René N. Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 Ik heb mijn luidsprekerkabel een dagje uitgeleend, om deze iemand te laten proberen. Echter, vanmiddag weer teruggekregen en de zaak weer aangesloten. En wat gebeurde er toen Eerst een fikse brom in de linker LS daarna een felle knal en een wat vreemd riekende geur.... Snel de eindversterker uitgezet en opengeschroefd. Zekeringen nagekeken en die waren allemaal nog goed. Daarna de EV weer aangezet en toen wederom een forse brom in de linker LS, de rechter deed het gewoon. Weer uit- en aangezet en weer hezelfde, echter na een 20-tal seconden verdween de brom, maar er was ook helemaal geen geluid (links dus). Toen de LS kabels verwisseld om te kijken of de linker LS nu geluid gaf en de rechter niet. Echter, links was op een redelijk hoog volume een laag muzieksignaal te horen. Rechts deed helemaal niets. Weer teruggewisseld en toen was rechts weer muziek te horen, en links weer helemaal niets. Het k Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 Hoi rene wat voor eindtrap heb je? Als je de signal en de ground / rood en zwart vd eindtrap hebt kortgesloten zal er wel iets in de eindtrap zijn doorgebrand de luidsprekers ligt het niet aan denk ik ,dat kun je zo testen door ze allebei via het goede kanaal te laten spelen. Laten repareren zou ik zeggen . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 Sluiting krijg je als je + met - verbind. Heeft bi wiren niet zoveel mee te maken. Veel eindversterkers kunnen er niet zo goed tegen. Als je geluk hebt is er alleen 1 eindtrap stuk, als je pech hebt ook 1 speaker (wegens DC ofzo). Dat omdraaien van het snoer was niet verstandig. Als er sluiting in het snoer zit had je ook je rechter kanaal kunnen opblazen. Heb je een multimeter, meet dan eens het snoer door (weerstand tussen + en -) Wel balen overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 Hoi, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 Hoi Rene, Dat is balen zeg. Lijkt wel een beetje op de ervaring van de beruchte luistersessie bij Picoso. Dat veel geloof ik achteraf nog wel mee. Heb je een mail gestuurd net, want ik wilde morgenavond (kan ook wellicht vanavond) even iets bij je ophalen. Kan ik je gelijk even troosten hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 Beste ReneN, Jeetje, wat lullig voor je en geschrokken zijn. Of het kwaad kan om naar 1 speaker te gaan luisteren weet ik niet, maar ik zou het niet doen uit voorzorg. Immers je weet niet precies wat er aan de hand is. Ik denk nu ff hard op met je mee.... Ik hoop dat je met de kabels aansluiten eerst je versterkers uit had gezet en na aansluiten van de kabels de versterkers aan hebt gezet en toen was er de brom en daarna knal en een vreemde geur. Ik zou haast denken dat er toch iets is doorgebrand of eruit is geklapt. Kwam die lucht uit je EV? En weet je ongeveer waar ? Vervang je zekeringen in je EV eens. (denk ff aan mijn verhaal over die zekering waar ik met het blote oog niet zag dat het draadje kapot was en er ook rare geluiden uit mijn EV kwam). Sterktegroet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 Persoonlijk verwacht ik dat 1 van de eindtrappen eruit is geklapt. Kan toeval zijn dat het tijdens de speakerkabelwissel gebeurde, de versterker kan een tijd niet gebruikt zijn waardoor er bij het opstarten iets mis kan zijn gegaan. Of de uitgeleende kabel heeft sluiting gemaakt, maar als er (nog) geen signaal werd aangeboden zou de versterker daar geen probleem van mogen ondervinden. Zekeringen slaan door met een reden, overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 11 december 2007 Author Report Share Posted 11 december 2007 Ik heb, voor diegene die dat niet weten, een Electrocompaniet AW250DMB. En oja, toen ik de LS omgewisseld had, leek het erop alsof de softstart maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 Gezien de brandlucht die je rook, is er al iets misgegaan. Dat zou slechts de opstartweerstand kunnen zijn, omdat het relais om de een of andere reden niet is opgekomen. De versterker zal dan zeker niet dat kanaal opstarten, ook niet zonder kabels aangesloten. Ik zou hem verder ook niet meer aanzetten, maar even na (laten) kijken. Of een foto posten van het inwendige, kan ik je misschien iets verder helpen met waar je moet zijn. Met name de beide softstarts zijn dan verdacht en rijp voor een scherpe overzichtsfoto. Met wat mazzel is/zijn die weerstand(en) de enige slachtoffers van deze actie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 11 december 2007 Author Report Share Posted 11 december 2007 Even de kabels gemeten op de Ohm-stand: die waren goed, meter slaat naar 0 uit. Even op de + en - van de LS gemeten: de rechter LS geeft hetzelfde beeld. Bij de linker LS echter, slaat de meter eerst naar 0 uit en zakt dan langzaam terug naar 15 Ohm. Of zoiets dus. Dat zou betekenen dat iig de LS het begeven heeft, met daarbij ook nog een keer het linker kanaal van de VV???? En jou aanname is juist Audiofreak. Eerst uitgezet, aangesloten en weer aangezet, knal (volgens mij uit de EV maar wellicht was dat de LS...), de geur heb ik niet echt kunnen traceren. De zekeringen heb ik doorgemeten op dezelfde manier als hier benoemd en die bleken goed. Eerste conclusie: linker LS is defect (speelde met het rechter kanaal van de EV h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 Damn, da's balen............. Ik kan alleen jouw metingen aan de speakers niet helemaal goed plaatsen. 1 speaker meet je nul ohm, en dat loopt op naar 15? ??? En de andere meet je nul ohm? In beide gevallen zou je ergens tussen de 3 en 6 ohm moeten meten, lijkt me. Op basis van de verdere informatie vrees ik dat er inderdaad 1 eindtrap toch defect is geraakt. Welke speakers zijn het eigenlijk? Reparatieadvies.......waar woon je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 11 december 2007 Author Report Share Posted 11 december 2007 Damn, da's balen............. Ik kan alleen jouw metingen aan de speakers niet helemaal goed plaatsen. 1 speaker meet je nul ohm, en dat loopt op naar 15? ??? En de andere meet je nul ohm? In beide gevallen zou je ergens tussen de 3 en 6 ohm moeten meten, lijkt me. Op basis van de verdere informatie vrees ik dat er inderdaad 1 eindtrap toch defect is geraakt. Welke speakers zijn het eigenlijk? Reparatieadvies.......waar woon je? Het zijn de Thiel 2.3 speakers. Ik ben niet erg technisch en soms heb ik daar wel last van Ik zet de multimeter in de Ohm stand, met het eerste kontakt slaat deze door naar de 0, (het zal idd 3-6 ohm zijn, want ik zie op de schaalverdeling dat daar KOhm op staat.....) en gaat daarna langzaam naar de 15.000 Ohm. Ik woon in midden Gelderland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 (edited) misschien kan ik iets voor je betekenen. Kom geregeld in de buurt, wil de boel wel 'ns nameten en bekijken voor je. 'n PM volstaat in dat geval. Edited 11 december 2007 by Moderator3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 Hoi Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 Tamelijk vervelend.. leen je iets uit om iemand vooruit te helpen.. Heb je dit... Mijn moeder zei altijd... wanneer iets werkt, moet je er van af blijven... helaas lukt mij dat nooit.. Gelukkig is de oplossing alweer dichtbij. In versterkers vallen de onkosten vaak mee omdat deze meestal uit standaardonderdelen zijn opgebouwd... Met speakers is dat helaas heel anders.. Ik hoop dus voor je dat het de versterker is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 december 2007 Report Share Posted 11 december 2007 rene, zoals je weet heb ik ervaring met een kapotte AW250. er is waarschijnlijk ervaring met deze versterker nodig om m weer aan de gang te brengen. het zijn dwarse apparaten en wie de gevoeligheden niet kent loopt risico dat ie direct na reparatie weer de lucht in gaat. kans is ook dat de originele transistoren niet meer te vinden zijn (indien die kaduuk zijn, wat bij mij het geval was). en ik kan je aangeven wie die ervaring heeft (de persoon die met bloed zweet en tranen de mijne herstelde na uitvoerig overleg met de fabriek). in ieder geval zal de kostprijs bij die persoon beter zijn dan bij de dealer ... bel me even als je meer wil weten. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 december 2007 Report Share Posted 13 december 2007 Nou zeg, da's geen leuk Sinterklaaskadootje . Ik hoop voor jou dat alleen de AW250 het heeft begeven, hoewel dat al erg genoeg is. Daar gaat de 13e maand... Maar treur niet te lang, want je weet: na de nacht komt altijd weer een dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 13 december 2007 Author Report Share Posted 13 december 2007 Even een update: Heb gisterenavond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 december 2007 Report Share Posted 13 december 2007 Ik zou in ieder geval contact leggen met Thiel voor advies. Misschien heb je mazzel en kun je de oude units inruilen. Misschien kunnen conus/spoel vervangen worden etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 13 december 2007 Report Share Posted 13 december 2007 Getver, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 13 december 2007 Report Share Posted 13 december 2007 Da's zwaar KL**TEN!!!!! Misschien een schrale troost, maar toen ik mijn 2.3's heb gekocht, was het stofkapje v/d tweeter van Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 13 december 2007 Author Report Share Posted 13 december 2007 .....ik heb hier B&W 640-i speakers overtollig staan, dus mocht je ze willen gebruiken totdat je eigen speaker is gerepareerd mag je deze wel lenen van mij...... Dank voor het aanbieden van de luidsprekers. Ik heb ook al een aanbod gehad van SOTA Jerry, maar ik heb nog een schamel setje in de doka staan, die nu heel goed van pas gaat komen Weliswaar goedkope Magnat boxjes, maar er komt (genoeg) geluid uit for the time being. @Frank, ik hoop, dat er inderdaad erg weinig verschil te horen is, want om nou van twee luidsprekers alle units te gaan vervangen...... @Lestat de oorzaak zal ik waarschijnlijk niet boven krijgen. Alles staat altijd aan, en nu moest ie weer gaan aanschakelen, misschien is er daarbij iets doorgebrand..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 december 2007 Report Share Posted 13 december 2007 Bad news Rene......... Hopelijk zijn de drivers nog allemaal te krijgen. Die versterker zal qua schade wel meevallen, alhoewel het listige dingen zijn die inderdaad ervaring vragen om goed te kunnen herstellen. Anyway, sucess en hopelijk kun je weer snel genieten van je eigen geluidje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2007 Report Share Posted 13 december 2007 Misschien kun je de units laten repareren bij b.v. Audiolab... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now