carl Posted 8 december 2007 Report Share Posted 8 december 2007 Op een of andere manier had ik gehoord dat er bij Hanze in Zwolle gedemonstreerd zou worden met de Thorens 124. Nu ben ik niet zo'n type dat alle zaken afloopt maar zo'n Thorens 124 die wilde ik wel eens zien en horen. Zien was niet zo moeilijk want op de onderverdieping was een erg mooie show van Thorens: een paar klassieke versterkers met buizen, een Thorens 524 en een paar 124 met verschillende armen. Die dingen waren uit de prive collectie van een van de Hanze mensen en zagen er puik uit (watertanden). Boven was een van de luisterruimten: een kamer die niet te groot en niet te klein was, LS van Joachim Gerhardt (vroeger Audio Physics), HAT apparatuur en een EMT met Ortophon arm en Thorens 124 met EMT arm (opnieuw in produktie). Beide draaitafels met EMT elementen. Die HAT voor versterker was een eigen merk met buizen en er stonden ook nog twee Phono versterkers ook op buizen. De installatie klonk zeer goed maar niet perfect. Ik miste ook wat opvulling in het midden. Waar het aan gelegen heeft weet ik nantuurlijk niet want alle apparatuur was voor mij totaal onbekend. Ik denk dat het ook iets te maken had met de gebruikte LP's. Goede muziek maar niet perfect opgenomen misschien ook ouderwets stereo. Ik ken in ieder geval betere opnamen ook uit de jaren 60 . Ok werd Spiritchaser van Dead can Dance gedraaid. Heb ik zelf, maar de stemmen zijn eigenlijk veel te groot om een realistich beeld te vormen. Er was ook een LP van Alison Kraus die de set overigens wel heel goed tot uitdrukking lieten komen. Ook een Nummer met de EMT gedraaid maar dat was minder. Dal lag aan de oude ingebouwde phonotrap. Dat wil ik wel geloven want daar is ook nog wel wat ontwikkeling in geweest. Dat neemt niet weg dat ik een paar genoeglijke uren heb gehad. Als ik die Thorens 124 een keer kan kopen - ik zou nog net een plekje hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 8 december 2007 Report Share Posted 8 december 2007 Ik was van plan heeelemaaaal naar Zwolle te rijden (woon in Antwerpen) m Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 december 2007 Author Report Share Posted 8 december 2007 Hoeveel heb je voor dat ding betaald Rasta ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 9 december 2007 Report Share Posted 9 december 2007 Haha you don't wanna know! Maar die gaat niet meer weg voor minder dan 500euri's (heb net mijn TD 160MKIIb naar het "pandjeshuis" gebracht, die heb ik voorlopig niet meer nodig ) RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 december 2007 Author Report Share Posted 9 december 2007 Alleen voor het kale loopwerk? In goede staat zou ik er zo'n 400 euro voor over hebben voor het type 2. Zou dan zelf een onderbouw maken en het ding verder proberen op te bouwen. Lijkt me wel een leuk project. Als je een keer een tip hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 These (schop maar tegenaan!): Als TD124 echt zo goed was, zou Thorens nooit de TD125 hebben uitgebracht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 These (schop maar tegenaan!): Als TD124 echt zo goed was, zou Thorens nooit de TD125 hebben uitgebracht... Niet om te schoppen, maar dat kan ook puur uit commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 Beste leStat, Dat de TD 125 ongeveer 30 dB minder rumbelde dan de TD 124... zou dat geen rol hebben gespeeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 Ja hoor Spido heb je compleet gelijk in! Maar 't is waarschijnlijk daarom dat, als je effe de trotse TD 124 eigenaars hun ding (nou ja ) bekijkt, dat er daar meestal een SME 3009 improved arm op staat (zeer lo-mass). Of een SME 3012, maar dat kan ich nicht betalen (999Euro )... In ieder geval met het Decca London element in de TP 14 hoor je duidelijk m Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 december 2007 Author Report Share Posted 10 december 2007 Ik heb bij Hanze nog gevraagd of ze nog filterde tegen de rumble want ik zag de conussen niks raars doen. Ruud 13 had overigens hetzelfde verhaal als jij. Volgens hem kwam het door de motor en het lager. Ik heb echter wel eens gelezen dat het probleem met name in de relatie frame/motor zat en niet in de relatie motor/vliegwiel want daar zit nog een snaar tussen. Ik denk dat Hanze het lager ook heeft vervangen. Overigens viel me op dat het plateau niet helemaal horizontaal bewoog. Maar als je het lager kan instelen en het tweede plateau kan richten zou dat ook op te lossen moeten zijn. Zo'n ding moet je niet te duur kopen en mee experimenteren dan weet je definitief of het een mooi loopwerk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 Beste leStat, Dat de TD 125 ongeveer 30 dB minder rumbelde dan de TD 124... zou dat geen rol hebben gespeeld? Beste spIdo, het zou weleens een rol kunnen hebben gespeeld, ja! