Jump to content

Cheap tricks


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

als je hier echt voor gaat zou ik een metaalwerker aan het werk zetten.

of de kommetjes dempen met bv loodbitumen?

 

De Aurios ontkoppelaars zijn uit massief staal gedraaid. Dat kan dus heel goed, maar is wel duur.

 

De Hema dopjes klinken (anders dan wat je zou verwachten) helemaal niet. Ik zou ze nog kunnen vullen met siliconenkit of e.o.a. hard materiaal.

 

:)

Metalen kommetjes dempen met loodbitumen word wat lastig, die troep blijft meest niet zitten in dat soort korte krommingen. Door een metaalbewerker laten maken van massief staal word idd erg duur en vullen met kit is meest niet echt de oplossing.

Mss een beter idee, ze vullen met cement of houtvuller. ;) Kost geen moer, is makkelijk te verwerken en dempt goed.

 

Mvg. Miracle.

 

Dat idee van die houtrotvuller heb ik een paar pagina's terug al geopperd. Van de andere kant... wanneer je iets wil dempen moet het wel resoneren. Op een of andere manier klinken die dopjes zo dood als waren ze van lood.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik snap niet hoe die kogels kunnen ontkoppelen, tenzij je de hulp van Uri Geller hebt. Ik krijg het vermoeden dat, op Spido na, niemand weet hoe dit werkt en maar een reden bedenkt.

Zo werkt het:

Kogels, spikes, en zelfs rubberen voetjes koppelen. Het staat immers stevig, niet? Dat moet natuurlijk ook bij speakers, zoals Spido al zei. Het enige waar je nog invloed op hebt is w

Link to comment
Share on other sites

Tja Treshold,

 

Soms zijn dingen simpeler dan je denkt, als je tenminste wilt en kunt begrijpen hoe het in elkaar steekt.

 

Ontkoppelen met veren is 1 ding, de onontkoombare resonantie van het massa-veer systeem dempen is een ander ding. Dat optimaliseren is gewoon goed inventariseren van wat er speelt.

 

Maar het kan best ook gewoon met simpele middelen. Laatst kocht ik een 500 Mb externe USB harddisk. Zit een gewone 7200 RPM schijf in en het kasje trilt enigszins. Dat geeft een flink geronk doordat mijn bureaublad als effectief klankbord fungeert. Vier stukjes 5 mm dik schuim neoprene rubber er onder (veert en dempt) en de schijf is ontkoppeld van het bureaublad. De schijf zelf trilt er niet minder om maar het geronk is nu compleet weg en je hoort de schijf vrijwel niet meer.

 

Zoiets met speakers doen heeft alleen zin met een houten plankenvloer. De vloer werkt dan niet meer als klankbord voor de trillingen van de speakerkast maar de kast zelf blijft nog even hard trillen door de conusbeweging van de woofer. Heb je een stevige betonnen vloer dan kun je beter juist wel de speaker met de vloer koppelen. Het positieve effect van minder kasttrilling overtreft dan het negatieve effect van doorgegeven trillingen aan de vloer.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Foto's? Ik wordt nu wel benieuwd.

 

Binnenkort... :) .

 

Binnenkort is wat langer geworden, maar toch...

 

 

De kromming lijkt mij erg sterk, ik gebruikte ronde lepels. Hoe steiler de helling hoe hoger de resonantie F.

 

Ik snap niet hoe die kogels kunnen ontkoppelen, tenzij je de hulp van Uri Geller hebt. Ik krijg het vermoeden dat, op Spido na, niemand weet hoe dit werkt en maar een reden bedenkt.

 

Wat de kogels in de schaaltjes doen is een beetje heen en weer rollen met een bepaalde F, afhankelijk van de massa die ze dragen, hun radius en de radius van de schaaltjes waar ze in liggen. Het doel is om alle toegevoerde trillingsenergie om te zetten in de gedefinieerde beweging van de kogels.

 

Het is een methode die uit de bouwkunde komt om flatgebouwen van de bodem te ontkoppelen in aardbevingsrijke gebieden.

Link to comment
Share on other sites

nogmaals seed7

dat werkt omdat dan de vloer trilt ipv het gebouw.

denk je dat het niet uitmaakt wanneer het andersom is?

ik heb het antwoord niet voor je hoor maar het lijkt me te simpel gedacht.

Link to comment
Share on other sites

Zoiets met speakers doen heeft alleen zin met een houten plankenvloer. De vloer werkt dan niet meer als klankbord voor de trillingen van de speakerkast maar de kast zelf blijft nog even hard trillen door de conusbeweging van de woofer. Heb je een stevige betonnen vloer dan kun je beter juist wel de speaker met de vloer koppelen. Het positieve effect van minder kasttrilling overtreft dan het negatieve effect van doorgegeven trillingen aan de vloer.

 

;)

 

Als je een vloer hebt die op tempexbroodjes (polystyreen) gestort is valt het meestal wel mee is echter de hele vloer van beton dus zonder tempex, dan kan de ruimte eronder nog weleens een heel grote, negatieve, rol gaan spelen.

 

 

Exactemundo.

 

Vraag mijn buren maar.

 

Oh ja; onze muren en vloeren zijn van beton ("dat niet door mijn Maggies aan 't trillen zou kunnen worden gebracht. :lol: )

 

 

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Oh we gaan een stapje groter? :D De principes blijven hetzelfde. Ooit wel eens gezien hoe ze geluidsisolerende ruimtes bouwen? Dat is een losse doos met een zelfdragende vloer, meestal van balken en cementboardplaten. Die vloer rust dan op de randen op grote rubberen blokken.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

De meest imposante muziekstudio's zijn gebouwd met een inwendige kamer geplaatst op uit de kluiten gewassen veren! :)

 

Maar dat moet je mi niet met speakers doen.

mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

De meest imposante muziekstudio's zijn gebouwd met een inwendige kamer geplaatst op uit de kluiten gewassen veren! :)

 

Maar dat moet je mi niet met speakers doen.

mvg RastaPhil

 

Klopt en ook met kogels lijkt mij niet een goede oplossing.

 

Door dat je speaker nu kan bewegen zal deze dat dan ook doen als de muziek speelt.

De conus van de speaker duwt dan de lucht die zich voor de conus bevindt weg en zal een weerstand ondervinden.

Daardoor zal het huis van de speaker ook naar achter gedrukt worden.

Hier door zal dan de bas minder worden en lijkt het als of de ontkoppeling werkt.

 

Als je een speaker goed wilt ontkoppelen van de vloer kan je het beste een tegel nemen die op stukjes neopreen staat en daar de speaker op plaatsen.

Ik denk namelijk dat een ontkoppeld plateau met veel massa en daar op de speaker de beste oplossing is om resonanties van vloeren tegen te gaan.

Link to comment
Share on other sites

nogmaals seed7

dat werkt omdat dan de vloer trilt ipv het gebouw.

 

Maar dat is toch precies wat er loos is. Het gebouw, de vloer, de tafel trilt. Die energie wil je niet bij je draaitafel hebben, dus ontkoppelen.

 

Het gaat hier niet om het al dan niet afvoeren van de energie die de draaitafel veroorzaakt, dat moet de draaitafelontwerper maar voor elkaar krijgen.

 

Voor luidsprekers is het in feite het zelfde verhaal, je wilt niet dat de conussen (of wat je dan ook gebruikt) door iets anders dan het muzieksignaal worden aangestoten. (Het is daarom ook nog steeds verbazingwekkend hoe veel luidsprekerontwerpers de fysieke koppeling tussen woofer en tweeter in stand houden.) Om speakers op kogels te zetten is wat lastig, je zult een tamelijk massief geheel moeten bouwen wil de woofer de kast niet meer laten wiebelen (en het impulsgedrag om zeep helpen)

 

Edit: in retrospect, ik haal weer eens twee draden door elkaar, in de FatBob draad gebruikt Hans ook de kogels.

 

Oh we gaan een stapje groter? :D De principes blijven hetzelfde. Ooit wel eens gezien hoe ze geluidsisolerende ruimtes bouwen? Dat is een losse doos met een zelfdragende vloer, meestal van balken en cementboardplaten. Die vloer rust dan op de randen op grote rubberen blokken.

 

Ik heb een aantal trillingsarme ruimten / opstellingen gebouwd voor wafersteppers en dergelijke, ja ik ken dat soort opstellingen.

Link to comment
Share on other sites

Ik schreef ergens dat de kogels koppelen in vertikale richting, maar ontkoppelen in horizontale richting. De speakers wiebelen dan ook enkele mm's wanneer je er tegenaanstoot.

 

Een grotere radius had ik eerder (ook lepels) Dat werkte ook prima, alleen donderden de speakers er wel eens van af. Of die grotere radius werkelijk beter was kan ik niet zeggen. Je zou inderdaad zeggen dat door het "kortere touwtje" de schommel een hogere frequentie gaat maken.

 

Ik heb trouwens eerder de speakers eens op met staaldraad gewapende rubbermatten gezet. Deze waren stijf genoeg om de speakers op spikes te dragen, terwijl de matten alleen aan de rand werden gedragen door houten latjes. De speakers konden zo heerlijk schommelen, maar w

Link to comment
Share on other sites

nogmaals seed7

dat werkt omdat dan de vloer trilt ipv het gebouw.

 

Maar dat is toch precies wat er loos is. Het gebouw, de vloer, de tafel trilt. Die energie wil je niet bij je draaitafel hebben, dus ontkoppelen.

 

Het gaat hier niet om het al dan niet afvoeren van de energie die de draaitafel veroorzaakt, dat moet de draaitafelontwerper maar voor elkaar krijgen.

 

Voor luidsprekers is het in feite het zelfde verhaal, je wilt niet dat de conussen (of wat je dan ook gebruikt) door iets anders dan het muzieksignaal worden aangestoten. (Het is daarom ook nog steeds verbazingwekkend hoe veel luidsprekerontwerpers de fysieke koppeling tussen woofer en tweeter in stand houden.) Om speakers op kogels te zetten is wat lastig, je zult een tamelijk massief geheel moeten bouwen wil de woofer de kast niet meer laten wiebelen (en het impulsgedrag om zeep helpen)

 

Edit: in retrospect, ik haal weer eens twee draden door elkaar, in de FatBob draad gebruikt Hans ook de kogels.

 

Oh we gaan een stapje groter? :D De principes blijven hetzelfde. Ooit wel eens gezien hoe ze geluidsisolerende ruimtes bouwen? Dat is een losse doos met een zelfdragende vloer, meestal van balken en cementboardplaten. Die vloer rust dan op de randen op grote rubberen blokken.

 

Ik heb een aantal trillingsarme ruimten / opstellingen gebouwd voor wafersteppers en dergelijke, ja ik ken dat soort opstellingen.

 

het gaat toch om het rendement wat de beweging moet hebben van de drivers ten opzichte van de kast. je wil dat de kast zo zwaar en stevig mogelijk staat zodat geluid zich af kan zetten. door de plaats van de speaker "wiebelig"te maken gooi je toch roet in het eten. dam gaat er toch energie verloren?

de drivers moeten zo min mogelijk in staat zijn de kast in beweging te brengen, loodzwaar op de plek helpt daar gehoorsmatig wel bij in mijn geval.

Link to comment
Share on other sites

Het blijft een combinatie van tegenstrijdige eisen. Kunst is om de optimale combinatie te vinden die de minste verstoring veroorzaakt.

 

Wat ik van Hans niet begrijp is waarom ie nu alleen horizontaal wil ontkoppelen. Zo gaan bodemtrillingen van de kast nog rechtstreeks de vloer in. Je zou dan eerder zoiets er onder verwachten:

 

 

e119pscooteropveer_g.gif

 

 

 

;)

Link to comment
Share on other sites

mijn hele punt is : waarom zou je ze willen ontkoppelen

vriend van mij heeft zijn speakers opgehangen , dus totale ontkoppeling maar dat klinkt voor geen meter.

nu weet ik wel dat ze dat niet doen maar ik zweer bij gewicht en lomp op de plek.

Link to comment
Share on other sites

mijn hele punt is : waarom zou je ze willen ontkoppelen

vriend van mij heeft zijn speakers opgehangen , dus totale ontkoppeling maar dat klinkt voor geen meter.

nu weet ik wel dat ze dat niet doen maar ik zweer bij gewicht en lomp op de plek.

Dat kan ik onderschrijven. Heb mijn speakers ooit ook eens opgehangen aan het plafond met 4 staalkabeltjes. Klonk voor geen meter. Mijn monitors staan nu ook op een zware marmeren plaat met rubberschuim tussen de plaat en de vloer.

 

Punt van horizontaal trillende speakerkasten is dat ook de mid en tweet mee trilt. Dat geeft en soort van doppler modulatie van het midden en hoog wat het geluid diffuser maakt.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

ik heb ook een heleboel geprobeert maar gewoon op de grond zonder iets ertussen klinkt in mijn oren het beste , je moet gewoon doen wat je het beste vind klinken ik heb het idee dat als je gaat ontkoppelen dat de speakers hun trillingen niet genoeg kunnen afvoeren.

Link to comment
Share on other sites

De schommelfrequentie van de draaitafel op de kogels is ca 2,5 Hz (0,4 sec per heen er teruggaande beweging).

 

Niet iets om je in het audiobereik erg druk over te maken.

 

De opstelling staat dus gewoon stil, maar is wel (horizontaal) ontkoppeld.

 

:)

 

 

huh :huh:

tegen wie heb je het nu?

Link to comment
Share on other sites

De schommelfrequentie van de draaitafel op de kogels is ca 2,5 Hz (0,4 sec per heen er teruggaande beweging).

 

Niet iets om je in het audiobereik erg druk over te maken.

 

De opstelling staat dus gewoon stil, maar is wel (horizontaal) ontkoppeld.

 

:)

 

 

huh :huh:

tegen wie heb je het nu?

 

 

Ik heb een filmpje gemaakt van het schommelen van de draaitafel. Ik kan het alleen niet draaien omdat mijn PC problemen heeft met het .MOV filmpje. Ik heb al drie video player geprobeerd, maat allemaal hetzelfde flikkerende paars gele beeld. Morgen eens op m'n werk proberen.
Link to comment
Share on other sites

De schommelfrequentie van de draaitafel op de kogels is ca 2,5 Hz (0,4 sec per heen er teruggaande beweging).

Niet iets om je in het audiobereik erg druk over te maken.

De opstelling staat dus gewoon stil, maar is wel (horizontaal) ontkoppeld.

:)

huh :huh:

tegen wie heb je het nu?

Ik heb een filmpje gemaakt van het schommelen van de draaitafel. Ik kan het alleen niet draaien omdat mijn PC problemen heeft met het .MOV filmpje. Ik heb al drie video player geprobeerd, maat allemaal hetzelfde flikkerende paars gele beeld. Morgen eens op m'n werk proberen.

 

Daar begint het mee :D;)

 

W

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...