Jump to content

Philips MFB luidsprekers

Douma
 Share

Recommended Posts

Ik kom best vaak advertenties tegen van mensen die hun Philips MFB luidsprekers verkopen. Meestal hangt er dan ook nog een behoorlijke prijskaartje aan. Als ik dan de foto van die luidsprekers bekijk vind ik ze er nogal oubollig uit zien.

Nou zou ik graag willen weten wat er zo speciaal is aan Philips MFB luidsprekers. Wat is/doet Motional FeedBack eigenlijk?

groet,

Rienk.

Hoi Rienk,

De MFB's van Philips zijn zeer geliefd bij verzamelaars. Echte audiophielen malen er niet om, maar de philipsisten (of hoe ze ook mogen heten) zijn er laaiend enthousiast over. Het is een systeem van midden jaren '70 en was best revolutionair. Het zijn actieve speakers, dus met de eindtrappen ingebouwd en een actief filter (Motional Feedback systeem). Ze zijn maar enkele jaren in produktie geweest en waren voor die tijd best duur, maar je wel geen eindversterker nodig. Daarom is het waarschijnlijk ook niet zo'n succes geworden.

P.S.: Philips gebruikt regelmatig termen die geen zin hebben. Denk maar eens aan "Spatial Stereo" en "Incredible Surround". Beide zijn nikszeggend, maar staan wel voor een bepaalde techniek voor een klankinstelling (effect). Ik geloof de "Motinal FeedBack" de eerste term in deze is geweest.

De truuk achter MFB was (de naam zegt het al) dat het meetpunt van de tegenkoppeling zat op de plaats waar die ideaal is, namelijk in de speaker zelf (de woofer dan.) Deze versnellingsopnemer mat de versnelling en snelheid van de woofer, en vergeleek dat met het gewenste signaal, zoals in een "echte" regeling dus.

Het idee was dat de regeling de fouten corrigeerde, en uiteindelijk de speaker precies "bewoog" volgens het aangeboden signaal. Ik weet niet precies waar het sommatiepunt van de regelaar lag, voor de voorversterker, of ergens in de eindtrap.

De MFB "boxen" hadden wel een eindtrap aan boord, ded regelaar zal dus daar zijn "soll" waarde wel uit gehaald hebben.

Fastfolkert

Het voordeel van MFB is tweeledig. Ten eerste wordt de laag-luidspreker gecorrigeerd op vervorming. Dit door middel van een piezo elementje onder de stofkap. Zodra de luidpreker iets anders weer (wil) geven dan het ingangssignaal, dan wordt er teruggeregeld. Dit signaal wordt teruggevoerd naar de ingang van de eindtrap.

Ten tweede wordt er een correctie toegepast, omdat de woofer in een veel te kleine kast zit. Er vindt dus een vroege (laag) afval plaats. De correctie (zit in de terugkoppeling) zorgt voor een vlakke weergave vanaf min. 20 Hz. (let wel, er zit een rumblefilter in, dat heeft het kantelpunt op ca. 40Hz liggen.)

Dus de techniek vind ik perfect, een kleine box met een strak laag. Zeker voor hoog en midden zijn er tegenwoordig veel beter drivers.

Groeten,

Rob.

Bedankt luitjes!

Ik weet nu dat de prijzen die ze ervoor vragen veel te hoog zijn. Niet dat ik van plan was een stel aan te schaffen hoor. ik was gewoon eens benieuwd naar het hoe en waarom.

groeten,

Rienk

Geplaatst door Douma:

Ik weet nu dat de prijzen die ze ervoor vragen veel te hoog zijn.

Ik ben dit niet met je eens. De MFB 532 die regelmatig wordt aangeboden tussen de 300 en 600 NLG is een hele mooie luidspreker. Als je dan bedankt dat er ook nog een 2 eindversterkers in zitten (in totaal dus 2; links en rechts, voor de kijkers rechts en links) is die prijs echt een hele leuke instapmogelijkheid voor serieus geluid. Een hele strakke bas, mooi hoog. Ik ken alleen de 532 behoorlijk goed, over andere MFBs kan ik niets zeggen.

Stephan (die zelf geen MFB's heeft en onlangs besloten heeft nooit meer iets van Philips te kopen)

Geplaatst door Enno:

Ik ben dit niet met je eens. De MFB 532 die regelmatig wordt aangeboden tussen de 300 en 600 NLG is een hele mooie luidspreker. Als je dan bedankt dat er ook nog een 2 eindversterkers in zitten (in totaal dus 2; links en rechts, voor de kijkers rechts en links) is die prijs echt een hele leuke instapmogelijkheid voor serieus geluid. Een hele strakke bas, mooi hoog. Ik ken alleen de 532 behoorlijk goed, over andere MFBs kan ik niets zeggen.

Stephan (die zelf geen MFB's heeft en onlangs besloten heeft nooit meer iets van Philips te kopen)

Maar je wilt 'm wel een setje MFB's aanpraten? confused.gif:P:D;)

Sodejuu eek.gif , die hetzelfde met ZoNie heeft dan Stephan met Philips

Enno en anderen,

Ik ben met je eens dat het best hele mooie speakers zijn (zeker wat betreft het laag).

Maar ik vind de prijzen die je tegenwoordig ziet veel te hoog.

Bedenk dat het spul minimaal 18 jaar oud is.

De 532 was de eerste en stamt uit 1973!!

Daarna kwan de 541, 544 en 545 (1976) en later de 567 (1978). De enalaatste serie (585, 586 en 587 is van 1979. De laatste box is in 1983 op de markt gebracht. Daarna is Philips met de ontwikkeling en productie gestopt (helaas).

Waar ik moeite mee heb is dat er sommige "handelaren" zijn die de prijs enorm opdrijven. In Kerk-Avezaath (bij Tiel) zit een bekende, die onder vele namen handelt. In principe is het spul geen stuiver meer waard, simpel omdat ze volledig afgeschreven zijn. Maar.... omdat ze niet meer in productie zijn en het daarmee een collectersitem is geworden, geld er meteen een andere regel: Wat de gek ervoor geeft. En daar maken handige jongens (mis)(ge)bruik van.

Ik ben een MFB liefhebber, maar niet voor de prijzen die nu gevraagd cq betaald worden.

Groeten,

Rob.

Geplaatst door sodejuu:

Maar je wilt 'm wel een setje MFB's aanpraten?   confused.gif    :P    :D    ;)

Beste sodejuu,

Zeker niet aanpraten, maar ik vind niet dat de MFB's voor veel te hoge prijzen aangeboden worden. Er is best een lans te breken voor deze oude beestjes.

Stephan aka Enno

Geplaatst door R. Tromp:

In principe is het spul geen stuiver meer waard, simpel omdat ze volledig afgeschreven zijn.

Volledig afgeschreven spullen zijn niet per definitie niets meer waard. Ergens op dit forum werd gemeld dat verzekeringen na 8 jaar niet meer uitkeren omdat de apparatuur dan afgeschreven is. Ik moet er niet aan denken om mijn luidsprekers (10 jaar oud, nieuwprijs +/- NLG 6000) om niet weg te moeten doen. Sterker nog een Jaguar E-type heeft in de loop van de tijd wel eens een waarde gehad van onder de NLG 5000, nu na meer dan 40 jaar zal deze veel meer opbrengen dan de nieuwprijs ooit geweest is.

Ik probeer dus aan te geven dat MFB voor een select gezelschap een absolute meerwaarde heeft.

Enno

Beste Enno,

Dan praat je volgens mij over de emotionele waarde. Vandaar ook mijn volgende zin: "Maar.... omdat ze niet meer in productie zijn en het daarmee een collectersitem is geworden, geld er meteen een andere regel: Wat de gek ervoor geeft."

Dat is volgens mij hetzelfde als wat jij bedoelde met de Jaquar. Ik vrees alleen dat een verzekeringsmij de MFB boxen niet ziet als iets van waarde.

En ook ik vind de prijzen veel te hoog. Dat neemt niet weg dat als mijn eigen MFB boxen verloren zullen gaan om wat voor een reden ook, ik best een traan zal laten.

Groeten,

Rob.