Jump to content

Cheap tricks

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest kikkervisje
ja dat roept herinneringen op .... dubbelwandig en zandgevuld. zag je vroeger wel als zelfbouw-idee. en een laag zand op de bodem, een zandgevuld compartiment bovenin .... ook allemaal gezien in de zelfbouwtijdschriften.

groet

Jij hebt het nu wel over iets meer dan 1 zak zand.

De krachten die op een luidsprekerconus uitgeoefend worden zijn ongemeen en onverwacht groot. Ze zijn te berekenen, uitgaande van de optredende versnelling:

(bla, bla)

[bron: Luidsprekers - fabels en feiten, uitg. Elektuur]

(...)

Beste Knorretje,

Dat boekje, geschreven door de verder volkomen onbekende G. Schwamkrug en R. R

gezien het hoorbare nut van een zandzak op de speaker ..... wat zou er gebeuren als je de speaker in een zandbak zet (zou de energie van de onderzijde van de kast ook nog eens moeten absorberen). vergelijk de mensen die hun draaitafel in een zandbakje zetten.

groet

Of een kast of baffle construeren waarbij dit geneuzel allemaal niet nodig is. ;)

Tja... en dat is dus onmogelijk. Zelfs een betonnen kast met wanddikte van 10 cm trilt nog. Sla maar eens tegen een rioolput wanneer die boven de grond staat.

:)

Het gaat HEAR nu toch om trillingen welke door een zak zand worden geelimineerd? Ja ? :D

Volgens mij begon jij over "iets" waarbij dat juist NIET nodig zou zijn.

Vandaar mijn reactie...

Ruim 30 jaar geleden hebben we ook al eens een paar dubbelwandige multiplex baskasten gemaakt. Hier tussenin hadden we gedroogd metselzand gedaan. In die kast kwam een zware Heco woofer. Ik herinner me nog dat het leek dat er minder laag uit die kast kwam dan met dezelfde in een spaanplaat kast. Bovenop die kast stond een line Array van 6 breedbanders en twee tweeters. Dat klonk voor die tijd extreem goed.

Van spikes, koppelen of ontkoppelen hadden we nog nooit gehoord en de speciale speakerkabels waren nog maar net "uitgevonden". Toen was muziek nog heel gewohoon... ;)

:)