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 Ik heb bij Hanze nog gevraagd of ze nog filterde tegen de rumble want ik zag de conussen niks raars doen. Ruud 13 had overigens hetzelfde verhaal als jij. Volgens hem kwam het door de motor en het lager. Ik heb echter wel eens gelezen dat het probleem met name in de relatie frame/motor zat en niet in de relatie motor/vliegwiel want daar zit nog een snaar tussen. Ik denk dat Hanze het lager ook heeft vervangen. Overigens viel me op dat het plateau niet helemaal horizontaal bewoog. Maar als je het lager kan instelen en het tweede plateau kan richten zou dat ook op te lossen moeten zijn. Zo'n ding moet je niet te duur kopen en mee experimenteren dan weet je definitief of het een mooi loopwerk is. Ik ben er op 5 Dec voor de vinyl dagen geweest, en Jaap Pees heeft toen kort uitgelegt dat de 124 volledig gereviseerd was, dus het lager ed. zullen ze dan ook wel onder handen hebben genomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 In de dagen van de TD 124 was het heel normaal om een rumblefilter te gebruiken. Diverse Britse voorversterkers (Leak, Quad o.m.) hadden zelfs instelbare filters (inzetpunten, hellingen). Mijn rumblecijfers houden overigens geen rekening met wrakke lagers of uitgezakte ophanging: ze zijn gebaseerd op de fabrieksspecificaties van Thorens, dus op de vereiste prestaties van nieuwe exemplaren. Voor TD 124 was dat -40 dB, en voor TD 125 was dat -68 dB (beide gewogen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 En t Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 (...) Trouwens ik heb ook een TD 125 M Link to comment Share on other sites More sharing options...
symfo Posted 10 december 2007 Report Share Posted 10 december 2007 Ik heb er ook een Een Blue Amp TTD 125 Geheel rereviseerd en alles nieuw. Gebalanceerd uitgevoerd voor de "surzur" met een aparte voeding. Dus geen 220 meer in de draaitafel Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Ik heb vaak genoeg naar een TD124 geluisterd en heb nooit rumble gehoord. Wel veel attaque en een muzikaal geluid. Zelf heb ik nog ergens een slecht uitziende Garrard 401 staan. Die bromde wel, in het begin, ... even... en daarna was het weg. Ik weet niet wat dat was. Uiteindelijk valt het dus wel mee. Die directheid van het geluid is trouwens niet voor iedereen zo fijn. Ik hou er wel van, maar sommigen houden het liever wat rustiger, in de diepte, op de achtergrond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Ik ben zelf ook erg weg van de zware en snelle jongens. Heb hier al jaren een SP-10 mkII in zeer slechte staat staan. Ik wil hem altijd nog laten opknappen. Maar eerlijk gezegd vind ik dat zonde van het geld, want mijn Lenco L76 doet het echt super. Mits met een goede arm en goed afgesteld is dit een nog steeds zwaar onderschatte draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 27 december 2007 Report Share Posted 27 december 2007 Heb hier al jaren een SP-10 mkII in zeer slechte staat staan. Ik wil hem altijd nog laten opknappen. Leuk! Moet je doen. Wat is er eigenlijk mis mee, als hij niet stuk is kan er bijna niks mee zijn. Zo'n sp10 doet het of doet het niet. Dan zul je eens horen wat dynamiek is! Gewoon goed inbouwen in een houten sokkel en die lekker slap afveren en een armpje erop (dat wel lastig kan zijn, want je hebt bijv. voor een sme niet zoveel ruimte). Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 december 2007 Report Share Posted 27 december 2007 Ik wil die SP-10 wel.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 27 december 2007 Report Share Posted 27 december 2007 Nee, hij gaat niet weg. Ik heb hem eens voor niets aangeboden aan een bekende spiekerboer, maar die had blijkbaar geen belangstelling. Ik ga nu net zo lang wachten tot de Lenco het begeeft, en heb dan de SP10 op reserve. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 december 2007 Report Share Posted 28 december 2007 (...) Ik ga nu net zo lang wachten tot de Lenco het begeeft (...) Beste Rein! Hoeveel jaren heb je nog voor de boeg, denk je? (Als je nu 15 bent, en de Lenco elke dag minstens 6 uur lang gebruikt, heb je statistisch gezien een redelijke kans dat je aan de SP 10 toekomt wanneer je 75 bent!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 28 december 2007 Report Share Posted 28 december 2007 (...) Ik ga nu net zo lang wachten tot de Lenco het begeeft (...) Inderdaad, ga je jezelf tot je 75ste wellicht tekort doen? Zo had ik heel lang een AT-OC9 element nieuw in de kast liggen. Ik wou hem nooit gebruiken, want moest eerst m'n andere verzameling elementen opmaken. Nu weet ik wat ik al die jaren heb gemist (aan detail). En de OC9 is alleen maar goedkoper geworden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts