 sterker nog...ik wil wel een verklaring hebben die Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polar Posted 4 september 2009 Report Share Posted 4 september 2009 Heel sterk relaas Maar een deel van mijn theorie is op feiten gebaseerd, een luidspreker conus is ontworpen om een ingaande en uitgaande slag te kunnen maken om geluidsgolven voort te brengen, om de luidspreker te volle te willen benutten zouden we de luidspreker in moet bouwen zodat ook alleen de conus die in en uitgaande slag kunnen maken in volle omvang, dit zijn gewoon feiten. Zal de luidspreker in de kast met uitgaande slag de kast achteruit duwen wat in feite gebeurd als de kast niet vast en stabiel staat, dan zal het met een complex geheel aan lage tonen iets gaan ontstaan wat we liever niet willen hebben en ik vermoed dat we dat wel voor ons kunnen zien of bedenken. Natuurlijk kan door de eierdopjes de luidspreker zodanig gaan gedragen dat dit bij de luisteraar als mooi worden ervaren, maar door deze cheap trick worden de luidsprekers niet meer ten volle benut. En inderdaad is het zo dat de LP in theorie minder is als de CD, het is ook hier de keuze en smaak van de luisteraar waar deze voor kiest, theorie of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts