Jump to content

Cheap tricks

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
Ik ook

Maar een goede jas ook mouwen

Ik kan mij werk indenken waarbij een bodywarmer zo z'n voordelen heeft...

Ik ook en heb hem vaak aan als ik in de garage aan het sleutelen ben. :)

Mode? dat "gedoe" daar doe je toch niet meer aan, als je de 40 gepasseerd bent?

Op die leefdtijd trappen vrouwen er echt niet meer in..... dergelijke Cheap tricks :eek::D

Jack

Guest tubejack

(...) PS met dank aan HomeStudio jaargang 21, mei 2004

Hallo Rasta!

Nou je 't toch over HomeStudio hebt...

De nieuwste al gezien? B)

(Jaargang 26, nummer 2 2008, pag. 34-37.)

Ik heb hem vandaag gekregen, en het stuk 2x gelezen :)

Mooie foto 's!

Groet,

Jack

• 3 months later...

De eierdopjes van Hans. Vandaag 3 kogels opgepoetst en ontdaan van het vet, 3 eierdopjes van het 12-hoge stapeltje gepakt en deze onder de voorversterker geplaatst. De voetjes, die voorheen op Masterbase rustten, bungelen nu nu de lucht :D

Mijn VV heeft een mooie zware metalen onderkant en daar kunnen de kogels mooi hun werk doen. Niets tegen mijn ega gezet, maar die was wel geschrokken van het wiebelende ding toen ze deze moest bedienen :D:D:D

Hij beweegt dus lekker, zeg maar. Net zoals door Hans beschreven, en zoals ik het jaren geleden bij bijna alle elementen van de set van Ruud heb mogen aanschouwen.

Het resultaat is verbluffend. Ik heb meer dynamiek gekregen, de muziek komt "puntiger" over zonder irritant te worden, scherpe S-sen zijn (grotendeels) verdwenen van de LP's van Spinvis en Diana Kral (The Girl in the other Room), de plaatsing is beter geworden en het laag is weer afgebakend als vanouds. Beter zelfs, hiervoor had ik al wat zitten experimenteren met signaalkabels van de vloer en daarna was de onderkant van het laag :unsure::D meer maar wel weer wat wollig geworden. Nu is dat wollige weer weg, terwijl het meer aan laag is gebleven. De vreemde perikelen van het tweaken.....

Jaren geleden ook al met zoiets in de weer geweest om iets in de vorm van 2 geslepen kommetjes uit RVS met daar tussen in een kogel te laten maken

visualisatie: S-FIM-305.jpg

maar dan kwam ik toch ook uit op een prijs die dingen die toen ook gewoon te koop waren. Hoewel deze toen vrij goedkoop waren, is de prijs hiervan nu wel erg hoog geworden....

Het voorgestelde dempen van het eierdopje ga ik ook doen. Misschien met PUR-schuim, dat vult goed en het teveel snij je er makkelijk van weg.

De platenspeler zal er nog aan moeten geloven, en misschien de speakers. Maar deze staan wat lastig in de kamer (je loopt er steeds bijna tegen aan), dus ik weet niet of dat uit dat oogpunt wel handig is om te gaan doen. Hoewel ik dat op een vrije dag wel effe ga proberen..... ;)

Eierdopjes? Een aanrader dus. In ieder geval voor de VV dan :P

• 3 weeks later...

Hierbij dan even twee foto's:

2008-aug-Eierdopjes1.jpg

Onder de versterker

en nog wachtende op hun gebruik:

2008-aug-Eierdopjes2.jpg

Ik heb nu 2 soorten: de linker is die van de Hema voor 1 euro per stuk, met een open onderkant. Die rechter is een massieve van Woondock, de RVS eierdopjes van Imperial houseware :D . Vier stuks voor 7 euro..... Deze nog niet geprobeerd, maar wel zie ik dat als je de kogels beweegt in het dopje, ze schokkeriger tot stilstand komen dan die van de Hema: deze lijken niet zo mooi glad- en rondgefreesd als die van de Hema. Binnenkort probeer ik ze even, als ik helemaal gewend ben aan die van de Hema ;) En de verschillen kan ontdekken.

Guest Rev. Fatman
Cheap trick :

Voor mensen met " gewone" speakers: de scheidingsfilters buiten de speaker plaatsen.

En het filter volgieten met droog voli

Waar halen jullie die kogeltjes voor in de eierdop?

Of moet ik die met knikkeren proberen te winnen. Althans zo kwam je voreger aan een looier.

Ik had de mazzel wat van die kogels op de rommelmarkt tegen te komen.

Een audiovriend heeft er glazen knikkers in gelegd, en haalt daar ook goede resultaten mee (onder Master 3 speakers).

Hij heeft overigens niet hoeven te knikkeren voor die knikkers. :lol:

:)

ik heb het nu onder de CD speler staan, met glazen knikkers. opmerkelijk, er is weer een stuk kleuring in stemmen weg, het laag is lichtvoetiger, hoog staat weer losser van de speakers.

ik heb de boel wel omgedraaid: knikker onder, eierdop ondersteboven erop. voordeel: de eierdop kan je zo volgooien met zand. ook meteen geregeld.

volgende week de eindversterker eens proberen.

groet.

Ik heb mijn huiskamer maar eens volgegooid met zand , een hoogte van 30 cm komt het beste uit de verf , uiteraard heb ik verschillende hoogtes geprobeerd varieerend van 5 tot en met 150 cm, maar met een zandhoogte van 150 krijg te toch problemen met de" plaatsing", een speaker van 1 meter past niet meer onder het plafond .

Gr :( hj :D

Guest tubejack

Ook een goede truuk is: een week of langer vakantie....

Mijn ervaring is dat, dan je set weer ongekend goed klinkt :o

Als het "cheap" moet, laat dan een week je set uit, voor een soortgelijk effect :lol:

Groetjes,

Jack

ja dan heb je weer wat je had. ik had er Quadraspire onder staan, wat qua eerste indruk en op lange termijn beter beviel dan masterbase. nu eens zien hoe lang dit bevalt. eerste indrukken zijn niet altijd bepalend.

groet

Ook een goede truuk is: een week of langer vakantie....

Mijn ervaring is dat, dan je set weer ongekend goed klinkt :o

Als het "cheap" moet, laat dan een week je set uit, voor een soortgelijk effect :lol:

Groetjes,

Jack

Ja een set kan ook te veel ingespeeld raken. Dan is het goed om hem een weekje uit te laten spelen :D

;)

Beste tweak aller tijden: Luister overdag naar een wekkerradio die je op de kermis gewonnen hebt. En luister daarna eens naar je eigen set. Je wil niet weten hoe goed die dan klinkt :blink::rolleyes:

Werkt super en kost bijkant niks

(BTW, zo'n wekkerradio kun je natuurlijk ook gewoon bij de Timco of Action kopen. Dan is de tweak nog goedkoper :D )

ik heb het nu onder de CD speler staan, met glazen knikkers. opmerkelijk, er is weer een stuk kleuring in stemmen weg, het laag is lichtvoetiger, hoog staat weer losser van de speakers.

ik heb de boel wel omgedraaid: knikker onder, eierdop ondersteboven erop. voordeel: de eierdop kan je zo volgooien met zand. ook meteen geregeld.

volgende week de eindversterker eens proberen.

groet.

Geen wonder dat jouw speakers niet aan de straatstenen te slijten zijn :P gezien het niveau van jouw tips :(

Bedoel je mij soms ?

Dan moet je wel de juiste quoten :D

"Probeer" nou maar eerst die tip van mij ,voor dat je met een reactie komt :D

gr :blink: hj :rolleyes:

Guest tubejack
Beste tweak aller tijden: Luister overdag naar een wekkerradio die je op de kermis gewonnen hebt. En luister daarna eens naar je eigen set. Je wil niet weten hoe goed die dan klinkt :blink::rolleyes:

Werkt super en kost bijkant niks

(BTW, zo'n wekkerradio kun je natuurlijk ook gewoon bij de Timco of Action kopen. Dan is de tweak nog goedkoper :D )

Hahahahahaha! erg grappig,

Ik heb mijn huiskamer maar eens volgegooid met zand , een hoogte van 30 cm komt het beste uit de verf , uiteraard heb ik verschillende hoogtes geprobeerd varieerend van 5 tot en met 150 cm, maar met een zandhoogte van 150 krijg te toch problemen met de" plaatsing", een speaker van 1 meter past niet meer onder het plafond .

Gr :( hj :D

Dat is een interessante tweak (op voorwaarde dat je GRATIS ? aan dat zand geraakt)

Wel op letten: van die metalen tuin en strandmeubelen, stijl "bistro" die moet je NIET hebben, metaal resoneert dus te erg. Beter teakhouten strandstoelen of als't cheaper moet, van die plastieken :D

;) Phil